Sabtu, 18 September 2021

KARAMAH : ANTARA BENAR DAN BATIL.

 

Perkataan "karamah" adalah berasal daripada bahasa Arab. Di dalam ejaan bahasa melayu, dieja dengan perkataan keramat. Istilah Karamah atau keramat ini membawa makna sesuatu kejadian atau peristiwa di luar kebiasaan yang Allah kurniakan kepada hamba Nya tanpa disertai pengakuan sebagai seorang Nabi. Ianya tidak mempunyai doa, bacaan tertentu mahupun zikir yang khusus untuk memperolehi karamah.

Dalam hal ini, perkara yang menunjukkan karamah terkandung dalam al Quran dan juga sunnah. Malah berlaku juga karamah secara kenyataan. Sifat karamah ini dikurniakan oleh Allah SWT kepada hamba-hamba Nya yang benar-benar beriman dan bertaqwa. Hal disebutkan oleh Allah SWT menerusi firman Nya dalam surah Yunus ayat 62-63 yang bermaksud :

"Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (62) (Iaitu) orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertaqwa"




Berdasarkan ayat diatas, dapat kita fahami bagaimana Allah SWT mengkhabarkan tentang keadaan wali-wali Nya dan sifat-sifat yang ada pada mereka. Mereka itu adalah orang beriman kepada Allah dalam segenap hal. Mereka yang disebutkan sebagai wali Allah ini adalah mereka yang berterusan mengabdikan diri kepada Allah dengan melaksanakan segala perintah Nya dan meninggalkan segala larangan Nya. Sifat wali yang berterusan beribadah kepada Allah, beriltizam dengan agama, tidak bersedih dan bimbang dengan kehendak dunia, juga merupakan sebuah karamah yang Allah kurniakan.

Begitu juga karamah boleh berlaku kepada sesiapa sahaja baik lelaki mahupun perempuan. Sepertimana yang diceritakan oleh Allah SWT dalam surah ali Imran ayat 37 yang bermaksud :

"Maka Tuhan menerimanya (sebagai nazar) dengan penerimaan yang baik, dan mendidiknya dengan pendidikan yang baik dan Allah menjadikan Zakaria pemeliharanya. Setiap kali Zakaria masuk untuk menemui Maryam di mihrab, dia mendapati makanan di sisinya. Zakaria bertanya, Hai Maryam, dari mana kamu memperoleh (makanan) ini ?' Maryam menjawab, 'Makanan itu dari sisi Allah'. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki Nya tanpa hisab".

Ayat diatas menunjukkan kepada kita kejadian yang luar biasa yang Allah anugerahkan kepada Maryam. Ini adalah sebahagian karamah yang disebutkan di dalam al Quran. Ianya bukanlah sesuatu yang ajaib berlaku sebaliknya terjadi dan di beri dengan izin dan kehendak Allah SWT kepada sesiapa sahaja yang Allah kehendaki. Tidak ada amalan khusus tertentu untuk menjadi karamah melainkan semua hal tersebut diatas kehendak Nya.




Syaikhul Islam Ibn Taimiyyah dalam kitab Majmu' Fatawa, beliau menyatakan bahawa tidak lah setiap wali itu harus memiliki karamah. Bahkan, wali Allah yang tidak memiliki karamah boleh jadi lebih utama daripada yang memilikinya. Oleh sebab itu, karamah yang terjadi dalam kalangan para tabi'in itu lebih banyak daripada dalam kalangan para sahabat. Walhal, para sahabat lebih tinggi kedudukannya berbanding para tab'in.

Syaikh Abdul Aziz bin Nashir ar Rasyid membuat kesimpulan bahawa karamah atau kejadian luar biasa yang berlaku terbahagi kepada tiga, iaitu (i) mukjizat yang terjadi pada para Rasul dan Nabi, (ii) karamah yang terjadi pada para wali dan (iii) tipu daya syaitan yang terjadi pada wali-wali syaitan. Maka apabila terdengar atau melihat sesuatu keadaan yang luar biasa pada zaman ini, kemungkinan ianya benar-benar karamah yang terjadi pada wali dan boleh jadi ianya hanya sekadar tipu daya syaitan yang mahu memperdayakan manusia semata-mata.

Dalam kitab A'lamus Sunnah al Mansurah, dirakamkan perkataan al Imam as Syafie yang berkata :

"Apabila kalian melihat seseorang berjalan diatas air ataupun terbang di udara, maka janganlah mempercayainya dan tertipu dengannya sampai kalian mengetahui bagaimana dia dalam mengikuti Rasulullah SAW"

Berdasarkan perkataan Imam as Syafie, dapatlah kita menyimpulkan bahawa kejadian luar biasa yang ditunjukkan kepada kita dengan keadaannya yang berperwatakan agama, dengan pakaiannya yang kelihatan soleh, namun dirinya tidak mengikuti apa yang terkandung dalam al Quran dan as Sunnah, maka dirinya bukanlah daripada orang yang mendapat karamah. Sebaliknya tipu daya syaitan semata-mata.




Melihat kepada isu ini, golongan Ahlis Sunnah Wal Jamaah berpendirian dengan tidak menafikan adanya karamah selagi mana hal itu berlandaskan al Quran dan as Sunnah. Di sisi Ahlis Sunnah Wal Jamaah, karamah boleh berlaku kepada wali-wali Allah dan kejadian karamah itu tidaklah bercanggah dengan syarak. Ada pun sebahagian kelompok lain, yang terlalu melampau dalam melihat karamah, mendakwa itu ini yang sehingga bercanggah dengan akidah, seperti golongan tarekat sufi dan Quburiyin (pemuja kubur), mereka datang kepada manusia dengan menampakkan hal luar biasa tersebut namun sebenarnya itulah tipu daya syaitan yang mahu menyesatkan orang beriman.

Oleh yang demikian, kita sebagai orang awam yang tidak menguasai ilmu agama dengan mendalam, perlu berhati-hati mendengar dan melihat sesuatu hal yang luar biasa kerana ditakuti ianya adalah perangkap syaitan. Usah lah tertipu dengan perwatakkan agama, berjubah serta berserban namun hakikatnya beliau hanya mahu menonjolkan dirinya mendakwa dirinya wali. Walhal, perkara itu tidak benar dan bukanlah tujuan karamah ini untuk mendabik dada membesarkan diri sendiri. Semoga Allah merahmati dan melindungi kita semua daripada tipu daya syaitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan