Selasa, 4 Ogos 2020

ULAMA', TOK GURU & KRITIKAN TERHADAP MEREKA

Ulama merupakan kata jamak (plural) yang berasal daripada perkataan alim yang membawa maksud mengetahui sesuatu secara mendalam. Alim merujuk kepada makna tahu. Berbeza dengan lafaz ulama yang membawa maksud mengetahui sesuatu secara mendalam. 

Maka dari maksud keseluruhan ini, dapat kita simpulkan bahawa ulama adalah merujuk kepada golongan yang mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi dan mendalam serta menguasai sesuatu bidang yang dipeloporinya. Misalnya, ada yang digelar sebagai ulama hiraki yakni membawa makna orang yang sangat berilmu tinggi dan sangat mahir tentang hiraki atau gerakan, kepartian dan seerti dengannya.

Namun bukan itu yang hendak diperkatakan. Apa yang menjadi tanggapan orang awam yang tidak memiliki kelebihan dari segi keilmuan seperti mereka ini, ada yang beranggapan bahwa ulama adalah suatu badan agama yang mempunyai kuasa autoriti yang bersifat qat'ie (putus @ muktamad) tanpa perlu ditanya atau di bantah. Kerana pada anggapan sesetengah masyarakat hari ini melihat ulama tidak akan pernah tersilap dari sebarang kesalahan dan kekhilafan. Tanggapan ini adalah tidak benar dan bercanggah dengan hadis Nabi SAW. Daripada khadam Nabi, Anas Bin Malik RA, bahawa baginda Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Semua anak adam itu melakukan kesilapan dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan itu adalah mereka yang bertaubat"

(Hadis riwayat Ibn Majah)

Berdasarkan hadis ini, baginda Nabi SAW dengan jelas memberitahu bahawa setiap insan yang berada di atas muka bumi Allah pasti tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan. Sesiapa pun dia, apa pun pekerjaan nya, walau apa pun pangkat, darjat dan kedudukannya pasti dan mesti akan melakukan kesilapan. Umumnya kita boleh simpulkan bahawa golongan ulama juga tidak terlepas daripada melakukan kesilapan.

Dalam satu sudut yang lain, slogan "anak muda sayang ulama" , "kami bersama kepimpinan ulama" adalah suatu slogan yang baik jika tidak di ikuti dengan sikap ketaksuban melampau. Perkara ini bahaya kerana sehingga ada yang menganggap tok guru mereka atau ulama mereka tidak boleh dipertikai sama sekali. Manusia telah dinafikan hak untuk bertanya dan dituntut supaya mengiyakan sahaja asalkan ianya datang dari mulut ulama dan tok guru mereka. Konsep halamuma wa haramukum diguna pakai bagi menghalalkan apa sahaja yang diperkatakan oleh tok guru tanpa di bahas, di bincang dan dilumatkan.



Kita harus ingat bahawa mengkritik seseorang ulama atau tok guru diatas penilaian ilmiah dan bukan kerana sentimen peribadi bukanlah bermakna kita tidak menghormatinya sebagai guru kita. Tetapi dalam dunia ilmiah, ianya terbuka luas untuk di bincang dan di bahas sesuatu perkara sesuai dengan kelayakan dan akal fikirannya sehingga mencapai titik penjelasan yang sejelasnya dan bukannya bermatlamatkan mencari titik kemenangan.

Islam itu sendiri tidak terbina diatas kuasa mutlak ulama atau tok guru untuk memutuskan apa sahaja dia suka. Sebaliknya agama ini terbina diatas hujah dan dalil. Selagi berlandaskan pada neraca ilmiah maka sesiapa sahaja layak untuk dikritik sekalipun ianya adalah orang alim. Budaya taksub, taklid buta, sikap fanatik semberono akan memakan diri dan merugikan manusia. Sedangkan Allah juga menganjurkan kita untuk bertanya pada ahli sepertimana firman Nya dalam surah al Nahl ayat 43 yang bermaksud :

"Maka bertanyalah kamu kepada ahli ilmuwan jika kamu tidak mengetahui".

Bertanya boleh datang dalam bentuk kritikan. Maka kita dituntut untuk terus berfikir diatas neraca ilmiah dan memperbetulkan perkara yang tidak benar sekalipun perkara tersebut dibuat atau disebut oleh tok guru kita. Untuk itu, barangkali apa yang perlu ditambah lagi dalam soal mengkritik ini adalah tentang soal peradaban, bahasa yang terpilih supaya tidak timbul salah faham dan sangkaan penghinaan. Semoga Allah merahmati dan mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan