Perkataan
"Madani" bukanlah suatu yang terasing lagi. Malah, istilah tersebut
bukanlah suatu yang baharu. Sejak berzaman lagi, istilah ini telah digunapakai
dan diwacanakan dalam pelbagai aspek dan sudut pandangan. Istilah Madani ini
berasal dari kata akar bahasa Arab yang bermaksud kota atau peradaban. Ia juga
boleh dimaksudkan dengan kota Madinah yang merupakan kota suci kedua umat
Islam. Menurut Dewan Bahasa Dan Pustaka, perkataan Madani membawa maksud
sebagai maju dari segi pemikiran, kerohanian dan kebendaan.
Dalam
sejarah keilmuan Islam, istilah Madani ini telah dibawa dan dimasyhurkan oleh
Al-Farabi, seorang tokoh pemikiran Islam. Pada umumnya, al-Farabi diiktiraf
oleh para sarjana pemikiran Islam sebagai pengasas falsafah politik dalam
tamadun Islam. Beliau juga dianggap sebagai pengasas teori masyarakat madani
bukan sahaja dalam konteks sejarah Islam tetapi juga dalam konteks sejarah
dunia. Pada karya beliau, kita akan mendapati banyak sekali penulisan-penulisan
beliau yang membahaskan soal madani. Misalnya, dalam kitab beliau bertajuk Ihsa'
al-'ulum, al-Farabi menggunakan perkataan madani untuk merujuk kepada salah
satu cabang ilmu falsafah amali.
Selain
itu, perkataan Madani juga turut dibahas dan diwacanakan dikalangan para
ilmuwan Barat. Kebanyakan mereka lebih menggunakan istilah "masyarakat
madani" atau civil society yang merujuk kepada teori yang dibawa
oleh Thomas Paine, John Locke, Jean-Jacques Rousseau dan lain-lain. Turut tidak
ketinggalan membincangkan istilah ini adalah bapa falsafah dunia, Aristotle
yang membawa idea madani ini melalui karyanya yang bertajuk Politics.
Perbahasan dan perbincangan tentang istilah madani ini bukan sahaja diperdebatkan
dan dibina persepsi dan asas-asasnya namun lebih luasnya turut diterjemahkan
dalam bentuk wacana politik. Kerana untuk membentuk masyarakat itu sendiri
memerlukan kuasa politik untuk membina dan membuat dasar melahirkan masyarakat
yang bertamadun.
Menurut
al-Farabi ketika membahaskan soal madani ini, beliau berpandangan dikalangan
masyarakat-masyarakat yang boleh digelar masyarakat madani, terdapat
tahap-tahap "kemadanian" atau ketamadunan. Ini berdasarkan apa yang
telah beliau kupaskan dalam kitabnya, Fusul al-Madani, beliau dengan
tegas menyatakan bahawa masyarakat madani pada tahap yang rendah, mereka saling
bekerjasama sekadar untuk memperolehi keuntungan peribadi, bantu-membantu dari
segi kebendaan dan sekadar untuk berdagang dan berniaga. Berbeza dengan
masyarakat madani yang berada pada tahap tinggi. Dalam masyarakat madani tahap
tinggi, beliau menyatakan bahawa mereka berganding bahu untuk membina tamadun
yang luhur iaitu untuk mencari dan menegakkan kebenaran.
Selain
al-Farabi, antara yang turut membahaskan istilah madani ini ialah Ibnu Khaldun.
Beliau dalam karya terkenalnya, al-Muqaddimah, menyatakan bahawa manusia
itu madani mengikut tabiinya. Maksud Ibnu Khaldun, manusia yang bertamadun itu
bukanlah dicipta pada hal yang baharu tetapi mengikut fitrah ciptaan manusia
itu sendiri. Sebagai contoh, manusia yang bertamadun akan menolak sebarang
agenda menghalalkan LGBT. Ini kerana, pada fitrah manusia itu, akan saling
mencintai berlainan jantina. Berlawanan dengan hal itu, tidak lagi dikira sebagai
bertamadun.
Firman
Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 13 yang bermaksud :
“Wahai
manusia! Sesungguhnya, Kami menciptakan kamu daripada seorang lelaki dan
seorang perempuan, serta menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku
supaya kamu saling mengenali (bermasyarakat). Sesungguhnya, orang yang paling
mulia antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa antara kamu.
Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”
Berdasarkan
ayat ini, jelas kepada kita Allah SWT menciptakan manusia yang terdiri daripada
lelaki dan perempuan. Selain daripada itu, tidak ada gender yang diiktiraf oleh
Allah SWT. Kewujudan beberapa spesis manusia yang keliru akan jantinanya
berpunca daripada kecelaruan identiti oleh diri mereka sendiri. Bukanlah kerana
dibenarkan oleh agama juga tidak diiktiraf oleh manusia yang berakal waras.
Oleh sebab itu, Islam sangat konsisten dalam usaha membina umat manusia yang
bertamadun dengan memelihara hak setiap manusia dan meraikan naluri fitrah
insani melalui pensyariatan agama. Misalnya, Islam melarang umatnya untuk
melakukan perbuatan zina. Namun pada masa yang sama, Islam membenarkan
persetubuhan yang halal melalui syariat perkahwinan.
Ketamadunan
umat manusia tidak terhad dan tertumpu kepada soal ritual agama semata-mata.
Bahkan, ketamadunan itu merencanakan umat Islam untuk berlaku adil kepada
mereka yang tidak beragama Islam. Bersikap telus dalam pengurusan,
menterjemahkan sifat rahmah sepertimana yang telah diajarkan oleh baginda Nabi
SAW. Juga ketamadunan ini merangkumi aspek pendidikan, sosial dan politik.
Kerana itu juga, kita akan dapati bagaimana idea yang dibawa oleh al-Farabi
tentang ilmu madani yang dibahagikan kepada dua bahagian. Pertama, ilmu madani
berkaitan pembezaan antara kebahagiaan sejati dan kebahagiaan bersifat
sementara. Akhirnya, ilmu madani bahagian pertama ini akan membuatkan kita
menjadi bijak menilai baik buruk dengan menghayati nilai-nilai murni. Manakala
ilmu madani pada bahagian kedua, lebih menyentuh soal dasar bagaimana untuk mengatur
sistem akhlak, sistem politik dan soal pengurusan yang lain.
Rumusan
yang boleh kita katakan, istilah madani telah diperbincangkan dengan panjang
lebarnya. Baik dari kalangan tokoh pemikir Islam mahupun dikalangan sarjana
Barat. Namun yang lebih penting dan mustahak adalah bagaimana kita mahu
menterjemahkan istilah ini dengan mengikut acuan dan panduan dari ilahi.
Seterusnya, cabaran juga bagi kita setelah diterjemahkan, bagaimana pula cara
pelaksanaannya agar benar-benar mencapai makna sebenar madani itu sendiri. Ini
bukanlah gagasan baharu yang sekadar diperingkat bahas sahaja. Namun inilah
masanya untuk dilaksanakan agenda mentamadunkan umat manusia merentasi
kepentingan tertentu. Maruah Islam harus dikembalikan, kekuatan dan kesepaduan
umat wajib diperkukuhkan. Jika kita benar-benar menghayati maksud madani,
pastinya kita akan kembali menjadi umat Islam yang bermaruah dan disegani oleh
masyarakat dunia. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan