Perkataan
"falsafah Islam" telah membangkitkan beberapa isu kontroversi sedikit
dalam kalangan ilmuwan Islam, khususnya yang berkaitan dengan etimologi kata
falsafah itu sendiri. Malah, persoalan tentang kandungan bidang falsafah itu
sendiri turut menjadi polemik dikalangan para ilmuwan Islam. Perkataan falsafah
itu sendiri juga telah menjadikan sebahagian orang alergik, tidak suka
berfalsafah dan beranggapan falsafah tidak lebih sekadar sampah sahaja.
Sekiranya
kita semak, perkataan falsafah dalam bahasa Arab merupakan kata serapan
daripada bahasa Yunani (philosophia) yang membawa maksud "cinta akan
hikmah atau kebijaksanaan". Telah menjadi tradisi falsafah Yunani menjadi
akar tunjang falsafah Barat yang memancarkan pandangan hidup orang Yunani dalam
aspek teologi, kosmologi dan etika yang menurut pandangan Islam meraba-raba dan
sentiasa dalam pencarian yang tidak berkesudahan.
Kontroversi
istilah falsafah dalam kalangan ilmuwan Islam ini adalah kerana ketidakserasian
konsep falsafah Yunani yang agak melampaui batas sehingga menyebabkan beberapa
kandungannya bertentangan dengan konsep asas-asas akidah Islam dalam beberapa
hal. Pertentangan ini menyebabkan timbul sedikit keberatan pada sebahagian para
ilmuwan Islam untuk menerima istilah falsafah Islam.
Dalam
hal ini, Prof. M. Saeed Sheikh, salah seorang ahli falsafah telah membezakan
istilah Falsafah Muslim dan Falsafah Islam. Beliau berpandangan, Falsafah
Muslim barangkali tidak bersifat Islam. Sebagai contoh, kita boleh melihat
beberapa ahli-ahli falsafah beragama Islam seperti al Kindi, al Farabi, Ibn
Sina dan Ibn Rushd, mereka berusaha menyesuaikan falsafah mereka dengan acuan
falsafah Barat. Demikianlah citra falsafah yang disebut sebagai falsafah Islam
pada awalnya. Sememangnya falsafah ini telah dipengaruhi oleh falsafah Yunani
khususnya Platonisme, Neo-Platonisme dan Aristotelisme.
Sebahagian
para ilmuwan Islam menolak usaha mereka ini yang cuba membawa intipati falsafah
Islam bermodelkan daripada falsafah Yunani. Sebahagian para ilmuwan Islam
dengan keras dan tegasnya menyatakan falsafah Islam yang berasaskan falsafah
Yunani tersebut adalah sesat. Malah ada yang sehingga mengkafirkan aliran
tersebut. Antara tokoh yang sangat tegas menolak gagasan falsafah Islam ini
ialah Imam al Ghazali, melalui karyanya Tahafut al Falasifah (Kekacauan Ahli
Falsafah) dan al Munqidh Min al Dalal (Pembendung Kesesatan). Kedua-dua karya
beliau ini telah menjelaskan tentang kesesatan aliran ahli falsafah.
Dalam
kitab Tahafut al Falasifah karya Imam al Ghazali, beliau telah mengemukakan 20
kesalahan akidah dalam falsafah yang dipegang oleh al Farabi dan Ibn Sina,
serta ahli-ahli falsafah yang lain. Ketegasan sebahagian para ilmuwan Islam
yang menolak aliran falsafah Islam ini adalah kerana usaha mereka untuk menjaga
kemurnian akidah dan syariat Islam daripada dicemari oleh falsafah Yunani yang
banyak kontradiknya dengan ajaran Islam. Sehingga Prof. M. Saeed Sheikh
berpandangan falsafah yang dibawa oleh al Farabi, Ibn Sina dan lain-lain ini
tidak kurang hanya layak disebut sebagai falsafah Muslim, bukan falsafah Islam.
Oleh
itu, dapatlah kita fahami bahawa penolakan falsafah Islam oleh sebahagian para
ilmuwan Islam adalah kerana wujudnya pengaruh falsafah Yunani yang akan
mencemarkan kesucian dan kemurnian akidah dan syariah Islam. Adapun dakwaan
yang menyatakan Islam menolak aliran falsafah kerana melarang umatnya
menggunakan akal dalam beragama adalah salah dan tidak tepat. Hal ini kerana
tidak ada agama lain yang lebih meninggikan kedudukan akal melainkan agama
Islam sahaja.
Perkara
ini sepertimana dalam firman Allah SWT dalam surah al Mulk ayat 10 yang
bermaksud :
"Dan
mereka berkata : "Sekiranya (dahulu) kami mendengar atau memikirkan
(peringatan itu) tentu kami tidak termasuk dikalangan penghuni neraka yang
menyala-nyala"
Allah
SWT telah merakamkan penyesalan orang kafir kerana tidak mahu mendengar dan
memikirkan peringatan sewaktu di dunia dahulu. Kerana gagal mereka menggunakan
akal untuk berfikir baik buruk, maka mereka dihukum oleh Allah Azza Wa Jalla.
Demikianlah Allah telah memerintahkan para hamba Nya untuk menggunakan akal
yang waras dalam membuat sesuatu penilaian. Islam menolak sikap taklid buta,
hanya mengikut-ikut tanpa ada asas pengetahuan tentangnya. Mesti tahu, faham dan
amal berdasarkan apa yang kita tahu dan faham.
Dalam
penggunaan akal yang waras, ada keterbatasan yang akal tidak dapat
menongkahnya. Oleh itu, syariat Allah datang membimbing manusia menuju jalan
Nya yang lurus. Menggunakan akal semata-mata hingga mengetepikan al Quran dan
as Sunnah juga merupakan suatu sikap melampau, apatah lagi bersikap tidak
menggunakan akal, hanya terikut-ikut bertaklid buta, juga Islam melarangnya.
Semoga Allah SWT menjadikan kita semua dikalangan hamba Nya yang bertaqwa dan
beramal soleh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan