Sabtu, 2 September 2023

CINTAI TANAH AIR DARI PERSPEKTIF ISLAM

 

Kasih sayang yang tercipta adalah suatu nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada para hamba Nya. Empunya segala sifat kesempurnaan kasih sayang hanyalah milik Allah. Kerana itu, kita akan dapati nama dan sifat Allah antaranya adalah Ar-Rahim yang bermaksud Maha Pengasih dan Penyayang. Jika mahu dilihat lagi, perkataan ar-Rahim berasal daripada perkataan "Rohima" yang bermaksud kasih, sayang dan cinta. Sebab itu Allah kurniakan rahim kepada kaum wanita sebagai tanda kasihnya ibu kepada anaknya. Demikian pula hamba Nya yang dikurniakan sifat kasih, sayang dan cinta akan sesuatu. Melalui nikmat perasaan kasih dan sayang ini, manusia sanggup berbuat apa sahaja untuk perjuangan kasih sayangnya terhadap sesuatu.

Dengan itu, suatu lumrah dan tabiat para manusia apabila terbentuk sifat kasih dan sayang akan tanah airnya. Perasaan kasih dan sayang akan tanah air telah menjanjikan taat setia pada negara, sanggup berkorban demi tanah air tercinta. Sifat ini juga dikenali sebagai semangat patriotisma. Dalam madah orang melayu, ada disebutkan tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain. Sesiapa pun tidak boleh menghalang sifat cinta akan tanah airnya sendiri. Islam pada asasnya tidak melarang umatnya untuk mencintai tanah airnya sendiri. Pun begitu, terdapat ungkapan yang masyhur yang disandarkan kepada baginda Nabi SAW berkenaan cintai tanah air. Ungkapan tersebut bermaksud "mencintai tanah air sebahagian daripada iman". Ungkapan ini bukanlah datang dari Nabi SAW.




Sebahagian para ulama seperti al-Saghani dalam karyanya, al-Maudu'aat, menyatakan bahwa hadith ini adalah palsu. Pernyataan ini turut disokong dan dipersetujui oleh para ilmuan hadith seperti yang dinyatakan oleh Ali al-Qari dalam kitabnya, al-Masnu' fi Ma'rifat al-Hadtih al-Maudu'. Dalam komentar para ulama berkenaan hadith ini, sebahagian ulama ada yang menyatakan makna hadith itu benar meskipun ianya palsu. Ini seperti yang dinukilkan oleh Muhammad Tahir al-Fatani dalam kitabnya, Tazkirah al-Maudu'aat. Ini bermakna, meskipun hadith tersebut palsu tetapi membawa makna yang baik dan terpuji di sisi Islam. Namun begitu, Syeikh al-Albani menyatakan dalam kitabnya, Silsilah al-Da'ifah wa al-Maudu'ah bahawa makna hadith ini tidak betul kerana padanya, mencintai tanah air sama seperti mencintai nyawa, harta dan sebagainya yang mana sifat ini sudah wujud pada insan. Tiada terpuji jika mencintai tanah air.

Pada asasnya, Islam sangat memuji kepada para hamba Nya yang berpegang kepada fitrah insani. Maka salah satu fitrah manusia itu sendiri adalah mencintai, mengasihi dan menyayangi tanah air tempat tumpahnya darah. Oleh itu, tidak salah untuk kita sebagai umat Islam memiliki sikap patriotisma, mencintai tanah air selagi tidak melampaui batas. Demikian juga apa yang telah ditunjukkan oleh baginda Nabi SAW. Dalam catatan sejarah hidup baginda Nabi SAW, baginda amat kasih dan sayang pada Mekah, tanah air Nabi SAW. Ini seperti dalam sebuah hadith riwayat al-Tirmizi, ketika baginda Nabi SAW berjalan meninggalkan Mekah, baginda telah melalui satu kawasan yang bernama Juhfah, sempadan utara Mekah. Lalu baginda Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

“Aku tidak temui negeri yang lebih baik dari engkau (wahai Mekah), dan tidak ada negeri yang lebih aku sayangi dari Mekah. Kalaulah bukan kerana kaummu (iaitu Quraisy) telah menghalauku, aku tidak akan tinggalkan negeri ini.”

Ungkapan ini adalah bukti manifestasi cinta dan kasih sayang Nabi SAW terhadap tanah airnya yang tercinta. Meskipun di Mekah, penduduknya telah memperlakukan bermacam tekanan, menolak dakwah, mencaci dan menghina baginda Nabi sehingga terpaksa berhijrah ke Madinah, namun sikitpun tidak dapat memadam api asmara cinta dan kasih Nabi terhadap tanah airnya. Sejurus selepas berhijrah, kecintaan Nabi terhadap Mekah masih mekar harum dan sentiasa merindui Mekah. Malah, kecintaan Nabi terhadap Madinah pula semakin kuat seperti cintanya terhadap Mekah. Ini sepertimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat al-Bukhari, Anas bin Malik, pembantu baginda Nabi SAW pernah menceritakan yang bermaksud :

“Sesungguhnya Rasulullah itu, sekiranya Baginda pulang dari satu perjalanan yang jauh, apabila sampai sahaja di Madinah dan ternampak anak-anak tangga Madinah, (atau dinding-dinding rumah di Madinah) Baginda akan menggesa untanya supaya berjalan cepat, seakan-akan rindu untuk sampai di Madinah.”




Menurut Imam Ibnu Hajar al-Asqalani dalam kitabnya, Fathul Bari, ketika menjelaskan hadith ini, beliau menyatakan bahawa sikap Rasulullah SAW ini memberikan kepada kita suatu gambaran bahawa tidak salah mencintai negara apatah lagi tempat tersebarnya dakwah Islam. Beliau juga menyatakan hadith ini menunjukkan mengenai kelebihan Madinah dan keharusan mencintai negara dan sayang kepadanya. Demikian ulasan Imam Ibnu Hajar. Kecintaan terhadap tanah air bukan sahaja apa yang ditunjukkan oleh baginda Nabi, bahkan dikalangan para sahabat juga turut mencintai dan merindui Mekah. Antaranya yang terkesan dengan kerinduan Mekah ialah Bilal bin Rabah, seorang hamba abdi ketika di Mekah. Kecintaan dan kerinduan Bilal terhadap Mekah sehingga beliau jatuh sakit. Apabila baginda Nabi SAW mengetahui akan hal ini, maka baginda berdoa seperti dalam sebuah hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim, yang bemaksud :

“Ya Allah! Jadikanlah cinta kami kepada Madinah seperti cinta kami kepada Mekah, ataupun lebih dari itu”

Lihatlah bagaimana baginda Nabi dan para sahabat amat mencintai Mekah, yang merupakan tempat tumpahnya darah. Walaupun baginda Nabi terpaksa berhadapan dengan penduduk Mekah, meskipun terpaksa berperang dengan penduduk Mekah, keadaan itu sedikitpun tidak dapat memadamkan perasaan cinta dan kasih Nabi terhadap bumi Mekah yang merupakan tempat tanah air tercinta. Begitulah kecintaan dan kerinduan Nabi SAW dan para sahabatnya terhadap tanah air tercinta. Jelas bahawa Islam tidak menghalang kita daripada bersifat cinta akan tanah air. Pun begitu, dalam keharusan tersebut, kita juga perlu diingatkan untuk berwaspada dengan sikap asabiyah yang akan lahir kerana sikap melampau mencintai tanah air. Sikap asabiyah ini boleh membawa mudarat besar sehingga mewujudkan sikap berpuak-puak untuk menghalalkan sebarang bentuk kezaliman dan penindasan terhadap orang lain.

Dalam hal ini, Nabi SAW telah mengingatkan kita pada sebuah hadith riwayat Abu Daud, sabda baginda Nabi SAW yang bermaksud :

”Bukan termasuk umatku siapa saja yang menyeru orang pada asabiyah, bukan dari golongan kami orang yang berperang kerana asabiyah, dan bukan dari golongan kami orang yang mati kerana asabiyah.”

Dalam hadith yang lain riwayat Ibnu Majah, baginda Nabi SAW ditanya yang bermaksud :

“Wahai Rasulullah! Apakah kecintaan kami kepada kaum itu dikatakan al-asabiyyah?, “Sabda Baginda : “Tidak, sebaliknya asabiyah itu ialah apabila kamu menolong kaummu atas kezaliman.”

Demikianlah Islam dalam keterbukaan meraikan fitrah insani, terdapat padanya ketegasan menghalang daripada menjadi melampaui batas. Agama Islam difahami bukan sahaja dari sudut semangatnya bahkan melalui penghayatan kesederhanaan dalam hidup. Terlalu mencintai tanah air sehingga mengancam perpaduan, mencaci dan menghina agama lain, bukanlah tuntutan Islam. Malah golongan seperti ini telah melampau atau melebihi batasan syarak. Sudah tentu kita tidak mahu melihat budaya ini merasuki umat manusia dan mengundang malapetaka besar terhadap kesejahteraan negara. Oleh itu, cintailah tanah air kita dengan sifat kesederhanaan, saling menghormati dan bertolak-ansur pada hal yang dibolehkan. Raikan perbezaan dan teguhkan persamaan. Sesungguhnya, sikap patriotisma itu indah jika dihayati dengan sulaman syariat Allah. Semoga kita semua dirahmati Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan