Kitab
al Quran yang merupakan kalam Allah telah menggariskan beberapa manhaj dakwah
dengan sempurna dan jayanya. Dengan syarat, manhaj tersebut digunapakai dalam
konteks dakwah yang tepat dan bersasaran. Meskipun dakwah tidaklah diukur
kejayaanya berdasarkan bilangan ramai yang memeluk Islam, namun dakwah tanpa
arah tujuan akan menjadikan kita sekadar hebat di mulut, megah di nama tapi
hakikatnya kosong belaka.
Oleh
itu, Allah SWT berfirman dalam surah al Nahl ayat 125 yang bermaksud :
"Serulah
ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat
pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang Engkau serukan itu)
dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih
mengetahui akan orang yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua yang lebih
mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk"
Berdasarkan
garis panduan dan metod diatas, baginda Nabi SAW telah menyebarkan dan
menyampaikan dakwahnya secara tersusun dan memberi kesan semasa baginda berada
di Mekah meskipun segelintir kecil sahja dalam kalangan Quraisy yang menerima
dakwah baginda Nabi SAW. Garis panduan tersebut antaranya adalah berdakwah
melalui cara berhikmah.
Dalam
kitab Lisan al 'Arab, menurut bahasa, perkataan al hikmah berasal dari pecahan
kata hakama, yang pada asalnya penggunaan kata hakama ini merujuk kepada makna
larangan, tegahan yang bertujuan menghalang sesuatu daripada meresap. Manakala
dari sudut istilah pula, al hikmah membawa maksu ilmu yang bersifat jitu,
mantap, tepat, sahih dan bernas.
Menurut
Imam al Ghazali ketika beliau membahaskan berkenaan makna hikmah dalam kitabnya
Ihya' 'Ulum al Din, perkataan hikmah ialah suatu keadaan jiwa atau nafsu yang
dengannya sesuatu yang tepat dapat dibezakan berbanding sesuatu yang salah
dalam seluruh perbuatan hamba yang dipilih sendiri. Sa'id Hawwa pula menyatakan
hikmah ialah pendapat dan perkataan yang sahih dan jitu.
Sayyid
Qutb dalam membicarakan tentang soal hikmah dalam berdakwah ini, beliau
menyatakan tiga perkara utama yang memerlukan pemerhatian dalam kita
menggunakan kaedah hikmah dalam berdakwah. 3 perkara utama yang harus kita
perhatikan ialah pertama, persekitaran sosial dan taraf kemasyarakat, keduanya,
laras bahan dan material dakwah yang akan disampaikan, dan ketiganya,
pendekatan yang sesuai dan munasabah dengan kepelbagaian cara dan metod yang
boleh membangkitkan semangat.
Berhikmah
dalam berdakwah bukanlah bermakna perlu berlemah-lembut, cakap
perlahan-perlahan dan penuh sopan walau pun sebahagian perbuatan tersebut
merupakan suatu tuntutan dalam Islam. Hikmah yang perlu kita fahami ialah
berhikmah dengan konteks keadaan, suasana dan sasaran yang tepat. Oleh kerana
itu, berhikmah dalam konteks dakwah mempunyai perincian yang perlu kita kuasai
dan fahami.
Sebagai
contoh, berhikmah dengan pelaksanaan hukum Islam seperti hudud, menjadi
tuntutan kepada kita untuk berdakwah menyampaikan Islam terlebih dahulu,
memberikan kefahaman, membuka ruang dialog dan mesti bersedia menerima
pandangan yang berbeza. Keadaan ini akan lebih berhikmah, tersusun berbanding
kempen hukum Islam tanpa memberikan penjelasan yang akhirnya, boleh mengundang
perasaan fobia terhadap Islam.
Begitu
juga berhikmah dalam keadaan memberikan keutamaan untuk beramal. Sebahagian
orang Islam yang kaya dan dermawan, suka memberikan sumbangan membina
masjid-masjid dengan begitu banyak. Ianya suatu yang terpuji. Namun, sekiranya
kita melihat dari sudut keutamaan, ada lebih baiknya juga kita yang kaya-raya
ini menyalurkan sumbangan kepada gerakan yang berdakwah menyebarkan Islam.
Sepertimana
yang telah disebut oleh Dr. Yusuf al Qaradhawi dalam kitab beliau Fiqh al
Awlawiyat : Dirasah Jadidah fi Daw' al Quran, beliau menyatakan bahawa :
"Saya
melihat ada orang Islam yang berhati mulia menderma wang untuk membina sebuah
masjid dalam sebuah negeri yang penuh dengan masjid-masjid yang mungkin menelan
belanja setengah atau jutaan dolar. Jika anda menggesanya supaya menyumbangkan
jumlah wang seumpama ini untuk mengembangkan dakwah Islam atau menentang
kekufuran dan fahaman ateis atau matlamat-matlamat besar lain yang mungkin ada
tokoh-tokohnya tetapi tidak mempunyai sumber kewangan."
Demikian
juga berhikmah dalam berpolitik dan membentuk negara. Berpolitik dan membentuk
negara dengan berhikmah juga merupakan suatu ruang konteks dakwah yang boleh
dipraktikkan. Meskipun sistem hari ini jauh daripada sistem khilafah, namun ini
tidak bermakna kita menolak kesemuanya yang tidak islamik. Desakan keadaan hari
ini yang berubah menuntut kita agar bertindak memasuki sistem tersebut akan
membuka ruang dakwa baharu, kita boleh membuktikan bagaimana Islam sangat
toleransi, damai dan membawa mesej-mesej keharmonian tanpa memperjudikan
prinsip Islam sebenar.
Marilah
kita kembali memahami makna al hikmah dalam konteks dakwah yang pelbagai.
Berdakwah bukan sahaja di kerusi-kerusi forum, di meja kuliah, di kaca
televisyen, di internet, bahkan dimana sahaja kita berada, disebalik apa jua
lapangan dan bidang yang kita ceburi, jangan lah kita menghilangkan makna al
hikmah dalam diri kita. Semoga Allah meredhai dan memberkati segala usaha baik
kita selama ini menyebarkan Islam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan