Rabu, 13 Disember 2023

MAKSUD JIHAD : MEMAHAMI YANG BENAR DAN MENOLAK YANG BATIL

 

Antara kemuliaan dan keistimewaan yang ada pada diri manusia adalah dengan anugerah akal oleh Allah SWT. Melalui penggunaan akal yang waras, ianya telah banyak mengajar manusia untuk bijak membezakan antara yang baik dan buruk. Menerima sahaja apa-apa maklumat tanpa menyelidik, mengkaji atau menyiasat terlebih dahulu adalah perbuatan mensia-siakan fungsi akal yang sempurna. Oleh kerana itu, akal adalah sangat penting untuk bukan sekadar memilikinya tetapi menggunakannya untuk mencari kebenaran dan menolak kebatilan. Dengan akal yang waras juga, manusia tentunya dapat menilai antara naratif yang benar dan salah.

Ungkapan "jihad" antara salah satu terma yang seringkali disalah fahami, baik dikalangan orang Islam mahupun orang bukan Islam. Hakikatnya, jihad adalah syariat agama Allah SWT dengan tujuan meninggikan kalimah Allah SWT. Ini sepertimana dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :

"Sesiapa yang berjihad untuk menjadikan kalimah Allah di tempat yang tertinggi maka dia telah berjihad di jalan Allah"




Perkataan jihad adalah berasal dari bahasa Arab. Dalam kitab Lisanul 'Arab karangan Ibnu Manzur, ungkapan jihad pada sudut bahasa membawa maksud menghadapi kesusahan dan mengerah tenaga. Dari sudut istilah pula, perkataan jihad seperti yang disebutkan oleh Al-Kasani dalam kitab Bada'i al-Sana'i, jihad pada uruf syarak digunakan pada mengerah sepenuh kemampuan untuk berjuang pada jalan Allah SWT dengan nyawa, harta, lisan dan lain-lain. Selain itu, Imam Ibnu Hajar dalam kitab Fath al-Bari memberikan makna jihad itu dengan makna khusus kepada peperangan. Secara rumusannya, boleh kita sifatkan maksud jihad itu kepada dua bahagian. Pertama, jihad secara umum yang melibatkan pelbagai jenis jihad seperti jihad dengan tenaga, harta, lisan dan sebagainya. Kedua, jihad secara khusus iaitulah peperangan menentang musuh Allah.

Secara prinsipnya, ungkapan jihad mempunyai makna dan pemahaman yang sangat luas. Ianya tidak tertumpu semata-mata kepada seruan berperang mengangkat senjata. Malah dalam al-Quran sendiri, perkataan jihad yang terdapat dalam ayat-ayat Makkiyyah berbeza maksudnya jika dibandingkan perkataan jihad dalam ayat-ayat Madaniyyah. Ini kerana, syariat berperang belum disyariatkan lagi di Mekah kecuali setelah Nabi berada di Madinah. Sebelum daripada itu, tidak ada lagi seruan jihad berperang di jalan Allah. Dalam sebuah ayat Makkiyyah, surah al-Furqan ayat 52, firman Allah SWT yang bermaksud :

“Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang kafir, dan berjuanglah dengan Al Quran dengan jihad yang besar”

Menurut Syeikh Dr. Wahbah az-Zuhaili dalam kitab Tafsir al-Wasit, beliau menyatakan bahawa perkataan jihad atau berjuang dengan al-Quran bermakna berjuang dengan berdakwah kepada mereka tanpa menggunakan kekerasan. Berdasarkan penafsiran yang dinyatakan ini, berjuang dengan al-Quran adalah menuntut kita agar berdakwah dengan menyampaikan hujah dan keterangan yang dinyatakan di dalam al-Quran. Inilah makna jihad dengan al-Quran walau pada ketika itu tidak ada lagi syariat jihad berperang mengangkat senjata. Selain itu, berjihad juga dalm konteks ayat Makkiyyah bermaksud berjihad dengan melakukan amal soleh.

Ini sepertimana firman Allah SWT dalam surah al-Ankabut ayat 6, yang bermaksud :

“Dan sesiapa yang berjihad (menegakkan Islam) maka sesungguhnya dia hanyalah berjihad untuk kebaikan dirinya sendiri; sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatupun) daripada sekalian makhluk".




Berkenaan ayat ini, Imam Ibn Kathir dalam kitab tafsirnya, menyatakan bahawa jihad pada ayat ini bermaksud jihad dengan beramal soleh. Maka, berdasarkan pemahaman ayat ini, jihad dengan beramal soleh akan memberikan kebaikan atau faedah dan manfaat kepada sesiapa yang berusaha untuk melakukan amal soleh dan tidak sedikitpun memberikan untung rugi kepada Allah Azza Wa Jalla. Demikian sebahagian bukti yang jelas menunjukkan bahawa jihad bukan semata-mata jihad berperang. Ianya merangkumi makna yang luas berdasarkan kepada konteks ayat tentang jihad tersebut. Seruan jihad boleh jadi membawa maksud berdakwah, beramal soleh dan sebagainya.

Dalam sirah para Nabi, bukanlah semua para Nabi itu berjuang dengan berperang mengangkat senjata. Seperti kisah perjuangan Nabi Nuh AS, baginda tidak pernah sama sekali mengajak atau menyeru untuk berperang dengan sesiapa sahaja yang ingkar dan menolak dakwah baginda. Pun begitu, baginda juga berjihad ke jalan Allah SWT dengan menyeru kaumnya siang dan malam, berdakwah mengajak kepada menyembah Allah SWT. Sepertimana firman Allah Azza Wa Jalla, dalam surah Nuh ayat 5 - 8, yang bermaksud :

“Nuh berkata, " Ya Tuhanku, Sesungguhnya aku telah menyeru kaumku malam dan siang, maka seruanku itu hanyalah menambah mereka lari (dari kebenaran). Dan Sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka (kepada iman) agar Engkau mengampuni mereka. mereka memasukkan anak jari mereka ke dalam telinganya dan menutupkan bajunya (ke mukanya) dan mereka tetap (mengingkari) dan menyombongkan diri dengan sangat. Kemudian Sesungguhnya aku telah menyeru mereka (kepada iman) dengan cara terang-terangan, kemudian Sesungguhnya aku (menyeru) mereka (lagi) secara terbuka dan dengan diam-diam, maka aku berkata (kepada mereka), 'Mohonlah ampunan kepada Tuhanmu,' sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun,”

Dalam kitab Tafsir al-Maraghi, Syeikh Muhammad al-Maraghi menyebutkan bahawa Nabi Nuh AS berjihad dengan berdakwah kepada kaumnya agar kembali ke jalan yang benar dengan cara berdoa bersungguh-sungguh. Nabi Nuh berdakwah siang dan malam, kadangkala Nabi Nuh berdakwah secara sembunyi kepada kaumnya dan kadangkala Nabi Nuh berdakwah secara terang-terangan. Demikian Syeikh al-Maraghi menggambarkan kepada kita makna jihad tidak terhad kepada seruan berperang semata-mata. Namun begitu, makna jihad dengan seruan berperang bukanlah bermakna tidak penting dan tidak benar. Sesungguhnya ungkapan jihad pada satu-satu keadaan menuntut kita untuk keluar berperang. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 216 yang bermaksud :

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya"




Ini bermakna Allah SWT telah memerintahkan umat Islam untuk keluar berjihad berperang menentang musuh dengan tujuan untuk mempertahankan agama dan meninggikan kalimah Allah. Peperangan dalam Islam adalah bertujuan untuk mempertahankan dan melindungi, bukannya untuk menindas, menzalimi atau membunuh semberono. Bahkan, Islam telah menggariskan beberapa etika peperangan antara lain adalah dilarang mencerobohi rumah ibadat agama lain, dilarang membunuh kanak-kanak, wanita dan orang tua. Demikianlah prinsip dalam peperangan oleh Islam. Seruan jihad berperang juga tidaklah diwajibkan keatas semua orang beriman. Ini kerana, masing-masing mempunyai posisi dan kemampuan tersendiri.

Dalam hal ini, Allah SWT menjelaskan dalam al-Quran, surah al-Taubah ayat 122 yang bermaksud :

“Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).”

Sesungguhnya jihad dalam Islam terbahagi kepada 4 bahagian. Seperti yang dinukilkan oleh Imam Ibn al-Qayyim dalam kitabnya, Zad al-Ma'ad, jihad itu mempunyai peringkat-peringkatnya dengan 4 bahagian. Pertama, jihad melawan nafsu. Keduanya, jihad melawan syaitan, ketiganya jihad melawan bid'ah dan yang keempatnya jihad melawan musuh yang jelas. Demikianlah yang disebutkan oleh Imam Ibn Qayyim bagi menjelaska kepada kita bahawasanya jihad itu adalah sebuah perjuangan yang sangat meluas makna dan pemahamannya. Amatlah dukacita sekali, apabila istilah jihad banyak disalah ertikan yang sekaligus memberikan suatu naratif yang buruk terhadap istilah tersebut. Konotasi tentang jihad perlulah difahami dengan pertimbangan syarak dan bukannya mengikut telunjuk hawa nafsu. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan