Sesungguhnya kehidupan di dunia ini telah banyak mengajar kita
tentang persoalan "memberi dan menerima". Sebahagian manusia
seringkali merasa kecewa sekiranya tidak menerima atau mendapat sesuatu yang
diingininya tetapi pada masa sama, jarang sekali kita mendengar sebahagian
manusia merasa kecewa kerana tidak dapat memberi. Hal ini barangkali disebabkan
kerana mungkin kita terlalu memfokuskan soal apa yang boleh diterima sehingga
lupa pula tentang apa yang harus diberi. Sedangkan hakikat kehidupan ini sangat
terkait tentang soal memberi dan menerima.
Dalam agama Islam, terdapat satu pensyariatan oleh Allah SWT yang
mendidik para hamba Nya untuk bersedekah. Syariat tersebut ialah ibadah wakaf.
Perkataan wakaf berasal dari bahasa arab. Dari sudut bahasa, seperti yang
terdapat dalam kitab Lisan al-Arab, perkataan wakaf membawa maksud
berdiri atau berhenti. Selain itu, perkataan wakaf juga boleh disama ertikan
dengan ungkapan al-Habs yang bermaksud berhenti atau menahan.
Kebanyakkan para sarjana fiqh Islam memberikan takrifan wakaf dari segi
bahasanya adalah bermaksud al-Habs (menahan) kerana perkataan tersebut lebih
dekat kepada pengertian syarak.
Pada sudut istilah pula, terdapat beberapa pentakrifan wakaf yang
telah dikemukakan oleh para sarjana Islam merangkumi beberapa makna. Antaranya
seperti yang dijelaskan oleh Ibnu Qudamah dalam kitabnya, al-Mughni,
wakaf bermaksud sebagai menahan pokok (zat harta) dan menyedekahkan buah
(hasil). Dr. Wahbah al-Zuhaili pula dalam kitab al-Fiqh Islami wa Adillatuh,
beliau menyatakan bahawa wakaf ialah menahan harta benda daripada pemilikan
untuk individu tertentu dan diuruskan manfaat (harta itu) untuk pihak yang
telah diwakafkan keatasnya. Selain itu, Ibn Hajar al-Haitami dalam kitab Tuhfah
al-Muhtaj fi Syarh al-Minhaj, beliau menyebut wakaf bermaksud menahan harta
yang boleh dimanfaatkan selama bendanya masih baik dengan cara memutuskan hak
pemilikan atas harta tersebut.
Berdasarkan pelbagai pentakrifan tersebut, dapat kita fahami bahawa
ibadah wakaf pada sudut istilahnya membawa maksud suatu amalan sedekah yang
menyerahkan harta yang dimiliki bagi tujuan dimanfaatkan kepada masyarakat dan
sedekah tersebut juga bertujuan mendekatkan diri kepada Allah SWT. Ini kerana
ibadah wakaf adalah amalan sedekah yang paling tinggi darjatnya kerana dirinya
sendiri telah memutuskan hak pemilikian hartanya untuk digunakan manfaatnya
kepada orang lain. Inilah juga sebahagian kesempurnaan kebaikan di dunia dan
akhirat. Dalam al-Quran, surah Ali-Imran ayat 92, Allah SWT berfirman yang
bermaksud :
"Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan
dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang
kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah
mengetahuinya."
Berdasarkan ayat ini, Imam al-Khatib al-Syarbini dalam kitab Mughni
al-Muhtaj ila Makrifah Maani Alfaz al-Minhaj, beliau menyatakan bahawa
sesungguhnya Abu Talhah disaat mendengar ayat ini, Abu Talhah suka (ingin)
mewakafkan kebun Bairuha' yang merupakan harta yang paling disayanginya. Selain
itu, Imam al-Baidawi dalam kitab tafsirnya, Tafsir al-Baidawi, beliau
menjelaskan bahawa seseorang itu tidak akan dapat mencapai hakikat sesebuah
kebaikan iaitu kesempurnaan bagi kebaikan atau tidak akan mencapai kebaikan
Allah SWT iaitu Rahmat-Nya, keredaan-Nya dan syurga sehinggalah seseorang itu
menginfakkan sesuatu yang disayanginya daripada harta-hartanya.
Dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Nabi SAW menceritakan tentang
wakaf yang telah dilakukan oleh Saidina Umar al-Khattab. Hadith tersebut
diriwayatkan oleh anaknya Abdullah bin Umar yang bermaksud :
"Umar telah mendapat sebidang tanah di Khaibar kemudian dia
datang menghadap Nabi S.A.W untuk meminta pendapat berkenaan cara
menguruskannya, katanya: Wahai Rasulullah! Saya telah mendapat sebidang tanah
di Khaibar. Saya belum pernah memperolehi harta yang lebih baik daripada ini.
Baginda bersabda: Jika kamu suka, tahanlah tanah itu (wakafkanlah tanah itu)
dan kamu sedekahkan manfaatnya. Lalu Umar mengeluarkan sedekah dari hasil tanah
itu dengan syarat tanahnya tidak boleh dijual dan dibeli serta diwarisi atau
dihadiahkan. Umar mengeluarkan sedekah hasilnya kepada fakir miskin, kaum
kerabat dan untuk memerdekakan hamba juga untuk orang yang berjihad di jalan
Allah serta untuk bekal orang yang sedang dalam perjalanan dan menjadi hidangan
untuk tetamu. Orang yang mengurusnya boleh makan sebahagian hasilnya dengan
cara yang baik dan boleh memberi makan kepada temannya dengan sekadarnya."
Dalam catatan sejarah Islam, amalan wakaf telah bermula sejak awal
tahun Hijrah dengan pembinaan Masjid Quba' dan Masjid Nabawi. Kedua-dua
pembinaan ini merupakan amalan wakaf yang diperkenalkan oleh baginda Nabi
Muhammad SAW dan kemudiannya diteruskan usaha wakaf ini oleh para sahabat
baginda. Catatan sirah baginda Nabi SAW turut mencatatkan amalan wakaf yang
diusahakan oleh Saidina Uthman bin Affan. Pada waktu itu, umat Islam sangat
sukar untuk mendapatkan bekalan air kerana terdapat sebuah telaga yang dimiliki
oleh seorang Yahudi, beliau telah menghalang umat Islam daripada mendapatkan
bekalan air tersebut. Malah, sekiranya mahu dapatkan air, beliau yang juga
pemilik kepada telaga tersebut mengenakan caj bayaran yang mahal kepada umat
Islam. Melihat akan keadaan tersebut, Saidina Uthman telah membeli telaga itu
dan mewakafkannya untuk kegunaan awam.
Melalui pensyariatan ibadah wakaf ini, secara tidak langsung ianya
telah banyak membantu membangun ekonomi dan sosial masyarakat. Terdapat banyak
keistimewaan dan faedah melalui ibadah wakaf ini. Lembaran sejarah terus
mencatatkan kegemilangan dunia dengan amalan berwakaf. Antaranya, Terusan
Wakaf 'Ayn Zubaydah yang bermula dari Baghdad ke Makkah telah dibina pada
zaman Khalifah Harun al-Rashid, Wakaf Rumah Sakit Istana al-Fatimiy pada
zaman pemerintahan al-Ayubiyin di Mesir, Hospital Wakaf Ibnu Tulun di
Kaherah, Hospital Wakaf Marakish di Afrika Utara, pembinaan institusi
wakaf seperti Universiti al-Nizamiyyah di Baghdad dan Universiti
Al-Azhar di Mesir. Inilah sebahagian kejayaan membangunkan umat melalui
amalan berwakaf.
Sistem wakaf yang disyariatkan oleh Allah SWT ini telah banyak
menyumbang kepada kesejahteraan hidup. Malah, sebahagian tokoh sarjana Barat
turut mengakui kekaguman mereka terhadap amalan wakaf yang begitu indah ini.
Sarjana Barat seperti Baskan dan Yediyildiz, mereka menyifatkan pada zaman
kegemilangan wakaf, kehidupan seseorang manusia seolah-olah dibiayai institusi
wakaf sejak hari kelahiran hingga kematiannya. Bagi mereka juga, wakaf dilihat
sebagai suatu instrumen terpenting dalam msnyumbang kepada pembiayaan
pembangunan masyarakat Islam. Selain itu, Gaudiosi, seorang sarjana Barat
melalui sebuah artikelnya yang bertajuk “The Influance of the Islamic Law of
Waqf on the development of the Trust in England : The Case of Merton
College", beliau menyatakan penelitiannya terhadap sistem wakaf ini
telah memainkan peranan besar dalam kewujudan sistem perundangan Trust di
Barat. Ini bermakna dunia Barat telah dipengaruhi oleh sistem wakaf sehingga
mendorong dunia Barat kepada idea mewujudkan sistem Trust.
Demikianlah pensyariatan ibadah wakaf bersesuaian dengan fitrah
kemanusiaan. Dalam konteks Malaysia, amalan wakaf telah dipertanggungjawabkan
oleh badan-badan kerajaan seperti Yayasan Wakaf, Majlis Agama Islam Negeri
(MAIN), dan pelbagai lagi kewujudan institusi wakaf yang lain. Jika dahulu
amalan wakaf ini dilihat hanya mampu dilakukan oleh mereka yang kaya-raya.
Namun begitu, dengan kecanggihan teknologi sesuai dengan peredaran zaman,
ibadah wakaf telah berkembang meluas memberikan ruang juga peluang kepada semua
umat Islam melakukannya dengan menyumbang wang ringgit. Bagi yang tidak
memiliki harta berupa fizikal seperti rumah atau tanah, wang ringgit juga boleh
disumbangkan melalui atas nama wakaf. Dimana sahaja, pada bila-bila masa
sahaja, kita boleh berwakaf. Begitulah mudahnya untuk beramal dengan ibadah sedekah
yang tertinggi ini. Semoga Allah SWT merahmati dan mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan