Isnin, 4 Disember 2023

BERPOLIGAMI TANDA SUAMI CURANG ?

 

Dalam kerukunan kehidupan ini, manusia sangat memerlukan cinta dan kasih sayang sebagai mengisi ruang fitrah seorang insan. Cinta adalah anugerah Allah yang tidak terperi hebatnya kekuasaan Allah yang telah mencampakkan perasaan cinta, kasih dan sayang sesama insan. Kejadian manusia yang bermula dari penciptaan Nabi Adam AS telah membuktikan hidup ini tidak akan sempurna tanpa terciptanya kaum perempuan bagi mewarnai naluri fitrah insan yang suci ini. Ini sepertimana yang telah dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran, melalui surah An-Nisa' ayat 1 yang bermaksud :

"Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam) dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya Hawa) dan juga yang membiakkan dari keduanya zuriat keturunan lelaki dan perempuan yang ramai dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu."




Menurut Syeikh Dr. Wahbah az-Zuhaili, dalam kitab tafsirnya, Al-Wajiz, beliau telah menjelaskan bahawa penciptaan Hawa sebagai isteri dari sama jenisnya dengan Adam AS adalah bersesuaian dengan tujuan berkasih sayang dan dipersatukan dengan cinta kerana Allah SWT. Berdasarkan apa yang telah disebutkan ini, jelas kepada kita bahawa penciptaan Adam tidak akan lengkap tanpa hadirnya Hawa sebagai menyuburkan naluri insani yang memerlukan tempat untuk berkasih sayang. Kerana yang demikian juga, perkahwinan antara lelaki dan perempuan merupakan suatu syariat Islam yang suci bertujuan memastikan cinta, kasih dan sayang yang dibina berdiri diatas panduan dan bimbingan syarak, bukan semata-mata kerana melempiaskan nafsu tanpa bertanggungjawab.

Perkahwinan adalah sesuatu yang mulia lagi suci. Ianya adalah manifestasi cinta yang menyatukan dua jiwa diatas keredaan Allah SWT. Maka, perkahwinan bukanlah sesuatu yang boleh dipandang hina dan sebagainya. Selain ianya bersesuaian dengan naluri manusia, perkahwinan juga suatu tuntutan dalam agama dan menjadi sunnah junjungan besar baginda Nabi SAW. Pun begitu, pandangan masyarakat terutamanya kaum wanita yang seringkali beranggapan bahawa suami yang berpoligami adalah tanda kecurangan yang jelas, adalah sesuatu yang tidak benar sama sekali. Ini kerana, kecurangan adalah suatu perbuatan yang boleh dianggap tidak bermoral, yang dilakukan dengan tujuan yang tidak elok dan perbuatan curang ini sangat ditegah oleh agama Islam.

Maka, adalah tidak adil sekali untuk kita menyatakan bahawa mereka yang berpoligami telah melakukan kecurangan terhadap pasangan. Walhal, poligami adalah suatu bentuk perkahwinan yang sah di sisi agama Islam. Poligami adalah peruntukan syarak yang disyariatkan oleh Allah SWT dan mustahil bagi Allah untuk mengajak para hamba Nya dikalangan para suami untuk melakukan kecurangan terhadap pasangan dengan berpoligami. Ketahuilah sesungguhnya poligami itu merupakan syariat agama Allah, titah perintah dan suruhan oleh Allah. Ianya bukan direka-reka untuk memuaskan kehendak para suami. Firman Allah SWT dalam surah An-Nisa' ayat 3 yang bermaksud :

"Maka nikahilah perempuan (lain) yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Tetapi jika kamu khawatir tidak akan mampu berlaku adil, maka (nikahilah) seorang saja, atau hamba sahaya perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu lebih dekat agar kamu tidak berbuat zalim".




Seperti yang dinukilkan oleh al-Marhum Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam risalah kecilnya, Markaz al-Mar'ah fi al-Hayat al-Islamiah, beliau menyatakan bahawa :

"Inilah apa yang diraikan oleh syariat Islam dalam persoalan poligami, ia telah menimbang antara segala kebaikan dan keburukan, segala manfaat dan mudarat, kemudian ia mengizinkannya kepada sesiapa yang perlu dan dikawal dengan syarat bahawa pengamalnya percaya terhadap dirinya bahawa dia dapat menjaga keadilan dan tidak takut berlakunya kezaliman dan berat sebelah. Firman Allah dalam Surah al-Nisa ayat 30: (maksudnya):“Jika kamu takut tidak berlaku adil maka hanya seorang isteri”.

Syariat poligami bukanlah berdiri diatas ruang kecurangan terhadap pasangan. Sebaliknya berpaksikan kepada peruntukan syarak yang diberikan kepada kaum suami oleh Allah SWT. Dengan itu, berpendirian bahwa poligami adalah ruang untuk berlaku curang terhadap pasangan adalah sesuatu yang tidak benar. Selain itu, jika kita mahu membenarkan sekalipun dakwaan bahawa poligami suatu bentuk kecurangan, apakah kita mahu pula menuduh junjungan besar Nabi kita Muhammad SAW berlaku curang terhada para isterinya. Ini kerana, baginda Nabi SAW telah menikahi lebih dari seorang wanita dengan jumlah melebihi empat yang hanya dikhususkan kepada baginda Nabi sahaja. Apakah kita bersetuju juga untuk mengatakan bahwa Nabi Muhammad menunjukkan contoh yang tidak bagus, melakukan curang dengan berpoligami. Sangat besar dan dahsyat tuduhan ini kepada Nabi Muhammad SAW.

Selain itu, ungkapan "curang" juga sangat tidak sinonim dan langsung tiada perkaitan dengan berpoligami. Jika benar kecurangan itu berlaku, maka si suami yang bertindak melakukan kecurangan dibelakang isteri akan terus bercinta dengan mana-mana wanita tanpa berhasrat atau berhajat untuk menikahi wanita tersebut. Ini juga boleh dianggap sebagai hubungan terlarang antara lelaki dan perempuan tanpa perikatan yang sah, barulah tepat untuk dinamakan sebagai curang. Namun sebaliknya, jika mendirikan rumahtangga untuk ke sekian kalinya, dengan pilihan hati si suami, diikat dengan komitmen dan tanggungjawab, ianya tidak dinamakan sebagai kecurangan bahkan perbuatan tersebut dipandang mulia oleh Islam. Seharusnya masyarakat perlu memahami tentang curang dan konsep poligami agar ianya tidak mendatangkan fitnah pada syariat Allah.




Kebiasaan lagi dalam norma masyarakat, sikap kecurangan sering dikaitkan dengan sikap tidak setia. Maka dikatakan suami yang berpoligami adalah suami yang tidak punyai sikap setia pada isteri. Bersabitan dengan itu, muncul lah pula terma-terma islamik seperti suami hanya pinjaman Allah dan seumpamanya untuk memberikan gambaran seolah-olah poligami ini suatu yang menindas perasaan wanita. Inilah barah jika kita tidak memahami agama dengan lunas yang betul. Pertamanya, agama melarang umatnya untuk berlaku curang, berdusta dan seerti dengannya. Tetapi pada masa sama, tidak ada sebarang suruhan agama untuk para suami bersikap setia pada seseorang isteri. Kedua, kesetiaan mutlak diri manusia itu hanya kepada Allah SWT. Ini juga termasuk arahan taat setia isteri kepada suami selagimana berada dalam perkara kebaikan. Apabila si suami menyuruh untuk melakukan perkara maksiat, pada keadaan itu tidak ada lagi makna taat dan setia isteri kepada suami.

Ketiga, bukan sahaja suami sebagai pinjaman Allah, bahkan anak-anak, isteri, keluarga dan keseluruhan hidup ini adalah pinjaman Allah. Oleh itu, kita perlu sedar bahawa kecintaan mutlak tanpa batasan itu hanya kepada Allah. Kasih dan sayangnya kita sesama manusia akan terbatas dengan kehidupan yang sementara ini. Sesungguhnya kuat setara mana pun kasih dan sayang kita terhadap seseorang, hujungnya, dia akan pergi meninggalkan kita kerana hakikatnya tiada yang kekal melainkan semuanya adalah pinjaman Allah SWT. Demikianlah seharusnya yang perlu kita fahami berdasarkan lunas-lunas syarak. Kita boleh bersetuju untuk tidak besetuju dengan mana-mana pandangan manusia. Namun begitu, jangan pula kita terperangkap dengan permainan emosi sehingga mengheret syariat Allah sebagai suatu musibah dan bala kepada manusia. Kita sangat yakin, sesuatu syariat itu adalah baik. Namun pelaksanaannya yang dibuat oleh manusia itu takkan terlepas dari kekhilafan dan kesilapan. Maka yang kita menentang adalah sikap pelaku, bukanlah syariat. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan