Umum mengetahui bahawasanya dunia yang sedang kita diami ini adalah
bersifat sementara dan akan berlaku kehancuran, kemusnahan yang meliputi segala
makhluk yang melata di dunia ini. Hakikat yang mesti kita faham adalah dunia
ini tidak ada yang kekal. Semuanya bakal dan akan menuju kepada kemusnahan dan
kehancuran. Ini termasuklah seluruh umat manusia akan turut hancur dengan akan
berdepan dengan sebuah kematian. Barangkali kita beranggapan bahawa kematian
ialah penamatan kehidupan. Walhal, kematian adalah suatu transisi peralihan
umat manusia dari alam dunia menuju ke alam akhirat.
Ini sepertimana firman Allah SWT dalam Ali Imran ayat 185 yang
bermaksud :
"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya
pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa
yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah
berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala
kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi
orang-orang yang terpedaya".
Sesungguhnya kematian hanyalah sebuah perpindahan manusia dari
dunia menuju ke alam lain. Ini bermaksud, selepas kematian di dunia, kita akan
memasuki ke suatu alam lain yang disebutkan sebagai alam akhirat. Makanya,
setelah mati akan adanya kehidupan selepas itu. Berkaitan berkenaan kepercayaan
kehidupan selepas kematian, selain agama Islam, turut ditekankan dan dinyatakan
oleh pelbagai agama lain di dunia ini. Setiap agama, masing-masing mempunyai
kepercayaan yang tersendiri berkenaan kehidupan selepas kematian. Melalui
setiap kepercayan yang ada ini, tentunya kita amat yakin bahawa kematian
bukanlah penamat mutlak kepada sebuah kehidupan namun sebaliknya hanyalah
sebuah perjalanan untuk menuju alam yang kekal abadi.
Menurut kepercayaan agama Hindu, mereka berpegang kepada konsep "Cyclical
Religion" iaitu yang bermaksud kitaran semula. Bagi mereka, setiap
individu yang telah meninggal dunia akan dilahirkan semula. Malah, proses
kelahiran semula ino atau dikenali sebagai "Reinkarnasi" ini
berlaku berdasarkan perlakuan individu tersebut semasa hayatnya. Ini bermakna,
jika ketika hidup di dunia, individu tersebut melakukan kebaikan, maka dirinya
akan dilahirkan semula dalam keadaan yang lebih baik. Sebaliknya, jika ketika hidup
di dunia, individu tersebut melakukan keburukan, maka dirinya akan dilahirkan
semula dalam keadaan yang lebih buruk. Selain itu, dalam kepercayaan agama
Hindu juga, mereka percaya bahawa mereka akan dilahirkan dalam kasta yang lebih
tinggi berbanding kasta mereka ketika di dunia.
Kepercayaan menurut agama Hindu tidak jauh bezanya pula dengan
agama Buddha. Dalam kitab utama agama Buddha, Tripitaka (tiga bakul
kebijaksanaan), terdapat begitu banyak pengaruh ajaran yang dibawa oleh
golongan Brahmana, iaitu golongan cendekiawan yang berpecah dari ajaran Hindu.
Oleh kerana ajaran Budhha lahir dan datang daripada pecahan ajaran Hindu, maka
kita akan dapati banyak persamaan kepercayaan mereka dengan agama Hindu. Dalam
soal kehidupan selepas kematian, mereka berpegang kepada konsep Samsara
iaitu suatu konsep membawa maksud kitaran kehidupan secara berulang yang akan
berterusan dalam proses kelahiran dan kematian. Begitu juga mereka turut
mempercayai konsep "Karma" sepertimana yang digagaskan oleh
agama Hindu. Selain itu, terdapat pula satu konsep kepercayaan yang paling
tinggi untuk dicapai dalam agama Buddha iaitu konsep "Nirvana".
Nirvana merupakan suatu konsep kebebasan diri daripada nafsu,
kejahilan, terhindar daripada penderitaan mahupun kitaran kelahiran semula. Konsep
Nirvana ini hampir sama dengan konsep Mokhsa dalam agama Hindu. Menurut mereka,
konsep Nirvana terbahagi kepada dua iaitu Nirvana sementara dan Nirvana yang
kekal abadi. Peringkat Nirvana sementara boleh dicapai ketika hidup dan
sebaliknya nirvana yang kekal abadi hanya boleh dicapai selepas kematian.
Peringkat nirvana kekal abadi ini, mereka yang mencapai tahap tersebut akan
dapat berdamping dengan Tuhan. Sesetengah Bikhu bermazhab Theravada beranggapan
nirvana itu adalah Tuhan mereka. Maka seseorang yang telah mati dan dapat
mencapai peringkat nirvana yang kekal abadi ini, akan dapat bertemu dan
berdamping dengan Tuhan mereka sendiri.
Bagi agama Islam, kehidupan selepas kematian itu adalah benar dan
inilah janji Allah SWT. Setelah manusia mati, dirinya akan berpindah ke alam
barzakh (alam kubur) dan akan datanglah para malaikat atas arahan Allah untuk
menyoal di alam kubur. Bagi manusia yang beriman, dirinya akan dapat menjawab
soalan malaikat dengan tenang dan bagi manusia yang tidak beriman, pastinya
akan ketakutan dan gerun apabila ditanya oleh malaikat. Maka setelah itu,
seluruh umat manusia akan dihimpunkan untuk dihakimi oleh Allah. Firman Allah
dalam surah al-Jatsiyah ayat 26 yang bermaksud :
"Katakanlah (wahai Muhammad): Allah yang menghidupkan kamu,
kemudian Dia akan mematikan kamu, setelah itu Dia akan menghimpunkan kamu
(dalam keadaan hidup semula) pada hari kiamat (hari) yang tidak ada sebarang
syak tentang kedatangannya; akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui
(ketetapan itu)".
Demikian janji Allah kepada para hamba Nya untuk menghimpunkan umat
manusia setelah kematian di dunia. Maka kehidupan setelah kematian adalah suatu
alam yang kekal abadi tiada penghujungnya. Dalam pada itu, bagi agama Islam,
pada kehidupan setelah kematian itu akan ditegakkan keadilan oleh mahkamah
Allah. Segala amal perbuatan baik dan buruk, sama ada nilai perbuatan itu besar
atau kecil, baik dalam keadaan tersembunyi atau terang-terangan, semuanya pasti
akan dihitung dan dikira oleh Allah SWT. Tidak ada manusia yang akan terlepas
pandang. Ketika itu, segala penyesalan tidak berguna lagi. Pengakuan keimanan
kepada Allah sudah tidak diterima lagi. Akhirnya, setelah diadili oleh mahkmah
Allah, umat manusia akan mendapat tempat akhirnya iaitu sama ada di syurga yang
indah atau sebaliknya di neraka yang punah.
Secara asasnya, semua agama mempunyai kepercayaan berkenaan
kehidupan setelah kematian. Namun bezanya adalah dari sudut kaedah dan
pemahaman. Bagi agama Islam, tidak ada kehidupan di dunia setelah kematian. Islam
amat menolak konsep Tanasukh al-Arwah atau disebut sebagai Reinkarnasi. Roh
manusia yang telah mati di dunia tidak dapat pulang semula ke dunia. Tidak ada
yang namanya kelahiran semula seperti yang dipercayai oleh sesetengah agama
lain. Pun begitu, kehidupan setelah kematian adalah suatu ruang untuk umat
manusia dibawa ke muka pengadilan yang mutlak, tiada lagi penyelewengan,
kezaliman dan sebagainya. Ini kerana mahkamah Allah adalah yang paling adil dan
bersifat mutlak. Firman Allah SWT dalam surah al-An’am ayat 114 yang bermaksud
:
"Maka, apakah (pantas) aku mencari selain ALLAH sebagai hakim,
padahal Dialah yang menurunkan Kitab (Al-Quran) kepadamu (dengan penjelasan)
secara terperinci? Orang-orang yang telah kami anugerahi Kitab Suci mengetahui
(bahawa) sesungguhnya (Al-Quran) itu diturunkan dari Tuhanmu dengan benar.
Maka, janganlah sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu,"
Walau apapun, sebagai mnusia kita seharusnya sentiasa melakukan
perubahan untuk menjadi insan yang lebih baik. Kerana yang baik itu tidak
pernah sia-sia. Jika tidak dapat pengiktirafan di dunia, pastinya akan dibalas
oleh Allah di akhirat kelak. Begitu juga sebaliknya, keburukan itu adalah
penyesalan belaka. Jika tidak menyesal di dunia, pastinya tertunduk malu menyesal
di hari akhirat. Marilah kita beriltizam untuk sentiasa menyebarkan kebaikan
yang diredhai oleh Allah SWT. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan