Islam adalah suatu agama yang lengkap dan
sempurna. Tidak ada cacat celanya lagi. Islam juga bukan sekadar mengajar
amalan kerohanian jiwa, mengajar umatnya untuk solat, puasa dan selainnya,
bahkan mengajar umatnya untuk berpolitik dan bersosial sesuai dengan peredaran
zaman yang dilaluinya. Islam juga merupakan suatu gaya kehidupan yang sempurna
bermula dari ditiupkan roh ke dalam rahim ibu hingga lah kita kembali kepada
Nya.
Hubungan agama tidak terhenti di satu
sudut sahaja. Bahkan meraikan perubahan keadaan dan zaman. Begitu juga dalam
soal hukum hakam di dalam agama. Ada hukum yang bersifat thawabit (tetap) dan
ada yang bersifat mutaghayyirat (berubah-ubah). Misalnya, hukum bersifat
thawabit ini seperti bilangan rakaat solat fardhu, ibadah haji di baitullah,
dan kewajipan membayar zakat fitrah. Ia tidak boleh diubah sekalipun sama ada
untuk mengurangkan atau untuk menambahkan. Hukum bersifat berubah -ubah pula
misalnya seperti hukum baca bismillah ketika solat, hukum tahalluf dan sebagainya.
Hukum pelaksanaan demokrasi termasuk dalam soal ijtihad demi maslahah ummah.
Secara prinsipnya, Islam dan demokrasi
mempunyai maksud dan tujuan yang sama. Walau pun demokrasi dilihat sebagai
suatu falsafah yang mengikut acuan barat, namun ianya terbuka dan fleksibel
dari sudut makna dan pelaksanaannya. Sehingga kini, pelbagai takrifan dan
definisi demokrasi cuba dilontarkan bagi memberi gambaran yang lebih jelas
tentang demokrasi. Namun, biar apa pun definis dan takrifan yang cuba untuk
diberi, selagi mana ianya tidak melanggar prinsip Islam maka tidak timbul
masalah untuk kita amalkan.
Segelintir golongan umat Islam menolak sistem demokrasi pada hari ini adalah barangkali kerana kegagalan mereka untuk melihat dan menyingkap falsafah demokrasi yang sebenarnya selari dengan tuntutan agama pada hari ini. Dalam sistem demokrasi, pemilihan pemimpin adalah berdasarkan suara majoriti. Perkara ini tidak bertentangan dengan Islam. Perkara ini kita boleh melihat bagaimana pemilihan khalifah dibuat diatas kesepakatan ahli syura yang dibuka ruang seluasnya untuk bersuara dan membuat pilihan memilih ketua.
Dalam sistem demokrasi, kebebasan
bersuara juga merupakan suatu tuntutan dalam agama Islam. Bezanya dalam Islam
ialah tidak ada kebebasan yang bersifat mutlak. Kebebasan tersebut dibenarkan
selagi perkara itu tidak terkeluar atau melampau daripada pandangan syarak.
Kebebasan bersuara juga telah memberikan ruang untuk para imam berbeza ijtihad
sehingga membentuk suatu madrasah mazhabnya yang tersendiri.
Almarhum Syeikh Muhammad Imarah
berpandangan, Islam tidak menolak sepenuhnya demokrasi dan pada masa sama Islam
juga tidak menerima demokrasi secara mutlak. Beliau berpandangan Allah adalah
pemegang hukum secara mutlak. Dia lah yang berkuasa menetapkan hukum secara mutlak.
Oleh itu, sistem demokrasi memberi tanggungjawab kepada manusia yang dipilih
dalam sistem demokrasi untuk merumuskan hukum sesuai dengan garis panduan
syarak yang telah ditetapkan secara mutlak oleh Allah.
Peri penting nya untuk kita fahami adalah
soal sistem berkaitan politik ini adalah soal ijtihad yang dibenarkan oleh
syarak. Diberikan ruang untuk diamalkan asalkan tidak lari daripada maqasid
syariah yang sebenar. Maka kurang tepatlah jika kita katakan bahawa demokrasi
adalah hukum haram kerana tidak mengikut perlembagaan Al quran dan sunnah.
Meski pun ianya berasal daripada sistem barat, namun banyak persamaannya yang
juga menjadi tuntutan dalam agama Islam. Semoga Allah memberikan kita kefahaman
Islam yang jelas dan benar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan