Khamis, 8 Februari 2024

PEMBUKTIAN KEWUJUDAN TUHAN : ANTARA ISLAM DAN BARAT

 

Sesungguhnya sesuatu kepercayaan itu terbina diatas alasan hujah dan fakta yang meyakinkan akal. Apa sahaja maklumat dan info yang hendak disalurkan, tentunya manusia yang waras berkehendakkan kepada alasan dan hujah yang kuat dengan hidangan fakta-fakta yang benar. Hal ini tentunya memerlukan kepada keringat akal yang waras untuk memainkan peranannya untuk menimbang tara antara yang benar dan yang batil. Pun begitu, meskipun anugerah akal yang diberikan oleh Tuhan kepada hamba Nya bagi tujuan untuk berfikir, ianya adalah terbatas dan mempunyai limitasi yang harus dipatuhi. Jika garisan limitasi akal ini dilanggar, nescaya kita akan buntu dan hilang kepercayaan akan kewujudan sesuatu perkara.

Kemunculan fahaman ateisme iaitu sebuah gerakan yang menolak akan kewujudan Tuhan, merupakan suatu tamparan hebat bagi kelompok yang beragama dan yang mempercayai akan kewujudan Tuhan. Sejarah melakarkan bibit-bibit kemunculan pemikiran songsang ateisme ini adalah berpunca daripada kegagalan manusia untuk menterjemahkan ajaran agama dengan intipati yang sebenar. Natijahnya, manusia akan mudah kecewa dengan sikap pelampau beragama sehingga lahirlah fahaman tentang agama itu tidak wujud dan sia-sia. Dakwaan batil ini sekaligus mengheret polimik tentang hakikat kewujudan Tuhan. Jika dilihat dalam sejarah tradisi ilmu, sebahagian ahli falsafah yang berpegang kepada kepercayaan akan kewujudan Tuhan telah berjuang mengetengahkan pelbagai idea dan teori bagi mengukuhkan lagi dakwaan sebenar bahawa Tuhan itu wujud.




Sebahagian besar sarjana zaman moden Barat telah mengakui kewujudan Tuhan. Hal ini seperti yang telah diusahakan oleh John Clover Monsma, yang telah menyunting lebih 30 artikel daripada ilmuan atau sarjana Barat, dan dibukukannya yang berjudul The Evidence of God in an Expanding Universe. Setiap mereka yang disunting aritkelnya telah mengemukakan hujah dan bukti berdasarkan kepakaran bidang masing-masing. Sebagai contoh, dalam artikel pertama yang disuntingnya yang bertajuk The Origin of The World : By Chance or Design tulisan Frank Allen, beliau menyimpulkan dengan beranggapan bahawa menganggap alam ini memiliki pencipta iatu Tuhan, yang membuat dan mengatur dengan sangat rapi, kemungkinan ini sahaja yang rasional dapat diterima akal. Selain daripada itu, akal tidak boleh menerimanya.

Dalam penulisan lain, Robert Morris Page telah menulis satu artikel yang bertajuk A Conclusive Test. Artikel tersebut dinyatakan bahawa para Rasul mendakwa mereka diutuskan oleh Tuhan telah menyampaikan dua perkara penting iaitu pertama, tentang alam ini adanya pencipta yang whjib diyakini dan kedua, tentang perkara-perkara ghaib yang akan berlaku kelak. Kedua-dua perkara ini benar-benar berlaku dan sebahagiannya boleh dilihat sehingga kini. Hal ini membuktikan kebenaran risalah yang dibawa oleh mereka sehingga mewajibkan manusia percaya kepada para rasul termasuklah berita mengenai Tuhan. Akal manusia tidak dapat menolak atau membantah kebenaran yang dibawa oleh para Rasul. Malah keimanan akan kewujudan Tuhan merupakan perkara terpenting yang tumbuh dalam perasaan fitrah manusia.

Selain itu, Paul Clarence Acbersold, seorang tokoh pemikir Barat, jjuga telah menulis tentang soal kewujudan Tuhan dibawah artikelnya yang bertajuk Pyhysical Evidences of God. Dalam artikel tersebut, beliau menegaskan bahawa seluruh manusia bersepakat tentang wujudnya Tuhan. Manusia merasakan sama ada melalui logik mahupun rohani, terdapat suatu kekuatan yang sangat dahsyat yang mengatur alam semesta ini dengan sangat rapi. Kekuatan ini adalah Tuhan yang Maha Agung dan Maha Besar. Beliau turut menyatakan bahawa walaupun manusia tidak mampu mengenal hakikat Tuhan, namun banyak bukti dan tanda pada alam ini yang menunjukkan bahawa Tuhan itu wujud.




Dalam Islam, terdapat banyak hujah dan dalil pembuktian akan kewujudan Tuhan. Antaranya yang boleh kita lihat dialog seorang anak dan bapanya, iaitu Nabi Ibrahim AS berdialog dengan bapanya yang bernama Azar. Allah Azza Wa Jalla telah merakamkan dialog tersebut di dalam al-Quran, dalam surah al-An'am ayat 74-78 yang bermaksud :

“Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berkata kepada bapanya Aazar: "Patutkah ayah menjadikan berhala-berhala sebagai tuhan-tuhan? Sesungguhnya aku melihatmu dan kaummu dalam kesesatan yang nyata"(74). Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Nabi Ibrahim kebesaran dan kekuasaan (Kami) di langit dan di bumi, dan supaya menjadilah ia dari orang-orang yang percaya dengan sepenuh-penuh yakin. (75) Maka ketika ia berada pada waktu malam yang gelap, ia melihat sebuah bintang (bersinar-sinar), lalu ia berkata: "Inikah Tuhanku?" Kemudian apabila bintang itu terbenam, ia berkata pula: "Aku tidak suka kepada yang terbenam hilang".(76) Kemudian apabila dilihatnya bulan terbit (menyinarkan cahayanya), dia berkata: "Inikah Tuhanku?" Maka setelah bulan itu terbenam, berkatalah dia: "Demi sesungguhnya, jika aku tidak diberikan petunjuk oleh Tuhanku, nescaya menjadilah aku dari kaum yang sesat". (77) Kemudian apabila dia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia: "Inikah Tuhanku? Ini lebih besar". Setelah matahari terbenam, dia berkata pula: ` Wahai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya).”(78)

Dialog perdebatan antara Nabi Ibrahim AS dengan bapanya, Azar, dalam usaha mencari hakikat Tuhan yang sebenar, telah memberikan kita suatu daya fikir akan kewujudan Tuhan yang Maha Esa. Bagaimana alam ini terbentuknya cuaca yang pelbagai, berubah waktu antara siang dan malam, tanpa ada sesuatu kekuasaan yang mengawalnya. Selain itu, Allah SWT telah menimbulkan persoalan tentang penciptaan diri manusia yang dicipta tanpa ada yang mencipta. Dalam surah al-Tur ayat 35-36, Allah SWT berfirman yang bermaksud :

"(Mengapa mereka tidak beriman?) (i) Adakah mereka telah tercipta dengan tiada yang menciptanya, atau (ii) adakah mereka yang mencipta diri mereka sendiri? (iii) Adakah mereka yang mencipta langit dan bumi itu? (Sudah tentu tidak!) (iv) Bahkan mereka adalah orang-orang yang tidak meyakini (kebenaran apa yang mereka pernah mengakuinya).”

Persoalan ini tentunya bukan kerana Allah SWT tidak tahu akan hakikatnya. Namun begitu, persoalan ini bertujuan merangsang akal manusia yang waras, berfikir akan hakikat itu dengan cara fikir yang betul. Bukan sekadar berteori tanpa berpijak pada realiti yang nyata. Selain hujah berpandukan kitab suci al-Quran, para sarjana Islam juga telah banyak usaha membentangkan hujah logikal bagi mengukuhkan lagi dakwaan akan kewujudan Tuhan. Ini sepertimana yang dinukilkan oleh Imam ar-Razi dalam kitab Mafatih al-Ghayb - al-Tafsir al-Kabir, beliau membawa cerita tentang sekumpulan ateis yang berdebat dengan Imam Abu Hanifah bagi menidakkan kewujudan Tuhan. Setelah Imam Abu Hanifah mendengar hujah mereka, lalu Imam Abu Hanifah telah berkata :

“Sebenarnya aku sekarang sedang befikir tentang satu berita yang disampaikan kepadaku, iaitu tentang sebuah kapal yang sarat dengan muatan sedang belayar dilautan. Kapal itu berlayar sendiri tanpa nakhoda, pemilik, dan pengawal yang menjaga dan mengemudinya. Lebih hebat lagi kapal tersebut mampu belayar dengan baik dan lancar dalam lautan yang bergelora menuju ke destinasinya"




Ketika Imam Abu Hanifah selesai bercerita, seorang daripada mereka telah menyanggah Imam Abu Hanifah dengan mendakwa cerita tersebut tidak boleh diterima akal sama sekali. Malah, mereka menyatakan sekalipun ada yang menyampaikn cerita tersebut pastinya tidak berakal. Maka, Imam Abu Hanifah pun menjawab dengan menyatakan bahawa jika begitu cerita tersebut tidak boleh diterima, bagaimana mungkin alam yang begitu indah, tersusun rapi sama ada di langit atau dibumi dan pelbagai lagi kejadian alam yang lain berlaku tanpa ada penciptanya. Demikian bagaimana hujah logik Imam Abu Hanifah ketika berdepan dengan golongan ateis.

Selain itu, Imam ar-Razi juga turut merakamkan jawapan oleh Imam al-Syafie ketika beliau ditanya tentang bukti kewujudan Tuhan. Imam al-Syafie menjawab dengan menyatakan :

“Lihat kepada daun mulberry ini. Daun ini mempunyai satu rasa. Jika dimakan oleh ulat boleh menghasilkan sutera. Jika dimakan oleh oleh lebah boleh mengeluarkan madu. Jika dimakan oleh kambing atau lembu akan mengeluarkan kotoran. Jika dimakan oleh rusa akan mengeluarkan kasturi. Tidakkah semua ini menggambarkan bukti bahawa Allah SWT wujud yang mencipta semua ini.”

Demikianlah bagaimana sebahagian jawapan yang menjadi hujah dan sandaran bagi agama Islam membuktikan akan kewujudan Tuhan. Hakikatnya, para sarjana Barat juga sebahagiannya turut berjuang mempersembahkan hujah dan bukti dari sudut pandang mereka berkenaan kewujudan Tuhan. Berdasarkan apa yang telah dibentangkan ini, tidak terlalu melampau untuk kita katakan bahawa adalah sangat tidak waras bagi mereka yang masih berhalusinasi dengan berpegang pada pendirian bahwa Tuhan itu tidak wujud. Pelbagai bukti melalui berbagai macam keadaan disekeliling kita yang boleh dijadikan bukti asas tentang kewujudan Tuhan. Semoga kita semua benar-benar waras dengan memperakui akan kewujudan Tuhan dan sesungguhnya tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan