Jumaat, 26 Januari 2024

AMALAN KHATAN : TUNTUTAN AGAMA ISLAM MERAIKAN FITRAH

 

Kejadian manusia telah diiktiraf oleh Allah SWT sebagai sebaik-baik penciptaan. Pada diri manusia itu terdapat tanda-tanda kehebatan dan keagungan ciptaan Allah. Ini kerana Allah SWT telah mengurniakan kepada kita suatu anugerah akal yang tidak ternilai harganya. Akal yang waras pastinya memainkan peranan besar untuk mempertimbangkan sesuatu perkara. Ini termasuklah tentang persoalan amalan berkhatan. Barangkali kita terfikir apakah disebalik pengajaran amalan berkhatan ini. Logik akal tentunya melihat amalan berkhatan ini tidak lebih sekadar usaha yang menyakitkan atau menyeksakan. Ada pula yang beranggapan ianya bertujuan kesihatan. Dan tidak kurang pula ada yang memandang amalan berkhatan ini sebagai tuntutan agama.

Perkataan "khatan" disebut dalam bahasa Arab sebagai "khitan". Menurut Ibnu Manzur dalam kitab Lisan al-Arab, khitan merujuk kepada maksud tempat yang dipotong zakar dan faraj wanita. Selain itu, menurut Syeikh Abdullah Nasih Ulwan dalam kitab Tarbiyyah al-Aulad, ungkapan khitan juga membawa maksud memotong qulfah, iaitu kulit yang menutupi kepala zakar. Perkataan khitan dari sudut syarak pula bagi lelaki seperti yang dinukilkan oleh Syeikh Abdullah Nasih Ulwan, bermaksud membuang kulit yang mengelilingi kepada zakar. Manakala khitan bagi perempuan pula bermaksud memotong bahagian kelentit yang terdapat diatas faraj. Kadar yang dipotong pula adalah sedikit sahaja. Ini kerana berdasarkan sebuah hadith riwayat Abu Daud, daripada Ummu 'Attiyah Ranha bahawa :

"Di Madinah seorang perempuan telah mengkhatankan (seorang perempuan) lalu Rasulullah SAW bersabda kepadanya : “Janganlah engkau potong semuanya, kerana itu menguntungkan bagi wanita dan disukai oleh suami.”

Amalan khatan seperti yang dinyatakan oleh baginda Nabi SAW sebagai fitrah bagi manusia. Ianya bertujuan untuk menjaga kebersihan zahir seseorang manusia. Dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

“Fitrah (sunnah) itu ada lima perkara: berkhatan, mencukur bulu ari-ari, mencukur bulu ketiak, memotong kuku dan memendekkan misai.”




Dalam lembaran sejarah, amalan khatan bagi lelaki adalah tertua di dunia. Ini kerana amalan berkhatan ini telah bermula sejak zaman Nabi Ibrahim AS. Perkara ini berasaskan sebuah hadith riwayat al-Tirmizi, daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Nabi Ibrahim AS berkhatan selepas berumur 80 tahun dengan menggunakan qadum (alat seperti beliung, kapak kecil).”

Amalan berkhatan yang telah dilakukan sejak zaman Nabi Ibrahim AS telah diikuti oleh para Nabi berikutnya sehinggalah pada zaman Nabi Muhammad SAW. Kemudiannya telah menjadi syariat agama untuk diikuti oleh umat Islam. Dalam a-Quran, Allah SWT telah memerintahkan agar Nabi Muhammad SAW mengikuti apa yang diamalkan oleh Nabi Ibrahim AS. Arahan ini berdasarkan firman Nya dalam surah al-Nahl ayat 123 yang bermaksud :

"Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Wahai Muhammad) : Hendaklah engkau menurut agama Nabi Ibrahim, yang berdiri teguh di atas jalan yang benar; dan tiadalah ia dari orang-orang musyrik."

Selain itu, amalan berkhatan juga telah menjadi amalan kebanyakkan tempat seperti di Mesir yang bermula sejak zaman Firaun, juga di Afrika, Ethopia dan Sudan. Biarpun begitu, sesetengah amalan tersebut dilakukan diatas pelbagai faktor seperti kesihatan, adat dan budaya selain faktor utama kerana tuntutan agama. Dalam Islam, para sarjana Islam telah sepakat bahwa khatan bagi kaum lelaki adalah sunnah Rasulullah SAW. Jumhur berpendapat berkhatan adalah wajib bagi lelaki. Bahkan dalam kitab al-Mughni, Ibnu Qudamah menukilkan bahwa Imam Malik menyebut lelaki yang tidak berkhatan tidak sah menjadi imam solat dan kesaksiannya ditolak. Kewajipan bagi kaum lelaki untuk berkhatan juga berhujahkan firman Allah dalam surah al-Nahl ayat 123 yang memerintahkan agar mengikuti apa yang diamalkan oleh Nabi Ibrahim AS.

Namun begitu, para sarjana Islam telah berbeza pandangan berkenaan hukum berkhatan bagi kaum perempuan. Menurut Imam al-Syafie, hukum berkhatan bagi kaum perempuan adalah wajib sama seperti kaum lelaki. Ini seperti yang dinukilkan oleh Abu Suraih Muhammad Hadi, dalam kitab Ahkamu al-Taharah fi fiqhu al-Islami ala Mazahibul Arbaah, pada pandangan wajib tersebut adalah berdasarkan hujah yang menyatakan bahawa hadith-hadith yang mewajibkan khatan bagi lelaki turut merangkumi bagi kaum perempuan kerana lafaznya adalah bersifat umum. Selain itu, Ibnu Qudamah menyatakan bahawa menurut satu riwayat dari Imam Ahmad, hukum berkhatan bagi perempuan adalah tidak wajib. Pun begitu, amalan khatan bagi kaum perempuan dianggap suatu sunnah yang sangat dimuliakan. Pandangan ini juga merupakan pandangan majoriti para sarjana Islam.




Dalam hal ini juga, Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya, Fatawa al-Muasirah, menyatakan pandangan beliau bahawa khatan anak perempuan terserah kepada ibubapanya. Mereka yang berpendapat ianya baik, elok melakukannya. Mereka yang tidak melakukannya tidak dianggap berdosa kerana sebahagian para sarjana Islam beranggapan khatan bagi kaum perempuan adalah suatu kemuliaan sahaja dan bukannya kewajipan seperti kaum lelaki. Demikian pandangan beliau dalam hal ini. Selain itu, isu khatan bagi anak perempuan juga seringkali menjadi polimik adalah kerana disebabkan wujud kegusaran dikalangan ibubapa tentang akan berlakunya kecacatan sekiranya dilakukan proses khatan. Namun begitu, persoalan ini bergantung kepada proses pelaksanaannya agar tidak ada sebarang bentuk penyeksaan terjadi.

Oleh kerana itu juga, Imam al-Akbar Mahmud Syaltut dalam kitabnya, al-Fatawa disrah Limusykilati al-Muslim al-Muasirah fihayati al-Yaumiyah al-ammah, beliau menyatakan bahawa syarak tidak mengharuskan menyeksa sesuatu yang hidup kecuali ada kemashalatan (kebaikan). Maka beliau berpandangan khatan bagi lelaki ada kemashalatan yang perlu dijaga iaitu menghindarkan jangkitan kuman. Tetapi tidak ada maslahah yang perlu dijaga dalam persoalan khatan anak perempuan. Demikian apa yang telah dijelaskan. Berdasarkan penjelasan yang telah dinyatakan ini, dapat kita fahami bahawa amalan berkhatan adalah menjadi tuntutan agama bagi kaum lelaki dan sebaliknya bagi kaum perempuan, menjadi pilihan. Adapun kelebihan berkhatan, tentunya banyak kebaikan yang ditemui berdasarkan kajian perubatan yang dilakukan.

Secara umumnya, sesuatu pensyariatan dalam agama Islam adalah bersifat rahmah dan bersesuaian untuk meraikan fitrah manusiawi. Maka biarpun amalan berkhatan dilakukan atas nama adat, budaya dan apa tujuan sekalipun, Islam sangat mementingkan kebersihan diri dan inilah yang menjadi hikmah diatas amalan berkhatan bagi kaum lelaki. Namun, bagi perempuan, adalah suatu pilihan untuk melakukan amalan berkhatan. Jika memilih untuk berkhatan anak perempuan, maka adalah wajib untuk kita pastikan agar tidak ada sebarang penyeksaan dan kecacatan dilakukan seperti amalan yang dilakukan oleh golongan female genital mutilation yang melampau dalam memotong. Perbuatan ini dilarang oleh syarak. Oleh itu, berwaspadalah dengan pilihan yang dibuat. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan