Manusia dan hidup bertuhan adalah sesuatu yang bersifat fitrah.
Meskipun segelintir manusia yang mempunyai pemikiran menafikan atau menidakkan
kewujudan tuhan, selain mereka menolak akan ilmu metafizik, namun mereka yang
dikenali sebagai ateis juga percaya akan sesuatu itu terbentuk atau terjadi
dengan sendirinya dengan logik akal dan saintifik. Ini secara tidak langsung
menggambarkan kepada kita secara alaminya jiwa dan nurani manusia itu pastinya
tidak dapat lari daripada mempercayai dan menyakini sesuatu entiti yang
berkuasa. Biar apapun nama fahaman yang dianuti tersebut, hakikat manusiawi
yang tidak boleh dinafikan adalah naluri untuk hidup bertuhan dan mempercayai
pada sesuatu yang memiliki kekuasaan.
Perbincangan mengenai ketuhanan ini telah sekian lama dibahas dan
dibincangkan oleh umat-umat yang terdahulu terutamanya dari kalangan tokoh
pemikir dunia Barat dan Islam. Ini seperti yang pernah disebutkan oleh
al-Sharastani dalam kitabnya, al-Milal wa Nihal, beliau telah menukilkan
ungkapan seorang tokoh falsafah agung Barat, Socrates, yang berpandangan bahwa
Tuhan sentiasa ada dalam keadaan Dia sahaja. Apabila manusia cuba mencari sifat
Nya dan membicarakan tentang Nya, maka manusia akan mendapati bahasa dan akal
terbatas untuk menyifatkan Nya dan menjelaskan hakikat Nya. Selain Socrates,
pendukung dan anak muridnya, Plato, juga telah menukilkan pandangannya tentang
ketuhanan. Menurut Plato, Tuhan yang digambarkannya sebagai Demeiougos (Sang
Pencipta). Beliau beranggapan bahawa dunia yang didiami ini hanyalah bayangan
dan tidak kekal. Hanya yang nyata dan kekal ialah Tuhan.
Dalam soal mencari Tuhan, pola pemikiran manusia pastinya
berubah-rubah dan berkembang selari dengan peredaran zaman. Maka dengan sebab
itu, kita dapat lihat betapa percambahan idea-idea perbahasan mengenai Tuhan
menjadi semakin rumit dan sukar untuk difahami. Ini kerana penelitian
berdasarkan sudut pandang falsafah adakalanya membuntui kita tanpa kita kembali
berpegang kepada ketulenan wahyu umat manusia, al-Quran dan hadith Nabi SAW. Maka
dengan demikian, kita dapat melihat bagaimana Islam datang dan dengan kehendak
Allah jua, telah mengeluarkan manusia dari menyembah batu berhala ciptaan
manusia kepada menyembah Allah, pemilik sebenar segala apa yang ada di langit
dan di bumi.
Pada hakikatnya, Islam adalah satu-satunya agama yang diturunkan
oleh Allah kepada para hamba Nya. Pun begitu, kewujudan kepelbagaian
agama-agama selain Islam adalah berpunca dari pengalaman peribadi individu dan
juga kesan dari perbahasan berkenaan ketuhanan yang dibincangkan dari pelbagai
sudut, baik dari sudut falsafah, sains, ekonomi, sosial mahupun teknologi,
semuanya telah mewujudkan kepercayaan baharu yang disebutkan sebagai agama.
Oleh itu, kita juga akan melihat kepelbagaian bentuk kepercayaan ini dibina dan
diasaskan berdasarkan kepada perbahasan dan pengalaman yang dialami oleh mereka
sendiri. Secara mudah, boleh kita fahami dengan sesungguhnya bahawa selain
agama Islam yang diturunkan oleh Allah, kewujudan agama-agama lain adalah
manifestasi manusia yang mereka cipta sendiri ajaran baharu berasaskan kepada
penelitian dan perbahasan yang dibuat.
Secara asas, konsep ketuhanan boleh dibahagikan kepada tiga bentuk,
iaitu Monoteisme, Politeisme dan Ateisme.
Perkataan Monoteisme adalah merujuk kepada makna mempercayai Tuhan itu
satu atau tunggal. Kepercayaan ini dipegang oleh agama seperti Islam, Yahudi
dan Kristian. Istilah Politeisme pula berlawanan maksud dengan
Monoteisme. Ianya membawa maksud kepercayaan akan banyaknya Tuhan. Kepercayaan
ini amat sinonim dengan agama Hindu. Ini kerana pada kepercayaan orang Hindu,
terdapat suatu konsep yang disebut sebagai "Trimurti" yang
membawa makna dewa-dewa jelmaan Tuhan dalam tiga bentuk iaitu Brahma, Vishnu
dan Siva. Selain itu, istilah Ateisme pula merujuk kepada golongan yang
mengingkari akan kewujudan Tuhan. Berasaskan logik akal dan saintifik, mereka
percaya bahawa alam ini berlaku dan bergerak dengan sendirinya.
Agama Hindu antara agama tertua di dunia pada asasnya mereka
mempercayai akan konsep Tuhan yang satu atau disebut sebagai Monoteisme. Pun
begitu, mereka juga turut memiliki kepercayaan bahawa Tuhan itu lebih dari satu
berdasarkan konsep Trimurti. Trimurti merujuk kepada tiga watak utama dewa
jelmaan Tuhan iaitu Brahma (Maha Pencipta), Vishnu (Maha Melindungi)
dan Siva (Maha Pemusnah). Selain itu, dalam amalan kepercayaan mereka
juga, terdapat berjuta-juta lagi dewa dengan nama tertentu yang dianggap
mempunyai kuasa tersendiri. Malah, menjadi kepercayaan mereka juga bahawa Tuhan
boleh menjelma dalam pelbagai bentuk dan rupa. Ini bermaksud, semua boleh jadi
Tuhan. Konsep ini disebut sebagai "Panteisme". Kerana itu,
kita dapat melihat bagaimana orang Hindu sangat memuliakan lembu kerana pada
mereka, lembu itu adalah jelmaan Tuhan yang dikurniakan untuk manusia mengambil
banyak manfaat darinya.
Berbeza dengan agama Hindu, agama Budhha yang lahir dari pecahan
agama Hindu dibina diatas banyak kepercayaan falsafah, tradisi budaya dan
amalan rohani yang sebahagian besarnya dikaitkan dengan ajaran Gautama Buddha.
Konsep ketuhanan dalam agama Buddha boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan
iaitu pertama, mereka yang langsung tidak mempercayai kewujudan Tuhan. Kedua,
mereka yang mempercayai Tuhan tetapi tidak ada konsep yang jelas seperti ajaran
Konfusian (Cina) dan ketiganya, mereka yang mempercayai Tuhan dengan konsep
yang jelas seperti ajaran Theravada (Siam). Walau bagaimana pun, kebanyakan
intipati utama ajaran Buddha adalah lahir dari falsafah hidup dan tradisi
ritual rohani.
Agama Yahudi juga antara agama tertua yang mempunyai konsep
kepercayaan Tuhan yang tersendiri berdasarkan sepuluh hukum kitab Taurat yang
diturunkan kepada Nabi Musa. Bagi orang beragama Yahudi, mereka berpegang
kepada konsep Monoteisme, iaitu mempercayai akan kewujudan Tuhan yang satu.
Mereka memanggil Tuhan mereka dengan nama Yahweh atau Elloh.
Selain itu, mereka juga turut mempercayai bahawa Tuhan telah mengutuskan para
Nabi dan Rasul untuk mereka. Persis agama Yahudi, agama Kristian atau disebut
Nasrani juga tidak jauh bezanya. Bagi agama Kristian, mereka mempercayai bahawa
Tuhan itu satu. Pun begitu, mereka juga percaya kepada konsep Triniti iaitu
merujuk kepada tiga bentuk jelmaan Tuhan. Tiga jelmaan tersebut dikenali
sebagai Tuhan anak (Jesus), Tuhan Bapa dan Roh Suci.
Bagi agama Islam, Tuhan adalah satu. Pada Nya terkandung segala
sifat dan nama yang terpuji lagi mulia dan suci. Bagi Nya juga tidak beranak
dan tidak pula diperanakkan. Allah juga tidak memiliki anak, dan yang
terpenting sekali, tidak serupa seperti para makhluk Nya. Allah itu Tuhan yang
Maha Tinggi, Maha Sempurna dengan sifat dan nama Nya, tiada yang awal dan
akhir. Meskipun tidak ternampak secara zahir, namun Allah sangat dekat pada
hamba Nya yang benar-benar taat dan patuh. Allah tidak boleh digambarkan dengan
melukis atau mengukir bentuk rupa paras. Kerana Allah langsung tidak sama
seperti makhluk Nya. Sebab itu, jika kita amati, orang Islam menunaikan solat
menyembah Allah dengan mengadap arah kiblat dan bukannya menyembah tunduk dan
taat pada Kaabah. Demikian lah Allah, Tuhan untuk seluruh alam. Semoga Allah
memberikan kita bimbingan kearah jalan yang lurus lagi diredhai oleh Nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan