Dalam sesebuah organisasi, antara perkara terpenting untuk
organisasi tersebut adalah peraturan atau undang-undang. Sesebuah organisasi
yang hebat dan berjaya tidak akan dapat dicapai tanpa kerjasama ahlinya
mematuhi peraturan atau undang-undang dalam sesebuah organisasi tersebut.
Begitu juga sebuah kapal terbang yang ingin mendarat di lapangan terbang,
mestilah terlebih dahulu mematuhi peraturan pendaratan dengan mendapatkan
isyarat dari menara kawalan trafik. Jika tidak, pastinya kecelakaan besar akan
menimpa. Demikianlah juga hidup sebagai umat manusia. Manusia memerlukan
peraturan hidup bagi mengelakkan hal yang buruk berlaku.
Maka dengan sebab itu, Allah SWT telah menurunkan al-Quran sebagai
sebuah panduan lengkap untuk kehidupan umat manusia. Ianya bukan sahaja
mengandungi bicara kepada orang-orang yang beriman bahkan terkandung juga
seruan-seruan dan peringatan Allah kepada seluruh umat manusia tanpa mengira
kaum dan agama. Pada al-Quran itu mengandungi pelbagai pengisian antaranya
kisah umat terdahulu, panduan hukum halal dan haram, tegahan dan larangan,
titah arahan dan suruhan, janji Allah akan ganjaran syurga dan azab neraka, dan
lain-lain lagi yang menjadi panduan untuk kehidupan. Perkataan al-Quran adalah
berasal dari bahsa Arab. Al-Quran merujuk kepada makna kalam Allah yang
mengandungi mukjizat, diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan
Jibril, ditulis dalam mashaf, dipindahkan kepada kita secara berperingkat adan
membacanya menjadi ibadah.
Persoalannya, apakah dibolehkan orang bukan Islam membaca,
mempelajari dan berhujah dengan al-Quran ? Untuk menjawab persoalan ini, ianya
letak duduknya pada niat dan tujuan bagi mereka yang melakukannya. Pada
asasnya, tidak ada sebarang larangan atau tegahan yang jelas bagi melarang
mereka yang bukan Islam daripada membaca, mempelajari dan berhujah sesuatu
perkara dengan hujahan al-Quran. Ini kerana, pada al-Quran itu sendiri adalah
petunjuk sebagai peringatan dan pengajaran bagi seluruh umat manusia. Hal ini
sepertimana firman Allah SWT dalam surah al-Qamar ayat 22 yang bermaksud :
"Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk
peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan
dan pelajaran (daripadanya)?"
Ini menjelaskan kepada kita bahawa al-Quran itu sendiri adalah
untuk umat manusia yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran. Oleh itu,
al-Quran sebagai panduan umat manusia seharusnya disebar luaskan lagi untuk
umat manusia mengenalinya, mempelajarinya seterusnya mengambil pelajaran
daripadanya. Selain itu, dalam sejarah hidup baginda Nabi SAW, sebagai ketua
negara, baginda pernah mengutuskan surat kepada Hercelus dengan menulis ayat
al-Quran. Kisah panjang ini sepertimana yang tercatat dalam sebuah hadith
riwayat al-Bukhari, daripada Ibn Abbas RA, Abu Sufyan berkata :
"Kemudian diberikan surat Rasulullah SAW dan dibacakan, dan
ternyata di dalam surat itu tertulis : Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan
Maha Penyayang. Daripada Muhammad bin Abdullah dan pesuruh-Nya kepada Hercules;
"Hai Ahli al-Kitab, marilah sama-sama kita menuju kepada kalimah yang sama
antara kami dan kamu" (surah Ali Imran ayat 64).
Isi surat tersebut telah mengandungi ayat al-Quran dari surah Ali
Imran ayat 64. Surat tersebut telah dibaca oleh Hercelus, seorang penguasa
empayar Rom beragama Nasrani. Hercelus sendiri membacanya dihadapan utusan
Rasulullah SAW dan tidak ada bantahan mahupun tegahan pun dikalangan sahabat
Nabi untuk Hercelus tidak membaca ayat-ayat al-Quran tersebut. Ini sebahagian
bukti atau dalil yang menunjukkan bahawa tiada larangan untuk orang bukan Islam
membaca, mempelajari dan berhujah dengan al-Quran. Bahkan kita sebagai orang
Islam seharusnya berasa berbangga apabila terdapat dikalangan orang bukan Islam
yang mahu membaca al-Quran. Keadaan ini sekaligus membuka ruang untuk kita
memperkenalkan intipati ajaran Islam sebenar.
Namun begitu, seandainya al-Quran dibaca, dipelajari dan dijadikan
hujah oleh orang bukan Islam dengan niat bertujuan untuk menghina, menyindir
atau memperlekehkan ajaran Islam, hal ini sama sekali ditegah dan dilarang.
Firman Allah SWT dalam surah al-Taubah ayat 65-66 yang bermaksud :
“Jika kamu bertanya kepada mereka, niscaya mereka akan menjawab,
‘Sungguh, kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja.’ Katakanlah,
‘Mengapa kepada Allah, ayat-ayat-Nya serta Rasul-Nya kalian selalu menistakan?
Kalian tidak perlu meminta maaf karena kalian telah kafir setelah beriman. Jika
Kami memaafkan segolongan kamu (lantaran mereka taubat), niscaya Kami akan
mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu
berbuat dosa"
Berkata Imam Ibnu Qudamah al-Maqdisi dalam kitabnya , al-Mughni,
ketika beliau menafsirkan ayat ini dengan menyatakan bahawa sesiapa sahaja
mencaci Allah SWT sama ada secara gurau atau serius, dia telah kafir. Begitu
juga mereka yang mengejek Allah, ayat-ayat Nya, para Rasul Nya atau kitab-kitab
Nya. Selain itu, al-Qadhi Iyadh menegaskan bahawa ketahuilah sesiapa sahaja
yang meremehkan al-Quran, mushafnya atau bahagian dari al-Quran, atau mencaci
al-Quran dan mushafnya, maka ia kafir (murtad) menurut ijmak para ulama.
Demikianlah ketegasan para ulama dalam mempertahankan al-Quran dari menjadi
bahan jenaka, sindiran dan perolokkan. Larangan dan tegahan mempersendakan
al-Quran ini bukan sahaja khusus kepada orang bukan Islam malah merangkumi
seluruh umat manusia.
Satu hal yang mustahak juga berkaitan al-Quran, iaitu pentafsiran
al-Quran. Secara umum, al-Quran tidak boleh ditafsirkan mengikut kecenderungan
hawa nafsu manusia. Ianya perlu kepada metodologi penafsiran yang betul
mengikut displin ilmu al-Quran. Oleh itu, dalam kita berhujah dengan hujah ayat
al-Quran, kita mestilah terlebih dahulu memastikan pemahaman ayat tersebut
berdasarkan penafsiran al-Quran yang tepat dan betul mengikut kaedah para ulama
tafsir. Penafsiran al-Quran tidak sama dengan penafsiran kitab-kitab lain.
Kerana padanya ada displin ilmu yang perlu diikuti. Maka kepada seluruh umat
manusia, baik yang muslim atau yang bukan muslim, janganlah sesekali kita
menafsirkan ayat-ayat al-Quran mengikut kecenderungan hawa nafsu demi
kepentingan peribadi. Al-Quran bukanlah barangan untuk diperdagangkan. Ianya
kalam Allah yang suci lagi dimuliakan.
Secara tuntasnya, orang bukan Islam dibolehkan untuk membaca,
mempelajari apatah lagi berhujah dengan ayat-ayat al-Quran selagi ianya tidak
berniat kepada kejahatan. Sesungguhnya al-Quran itu adalah panduan hidup untuk
seluruh umat manusia. Tanpa mengira warna kulit, bangsa dan agama. Kita sangat
mengalu-alukan kepada mereka yang bukan beragama Islam, yang berminat untuk
membaca dan pelajari intisari ayat-ayat al-Quran. Mudah-mudahan melalui
al-Quran, akan temui makna kepada sebuah kebenaran. Pun begitu, Allah SWT turut
menyatakan larangan dan tegahan bagi sesiapa sahaja yang bergurau senda,
menyindir atau memperolokkan ayat-ayat al-Quran termasuklah orang Islam dan
orang bukan Islam. Semoga Allah merahmati dan memberkati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan