Perkataan tawassul adalah berasal
daripada bahasa arab. Dari sudut bahasa, tawassul membawa makna mendekatkan
diri. Dari sudut istilah pula, tawassul membawa makna menjadikan sesuatu amalan
itu sebagai perantara atau asbab (penyebab) untuk kita mendekatkan diri kepada
Allah Azza Wa Jalla.
Terdapat pandangan lain mengatakan bahawa
tawassul adalah mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan meminta doa daripada
orang soleh yang masih hidup, dengan nama-nama dan sifat Allah yang Maha Suci
dan juga amal soleh yang dilakukan. Ketiga-tiga bentuk tawassul ini adalah
dibenarkan oleh syarak tanpa khilaf.
Dalam sebuah hadis riwayat Muslim yang
panjang, diceritakan tentang perihal Uwais al Qarani, Rasulullah SAW berkata
kepada Saidina Umar yang bermaksud :
"Sekiranya kamu mampu untuk meminta
dia (Uwais al Qarani) beristighfar (mendoakan keampunan) buat diri kamu maka
lakukanlah".
Berdasarkan hadis ini, baginda Nabi SAW
telah menyifatkan Uwais al Qarani sebagai seorang yang soleh dek kerana
ketaatan nya kepada ibunya yang telah uzur. Oleh itu, hadis ini menjadi
sandaran dalil bahawa boleh bertawassul dengan bentuk memohon doa daripada
orang soleh yang masih hidup. Dan cara bertawassul dengan orang soleh yang
masih hidup adalah dengan berdoa, bukannya mengagungkan jasadnya.
Adapun bertawassul yang dilarang ada
banyak bentuknya. Antaranya meminta pada berhala, patung, memuja makhluk
sehingga lupa hakikatnya Allah yang lebih berkuasa atas segala sesuatu. Namun,
dalam banyak bentuk tawassul yang dilarang ini, berlaku perbincangan yang
sangat luas oleh ahli ilmu berkenaan bertawassul dengan orang yang telah
meninggal dunia.
Dalam Kitab Al Tawassul Baina Masyru'i wal Mamnu' yang dikarang oleh Syaikh Abdul Aziz Bin Abdullah Al Juhani, beliau membahaskan secara mendalam penghujahan dan bantahan terhadap mereka yang berhujah boleh bertawassul dengan orang yang telah mati dengan cara seruan. Misalnya, lafaz "Ya Syeikh..doakan untuk kami...". Golongan yang membenarkan tawassul dengan orang mati ini juga, mereka mengharuskan bertawassul di tanah perkuburan orang soleh atau menyeru di dalam majlis mereka.
Bentuk tawassul seperti menyeru di tanah
perkuburan, menyeru di dalam majlis-majlis khusus sama sekali tidak diajar oleh
Nabi apatah lagi diamalkan oleh para sahabat Nabi SAW. Kita juga boleh melihat
bagaimana perbuatan Umar al Khattab yang bertawassul kepada Abbas bin Abdul
Mutalib. Diriwayatkan oleh Imam Bukhari di dalam kitab sahihnya, daripada Anas
RA berkata :
"Bahawa Umar al Khattab apabila
mereka ditimpa kemarau, beliau meminta diturunkan hujan dengan kemuliaan Abbas
bin Abdul Mutalib dengan doanya : " Ya Allah, sesungguhnya kami dahulu
sering bertawassul dengan kemuliaan NabiMu, maka Engkau menurunkan hujan kepada
kami Sekarang kami bertawassul pula
dengan bapa saudara Nabi kami, maka turunkanlah hujan kepada kami".
Tawassul adalah suatu ibadah yang harus.
Pada masa sama, ianya boleh berubah menjadi haram sekiranya kita telah
melanggar prinsip akidah dengan cara batil, menyembah kubur, menyeru nama tok
wali, tok syeikh dan sebagainya. Demikian gambaran ringkas dan umum tentang
tawassul antara yang disyariatkan dan yang diharamkan oleh islam. Dalam soal
akidah, kita haruslah menjaga dan peliharanya daripada terpesong sehingga
membelakangkan kekuasaan dan keagungan Allah Azza Wa Jalla. Mudah-mudahan Allah
melindungi kita semua daripada melakukan kesyirikan kepada Allah.


Tiada ulasan:
Catat Ulasan