Pelbagai daya usaha yang boleh dilakukan sebagai mewakili suara
umum, memberikan tekanan demi tekanan kepada pihak musuh. Ini termasuklah usaha
untuk melumpuhkan ekonomi mereka dengan tindakan kempen memboikot barangan
dagangan mereka. Bercakap soal boikot, sejarah pernah mencatatkan gerakan boikot
yang telah dilancarkan oleh kaum Quraisy terhadap baginda Nabi dan pengikutnya
sebagai usaha protes terhadap usaha dakwah Nabi SAW. Seperti yang dinukilkan
oleh al-Marhum Syeikh al-Buthi dalam kitabnya, Fiqh as-Sirah,
pemboikotan telah berlaku pada bulan Muharram tahun ke-7 kenabian hingga
Muharram tahun ke-10 kenabian.
Sesungguhnya usaha dan gerakan memboikot ini telah banyak berlaku
pada zaman baginda Nabi SAW. Antara lain adalah ketika baginda Nabi sampai di
Madinah, baginda telah membina sebuah pasar Madinah sebagai tanda protes kepada
Pasar Bani Qainuqa', yang dimiliki oleh bangsa Yahudi. Mereka telah melakukan
pelbagai bentuk penindasan dan kezaliman terhadap para peniaga termasuklah
mengenakan sewa pajak yang tinggi, monopoli, perjudian dan amalan riba. Untuk
memberikan keadilan bagi mereka yang ditindas, baginda Nabi telah mendirikan
sebuah pasar baharu yang disebut sebagai Pasar Madinah dan dijalankan aktiviti
jual beli dengan aman dan adil. Ini sepertimana yang telah disebutkan oleh
Syeikh Safiyurrahman Mubarakfuri dalam kitab sirahnya, al-Rahiq al-Makhtum.
Selain itu, usaha memboikot monopoli oleh orang Yahudi juga telah
dilakukan dengan usaha yang dilakukan oleh Saidina Uthman bin Affan,
membebaskan telaga Raumah dari penguasaan Yahudi bagi manfaat umat Islam.
Saidina Uthman bin Affan telah membeli telaga Raumah yang asalnya dimliki oleh
Yahudi. Pada ketika itu, musim kemarau melanda Madinah. Akibatnya, umat Islam
sangat memerlukan bekalan sumber air. Malangnya, bekalan sumber air yang terdapat
di telaga Raumah adalah kepunyaan orang Yahudi. Satu-satunya cara untuk umat
Islam mendapatkan bekalan air pada ketika itu adalah dengan membeli telaga
tersebut. Demi manfaat orang Islam, Saidina Uthman telah menginfakkan hartanya
dengan membeli telaga tersebut sekaligus membebaskan telaga Raumah dibawah
penguasaan Yahudi.
Asas di dalam Islam, aktiviti muamalah atau jual beli adalah harus,
sama ada jual beli tersebut melibatkan orang Islam mahupun orang yang bukan
Islam. Keadaan ini sepertimana yang dilakukan oleh baginda Nabi yang telah
berjual beli dengan orang Yahudi. Dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada
Aisyah Ranha yang bermaksud :
“Sesungguhnya Nabi s.a.w membeli makanan dari seorang Yahudi dengan
pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda SAW.”
Menurut Imam al-Nawawi dalam kitab al-Minhaj Syarh Sahih Muslim,
ketika menjelaskan maksud hadith ini, menyatakan bahawa keharusan berjual beli
dengan orang bukan Islam sememangnya telah disepakati para ulama. Namun,
keharusan tersebut adalah terhad kepada perkara yang dibenarkan sahaja,
sekiranya transaksi tersebut boleh membawa kepada perkara yang haram seperti
menjual senjata kepada musuh Islam, sebarang bentuk yang boleh membantu untuk
menegakkan syiar agama mereka, membeli kitab agama mereka dan seumpamanya maka
muamalat tersebut diharamkan.
Berdasarkan penjelasan tersebut, adalah harus berjual beli dengan
orang bukan Islam dengan syarat perkara tersebut tidak membantu agama mereka
memerangi agama Islam. Melihat kepada keadaan krisis Israel-Palestin yang tidak
berkesudahan sejak 70 tahun lebih, maka seruan boikot barangan Israel menjadi
agenda utama umat Islam dalam usaha memberikan tekanan kepada Zionis dan
sekutunya. Usaha dan tindakan memboikot ini juga adalah selari dengan perintah
Allah SWT untuk tolong-menolong dalam kebaikan dan tidak bertolongan dalam
kemaksiatan dan permusuhan. Firman Allah dalam surah al-Maidah ayat 2 yang
bermaksud :
“Hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan
bertakwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat)
dan pencerobohan. Dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha
Berat azab seksa-Nya (bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya).”
Dalam lembaran sejarah, perjuangan memboikot Israel-Yahudi telah
bermula sejak tahun 1945 lagi. Pada tahun tersebut, satu resolusi dikeluarkan
oleh Liga Arab bertajuk "The Boycott of Zionist Goods and
Products". Resolusi ini adalah hasil pertemuan tujuh anggota Liga Arab
pada 22 Mac 1945. Kempen boikot berdasarkan resolusi ini adalah sebagai usaha
memprotes kemasukan pendatang orang Yahudi dengan menghalang penjualan tanah
terhadap mereka. Catatan sejarah juga menyatakan pada tahun 1951, Liga Arab
telah menubuhkan Central Boycott Office di Damsyik bertujuan
menyelaraskan mekanisme dan aktiviti pemboikotan. Pun begitu, kerana faktor
kebergantungan ekonomi kepada kuasa dunia, akhirnya beberap buah negara Islam
mulai menamatkan tindakan boikot ini seperti Mesir pada tahun 1970, Jordan pada
tahun 1993 dan Pihak Berkuasa Palestin pada tahun 1994.
Usaha memboikot barangan Israel-Yahudi bukanlah semata-mata kerana
namanya Israel dan Yahudi, tetapi usaha memboikot ini adalah diatas sebab
permusuhan mereka terhadap agama Islam. Permusuhan dan kebencian bukanlah
intipati utama dalam ajaran Islam. Namun begitu, apabila ada pihak yang
menyerang Islam, memusuhi agama ini, tidaklah salah untuk mempertahankan diri
dan agama ini bahkan menjadi kewajiban untuk berjuang dengan pelbagai cara
termasuklah dengan usaha memboikot. Sesungguhnya usaha memboikot ini adalah
salah satu perjuangan berjihad di jalan Allah. Ini sepertimana sabda Nabi dalam
sebuah hadith riwayat Abu Daud, daripada Anas bin Malik RA, sabda Nabi SAW yang
bermaksud :
"Perangilah orang-orang Musyrik dengan harta kamu, jiwa kamu
dan lidah kamu”.
Berdasarkan hadith ini, usaha memboikot adalah termasuk dalam makna
berjihad dengan harta kita. Ini kerana, melalui harta wang ringgit yang kita
miliki, kita boleh memilih untuk tidak membeli barangan Israel-Yahudi dengan
sebab tidak mahu menjadi sebahagian dari penyumbang ekonomi mereka. Maka dengan
itu juga, dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji, dinyatakan beberap jenis jihad
yang memperincikan maksud keumuman jihad, antara lainnya jenis jihad adalah
jihad harta. Pada makna jihad harta tersebut, ianya menjadi tuntutan kepada
kita untuk menyumbangkan harta bagi menjamin keperluan manusia untuk
membangunkan masyarakat Islam yang dicita-citakan.
Sesungguhnya kesempurnaan iman itu terletaknya juga kepada
keprihatinan akan nasib umat yang ditindas. Pada pandangan kita, melihat umat
Islam ada yang dibantai dengan pembunuhan, kita sangka mereka sedang diuji.
Walhal, bagi kita yang melihat juga sedang diuji. Allah mahu menguji kita
apakah tindakan yang diambil bagi membela nasib umat yang ditindas ini. Allah
SWT telah berfirman dalam surah al-Hujurat ayat 15 yang bermaksud :
“Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah
orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus
percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda
dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan
imannya)”.
Imam al-Qurtubi dalam kitab tafsirnya menyatakan bahwa jihad dengan
harta dan diri adalah kesempurnaan jihad. Pun begitu, dalam bersemangat dan
keghairahan kita untuk memboikot, ianya perlulah dilaksanakan diatas panduan
ilmu dan adab. Usaha memboikot perlu jelas pada matlamatnya untuk menekan
syarikat-syarikat yang terlibat secara langsung menyumbang dana kepada Zionis.
Dalam masa yang sama, umat Islam perlulah mengamalkan sikap tabayyun dalam
menerima maklumat dan bukannya bertindak semberono. Usaha ini juga perlu
dilakukan dengan bijak dan berhikmah, tidak bertindak secara ekstrim sehingga
membakar kedai-kedai terlibat. Islam sangat menentang keras orang-orang yang
melampaui batas. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan