Peristiwa kiamat ialah merujuk kepada suatu tempoh masa yang
menunjukkan kehancuran dunia sesuai dengan kehendak dan ketetapan oleh Allah
SWT. Sejak sekian lama dahulu, manusia dari zaman berzaman seringkali berbicara
dan bercakap tentang keadaan-keadaan yang akan terjadi di masa hadapan. Dalam
pelbagai konteks, juga dalam pelbagai ajaran agama di dunia ini tentunya tidak
terlepas dari mengajar dan menerangkan tentang peristiwa kiamat yang memperlihatkan
soal kehancuran dan kemusnahan alam dunia yang sementara ini.
Dalam ajaran Islam, peristiwa kiamat adalah termasuk di dalam
perkara yang ghaib. Ini bermakna, setiap perkara yang bersifat ghaib tentunya
tidak dapat diketahui secara tepat dan jelas melainkan daripada apa yang
diceritakan di dalam al-Quran dan hadith Nabi SAW. Selain daripada itu, tidak
boleh diterima sebagai dalil atau bukti untuk dipegang. Ini termasuklah tentang
hakikat kemunculan Ya'juj dan Ma'juj. Dalam usaha memahami apakah itu Ya'juj
dan Ma'juj, para ulama bahasa telah khilaf atau berselisih pendapat dalam
memaknainya. Berlaku khilaf tentang asal perkataan Ya'juj dan Ma'juj ini sama
ada ianya dari isim Musytaq atau dari isim 'Ajam.
Pun begitu, menurut Syeikh Yusuf al-Wabil, dalam kitabnya, Asyrath
al-Sa'ah, beliau menyatakan bahawa Ya'juj dan Ma'juj berasal dari bahasa
Arab yang berakar kata "ujaj" yang bermaksud mengering
kemudian mengeras. Manakala satu lagi dari kata "al-ajj" yang
bermaksud ketika musuh datang dengan cepat sekali. Ungkapan Ma'juj pula berasal
dari kata "maaja" yang bermaksud goncang. Dalam pada itu,
Syeikh Yusuf al-Wabil telah menukilkan pandangan Abu Hatim yang menyatakan
bahawa ungkapan Ma'juj berasal dari perkataan maaja yang bermaksud kekacauan.
Menurut pendapat yang sahih, Ya'juj dan Ma'juj bukan isim Musytaq tetapi isim
'Ajam dan laqab (gelaran).
Penceritaan tentang Ya'juj dan Ma'juj ini terdapat di dalam
al-Quran dan hadith Nabi SAW. Antaranya seperti yang terkandung di dalam
al-Quran, melalui surah al-Kahfi ayat 94, Allah SWT telah berfirman yang
bermaksud :
"Mereka berkata: "Wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum
Ya’juj dan Ma’juj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah
kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami)
dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?"
Berdasarkan ayat ini, Imam Ibn Kathir dalam kitab tafsirnya, Tafsir
al-Quran al-Azim, menyatakan bahawa Ya'juj dan Ma'juj termasuk dari
keturunan Nabi Adam AS sebagaimana yang ditegaskan di dalam al-Sahihain. Selain
itu, Syeikh al-Maraghi pula dalam kitab tafsirnya, Tafsir al-Maraghi,
menyatakan bahawa apabila mereka tiba di antara dua gunung itu iaitu tempat
yang dikatakan oleh para pelancong pada abad ke-15 M sebagai tempat yang unik,
beliau dapati di antara dua gunung itu tinggal suatu bangsa manusia yang hampir
tidak dapat memahami setiap persoalan yang diajukan kepada mereka kerana tahap
pemikiran mereka lemah. Sekiranya mereka mempunyai kecerdasan yang mantap, sudah
tentu mereka memahami setiap persoalan yang diajukan berbanding penggunaan
bahasa isyarat.
Kisah penceritaan berkenaan Ya'juj dan Ma'juj juga terdapat di
dalam hadith Nabi SAW. Antara lain dalam sebuah hadith riwayat Bukhari,
daripada Abi Sa'id al-Khudri RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Allah SWT berfirman, “Wahai Adam!” Kemudian Adam berkata,
“Labbaik wa sa’daik! Kebaikan berada di tangan-Mu.” Allah pun berkata,
“Pisahkanlah penghuni-penghuni neraka!” Adam berkata, “Siapakah
penghuni-penghuni neraka itu?” Allah berkata, “Di setiap seribu orang ada
sembilan ratus sembilan puluh sembilan orang.” Itu adalah ketika anak kecil
akan beruban, setiap wanita hamil akan keguguran dan kamu melihat manusia
seolah-olah mabuk, padahal mereka tidak mabuk. Akan tetapi, azab Allahlah yang
sangat pedih.” Para sahabat pun berkata, “Ya Rasulullah! Siapakah di antara
kami satu orang tersebut?” Kemudian Baginda SAW menjawab,"Bergembiralah
kamu. Sesungguhnya dari setiap orang daripada kamu, maka dari Ya’juj dan Ma’juj
ada seribu orang...”
Berdasarkan pemahaman hadith ini, ianya menunjukkan kepada kita
bahawa orang kafir selain daripada Ya'juj dan Ma'juj akan masuk ke dalam neraka
Allah SWT. Bahkan, hadith ini juga menunjukkan kepada kita sesungguhnya betapa
banyak sekali bilangan Ya'juj dan Ma'juj ini dan sebaliknya betapa sedikit pula
orang yang beriman masuk ke dalam neraka. Demikian apa yang telah dijelaskan.
Menurut al-Quran, kemunculan Ya'juj dan Ma'juj adalah suatu hal yang benar dan
akan terjadi. Mereka ini hanya menanti roboh sahaja tembok-tembok yang telah
memisahkan mereka dengan dunia yang nyata. Ini sepertimana firman Allah SWT
dalam surah al-Anbiya' ayat 96-97 yang bermaksud :
"Hingga apabila dibukakan (dinding) Ya'juj dan Ma'juj, dan
mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat yang tinggi. Dan telah dekatlah
datangnya janji yang benar (hari berbangkit), maka tiba-tiba terbelalaklah mata
orang-orang yang kafir. (Mereka berkata): “Aduhai, celakalah kami, sesungguhnya
kami dalam kelalaian tentang ini, bahkan kami adalah orang-orang yang zalim.”
Berdasarkan pemahaman ayat ini, Syeikh al-Maraghi dalam kitab
tafsirnya menyatakan bahawa mereka turun seperti helang dari setiap bukit dan
dataran yang tinggi. Keadaan ini serupa dengan kaum Genghis Khan sebagaimana diceritakan
oleh pakar sejarah Arab dan Perancis – peperangan mereka ini bermula dari
dataran tinggi di Asia Tengah. Selain itu, Syeikh Solah ‘Abd al-Fattah
al-Khalidiyy pula dalam kitabnya, Ma‘a Qisas al-Sabiqin Fi al-Qur’an, Durus
Fi al-Iman wa al-Da‘wah wa al-Jihad, telah menyatakan bahawa ayat dalam
Surah al-Kahfi menceritakan tentang Ya'juj dan Ma'juj pada apa yang telah
berlalu dan menceritakan kerosakan yang telah mereka lakukan di atas muka bumi.
Manakala ayat dalam Surah al-Anbiya' menceritakan berkenaan Ya'juj dan Ma'juj
pada masa akan datang dan tentang keluarnya mereka secara besar-besaran sebelum
berlakunya kiamat.
Kemunculan mereka di bumi ini adalah sesuatu yang benar lagi nyata.
Namun begitu, terdapat dua pandangan berkenaan kemunculannya. Pada pandangan
pertama, mereka menyatakan bahwa Ya'juj dan Ma'juj akan muncul dan keluar
sekali sahaja iaitu ketika waktu hampirnya kiamat. Manakala pandangan kedua,
ada yang menyatakan bahwa Ya'juj dan Ma'juj akan muncul beberapa kali bermula
sejak kurun pra sejarah hinggalah pengakhirannya dengan kemunculan besar yang
membawa kemusnahan yang dahsyat ketika waktu hampir kepada kiamat. Walau
bagaimana pun, kemunculan Ya'juj dan Ma'juj adalah suatu kepastian. Ini
berdasarkan dalam beberapa hadith yang turut menceritakan tentang kemunculan
mereka. Antaranya dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Huzaifah bin Asid
al-Ghiffary menceritakan :
"Suatu hari Rasulullah dating kepada kami dalam keadaan kami
sedang berbincang-bincang. Lantas baginda bertanya: “Apakah yang kamu
bincangkan?” Mereka mengatakan: “Kami membincangkan tentang Hari Kiamat”. Nabi
SAW bersabda: “Ia tidak akan berlaku melainkan sebelumnya kamu melihat 10
tanda.” Lalu Nabi SAW menyebutkan tandanya – “Asap, Dajjal, Binatang melata,
keluar matahari daripada arah terbenamnya (barat), turunnya Isa bin Maryam
alaihisalam, Yakjuj dan makjuj, serta tiga gempa iaitu di timur, barat dan
kepulauan Arab. Akhir sekali ialah api yang keluar dari Yaman sehingga
menghalau manusia ke tempat pengumpulan mereka.”
Sesungguhnya kemunculan Ya'juj dan Ma:juj itu adalah sesuatu yang
pasti dan benar. Menurut para sarjana Islam, Ya'juj merupakan satu kaum dan
Ma'juj pula merupakan satu kaum lain. Mereka adalah manusia seperti kita namun
kufur dan ingkar kepada Allah SWT. Golongan ini apabila tepat pada saat dan
ketikanya, dengan izin dan kehendak dari Nya, mereka ini akan muncul di bumi
dengan tujuan untuk melakukan pelbagai kerosakan. Seperti yang dinyatakan oleh
al-Alusi dalam kitabnya, Ruh al-Ma'ani, mereka akan melakukan kerosakan
seperti mengganas, membunuh dan segala kerosakkan terhadap manusia. Walau
apapun penceritaan tentangnya, tentunya wahyu al-Quran dan hadith tempat
terbaik sebagai rujukan mengenali hakikat golongan dahsyat ini. Semoga Allah
merahmati dan mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan