Perkembangan
semasa yang berlaku pada hari ini sedikit sebanyak telah membuka ruang untuk
orang ramai berfikir tentang apa sebenarnya yang membebalkan hidup. Sistem atau
pelaku yang menjalankan sistem. Maka bertitik tolak daripada itu, kedengaran
semakin kencang berkenaan gesaan menolak sistem demokrasi dan menuju kearah
sistem khilafah.
Kononnya,
sistem khilafah adalah merupakan suatu sistem terbaik dan ianya solusi daripada
Islam. Dakwaan ini bertambah hebat apabila sebahagian mereka yang tidak
memahami sistem demokrasi mendakwa dan menuduh demokrasi suatu alat tentera
Dajjal untuk menjauhkan manusia daripada ajaran agama yang sebenar. Kenyataan
rambang ini seolah-olah menuduh bahawa orang Islam telah tertipu terperangkap
dalam jerat musuh Islam.
Sepanjang
penelitian berkenaan demokrasi, tidak ada satu pun dikalangan para sarjana
Islam yang mengakui demokrasi satu-satunya sistem terbaik tanpa adanya cacat
dan kekurangannya. Sebaliknya, sebahagian sarjana Islam berpandangan, demokrasi
merupakan suatu sistem yang berpijak di bumi realiti dan mampu merealisasikan
matlamat syariah dengan berkesan. Sepertimana pandangan Dr. Yusuf al Qaradhawi
dalam kitabnya Fi Fiqh al Daulah, beliau menyatakan bahawa demokrasi suatu
sistem yang mampu memancarkan syariat Islam sesuai dengan tuntutan perubahan
keadaan semasa.
Untuk
berlaku adil menghukum sesuatu sistem, kita perlulah melihat daripada pelbagai
sudut dan keadaan. Bukan sekadar melihat sebelah mata. Beberapa gesaan untuk
menolak demokrasi berdiri diatas beberapa huiah dan alasan yang sering
diberikan. Mereka yang menolak demokrasi sering mendakwa bahawa demokrasi telah
digunakan untuk menindas umat Islam seperti di Afghanistan dan Iraq. Sekiranya
ini yang mereka dakwa, maka kita akui inilah kelemahan demokrasi diatas sikap
manusia yang tidak bertanggungjawab.
Tindakan beberapa negara kuasa besar menceroboh dan menindas umat negara Islam sudah pun telah merobohkan makna demokrasi yang sebenar. Tetapi untuk mengatakan demokrasi buruk sepenuhnya, kita perlu pertimbangkan yang mana yang lebih banyak antara baik buruknya. Seperti dalam hukum arak, menerusi firman Allah SWT dalam surah al Baqarah ayat 219 yang bermaksud :
"Mereka
bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah :
"Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia
tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaat dan mereka bertanya pula
kepadamu : Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan) ? Katakanlah :
"Dermakanlah apa -apa yang berlebih daripada keperluan (kamu). Demikianlah
Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayat Nya (keterangan-keterangan hukum Nya)
supaya kamu berfikir"
Berdasarkan
ayat tersebut, kita dapat melihat Allah SWT telah mengharamkan arak dan pada
masa yang sama Allah sendiri mengakui bahawa arak itu mempunyai manfaat. Namun,
keburukan arak tersebut lebih banyak berbanding manfaat yang telah menyebabkan
Allah mengharamkan arak. Oleh itu, untuk mengatakan demokrasi itu adalah buruk,
kita mesti kembali kepada keadaan realiti semasa dan mempertimbangkan manfaat
dan mudharat.
Jika
hendak dilihat kepada keburukan, sistem khilafah juga mempunyai sejarah
gelapnya. Dalam kitab al Bidayah wa al Nihayah karangan Imam Ibn Kathir,
diceritakan ketika pada zaman pemerintahan Dinasti Umawi yang masih dianggap
sebagai khalifah Islam, seorang Gabenor Iraq bernama Hajjaj Yusuf al Saqafi
telah melakukan pembunuhan yang cukup tragis terhadap seorang sahabat Nabi yang
bernama Abdullah bin Zubair. Adakah ini menunjukkan sistem khalifah dahulu
teruk dan buruk ?
Sebahagian
mereka yang menggesa menolak demokrasi juga berhujah dan beralasan sistem
tersebut merupakan suatu bentuk penipuan kerana di dalamnya terkandung
pilihanraya yang boleh membuka ruang untuk berlaku penipuan. Alasan dan hujah
ini tidaklah menghalang kita untuk terus terlibat dengan demokrasi. Seperti dalam
sebuah hadis riwayat al Tirmizi daripada Asma' binti Yazid berkata bahawa Nabi
ada berkata ;
"Tidak
halal menipu kecuali pada tiga keadaan ; berkata seseorang lelaki terhadap
isterinya untuk mengembirakan isterinya itu, penipuan dalam peperangan dan penipuan
untuk membaikkan antara manusia yang bergaduh"
Begitu
juga kisah berkenaan seorang sahabat Nabi yang bernama Ammar bin Yasir. Beliau
telah diseksa oleh Umayyah bin Khalaf sehingga beliau tidak mampu menahan
kesakitan. Lantas keadaan tersebut telah memaksanya menyebut perkataan kufur
dengan lidahnya menyebut ketuhanan Latta dan Uzaa. Keadaan tersebut telah
diberitahu kepada Rasulullah sehingga turun lah ayat 106 surah an Nahl yang
bermaksud :
"Sesiapa
yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman (maka baginya kemurkaan dan azab
daripada Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya
tenang dan tenteram dengan iman ; akan tetapi sesiapa yang terbuka hatinya
menerima kufur maka atas mereka tertimpa kemurkaan daripada Allah, dan mereka
pula peroleh azab yang besar"
Sekiranya
alasan hujah mengharamkan demokrasi diatas sebab membuka ruang penipuan,
bagaimana pula dengan sistem khalifah dahulu yang telah membuka ruang dosa yang
lebih besar dari menipu iaitu dengan membunuh orang sepertimana yang pernah
dilakukan oleh Khalifah al Wathiq yang membunuh Imam Ahmad bin Nasr al Khuzaie
kerana telah banyak mengkritik beliau.
Kita
bukanlah mahu memburukan mana-mana sistem yang sedia ada. Kerana itu, Islam
tidak pernah meletakkan suatu ketetapan sistem yang khusus untuk memerintah.
Selagi mana perkara itu tidak melanggar syarak, maka ianya diharuskan.
Akhirnya, apa yang boleh kita fikirikan bersama ialah, adakah demokrasi yang
rosak atau sikap manusia yang tamak ? Melihat pelbagai sistem yang sedia ada,
maka sekurang-kurangnya demokrasi lebih bermanfaat dan lebih berpijak pada
realiti yang nyata. Datang lah walau apa pun sistem sekalipun, selagi manusia
bersikap tamak, penting diri sendiri, maka tidak ada satu pun sistem yang boleh
selamat. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan