Ahad, 12 Mac 2023

HARAM RIBA : ISLAM MENOLAK PENINDASAN

 

Penindasan atau kezaliman adalah sesuatu yang tidak boleh diterima dan akan ditentang oleh mana-mana kelompok manusia yang berfikiran waras. Menolak sebarang bentuk penindasan dan kezaliman bukan lagi suatu pilihan bahkan ianya suatu tanggungjawab manusia sebagai khalifah diatas muka bumi Allah SWT ini. Sesuatu penindasan dan kezaliman boleh terjadi dalam pelbagai aspek kehidupan seperti penindasan kaum, penindasan ekonomi, penindasan politik dan sebagainya. Jelasnya di sini, apa jua bentuk penindasan yang berlaku, diatas apa jua nama sekalipun, Islam telah meletakkan asas menolak segala penindasan yang berlaku.

Termasuklah juga penindasan yang berlaku dalam sektor ekonomi. Oleh itu, Allah SWT melalui kitab Nya, al-Quran, telah mengharamkan pengamalan riba yang padanya terdapat unsur penindasan dan kezaliman. Dalam surah al-Baqarah ayat 275, Allah SWT berfirman yang bermaksud :

"Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) daripada Tuhannya lalu ia berhenti (daripada mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya".




Demikian pula dalam sebuah hadith Nabi SAW riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah RA, bahwa Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Jauhilah kamu daripada tujuh dosa besar ini (perkara yang membinasakan). Para sahabat bertanya: Apakah ia wahai Rasulullah SAW? Rasulullah SAW bersabda: Syirik kepada Allah SWT, sihir, membunuh jiwa yang telah diharamkan oleh Allah SWT melainkan dengan kebenaran, memakan riba, memakan harta anak yatim, melarikan diri dari peperangan dan menuduh wanita yang beriman dengan berzina”

Perkataan "Riba" menurut bahasa Arab bermaksud lebihan, pertambahan dan perkembangan. Dari sudut istilah pula, terdapat beberapa maksud yang diberikan oleh para ulama bagi mendefinisikan maksud riba. Antaranya, dalam Ibn Abidin, mazhab Hanafi menyatakan maksud riba ialah lebihan suatu harta tanpa tukaran (gantian) di dalam sesuatu akad tukaran harta dengan harta. Maksudnya, lebihan harta walaupun lebihan itu dalam bentuk hukum sahaja. Selain itu, mazhab Maliki dalam kitab Kifayah al-Talib, menyatakan riba adalah setiap jenis daripada jenis riba mengikut yang ditakrifkannya.

Dalam kitab Mughni al-Muhtaj pula, mazhab Syafie mendefinisikan maksud riba sebagai suatu akad yang dimeterai sebagai pertukaran barang tertentu tetapi pada ketika akad dimeterai pertukaran ini tidak diketahui kesamarataannya menurut ukuran syarak ataupun penyerahan salah satu atau kedua-kedua barangan tersebut dilewatkan. Demikian pula di dalam mazhab Hanbali, dalam kitab Kasyaf al-Qina', riba pada sisi mazhab Hanbali ialah berlaku lebihan dalam beberapa perkara dan kelewatan penyerahan yang dikhususkan dengan perkara tertentu berdasarkan syariat yang mengharamkannya.




Secara rumusannya, riba boleh kita fahami dengan maksud segala barangan yang ada unsur ribawi dan mendapati segala ciri-cirinya seperti tiada bertangguh, maka dianggap sebagai riba. Perkataan ribawi merujuk kepada barangan yang disebutkan oleh baginda Nabi SAW sebagai barangan yang punyai harga dan nilai. Ini sepertimana dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada 'Ubadah Bin al-Somit RA, bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda :

“Emas dijual dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, tamar dengan tamar, garam dengan garam, timbangan dan beratnya mesti sama, dibayar secara serta-merta (bukan bertangguh). Namun, jika jenis dan kategori barangnya berbeza, maka berjual belilah mengikut yang kamu kehendaki dengan syarat mesti dibayar secara serta-merta".

Berdasarkan hadith ini, jual beli item ribawi seperti emas dan perak mestilah dilakukan secara serta-merta dan bukan secara bertangguh. Pun begitu, terdapat juga pandangan ulama seperti Syaikhul Islam Ibn Taimiyyah, menyebutkan bahawa emas perhiasan tidak termasuk dalam maksud ribawi. Walaubagaimana pun, secara umumnya, emas merupakan bentuk item ribawi. Termasuk maksud bagi item ribawi ini adalah wang kertas yang digunakan sekarang. Ini berdasarkan dalam kitab Fiqh Manhaji, iaitu fiqah mazhab Syafie semasa yang diiktiraf seluruh dunia, dengan jelas menyatakan bahawa :

"Setiap apa yang digunakan sebagai duit mengambil kedudukan (menggantikan) emas dan perak seperti matawang yang digunakan secara meluas sekarang adalah dianggap sebagai barang ribawi, berlaku padanya riba mengambil hukum emas dan perak"

Islam menolak riba bertujuan untuk menjaga hak peniaga dan juga hak pembeli supaya tidak berlaku unsur penipuan, penindasan dan kezaliman. Sama ada penindasan terhadap peniaga atau terhadap pembeli, pengharaman ini melindungi hak secara saksama. Pengharaman riba juga menunjukkan kepada kita betapa berat dan jijiknya perbuatan memakam harta atau mengambil harta orang secara batil dan zalim. Selain itu, Allah juga mengharamkan riba bagi tujuan melarang manusia daripada bersikap melampaui batas. Mengaut keuntungan berlebihan sehingga sanggup melakukan kemungkaran. Ini dilarang dalam Islam. Meskipun jual beli dalam Islam dibenarkan dengan mengambil kira juga soal keuntungan, tetapi sehingga menipu, menzalimi orang dengan menindas mereka, ianya telah menjadi batil.

Hakikatnya, membenarkan amalan riba seolah-olah seperti membenarkan orang yang lemah diperas ugut oleh orang yang kuat. Akhirnya, yang kuat bertambah kaya dan yang lemah bertambah miskin. Secara tidak langsung, ini juga akan menyebabkan ketidakadilan dalam berurusan. Akan timbul penyakit dengki, manusia akan bermusuhan dan turut menjadikan manusia bertuhankan materialistik semata-mata. Oleh itu, terdapat pelbagai ayat-ayat yang memberi ancaman kepada mereka yang mengamalkan riba. Antaranya seperti yang terkandung di dalam al-Quran, surah al-Baqarah ayat 279, firman Allah yang bermaksud :

"Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa."




Berdasarkan ayat ini, bermaksud mereka yang mengamalkan riba setelah diberi hujah dan keterangan, maka ketahuilah bahawa mereka sedang berperang dengan Allah dan Rasul Nya. Demikian juga ancaman berdasarkan hadith Nabi SAW riwayat Muslim, daripada Jabir RA katanya :

"Rasulullah SAW melaknat orang yang makan harta riba, yang memberikan riba, penulis transaksi riba dan kedua saksi transaksi riba. Mereka semuanya sama (berdosa)"

Demikianlah Islam mengharamkan sebarang bentuk penindasan dan kezaliman keatas manusia. Haramnya riba tentunya memberikan suatu nilai keadilan kepada semua. Tidak ada jalan yang halal untuk mengaut keuntungan dengan melakukan riba. Apa jua namanya, riba tetap haram dan melakukannya akan mendapat dosa besar. Berwaspada lah kita semua supaya diri ini dan kita semua tidak terjebak ke dalam kancah riba yang haram lagi berdosa besar ini. Syariat Islam mengharamkan riba sekaligus memberi isyarat kepada kita bahawa tiada ruang dalam Islam untuk pemuka-pemuka ini melakukan penindasan dan kezaliman keatas harta orang lain. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan