Sesungguhnya agama Islam merupakan agama yang menuntut penganutnya
untuk berlaku belas kasihan kepada sesama makhluk. Perbuatan belas kasihan ini
tidak hanya terhad dan terbatas kepada sesama manusia sahaja bahkan kepada
kehidupan lain termasuk tumbuh-tumbuhan dan haiwan. Ini sepertimana yang
terkandung di dalam al-Quran, firman Allah SWT dalam surah al-An'am ayat 38
yang bermaksud :
"Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak
seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka
umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab
Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka
(untuk dihisab dan menerima balasan)".
Menurut Imam Ibn Kathir dalam kitabnya, Tafsir Ibn Kathir,
ketika beliau mengulas ayat ini dengan menyatakan bahawa maksud daripada "umat-umat
seperti kamu" di dalam ayat tersebut ialah makhluk-makhluk yang
dicipta seperti kamu juga. Demikian ulasan Imam Ibn Kathir bagi menunjukkan
kepada kita bahawa binatang dan haiwan juga dianggap umat seperti umat manusia
juga. Maka bersifat belas kasihan sesama makhluk juga merangkumi kepada
binatang dan haiwan juga. Juga agama Islam sangat menitikberatkan soal berbuat
baik kepada binatang sekalipun untuk tujuan membunuh binatang tersebut. Dalam
sebuah hadith riwayat Muslim, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Sesungguhnya Allah SWT telah menetapkan ihsan ke atas semua
perkara. Apabila kamu membunuh, maka bunuhlah dengan baik. Jika sekiranya kamu
menyembelih, maka perelokkanlah sembelihan tersebut. Tajamkanlah alat
sembelihan dan rehatkanlah haiwan sembelihan tersebut".
Oleh itu, berbuat baik dan berlaku ihsan kepada binatang adalah
tuntutan utama dalam ajaran Islam. Tanpa mengira jenis binatang, Islam menuntut
umatnya untuk berlaku ihsan atau berbuat baik kepada binatang. Ini lebih-lebih
lagi berbuat baik kepada binatang peliharaan. Pun begitu, dalam agama Islam,
terdapat hukum halal dan haram yang menjadi garisan merah yang perlu dipatuhi
oleh umat Islam. Ini termasuklah berkenaan hukum membela dan menyentuh anjing.
Pada asasnya, hukum membela anjing adalah tidak digalakkan atau
sekurang-kurangnya makruh membela tanpa sebab keperluan. Ini berdasarkan sebuah
hadith riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud :
"Barangsiapa yang memelihara anjing, kecuali anjing untuk
berburu atau mengembala, maka akan dikurangkan daripada pahala hariannya
sebanyak satu qirath".
Hadith ini juga menjadi sebahagian hujah dalam mazhab Imam
As-Syafie di dalam bab hukum membela anjing sebagai binatang peliharaan di
dalam rumah. Juga dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, sabda baginda Nabi
Muhammad SAW yang bermaksud :
"Malaikat tidak akan masuk ke dalam rumah yang terdapat di
dalamnya anjing dan patung"
Berdasarkan hadith ini, Abdul Qadir Ahmad 'Ata menerusi karyanya
yang bertajuk Haza Halal.wa Haza Haram, beliau menyatakan bahawa antara
sebab malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang mempunyai anjing ialah anjing
merupakan binatang yang banyak makan benda-benda kotor serta mempunyai bau yang
kurang menyenangkan yang tidak disukai oleh para malaikat. Sebahagian ulama
lain pula ada yang berpendapat, bahawa hikmah dilarangnya memelihara anjing di
rumah ialah apabila anjing itu menyalak, ia akan menakutkan tetamu yang
berkunjung ke rumah.
Selain itu, Imam Ibn Hajar al-Asqalani dalam kitab Fath al-Bari
pula menyatakan bahawa :
"Ungkapan malaikat tidak akan memasuki rumah menunjukkan
malaikat secara umum (malaikat rahmat, malaikat hafazah, dan malaikat
lainnya)". Akan tetapi pendapat yang dikemukakan oleh Ibnu Wadhdhah, Imam
Al-Khathabi, dan yang lainnya mengatakan : "Kecuali malaikat hafazah,
mereka tetap memasuki rumah setiap orang kerana tugas mereka adalah mendampingi
manusia sehingga tidak pernah berpisah sedetik pun dengan manusia. Sedangkan
yang dimaksud dengan malaikat (yang tidak memasuki rumah yang mempunyai anjing)
ialah malaikat rahmat (yang suka memohon keampunan untuk manusia) bukan
malaikat hafazhah yang menjaga manusia".
Namun begitu, sekiranya terdapat keperluan atau kepentingan untuk
membela anjing seperti dengan tujuan untuk menjaga kawasan ataupun dijadikan
binatang untuk memburu, maka hukumnya diharuskan. Ini berdasarkan dalam sebuah
hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Abu Tsa'labah al-Khasyni berkata :
"Aku pernah bertanya: "Wahai Rasulullah, sesungguhnya
kami berada di kawasan berburu, aku berburu dengan anak panahku dan dengan
menggunakan anjingku yang terlatih (yang diajar) serta anjingku yang belum
terlatih, manakah yang dibolehkan untukku ?" Rasulullah saw menjawab:
"apa yang telah engkau buru dengan anak panahmu dan engkau sebut nama
Allah sebelumnya, makanlah. Dan yang telah engkau buru dengan anjingmu yang
tidak terlatih, lalu kamu sempat menyembelihnya, maka makanlah".
Selain membela anjing, turut dibincangkan juga oleh para ilmuan
Islam berkenaan hukum memegang atau menyentuh anjing. Anjing pada jilatannya
dianggap najis dalam Islam. Ini sepertimana yang terdapat dalam sebuah hadith
riwayat Bukhari, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Apabila seekor anjing minum di dalam bekas salah seorang kami
maka hendaklah kamu membasuhnya sebanyak tujuh kali basuhan"
Namun begitu, haram memegang anjing semata-mata kerana dianggap
najis bukanlah anggapan yang tepat. Ini kerana, jika anggapan ini benar maka
sudah tentu kita juga tidak boleh memegang najis anak kita atau najis sesiapa
sahaja ketika kita hendak membersihkannya. Lebih tepat adalah para ilmuan Islam
berbeza pendapat berkaitan hukum memegang najis tanpa keperluan. Dalam kalangan
para ilmuan, ada yang membolehkan memegang najis jika ada keperluan. Dalam
keadaan tiada keperluan pula, sebahagian ada yang memakruhkan dan sebahagian
lain pula mengharamkan.
Secara umum, para ilmuan Islam bersepakat bahwa menyentuh anjing yang
kering tidak dikira najis. Ini kerana menyentuh anjing yang kering tersebut
dikira tidak berlaku pemindahan najis kepada si penyentuh. Pun begitu, para
ilmuan Islam berbeza pandangan berkenaan memegang anjing yang basah. Dalam
kitab al-Fatawa al-Kubra nukilan Syaikhul Islam Ibn Taimiyyah,
menyebutkan bahwa pada pandangan mazhab Syafie dan salah satu riwayat dalam
mazhab Hanbali ialah anjing pada keseluruhannya adalah najis termasuk bulunya.
Pada pandangan mazhab Malik pula, anjing kesemuanya bersih termasuk air
liurnya. Manakala pada pandangan mazhab Hanafi dan salah satu riwayat daripada
Imam Ahmad pula, bulu anjing itu bersih sementara air liurnya najis. Maka
secara mudahnya, majoriti para fuqaha (ahli fekah) iaitu jumhur Mazhab Hanafi,
Malik dan salah satu riwayat Mazhab Hanbali berpandangan menyentuh badan anjing
tidak najis sekalipun basah. Tetapi pada air liur anjing telah berlaku
perbezaan pendapat mengenainya. Demikianlah perbincangan hukum berkaitan dengan
membela dan menyentuh anjing.
Umumnya, sekalipun Islam telah menyatakan hukum berkaitan menyentuh
dan membela anjing, hal ini tidak sesekali membenarkan sebarang bentuk
kezaliman dilakukan terhadap binatang yang bernama anjing. Islam tidak membenci
anjing. Sama sekali tidak bermaksud untuk memperendahkan anjing. Bahkan dalam
al-Quran melalui surah al-Kahfi diceritakan kisah pemuda al-Kahfi diiringi
anjing ketika berjuang menghadapi rejim yang zalim. Firman Allah SWT dalam
surah al-Kahfi ayat 18 yang bermaksud :
“Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami
balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri;
sedangkan anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika
engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka,
dan tentulah engkau akan merasa amat gerun takut kepada mereka.”
Kerana menghilangkan dahaga seekor anjing juga, seorang pelacur
dimasukkan ke dalam syurga. Sebuah hadith riwayat Bukhari, Nabi SAW bersabda
yang bermaksud :
“Diampunkan dosa seorang pelacur yang melintasi seekor anjing yang
berada di tepi sebuah telaga yang lidahnya terjelir. Hampir kehausan
membunuhnya. Maka pelacur itu pun menanggalkan kasutnya, lalu dia ikat kasut
itu dengan tudungnya lantas dia menceduk air untuk anjing tersebut. Dia
diampunkan disebabkan kejadian itu”
Oleh itu, Islam sama sekali tidak bermaksud membenarkan umatnya
untuk berlaku zalim kepada anjing. Juga tidak bermaksud memperlekehkan anjing.
Semua ini adalah sebahagian peraturan dalam beragama di dalam Islam sebagai
tanda dan bukti cinta kepada Allah dengan melakukan ketaatan dan kepatuhan
hanya kepada Nya tanpa berbelah bagi. Tanpa perlu mengetahui hikmah disebalik
semua peraturan ini, umat Islam diajar untuk menyerah diri kepada Allah SWT
kerana Dia lah yang lebih mengetahui akan segala-galanya. Semoga Allah
mengampunkan kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan