Pertamanya, diatas rasa kasih dan sayang pada khazanah lembaran
sejarah Islam dan juga diatas sebab rasa bertanggungjawab menegakkan kebenaran
berdasarkan fakta yang sahih maka seluruh umat Islam khususnya wajib memahami
beberapa perkara berkaitan kalendar hijrah dan peristiwa hijrah baginda Nabi SAW.
Diatas ilmu dan pengetahuan yang ada, umat harus memperbetulkan pandangan
berkenaan dua perkara penting ini. Catatan sejarah telah menulis dengan fakta yang sahih. Maka menjadi tanggungjawab kita bersama untuk bercakap atas fakta ini dan kita juga seharusnya bertanggungjawab memelihara fakta yang telah tercatat ini dengan penuh rasa yakin.
Seringkali disalah fahami berkenaan sejarah penciptaan kalendar
hijrah. Kalendar hijrah adalah hasil ijtihad khalifah Amirul Mukminin, Saidina
Umar Al Khattab RA. Pada zaman beliau menjadi khalifah, beliau telah menerima
cadangan oleh umat Islam agar diwujudkan suatu takwim atau kalendar rasmi bagi
umat Islam. Kerana pada zaman dahulu, tidak terdapat satu kalendar rasmi. Orang
Arab ketika itu hanya ada perkiraan bilangan bulan sebanyak 12 bulan dan tidak
ada kiraan tahun Islam. Orang Arab hanya mengenal pergiliran bulan tanpa ada perkiraan tahun demi tahun. Melihat kepada negara dan wilayah lain, maka lahirlah beberapa cadangan dan idea dari para sahabat untuk dikemukakan dan dibincangkan bersama.
Maka Saidina Umar bersetuju untuk mencipta kalendar umat Islam dan
membuka cadangan untuk memilih perkiraan tahun pertama untuk kalendar umat
Islam. Ada yang mencadangkan tahun kelahiran baginda Nabi SAW tetapi ditolak
oleh Umar. Akhirnya, Umar al Khattab bersetuju untuk memilih tahun baginda
berhijrah dijadikan sebagai tahun pertama kalendar Islam. Kemudian berlaku pula
perbincangan memilih bulan pertama untuk dijadikan bulan awal tahun. Setelah
berbincang, Umar al Khattab bersetuju untuk memilih bulan Muharram sebagai
bulan pertama dalam kiraan kalendar Hijrah. Maka bermula lah penciptaan
kalendar Hijrah yang mana bulan pertama nya adalah Muharram.
Adapun peristiwa hijrah, tidaklah berlaku pada bulan Muharram. Sama
ada hijrah pertama umat Islam ke Habsyah mahupun hijrah baginda Nabi SAW ke
Madinah. Kedua-dua hijrah ini tidak berlaku pada bulan Muharram. Dalam kitab
Sirah masyhur, Ar Raheeq al Makhtum, dikarang oleh Safiyyurahman al
Mubarakfury, menyatakan bahawa peristiwa hijrah pertama umat Islam ke Habsyah
telah berlaku pada bulan Rejab tahun kelima dari kenabian. Manakala peristiwa
hijrah baginda Nabi ke Madinah telah berlaku pada awal bulan Rabi'ul Awwal. Baginda Nabi SAW meninggalkan rumah pada malam 27 Safar. Kemudian baginda Nabi menuju ke rumah Abu Bakar lantas mereka berdua bergerak ke Makkah secara tergesa-gesa sebelum fajar menyingsing. Daripada Makkah, pada hari Isnin 1 Rabiul Awwal. maka baginda Nabi bersama Abu Bakar bergerak menuju ke Madinah.
Imam Ibnu Kathir dalam penulisan kitabnya Bidayah wal Nihayah
menyebutkan bahawa pemilihan bulan Muharram sebagai kiraan bulan pertama
kalendar hijrah adalah kerana Muharram adalah bulan yang sesuai memandangkan
umat Islam telah selesai mengerjakan haji. Bahkan Muharram juga termasuk
sebagai bulan-bulan haram. Jelas bagi kita, pemilihan bulan Muharram sebagai
bulan pertama kalendar Hijrah bukan lah kerana berlakunya peristiwa hijrah Nabi
SAW sebaliknya diatas perbincangan dan ijtihad pemimpin Islam ketika itu, Umar
al Khattab. Kita seharusnya mengetahui bahawa pemilihan bulan Muharram adalah kerana aspek lain dan tidak ada kaitannya dengan peristiwa Hijrah Nabi seperti yang selalu kita dengarkan sebelum ini.
Jelas disini bahawa kalendar Hijrah tidak ada lagi pada zaman Nabi SAW. Ia bukanlah suatu syariat tetapi suatu ijtihad khalifah Islam dalam soal memperkemaskan lagi sistem tadbir urus Islam. Kita juga harus fahami bahawa bulan Muharram bukan lah bulan baginda Nabi berhijrah sebaliknya Muharram dipilih atas keputusan bersama ketika itu dan tidak ada kaitan dengan peristiwa hijrah. Kalendar Hijrah dibuatkan oleh Umar al Khattab bukanlah untuk diadakan upacara atau sambutan tertentu. Sebaliknya, kalendar Hijrah dicipta bagi memperkemaskan lagi tadbir urus kehidupan orang Islam khususnya. Maka yang demikian, tidak ada sebarang anjuran doa awal dan akhir tahun. Tidak pernah dilakukan oleh baginda Nabi SAW serta para sahabat. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan