Manusia tidak dapat lari daripada sikap bangga dalam dirinya. Sama
ada bangga itu kerana negaranya, bangsanya mahupun kerana keturunannya, sesiapa
sahaja tidak boleh menafikan kewujudan sifat kebanggaan itu dalam diri setiap
manusia. Untuk merasai bangganya akan sesuatu bangsa kaumnya. tidaklah menjadi
satu kesalahan. Namun untuk berbangga dengan bangsa dan kaum sendiri sehingga
menghina kaum yang lain, bukanlah sikap yang terpuji malah dilarang oleh islam.
Malangnya bagi kita hari ini, sikap kebanggaan itu telah mencetuskan beberapa
fenomena yang tidak sihat untuk perpaduan nasional seperti mengutuk, menghina
dan mengherdik bangsa dan kaum. Diatas pelbagai isu dan sentimen yang
dimainkan, semuanya umpama halal untuk mengherdik dan menghina sesuatu bangsa
dan kaum. Fenomena ini dilihat tidak sihat untuk agenda perpaduan nasional.
Sikap menghina, mengherdik dan memaki hamun ini tercetus akibat
dari perasaan bangga yang akhirnya menimbulkan rasa lebih mulia dari orang
lain. Dalam hal ini. Jika dfikirkan, semua orang berhak untuk merasa mulia
kerana setiap dikalangan kita ini sudah tentu mempunyai sikap bangga dengan
sesuatu perkara. Namun persoalannya ialah, kerana apakah kita dianggap mulia ?
Kerana pangkat ? Kedudukkan, atau kerana harta ?. Dalam soal ini, islam telah
datang dan menjawab segala kekeliruan yang ditimbulkan. Kita dimuliakan bukan
kerana kaum, kedudukkan dan sebagainya. Kita mulia kerana akhlak peribadi kita
dan nilai-nilai murni yang ada pada diri kita. Dalam al Quran, kemuliaan
manusia disebutkan dalam dua asas utama iaitu keinsanan dan ketakwaan.
Asas yang pertama ialah keinsanan. Insan merujuk kepada sifat
seseorang manusia. Ini bermakna, mana-mana manusia adalah mulia martabatnya.
Tidak ada manusia yang diciptakan oleh Allah Azza Wa Jalla untuk dijadikan
sebagai penghinaan di muka bumi ini. Semua manusia tanpa mengira bangsa dan
agama adalah mulia dan hendaklah dimuliakan. Dalam erti kata yang lain, kita
sebagai manusia wajib memuliakan manusia yang lain dengan cara menghormatinya,
memelihara haknya sebagai seorang manusia dan lain-lain. Dalam al Quran, diceritakan kepada kita
bahawa manusia itu asalnya daripada insan yang bernama Adam. Maka manusia
disebut sebagai anak cucu Nabi Allah Adam AS. Kemuliaan manusia sabit dalam al
Quran, surah al Isra’ ayat 70 yang bermaksud :
“Sesungguhnya Kami memuliakan anak Adam, dan Kami bawa mereka di
darat dan di laut. Kami memberi rezeki kepada mereka daripada benda-benda yang
baik, dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang banyak atas makhluk yang
Kami ciptakan”.
Asas yang kedua ialah ketakwaan. Selain dimuliakan kerana sifat
jatinya manusia, Allah Azza Wa Jalla juga memuliakan manusia yang bertakwa
dikalagan para hamba Nya. Disebutkan dalam al Quran, surah al Hujurat ayat 13
yang bermaksud :
“Sesungguhnya yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang
paling bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Mendalam
Pengetahuan Nya”
Dalam sebuah hadis riwayat Ath Thabarani, Nabi SAW bersabda yang
bermaksud :
“Laksanakan segala apa yang diwajibkan Allah, nescaya kamu menjadi
orang yang paling bertakwa”
Menurut Ibnu Abbas, takwa ialah perasaan takut berbuat syirik
kepada Allah dan selalu mengerjakan ketaatan kepada Nya. Berdasarkan hadis dan
definisi takwa dari Ibnu Abbas. Maka dapatlah kita simpulkan bahawa orang yang
bertakwa ialah orang yang mematuhi perintah Allah dengan melaksanakan segala
titah perintah Nya dan meninggalkan segala larangan Nya. Ketakwaan menjadi
nilai tinggi kemuliaan dan menjadi pemisah antara kebenaran dan kebatilan. Kemuliaan bukanlah berdasarkan bangsa dan kaum. Dalam hal ini, Nabi
SAW bersabda dalam hadis riwayat Ahmad yang bermaksud :
“Tidak ada kelebihan bagi orang Arab keatas orang bukan Arab”
Kesimpulannya, kita tidak seharusnya mendakwa diri kita lebih mulia
daripada kaum lain hanya semata-mata perbezaan bangsa dan kaum. Islam menilai
semua manusia itu sama sahaja tanpa berbeza kelebihan kerana bangsa, harta
ataupun kedudukkan. Semoga kita semua terpelihara daripada sifat yang tercela.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan