Rabu, 14 Februari 2024

HUKUM MENGGANTUNG GAMBAR DI RUMAH

 

Kenangan manis dan pahit dalam riwayat kehidupan ini antara episod memori yang sangat dihargai dan diingati oleh para manusia. Peristiwa yang mencatatkan perasaan suka dan bahagia serta perasaan sedih dan derita tentunya akan tersemat pada catitan memori peribadi. Oleh kerana itu, tiap-tiap bilah episod kehidupan ini akan sentiasa terakam baik dalam memori akal ataupun pada catitan diari, atau lebih moden kini manusia merakamkannya melalui foto dan video. Zaman yang berubah telah memperlihatkan ragam manusia yang pelbagai dalam usaha menghargai momen-momen sejarah kehidupan. Antaranya, mengambil foto atau gambar, kemudian diletakkan di dalam bingkai gambar dan digantung di dinding rumah.

Perbuatan menggantung gambar di dinding rumah antara perkara yang boleh menimbulkan persoalan hukum sama ada boleh ataupun tidak. Ini adalah kerana terdapat sebuah hadith riwayat Bukhari, bahawasanya Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang di dalamnya ada anjing atau gambar".

Berdasarkan hadith ini, malaikat yang dimaksudkan itu adalah malaikat yang membawa rahmat Allah. Ini bermaksud, para malaikat yang sentiasa taat dan menjunjung perintah Allah akan memasuki rumah-rumah dengan membawa rahmat. Selain itu, maksud perkataan gambar pada hadith ini pula adalah merujuk kepada gambar makhluk yang bernyawa seperti manusia dan haiwan. Adapun gambar makhluk yang tidak bernyawa seperti tumbuhan, alam semesta dan sebagainya, tidak termasuk dalam larangan tersebut. Hadith ini juga adalah terkait rapat dengan hadith ancaman oleh Nabi SAW kepada mereka yang melakar atau melukis gambar makhluk hidup. Hadith tersebut adalah riwayat Bukhari dan Muslim. Sabda Nabi SAW yang bermaksud :

"Sesungguhnya orang yang paling berat seksaannya pada hari Kiamat ialah orang yang membuat ukiran atau memahat patung".




Berdasarkan hadith-hadith tersebut, para sarjana Islam berbeza pandangan berkenaan hukum menggantung gambar di dinding rumah. Ini kerana diatas beberapa sebab. Antaranya ialah tentang definisi gambar atau dalam bahasa Arab disebut sebagai "Taswir". Ungkapan Taswir berasal dari kata terbitan al-surah. Dari sudut bahasa, taswir bermaksud gambar atau rupa. Ini juga berdasarkan firman Allah dalam surah al-Hasyr ayat 24 yang bermaksud :

"Dia lah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhluk-Nya menurut yang dikehendaki-Nya); bagi-Nyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepada-Nya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dia lah Yang tiada banding-Nya, lagi Maha Bijaksana."

Pada sudut istilah pula, merujuk kepada kitab Mu'jam Lughah al-Fuqaha', taswir membawa maksud perbuatan melukis bentuk, membuat ukiran sama ada objek yang mempunyai bayang-bayang (apabila terkena cahaya seperti patung-patung) atau tidak mempunyai bayang-bayang. Berdasarkan definisi tersebut, para fuqaha' mengambil makna umum taswir untuk semua jenis dan bentuk imej yang dihasilkan sama ada imej yang tetap, sementara, berdimensi, rata, bernyawa mahupun yang tidak bernyawa. Dalam konteks ini, para ulama kontemporari telah berbeza pandangan dalam usaha menilai adakah hukum gambar sama seperti hukum melukis atau mengukir yang jelas padanya dilarang oleh Nabi SAW.

Pandangan pertama, sebahagian para ulama cenderung untuk menyatakan hukumnya adalah haram sama ada gambar tersebut diambil melalui kamera, atau diukirnya ataupun dilukisnya. Hukumnya adalah haram tanpa mengira apa jua kaedah atau cara yang digunakan. Ini kerana berdasarkan makna umum pada hadith Nabi SAW. Antaranya hadith tersebut yang diriwayatkan oleh Muslim, daripada A'ishah RAnha yang bermaksud :

"Sesungguhnya seberat-berat azab siksaan pada manusia di hari kiamat adalah mereka yang melukis gambar."

Begitu juga dalam hadith lain riwayat Bukhari dan Muslim, daripada ‘Abdullah bin ‘Umar RA, beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

"Sesungguhnya mereka yang membuat gambar-gambar akan disiksa pada hari kiamat. Akan dikatakan kepada mereka: Hidupkanlah apa yang kalian ciptakan."

Berdasarkan kepada hadith-hadith tersebut, mereka yang menyatakan hukum haram berpandangan kerana hadith-hadith yang menjelaskan hukum melukis dan mengukir gambar adalah bersifat makna yang umum. Ini bermaksud, pengharaman tersebut tidak dilihat kepada cara atau kaedah mendapatkannya tetapi dilihat kepada hasil gambar yang diperolehi. Maka bagi mereka, berasaskan kepada keumuman makna hadith tersebut, hukumnya adalah haram menggantung gambar berupa makhluk yang bernyawa seperti manusia dan haiwan. Pun begitu, tidaklah haram sekiranya digantung gambar yang tidak sempurna sifatnya, seperti gambar manusia yang menampakkan separuh sahaja, menampilkan sebahagian anggota sahaja dan sebahagian anggota lain seperti kepala tidak ada, dan hal itu dikira sebagai makhluk tidak bernyawa kerana tidak sempurna kejadiannya.




Pandangan kedua, sebahagian para ulama lain berpandangan harus menggantung gambar atau mengambil gambar dengan kamera. Ini kerana mereka berpandangan sebab (illah) pengharaman gambar yang terdapat pada zaman Rasulullah SAW adalah kerana menyaingi ciptaan Allah SWT. Bahkan sebahagiannya pada zaman tersebut menyembah pula gambar tersebut . Selain itu, mereka juga menyatakan bahawa tujuan gambar atau imej yang dihasilkan bukan bertujuan untuk menyaingi ciptaan Allah. Apatah lagi untuk disembah, dijadikan bahan sembahan berhala dan seumpamanya. Menurut Syeikh Ali al-Sayis dalam kitabnya, Tafsir Ayat Ahkam, beliau menyatakan bahawa penggambaran fotografi tidak sama seperti lukisan gambar, tetapi ia bagaikan penangkapan bayang yang mana ia seperti hasil objek yang terpapar melalui cermin.

Malah menurut Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhayli dalam kitabnya, al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, beliau menyatakan bahawa gambar fotografi terhasil daripada proses tangkap bayang dengan cara yang tertentu dengan menggunakan alat iaitu kamera. Oleh disebabkan itu, terdapat sebahagian ulama yang mengharuskan perbuatan bergambar fotografi dan tiada larangan daripada menggantungkan gambar tersebut di rumah dan selain daripadanya. Perbuatan ini dibenarkan sekiranya gambar tersebut tidak menyebabkan berlaku fitnah seperti gambar perempuan yang memperlihatkan bahagian anggota badan selain daripada muka dan kedua-dua pergelangan tangannya.

Jelas bahawa pengharaman menggantung gambar adalah berasaskan kepada perbuatan zaman dahulu yang melakukan perbuatan syirik dengan menggantung gambar dan memuliakannya dengan cara memuja, membesarkan dan mengagungkan gambar tersebut. Ini juga sepertimana yang telah dinyatakan oleh Imam as-Shan'ani dalam kitabnya, Subul al-Salam, beliau menyatakan bahawa sesungguhnya illahnya (tujuan pengharamannya) adalah bertujuan menutup pintu kerosakan dan menjauhi daripada menyerupai perbuatan penyembah berhala yang memuliakan benda-benda yang tidak hidup yang mana tidak boleh mendengar, memberi manfaat dan mudarat.

Berdasarkan perbincangan yang dinyatakan ini, jelas kepada kita bahawa menggantung gambar di dinding-dinding rumah sebagai perhiasan adalah harus dan tidak berdosa. Ini kerana gambar-gambar tersebut tidaklah diletakkan bertujuan untuk menyembah, memuja dan membesarkannya. Sebaliknya, sebagai perhiasan mempotretkan kenangan kehidupan. Namun begitu, keharusan menggantung gambar-gambar di dinding rumah boleh berubah menjadi haram sekiranya tujuannya bertentangan dengan syarak. Apapun kefahaman kita, Islam telah memberikan satu indikator utama iaitu tiada yang lebih hebat, lebih besar dan lebih agung dariNya, Allah Azza Wa Jalla. Manusia diingatkan supaya tidak terlalu melampau dalam memuliakan mana-mana insan di dunia ini kecuali membesarkan dan mengagungkan Allah SWT. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan