Setiap insan yang dilahirkan ke dunia ini pastinya mewarisi
salasilah keturunan dari generasi ke generasi berikutnya. Biarpun zaman silih
berganti abad, dekad demi dekad berlalu, kita hari ini adalah pewaris susur
galur keturunan tersebut. Zuriat keturunan merupakan suatu yang bermakna bagi
mereka yang mendirikan rumahtangga. Anak-anak yang lahir tentunya bukan sahaja
akan mewarisi generasi baharu bahkan turut mewarisi sifat dan rupa
keturunannya. Inilah keunikan ciptaan Allah SWT yang mempunyai nilai besar
untuk kita renungi sebagai hamba Nya. Kerana insan itu daripada tiada kepada
ada, mewarisi generasi demi generasi membawa nama keturunannya. Sebaliknya
Allah, tiada yang awal dan tiada yang akhirnya.
Hal ini termasuklah kehidupan baginda Nabi SAW yang mempunyai
salasilah keturunan yang tersendiri. Baginda Nabi SAW berasal dari keturunan
kaum Quraisy, iaitu dari Bani Hashim. Nenek moyang Nabi SAW bernama Kilab bin Murrah.
Nabi Muhammad SAW telah wafat pada hari isnin tanggal 12 Rabiulawal tahun 11
hijrah. Baginda Nabi SAW telah meninggalkan keturunannya yang disebut sebagai
ahlul bait. Perkataanahlul bait berasal dari bahsa Arab yang terdiri daripada 2
perkataan iaitu "ahlul" dan "bait". Menurut
kamus Lisanul 'Arab, perkataan ahlul bait membawa maksud ahli keluarga,
sanak saudara dan kaum kerabat. Selain perkataan ahlul bait, istilah lain
seperti Syed, Sharifah juga gelaran yang merujuk kepada mereka yang berketerunan
Nabi Muhammad SAW.
Melalui definisi tersebut, dapat kita fahami bahawa perkataan ahlul
bait adalah merujuk kepada mereka yang berketerunan Nabi Muhammad SAW. Dalam
meletakkan asas pemahaman ini, pertamanya kita harus mengenali siapakah yang
termasuk sebagai golongan ahlul bait. Mendakwa bahawa berasal dari keturunan
Nabi SAW tidak semudah itu sahaja. Ianya perlu di datangkan bukti yang kukuh
sebelum mendakwa sesuatu tersebut. Maka dalam hal ini, golongan ahlul bait
dapat kita bahagikan kepada beberapa golongan. Pertama, golongan ahlul bait
disebutkan sebagai ahlul al-Kisa' (golongan yang diselubungi kain).
Golongan ini telah disebutkan khusus oleh baginda Nabi SAW melalui sebuah
hadith riwayat Muslim, daripada Aisyah RA bermaksud :
"Baginda SAW keluar pada suatu pagi membawa sebuah kain
(Kisa’) bersamanya; kain diperbuat daripada bulu berwarna hitam. Lalu, apabila
Hasan Bin Ali datang kepadanya, baginda menyelubunginya dengan kain tersebut.
Kemudian, Husain RA pula datang, baginda menyelubunginya bersama. Kemudian,
datang Fatimah RA, Rasulullah menyelubungi pula. Terakhir sekali, Ali RA pula
datang dan baginda menyelubunginya bersama. Lantas Nabi memetik ayat al-Quran,
“Sesungguhnya Allah ingin membersihkan kamu semua; sebagai ahli bait daripada
sebarang kekotoran dan menjadikan kamu semua suci-sesucinya” (Surah al-Ahzab,
ayat 33).
Berdasarkan hadith ini, jelas kepada kita bahawa cucu baginda Nabi,
Hasan dan Husain, anak baginda Nabi, Fatimah RA dan Ali Bin Abi Talib diiktiraf
sebagai ahlul bait pertama yang juga disebutkan sebagai ahlul al-Kisa'. Selain
itu, golongan kedua yang diiktiraf sebagai ahlul bait adalah para isteri Nabi
SAW. Hal ini berpandukan kepada larangan Allah SWT terhadap isteri-isteri
baginda Nabi daripada mengikut adat jahiliyyah dan berpakaian dan berhias.
Sepertimana Allah SWT telah berfirman dalam surah al-Ahzab ayat 33 yang
bermaksud :
"Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah
kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman
dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada
Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu)
hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu
- wahai "AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya
(dari segala perkara yang keji)."
Melalui ayat ini, dalam kitab Tafsir Ibnu Kathir, Imam Ibn
Kathir ketika menjelaskan maksud ayat tersebut menyatakan bahawa konteks ayat
ini menunjukkan isteri-isteri Nabi SAW tergolong dalam kalangan ahlul bait
bahkan sebab penurunan ayat ini dikhususkan untuk mereka. Selain itu, golongan yang
ketiga diiktiraf sebagai ahlul bait adalah mereka yang dikalangan Bani Mutalib
dan Bani Hashim. Ini kerana, majoriti para ulama berpandangan bahawa ahlul bait
dilarang untuk menerima harta zakat. Imam al-Nawawi menyatakan dalam kitabnya, Syarh
Nawawi ala Muslim, bahawa susur galur keluarga Nabi SAW yang dilarang
menerima harta zakat tersebut adalah dikalangan ahli keluarga Nabi dari susur
galur Bani Hashim dan Abdul Mutalib.
Larangan ini juga adalah berdasarkan sebuah hadith Nabi SAW riwayat
Bukhari, daripada Jubair Bin Mut'im RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud :
"Aku berjalan bersama Uthman Bin ʿAffan menuju ke Rasulullah
SAW lantas kami berkata: Wahai Rasulullah, engkau berikan kepada kaum kerabat
Mutthalib (1/5 harta rampasan perang Khaibar) sedangkan kami tidak dapat
apa-apa pun! Bukankah kedudukan kami sama seperti mereka? Rasulullah SAW
menjawab: Sebenarnya kerabat yang sama kedudukan dengan Bani Muṭṭalib adalah
daripada kalangan kerabat Bani Hāshim"
Hadith ini menunjukkan bahawa selain kaum Bani Hashim dan Bani
Muttalib, maka tidak layak untuk menerima harta rampasan perang. Jubair Bin
Mut'im yang bertanya akan tentang agihan harta rampasan perang ini adalah
mewakili Bani Naufal, dan mereka tidak layak menerimanya kerana mereka tidak
tergolong dalam kalangan ahlul bait. Pembahgian harta rampasan perang ini juga
berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Anfal ayat 41, yang bermaksud :
"Ketahuilah bahawa apa sahaja yang kamu dapati sebagai harta
rampasan perang, maka sesungguhnya satu perlimanya (dibahagikan) untuk (jalan)
Allah, dan untuk RasulNya, dan untuk kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim,
dan orang-orang miskin, serta ibnus-sabil (orang musafir yang keputusan), jika
kamu beriman kepada Allah dan kepada apa yang telah diturunkan oleh Kami
(Allah) kepada hamba Kami (Muhammad) pada "Hari Al-Furqaan", iaitu
hari bertemunya dua angkatan tentera (Islam dan kafir di medan perang Badar).
Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu"
Untuk itu, bagi mengenali mereka yang disebutkan sebagai ahlul bait
adalah mereka yang terdiri dari ahlul al-Kisa', para isteri Nabi, anak-anak dan
cucu-cucunya dan kaum kerabat Nabi daripada keturunan Bani Hashim dan Bani
Muttalib. Bagi mereka yang mendakwa daripada keturunan Nabi, hendaklah didatangkan
dengan bukti yang jelas dan tidak sekadar mendakwa semata-mata. Walau
bagaimanapun, golongan ahlul bait mempunyai kedudukan yang mulia sekali.
Kemuliaan di sini bukanlah bermaksud mulia pada diri mereka semata-mata tetapi
mulia kerana datuk mereka adalah insan teragung, iaitulah Nabi Muhammad SAW.
Oleh yang demikian, terdapat beberapa tuntutan untuk memuliakan ahlul bait ini.
Antara lain kita dituntut untuk berpegang teguh dengan ahlul bait
sesudah kita berpegang teguh dengan al-Quran. Ini berdasarkan sebuah hadith
riwayat Muslim yang bermaksud :
"Baginda SAW menganjurkan untuk berpegang dengan kitabullah,
memberikan dorongan, anjuran, dan kHabar gembira (bila berpegang dengan
kitabullah). Beliau bersabda lagi, “Ahlu baitku. Aku mengingatkan kalian kepada
Allah tentang ahlu baitku. Aku mengingatkan kalian kepada Allah tentang baitku.
Aku mengingatkan kalian kepada Allah tentang ahlu baitku.”
Dalam lafaz hadith yang berlainan namun maksud yang sama, yang
diriwayatkan oleh Imam at-Tirmidzi yang bermaksud :
“Sungguh, aku meninggalkan pada kalian sesuatu yang bila kalian
berpegang teguh dengannya, nescaya kalian tidak akan sesat sepeninggalku. Salah
satu darinya lebih besar daripada yang lain, iaitu kitabullah, tali Allah yang
terbentang dari langit ke bumi. Dan (yang lainnya adalah) ‘itrati, iaitu ahlul
baitku"
Demikian tuntutan memuliakan ahlul bait dengan berpegang teguh
padanya selagi tidak bercanggah dengan intipati ajaran baginda Nabi SAW. Pun
begitu, memuliakan ahlul bait tidaklah bermakna kita perlu sehingga melampaui
batas. Sesungguhnya kita memuliakan ahlul bait bukanlah kerana keistimewaan
yang ada pada diri mereka sendiri tetapi kerana istimewanya baginda Nabi SAW.
Maka, kemuliaan kita terhadap ahlul bait tidaklah bersifat mutlak. Selagi mana
ahlul bait menjunjung tinggi sunnah baginda Nabi, maka selagi itulah kemuliaan
kita untuk mereka, ahlul bait. Sebaliknya, jika apa yang dibawa oleh mereka
bertentangan dan menyelisihi ajaran baginda Nabi, maka tidak ada lagi kemuliaan
padanya. Semoga Allah merahmati dan mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan