Selasa, 5 Mei 2020

MAKNA DISEBALIK SYAITAN DIBELENGGU


Memasuki bulan Ramadan, terdapat pelbagai kelebihan dan keistimewaan yang ditawarkan oleh Allah kepada setiap hamba Nya yang beriman. Antara kelebihan dan keistimewaan yang seringkali kita ungkapkan ialah para syaitan akan dirantai atau dibelenggu. Pada realiti yang berlaku hari ini, kita menyaksikan masih terdapat sebahagian umat Islam yang berpuasa melakukan maksiat di dalam bulan Ramadan, malah berlaku juga rasukan jin dan syaitan di dalam bulan Ramadan, bahkan yang dirasuk itu terdiri daripada umat Islam yang berpuasa. Jika realiti ini berlaku, persoalan yang timbul ialah apakah maksud hadis Nabi SAW yang menyatakan syaitan itu dirantai dan dibelenggu dalam bulan Ramadan ? Nabi SAW bersabda :

“Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi saw telah bersabda : “Apabila datangnya Ramadan, maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dirantai/dibelenggu para syaitan.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

Dalam hal ini, untuk memahami makna perkataan “dirantai” dan “dibelenggu” ini, para ulama berbeza pendapat tentang maksud dibelenggu para syaitan. Ibn Hajar al-‘Asqalani menukilkan dari al-Halimiy yang menyatakan maksud dibelenggu itu mengandungi makna para syaitan tidak dapat sampai melakukan fitnah kepada umat Islam sepertimana diluar bulan Ramadan disebabkan umat Islam menyibukkan diri dengan berpuasa yang berperanan melemahkan syahwat, demikian juga mereka sibuk dengan membaca al-Quran dan berzikir.



Syeikh ‘Atiyyah Soqr menyebut bahawa  beberapa ulama yang mensyarahkan hadis ini menyatakan yang dimaksudkan dibelenggu itu ialah tidak dapat menguasai orang-orang yang benar-benar berpuasa dengan puasa yang sebenarnya, dengan meraikan setiap adab-adab termasuk memelihara lidah, pandangan dan semua anggota dari melakukan maksiat sebagai memenuhi sabda Nabi saw :

“Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan bohong dan perbuatan yang keji, maka Allah tidak ada hajat kepada makanan dan minuman yang ditinggalkannya.”
(HR al-Bukhari)

Sebahagian ulama yang lain pula berpendapat maksud para syaitan yang dibelenggu itu ialah sebahagian syaitan yang degil/melampau, adapun selain daripadanya tidak dibelenggu. Inilah yang dinyatakan di dalam hadis :

“Dibelenggu padanya (Ramadan) syaitan-syaitan yang degil/melampau.”

Ada pula sebahagian para ulama yang berpendapat ianya membawa tanda para malaikat masuk ke dalam bulan Ramadan sebagai membesarkan dan memuliakannya bagi menghalang para syaitan menggoda orang-orang mukmin. Ia boleh juga membawa isyarat kepada banyaknya pengampunan dan balasan pahala yang diberikan di dalam bulan Ramadan menyebabkan syaitan menjadi seolah-olah dibelenggu.



Al-Imam al-Qurtubi pula menyebutkan dengan panjang lebarnya : 

“Maka jika dikatakan bagaimana kita boleh melihat beberapa kejahatan dan maksiat berlaku dalam bulan Ramadan secara banyak, jika dibelenggu para syaitan sepatutnya perkara itu tidak berlaku. Maka jawapannya ialah : “Sesungguhnya semua itu kurang berlaku pada orang-orang yang berpuasa dengan puasa yang memelihara syarat-syaratnya dan meraikan adab-adabnya, atau (yang dimaksudkan) dibelenggu sebahagian syaitan, iaitulah syaitan yang degil/melampau, (sebaliknya) bukan semua syaitan seperti yang terdapat di dalam sebahagian riwayat (hadith), atau maksudnya mengurangkan kejahatan dalam bulan Ramadan, dan ternyata berlakunya kejahatan dalam bulan Ramadan itu lebih kurang berbanding bulan yang lain, demikian juga tidak semestinya dibelenggu kesemua syaitan tidak berlakunya kejahatan dan maksiat, kerana ada juga sebab lain selain syaitan (yang membawa kepada kejahatan) seperti jiwa yang sememangnya jahat, dan kebiasaan yang jelek dan syaitan manusia.”

Dalam satu jawapan yang lain, menurut Syeikh Muhamad bin Soleh al-Uthaimin ketika ditanya tentang persoalan ini beliau menjawab :

“Di dalam sebahagian riwayat hadis (maksudnya) : “Dibelenggu padanya (Ramadan) syaitan-syaitan yang degil/derhaka.” Atau (dengan lafaz) Tughallu di sisi al-Nasaie atau yang seumpamanya yang termasuk dalam perkara ghaib yang mana hendaklah kita menerima dan membenarkannya, dan kita tidak membicarakannya lebih daripada yang itu, sesungguhnya inilah yang lebih selamat bagi agama seseorang dan lebih baik untuknya…. kemudian secara zahir dibelenggunya syaitan itu (adalah membawa maksud dibelenggu) daripada memesong/menyesatkan manusia disebabkan banyaknya kebaikan dan (mereka banyak) kembali (bertaubat) kepada Allah dalam bulan Ramadhan.”

Demikian nukilan pandangan oleh para ulama dalam usaha konteks memahami makna perkataan dirantai dan dibelenggu sepertimana yang disebutkan oleh baginda Nabi Muhammad SAW. Berdasarkan pandangan para ulama ini, maka dapatlah kita memahami bahawa kejahatan dan kemaksiatan boleh sahaja terjadi meskipun pada bulan Ramadan. Namun sebesar-besar maksiat yang dilakukan, besar lagi luas pintu rahmat Nya lebih-lebih di bulan Ramadan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan