Jumaat, 22 Mei 2020

PERTIKAIAN SYARIAT MENUTUP AURAT

Ideologi Islam Liberal telah berkembang pesat di bumi nusantara adalah hasil usaha pemikiran baharu yang dibawa dan dipromosikan oleh seorang tokoh Liberal Indonesia yang bernama Nurcholis Majid atau nama pena nya Cak Nur. Kesan pemikiran liberal ini telah membuka suatu medan pendebatan antara syariat dan hak asasi manusia. Beliau pernah melontarkan pandangannya dalam satu seminar yang diadakan di Indonesia bertemakan “Tajdid” atau pembaharuan pemikiran Islam.

Dalam pembentangan tersebut, beliau telah banyak menekankan tentang soal pentingnya para ulama memahami Islam dalam suatu rangka metodologi baru. Beliau berpandangan bahawa banyak perkara yang dikatakan qatie (muktamad) pada suatu ketika dahulu amat perlu di nilai dan di semak semula sesuai dengan perkembangan akal manusia.



Antara yang di utarakan oleh beliau ialah tentang persoalan syariat menutup aurat bagi kaum wanita. Beliau mempersoalkan tentang kebenaran hukum menutup aurat datangnya dari Al Quran atau ianya datang dari ijtihad oleh para ulama. Dalam beberapa penulisan tokoh liberal Indonesia ini, beliau telah berpandangan bahawa aurat wanita dari seluruh tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan adalah ketika di dalam solat semata-mata. Apabila mereka (wanita) keuar daripada solat, maka rambut itu tidak lagi dianggap aurat.

Lebih mengejutkan lagi, beliau mendakwa perkataan jilbab yang terkandung di dalam Al quran itu tidaklah merujuk kepada makna tudung sebaliknya merujuk kepada makna baju panjang (jubah) dan jilbab itu hanyalah sebagai simbol yang tidak ada kaitannya dengan syariat. Lontaran pandangan beliau ini seolah-olah memberi suatu gambaran kepentingan para ulama menilai semula syariat memakai tudung sebagai maksud kepada menutup aurat bagi wanita. Pandangan berbentuk fatwa beliau ini amatlah songsang lagi menyesatkan.

Apabila kita membincangkan berkaitan jilbab, ini bermakna kita sedang membincangkan sesuatu yang mempunyai nilai fundamental dalam Islam. Hal ini kerana ia berkaitan dengan aurat wanita yang ketentuannya telah disebut oleh Al quran dan hadis Nabi SAW. Ia suatu ketetapan yang bersifat qatie (muktamad). Kedudukan perintah menutup aurat  dalam Islam sama wajibnya seperti perintah melaksanakan solat, berpuasa di bulan Ramadan, menunaikan zakat dan sebagainya. Mengingkarinya akan menatijahkan seseorang itu tergelincir daripada akidah Islam dan membawa kepada kekufuran.



Ketentuan hukum Allah berkenaan pakaian wanita telah dijelaskan oleh Al quran secara khusus dalam surah An Nur dan surah Al Ahzab. Selain itu, terdapat juga keterangan serta perincian dalam hadis yang cukup jelas sehingga tidak memungkinkan orang untuk berbeza pendapat lagi. Untuk memahami isu menutup aurat bagi wanita ini, terlebih dahulu kita harus ketahui bahawa seluruh ulama telah sepakat seluruh tubuh wanita adalah aurat kecuali muka dan tapak tangan. Menjadi perselisihan dikalangan ulama adalah berkenaan bahagian muka dan tapak tangan. Dalam mazhab Hanbali, seluruh tubuh wanita adalah aurat tanpa terkecuali. Imam Malik dan Imam Abu Hanifah pula berpandangan muka dan tapak tangan wanita tidak termasuk aurat.

Dalam firman Nya, dalam surah Al Ahzab ayat 59 yang bermaksud :

“Wahai Nabi, perintahkanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka”

Berdasarkan ayat tersebut dapatlah kita fahami bahawa kewajipan memakai tudung bukan hanya kepada isteri-isteri Nabi dan anak-anak perempuannya, bahkan ditujukan khas kepada seluruh wanita muslimah seperti yang dinyatakan secara tegas dalam Al quran. Perkataan jilbab adalah dari bahasa arab. Untuk mengetahui dan memahami makna tersebut, kita perlu lah merujuk kepada bahasa asal perkataan tersebut iaitu bahasa arab. Dalam kamu Arab, jilbab membawa maksud pakaian yang menutupi seluruh tubuh. Kamus Lisanul Arab menyatakan bahawa jilbab ialah pakaian yang lebih luas dari khumur (tudung untuk menutup kepada dan dadanya wanita).

Dalam kitab Tafsir Jalalain, dinyatakan bahawa jilbab ialah pakaian yang menyelimuti seluruh tubuh badan wanita. Secara khususnya sememangnya Al quran memerintahkan wanita muslimah untuk menutup kepala, dada dan leher selari dengan firman Nya dalam surah An Nur ayat 31 yang bermaksud :

“Katakanlah kepada wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya serta janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (terpaksa) nampak. Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka…”

 


Berdasarkan ayat Al quran dan hadis serta penjelasan oleh para ulama, dapat difahami bahawa persoalan berkenaan aurat wanita tidak perlu dipersoalkan lagi. Dalil dan penjelasannya sudah selesai dan tidak ada yang kekaburan. Semuanya sudah terang lagi nyata akan perintah menutup aurat bagi kaum wanita. Mempertikaikan kembali persoalan ini hanyalah sebuah usaha yang sia-sia sahaja. Inilah kaedah metodologi golongan liberal yang mencuba menggugat syariat dan berlagak seperti hero perwira hak asasi manusia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan