Sabtu, 17 Februari 2024

YAQAZAH : PERBUATAN MELIHAT NABI SECARA JAGA

 

Hidup ini tidak dapat lari dari memaknai maksud kecintaan kepada sesuatu. Baik hal yang dicintai itu berupa cinta sesama manusia, atau cinta kepada kebendaan seperti kereta, rumah dan sebagainya, mahupun cinta kepada apa sahaja yang disukai dan dikasihinya. Salah satu manifestasi kecintaan itu dapat diterjemahkan melalui ingatan memori yang sentiasa merinduinya hingga kadang terbawa-bawa ke dalam mimpi. Oleh itu, kita juga seringkali mendengar kisah-kisah menarik orang-orang soleh berjumpa dengan baginda Nabi SAW melalui mimpi. Perkara ini bukanlah sesuatu yang baru. Malah, dek kerana kerinduan yang sangat begitu kuat kepada baginda Nabi, Bilal bin Rabah RA, muazzin rasmi baginda Nabi, pernah bermimpi bertemu dengan Nabi Muhammad SAW.

Dalam soal kita berbicara tentang bertemu Nabi dalam mimpi, sesuatu yang mustahak yang mesti diperjelaskan kepada masyarakat adalah berkaitan dengan Yaqazah. Perkataan "Yaqazah" menurut Kamus Idris al-Marbawi, ianya merujuk kepada maksud jaga, sedar (bukan dalam keadaan mimpi). Secara umum, Yaqazah adalah bermaksud perbuatan seseorang yang mendakwa bahawa dirinya telah secara sedar dan jaga, bukan melalui mimpi, bertemu dengan baginda Nabi SAW. Perbuatan Yaqazah ini telah menjadi polimik dikalangan umat Islam. Ini kerana, sebahagian para ulama menyatakan hukumnya adalah harus manakala sebahagian lain telah menolak perbuatan tersebut boleh berlaku.




Dakwaan boleh bertemu Nabi SAW secara sedar dan jaga ini bertitiktolakkan dari sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Sesiapa yang melihatku di dalam tidur maka ia akan melihatku di dalam jaga atau ia seolah-olah telah melihatku di dalam jaga. Bahawa syaitan tidak boleh menyerupai diriku"

Mengenai hadith ini, Imam al-Nawawi dalam kitabnya, al-Minhaaj Syarh Sahih Muslim, beliau menyatakan bahawa terdapat tiga pandangan para ulama berkenaan perbuatan yaqazah ini. Pandangan pertama, maksud boleh melihat Nabi SAW secara jaga itu ialah mereka yang hidup semasa hayat baginda Nabi. Ini bermaksud, sesiapa yang melihat di dalam mimpi tetapi tidak sempat berhijrah bersama Nabi ke Madinah, maka Allah SWT memberi taufiq Nya untuk berhijrah sama kemudiannya dan pada masa itu dia akan dapat menemui Nabi secara jaga. Pada pandangan kedua pula, maksud melihat Nabi SAW secara jaga ialah orang yang bermimpi itu boleh melihat benar-benar apa yang dimimpikan secara jaga semasa di akhirat nanti. Ini kerana di akhirat nanti semua umat akan dapat melihat baginda Nabi SAW sama ada yang pernah melihatnya di dunia atau yang belum pernah melihatnya.

Manakala pandangan ketiga, ada yang berpandangan orang yang bermimpi Nabi SAW itu dapat melihatnya di akhirat dengan cara melihat yang khusus kerana hampirnya ia dengan Nabi SAW di samping memperolehi syafaatnya dan lain-lain. Selain itu, Imam Ibn Hajar al-'Asqalani dalam kitabnya, Fathul Bari, telah menukilkan sebanyak 6 pandangan dalam isu Yaqazah. Antara lain, pandangan yang datang daripada Ibn Abi Jamrah, beliau meriwayatkan bahawa Ibnu Abbas dan selainnya pernah bermimpi melihat Nabi SAW dalam tidurnya. Setelah Ibnu Abbas bangun daripada tidur, terfikir di benaknya tentang hadith berkaitan Yaqazah. Lalu Ibnu Abbas telah menemui ibu saudaranya, Maimumah. Lantas Maimumah memberikannya cermin yang selalu digunakan oleh Nabi SAW. Ibnu Abbas telah melihat cermin tersebut dan mendapati apa yang dilihat di dalam cermin itu adalah gambar Nabi SAW dan bukan gambar dirinya.

Dalam hal ini, Imam Ibnu Hajar al-'Asqalani telah menyatakan bantahan tentang perbuatan Yaqazah, iaitu boleh melihat Nabi secara jaga dengan beliau menyatakan bahawa :

“Ini suatu yang amat mustahil, kerana seandainya ada orang yang melihat Nabi SAW di waktu terjaga, tentu dia termasuk sahabat Nabi SAW. Bererti peluang untuk menjadi sahabat tetap berlangsung sehinga hari kiamat. Tentunya hal ini (yaqazah) sangat keliru. Wujudnya ramai yang (mendakwa) mimpi bertemu Nabi SAW, tetapi tidak seorang pun mengaku berjumpa dalam keadaan sedar (bangun).”




Turut menyatakan bantahan terhadap perbuatan Yaqazah ini ialah Imam al-Qurtubi. Dalam kitab Fathul Bari, dinukilkan ungkapan beliau yang bermaksud :

“Dalam makna hadis ini terdapat perbezaan; Sebahagian berpendapat sebagaimana zahirnya, iaitu barangsiapa yang melihat dalam mimpi, maka ia telah melihat secara hakiki sama seperti orang melihatnya di waktu terjaga, pendapat ini dapat diketahui kekeliruannya dengan dalil akal, kerana :

1) Tidak seorang pun yang melihatnya melainkan dalam bentuk saat beliau meninggal. Tidak mungkin ada dua orang yang bermimpi melihatnya secara jaga dalam waktu yang sama dalam dua tempat.

2) Bahawa ia hidup keluar dari kuburnya dan berjalan di pasar serta berbicara dengan manusia. Bahawa kuburnya kosong dari jasadnya, sehingga tidak tertinggal sesuatu di dalamnya, maka yang diziarahi hanya kubur semata (tanpa jasad) dan memberi salam kepada sesuatu tidak ada. Kerana ia mampu dilihat di sepanjang waktu; pagi dan petang secara hakiki di luar kuburnya.

Pendapat yaqazah secara hakiki adalah kebodohan, tidak akan berpegang dengannya siapa saja yang memiliki sedikit akal yang sihat.”

Selain itu, Syaikhul Islam Ibn al-Taimiyyah dalam kitabnya, al-Jawab al-Sahih, juga menegaskan tidak boleh terjadinya bertemu Nabi secara jaga atau sedar. Beliau dengan tegas menyatakan bahawa :

“Melihat para Nabi di dalam mimpi adalah haq (benar). Adapun melihat orang yang sudah mati dalam keadaan terjaga, maka ini adalah jin yang menjelma dalam bentuknya. Kemudian, mimpi itu kadangkala benar datang dari Allah, sehingga ia merupakan mimpi yang benar. Namun kadangkala datang dari syaitan. Sebagaimana pembahagian dua ini telah disebutkan di dalam hadis-hadis yang sahih. Dan syaitan kadangkala menjelma dalam mimpi dalam bentuk seseorang. Bahkan, kadangkala menjelma dalam keadaan terjaga dengan bentuk seseorang yang dapat dilihat orang ramai. Dengan itu dia akan menyesatkan orang yang tidak mempunyai ilmu dan iman. Seperti terjadi di kalangan kaum musyrik India dan lainnya. Apabila ada seseorang meninggal dunia, maka setelah itu mereka melihatnya datang membayar hutang, mengembalikan barang titipan dan menceritakan tentang orang-orang mati di antara mereka. Sesungguhnya itu adalah syaitan yang menjelma dalam bentuknya. Kadangkala syaitan datang dalam bentuk orang soleh yang mereka agungkan. Dan dia berkata: “Saya adalah si Fulan”, padahal sebenarnya dia adalah syaitan. Melihat Nabi Muhammad dalam mimpi adalah benar, tetapi melihatnya dalam keadaan terjaga, maka beliau tidak mungkin dilihat dengan mata, demikian juga orang-orang lain yang telah mati. Walapun banyak orang kadangkala melihat seseorang yang menurut prasangkanya adalah Nabi di antara para nabi. Kadangkala di dekat kuburannya atau dijauh dari kuburannya.”

Demikianlah sebahagian nama-nama besar para sarjana Islam seperti Imam Ibnu Hajar al-Asqalani, Imam al-Qurtubi, Ibnu Taimiyyah, juga Imam al-Nawawi, Ibn Kathir dan begitu juga al-Sakhawi meragui dan menolak perbuatan bertemu Nabi SAW secara jaga. Selain itu, perbuatan Yaqazah juga boleh terdedah kepada tipu daya syaitan dengan membuka pintu kerosakan yang berbagai seperti timbul penyakit ujub dan sum'ah. Perbuatan Yaqazah ini juga akan mengheret dan membuka ruang fitnah yang luas terhadap ajaran Islam dengan dakwaan semborono boleh bertemu Nabi SAW. Berhati-hatilah dengan perbuatan yang sedemikian kerana kelak banyak mengundang mudarat berbanding faedahnya. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan