Ramalan adalah suatu perkara yang
terkandung persoalan yang ghaib, di mana ianya sangat terbatas untuk dicapai
oleh akal fikiran yang waras. Meskipun begitu, ramalan boleh dijadikan sebagai
panduan atau persediaan semata-mata. Misalnya seperti ramalan kaji cuaca dengan
menggunakan akses teknologi canggih, kita sebagai manusia dapat membuat ramalan
cuaca berdasarkan keterbatasan akal dan ilmu kita. Selebihnya ia terletak dan
berbalik kepada kehendak Nya yakni Allah Azza Wa Jalla.
Dalam banyak ruang agama membenarkan kita
membuat ramalan tanpa bercanggah dengan syariat, terdapat beberapa pengamalan
ramalan berdasarkan angka tertentu, rahsia tarikh lahir dan seumpamanya. Ilmu
ini sebahagiannya dikenali sebagai ilmu metafizik. Ilmu metafizik merupakan
salah satu cabang dalam ilmu falsafah yang mengkaji tentang sifat, tabiat dan realiti
kewujudan sesuatu benda.
Dalam sejarah ilmuan Islam, Al Kindi
antara ilmuan yang membahaskan persoalan falsafah ini melalui beberapa
penulisan kitabnya seperti Kitab fi Falsafat al-Ula dan Risalah fi al-Ibanah
‘an Sujud al-Jirm al-Aqsa wa Ta’atihi Lillah. Demikian juga Ibnu Rush antara
yang turut membahaskan persoalan ini menerusi kitab Tafsir Ma’ Ba’d Tabi’at. Secara
khususnya ilmu metafizik tidaklah hanya membahaskan tentang nombor dan huruf
bagi tujuan ramalan sebagaimana kefahaman segelintir masyarakat kita hari ini.
Ia satu ilmu yang sangat luas mencakupi perbahasan ghaibiyyat dan alam tabi’e
dan bukan semata-mata berkaitan ramalan masa depan. Ilmu penggunaan nombor dan
huruf bagi tujuan ramalan lebih dikenali sebagai numerologi.
Dalam hal ini, meramal dengan beriktikad
kepada keajaiban angka, warna atau apa-apa bentuk tertentu adalah dibimbangi
termasuk dalam amaran baginda Nabi SAW dalam soal hukum menilik yang dilarang.
Dalam sebuah hadis yang sahih, riwayat Imam Muslim, Nabi SAW bersabda yang
bermaksud :
“Sesiapa yang datang menemui penilik atau peramal nasib lalu
mempercayai apa yang diberitahu olehnya, maka dia telah kufur terhadap apa yang
diturunkan kepada Muhammad”
Dalam hadis yang lain, baginda Nabi SAW
bersabda yang bermaksud :
“Sesiapa
yang datang kepada bomoh, lalu bertanya kepadanya sesuatu, maka solatnya tidak
akan diterima selama 40 hari.”
Menurut Imam al-Nawawi: “Adapun maksud
tidak diterima solatnya adalah orang tersebut tidak mendapatkan pahala. Namun
solat yang ia lakukan tetap dianggap dapat menggugurkan kewajiban solatnya dan
dia tidak perlu untuk mengulangi solatnya.”.
Meramal masa depan dengan kepercayaan
perkara tertentu adalah termasuk dalam soal perkara ghaibiyyat (tidak
diketahui) yakni perkara yang tidak ada sesiapa pun yang dapat mengetahuinya
selain Allah Azza Wa Jalla. Hal ini disebutkan oleh Allah melalui firman Nya
dalam Surah Al A’raf ayat 188 yang bermaksud :
"Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku
tidak berkuasa mendatangkan manfaat bagi diriku dan tidak dapat menolak mudarat
kecuali apa yang dikehendaki Allah. Dan kalau aku mengetahui perkara-perkara
yang ghaib, tentulah aku akan mengumpulkan dengan banyaknya benda-benda yang
mendatangkan faedah dan (tentulah) aku tidak ditimpa kesusahan. Aku ini tidak
lain hanyalah (Pesuruh Allah) yang memberi amaran (bagi orang-orang yang
ingkar) dan membawa berita gembira bagi orang-orang yang beriman".
Berdasarkan dalil yang disebutkan tadi,
maka dapatlah kita fahami bahawa perbuatan meramal atau menilik dengan
kepercayaan angka, warna, tarikh lahir atau apa pun unsurnya adalah dilarang
dan berdosa sekiranya melakukannya apatah lagi mempercayai dan menyakini
perkara tersebut. Dalam islam, tidak ada nombor-nombor tertentu yang memberi
aura berbeza atau rahsia disebalik tarikh tertentu sebagaimana yang dinyatakan
oleh segelintir masyarakat kita dalam program-program motivasi diri. Hindarilah
kita dari melakukan perkara yang boleh mengggugat akidah kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan