Ahad, 17 Disember 2023

USAHA BOIKOT DAN SERUAN JIHAD ISLAM

 

Pelbagai daya usaha yang boleh dilakukan sebagai mewakili suara umum, memberikan tekanan demi tekanan kepada pihak musuh. Ini termasuklah usaha untuk melumpuhkan ekonomi mereka dengan tindakan kempen memboikot barangan dagangan mereka. Bercakap soal boikot, sejarah pernah mencatatkan gerakan boikot yang telah dilancarkan oleh kaum Quraisy terhadap baginda Nabi dan pengikutnya sebagai usaha protes terhadap usaha dakwah Nabi SAW. Seperti yang dinukilkan oleh al-Marhum Syeikh al-Buthi dalam kitabnya, Fiqh as-Sirah, pemboikotan telah berlaku pada bulan Muharram tahun ke-7 kenabian hingga Muharram tahun ke-10 kenabian.

Sesungguhnya usaha dan gerakan memboikot ini telah banyak berlaku pada zaman baginda Nabi SAW. Antara lain adalah ketika baginda Nabi sampai di Madinah, baginda telah membina sebuah pasar Madinah sebagai tanda protes kepada Pasar Bani Qainuqa', yang dimiliki oleh bangsa Yahudi. Mereka telah melakukan pelbagai bentuk penindasan dan kezaliman terhadap para peniaga termasuklah mengenakan sewa pajak yang tinggi, monopoli, perjudian dan amalan riba. Untuk memberikan keadilan bagi mereka yang ditindas, baginda Nabi telah mendirikan sebuah pasar baharu yang disebut sebagai Pasar Madinah dan dijalankan aktiviti jual beli dengan aman dan adil. Ini sepertimana yang telah disebutkan oleh Syeikh Safiyurrahman Mubarakfuri dalam kitab sirahnya, al-Rahiq al-Makhtum.




Selain itu, usaha memboikot monopoli oleh orang Yahudi juga telah dilakukan dengan usaha yang dilakukan oleh Saidina Uthman bin Affan, membebaskan telaga Raumah dari penguasaan Yahudi bagi manfaat umat Islam. Saidina Uthman bin Affan telah membeli telaga Raumah yang asalnya dimliki oleh Yahudi. Pada ketika itu, musim kemarau melanda Madinah. Akibatnya, umat Islam sangat memerlukan bekalan sumber air. Malangnya, bekalan sumber air yang terdapat di telaga Raumah adalah kepunyaan orang Yahudi. Satu-satunya cara untuk umat Islam mendapatkan bekalan air pada ketika itu adalah dengan membeli telaga tersebut. Demi manfaat orang Islam, Saidina Uthman telah menginfakkan hartanya dengan membeli telaga tersebut sekaligus membebaskan telaga Raumah dibawah penguasaan Yahudi.

Asas di dalam Islam, aktiviti muamalah atau jual beli adalah harus, sama ada jual beli tersebut melibatkan orang Islam mahupun orang yang bukan Islam. Keadaan ini sepertimana yang dilakukan oleh baginda Nabi yang telah berjual beli dengan orang Yahudi. Dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Aisyah Ranha yang bermaksud :

“Sesungguhnya Nabi s.a.w membeli makanan dari seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda SAW.”

Menurut Imam al-Nawawi dalam kitab al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, ketika menjelaskan maksud hadith ini, menyatakan bahawa keharusan berjual beli dengan orang bukan Islam sememangnya telah disepakati para ulama. Namun, keharusan tersebut adalah terhad kepada perkara yang dibenarkan sahaja, sekiranya transaksi tersebut boleh membawa kepada perkara yang haram seperti menjual senjata kepada musuh Islam, sebarang bentuk yang boleh membantu untuk menegakkan syiar agama mereka, membeli kitab agama mereka dan seumpamanya maka muamalat tersebut diharamkan.

Berdasarkan penjelasan tersebut, adalah harus berjual beli dengan orang bukan Islam dengan syarat perkara tersebut tidak membantu agama mereka memerangi agama Islam. Melihat kepada keadaan krisis Israel-Palestin yang tidak berkesudahan sejak 70 tahun lebih, maka seruan boikot barangan Israel menjadi agenda utama umat Islam dalam usaha memberikan tekanan kepada Zionis dan sekutunya. Usaha dan tindakan memboikot ini juga adalah selari dengan perintah Allah SWT untuk tolong-menolong dalam kebaikan dan tidak bertolongan dalam kemaksiatan dan permusuhan. Firman Allah dalam surah al-Maidah ayat 2 yang bermaksud :

“Hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksa-Nya (bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya).”




Dalam lembaran sejarah, perjuangan memboikot Israel-Yahudi telah bermula sejak tahun 1945 lagi. Pada tahun tersebut, satu resolusi dikeluarkan oleh Liga Arab bertajuk "The Boycott of Zionist Goods and Products". Resolusi ini adalah hasil pertemuan tujuh anggota Liga Arab pada 22 Mac 1945. Kempen boikot berdasarkan resolusi ini adalah sebagai usaha memprotes kemasukan pendatang orang Yahudi dengan menghalang penjualan tanah terhadap mereka. Catatan sejarah juga menyatakan pada tahun 1951, Liga Arab telah menubuhkan Central Boycott Office di Damsyik bertujuan menyelaraskan mekanisme dan aktiviti pemboikotan. Pun begitu, kerana faktor kebergantungan ekonomi kepada kuasa dunia, akhirnya beberap buah negara Islam mulai menamatkan tindakan boikot ini seperti Mesir pada tahun 1970, Jordan pada tahun 1993 dan Pihak Berkuasa Palestin pada tahun 1994.

Usaha memboikot barangan Israel-Yahudi bukanlah semata-mata kerana namanya Israel dan Yahudi, tetapi usaha memboikot ini adalah diatas sebab permusuhan mereka terhadap agama Islam. Permusuhan dan kebencian bukanlah intipati utama dalam ajaran Islam. Namun begitu, apabila ada pihak yang menyerang Islam, memusuhi agama ini, tidaklah salah untuk mempertahankan diri dan agama ini bahkan menjadi kewajiban untuk berjuang dengan pelbagai cara termasuklah dengan usaha memboikot. Sesungguhnya usaha memboikot ini adalah salah satu perjuangan berjihad di jalan Allah. Ini sepertimana sabda Nabi dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud, daripada Anas bin Malik RA, sabda Nabi SAW yang bermaksud :

"Perangilah orang-orang Musyrik dengan harta kamu, jiwa kamu dan lidah kamu”.

Berdasarkan hadith ini, usaha memboikot adalah termasuk dalam makna berjihad dengan harta kita. Ini kerana, melalui harta wang ringgit yang kita miliki, kita boleh memilih untuk tidak membeli barangan Israel-Yahudi dengan sebab tidak mahu menjadi sebahagian dari penyumbang ekonomi mereka. Maka dengan itu juga, dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji, dinyatakan beberap jenis jihad yang memperincikan maksud keumuman jihad, antara lainnya jenis jihad adalah jihad harta. Pada makna jihad harta tersebut, ianya menjadi tuntutan kepada kita untuk menyumbangkan harta bagi menjamin keperluan manusia untuk membangunkan masyarakat Islam yang dicita-citakan.




Sesungguhnya kesempurnaan iman itu terletaknya juga kepada keprihatinan akan nasib umat yang ditindas. Pada pandangan kita, melihat umat Islam ada yang dibantai dengan pembunuhan, kita sangka mereka sedang diuji. Walhal, bagi kita yang melihat juga sedang diuji. Allah mahu menguji kita apakah tindakan yang diambil bagi membela nasib umat yang ditindas ini. Allah SWT telah berfirman dalam surah al-Hujurat ayat 15 yang bermaksud :

“Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya)”.

Imam al-Qurtubi dalam kitab tafsirnya menyatakan bahwa jihad dengan harta dan diri adalah kesempurnaan jihad. Pun begitu, dalam bersemangat dan keghairahan kita untuk memboikot, ianya perlulah dilaksanakan diatas panduan ilmu dan adab. Usaha memboikot perlu jelas pada matlamatnya untuk menekan syarikat-syarikat yang terlibat secara langsung menyumbang dana kepada Zionis. Dalam masa yang sama, umat Islam perlulah mengamalkan sikap tabayyun dalam menerima maklumat dan bukannya bertindak semberono. Usaha ini juga perlu dilakukan dengan bijak dan berhikmah, tidak bertindak secara ekstrim sehingga membakar kedai-kedai terlibat. Islam sangat menentang keras orang-orang yang melampaui batas. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan