Selasa, 9 Januari 2024

QUBURIYYUN : PENYEMBAH KUBUR DAN KESESATANNYA

 

Secara semulajadi, manusia sangat cenderung untuk bergantung harap kepada sesuatu kekuasaan yang baginya dengan kekuasaan tersebut dapatlah memberikan dirinya perlindungan, menunaikan permintaan dan hajat dan sebagainya. Oleh kerana itu, sejarah umat manusia mencatatkan pelbagai bentuk anutan dan sembahan yang dilakukan bagi menzahirkan kebergantungan manusia kepada sesebuah kekuasaan menurut kepercayaan dan amalan tradisi masing-masing. Ini termasuklah amalan menyembah berhala, patung-patung orang soleh dan selainnya yang dianggap berkuasa dan punyai keberkatan.

Perkatan Quburiyyun berasal dari bahasa Arab yang bermaksud penyembah kubur. Ungkapan Quburiyyun ini secara umum adalah merujuk kepada mereka yang melampau terhadap kubur, memuliakan kubur lebih dari kadar sepatutnya, menjadikan kubur sebagai tempat melakukan amalan ritual yang terdapat tegahan di dalam syarak seperti menjadikan kubur sebagai tempat menunaikan solat, tempat untuk berzikir, tempat ibadat menyembelih haiwan, menjadikan kubur sebagai tempat meminta pertolongan kepada selain Allah dan seumpamanya. Ini seperti yang dinukilkan oleh Imam al-San'ani dalam kitab Tathir al-I'tiqad 'An Adran al-Ilhad, beliau menegaskan bahawa :

“Bernazar dengan harta kepada orang mati dan seumpamanya, menyembelih haiwan korban di kubur, bertawassul dengan penghuni kubur, meminta hajat-hajat dari penghuni kubur adalah seperti apa yang dilakukan masyarakat jahiliah. Hanya sahaja yang membezakannya ialah masyarakat jahiliyyah melakukannya kepada patung dan berhala, manakala quburiyyun melakukannya kepada apa yang mereka namakan sebagai wali, qubur dan masyhad. (Perbezaan) Nama-nama ini tidak memberi kesan dan tidak mengubah hakikat sebenar pada bahasa, akal dan syarak.”




Sejarah merekodkan amalan menyembah kubur ini telah berlaku sejak dahulu kala lagi. Termasuklah yang dilakukan oleh orang Yahudi, mereka telah menjadikan kubur para nabi mereka sebagai masjid, tempat mereka beribadah. Ini sepertimana dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA yang bermaksud :

"Semoga Allah membinasakan Yahudi, mereka menjadikan kubur para nabi mereka sebagai masjid"

Agama Islam sangat melarang keras umatnya untuk melakukan sembahan selain kepada Allah dalam apa jua bentuk sekalipun, termasuklah sembahan berbentuk berhala, patung, sembahan kubur orang soleh, tok wali dan seumpamanya. Dalam sebuah hadith riwayat Ibnu Abi Syaibah, Rasulullah SAW bersabda lima hari sebelum wafat yang bermaksud :

”Dan ketahuilah, bahwa sesungguhnya umat-umat sebelum kamu telah menjadikan kubur nabi-nabi dan orang-orang shalih di antara mereka sebagai masjid (tempat ibadah). Tetapi janganlah kamu sekalian menjadikan kubur sebagai tempat ibadah, karena aku benar-benar melarang kamu dari perbuatan itu.”

Demikian sikap dan pendirian tegas dan keras oleh baginda Nabi SAW melarang perkuburan dijadikan tempat untuk beribadah. Dalam Islam, tiada satu pun ajaran untuk memuliakan atau mengagungkan perkuburan. Oleh kerana itu, pada awal zaman umat Islam, tidak berlaku sebarang bentuk mengagungkan mana-mana perkuburan. Ini seperti yang telah dinyatakan oleh al-Samhudi RH dalam kitab Wafa' al-Wafa Bi Akhbar Dar al-Mustafa, beliau berkata :

“Tidak diketahui kedudukan kubur Fatimah (binti Rasulillah SAW) RA dan kubur selain beliau dari kalangan generasi Salaf hanyalah kerana tidak ada binaan dan simen yang dibuat di atas kubur mereka.”

Sesungguhnya amalan penyembahan kubur yang berlaku dikalangan umat Islam telah bermula pada penghujung abad ketiga hijrah. Hal ini seperti yang diungkapkan oleh Syaikhul Islam Imam Ibn Taimiyyah RH dalam kitabnya, Majmu' al-Fatawa, beliau berkata :

“Pada zaman awal dan masa keutuhannya (Khilafah Bani al-‘Abbas), mereka tidak mengagungkan al-Masyahid (kubur-kubur yang menjadi tempat perhimpunan ramai), sama ada (kubur itu) benar atau palsu seperti yang berlaku selepas itu. Ini kerana Islam pada masa itu masih kuat dan segar. Tiada sama sekali (sebarang kubur yang menjadi tempat perhimpuan ramai) di zaman para Sahabat, para Tabi‘en dan Tabi’ Tabi‘en di mana-mana negeri Islam, sama ada di Hijaz, mahupun di Yaman, di Sham, di Iraq, atau di Mesir, tiada juga di Khurasan mahupun di Maghrib. Tidak pernah ada al-Masyhad (kubur yang menjadi perhimpunan ramai) sama ada pada kubur seorang Nabi, atau seorang sahabat, atau seorang dari kalangan Ahl al-Bait, atau orang yang soleh sama sekali. Bahkan semua kubur masyhad ini mula wujud selepas itu. Kemunculan dan tersebarnya perkara ini terjadi ketika khilafah Bani Abbas semakin lemah dan umat Islam semakin berpecah-belah. Dalam masa yang sama golongan zindik yang menimbulkan kekeliruan ke atas umat Islam semakin ramai, tersebar pula seruan ahli bid’ah dari Daulah al-Muqtadir di penghujung abad ketiga Hijri".




Amalan penyembahan kubur yang juga boleh difahami sebagai beribadah di perkuburan telah tersebar luas ke seluruh negara umat Islam. Ini termasuklah di Mesir, bumi para Nabi. Menurut Arafah Abdul Ali dalam kitab Mawalid Misr al-Mahrusah, beliau menukilkan :

"Makam para wali yang bertebaran di seluruh kota-kota dan sekitar 6000 kampung di Mesir, menjadi pusat-pusat tumpuan mengadakan hari sambutan kelahiran untuk para pengikut dan pencinta para wali. Kita boleh katakan, sukar untuk kita dapati satu hari sepanjang tahun yang tidak ada perayaan kelahiran seorang wali di mana-mana tempat di Mesir.”

Selain itu, Maulana Abu al-Hasan Ali al-Nadwi dalam kitabnya Muzakkirat Sa-ih, telah menceritakan pengalamannya ketika berada di Mesir pada tahun 1951 Masihi. Beliau telah menyatakan bahawa :

“Kami solat zuhur di Masjid Sultan Hassan, kemudian kami menziarahi Masjid al-Rifa‘I yang merupakan Kawasan kubur Raja Fuad dan ayahandanya, Khadivi Ismail dan selainnya. Kemudian kami menziarahi Masjid al-Imam al-Syafi‘e dan kuburnya. Kami melalui banyak perkuburan, sehingga kami berkata: "Sekiranya setiap para pembesar atau ulama atau orang soleh apabila meninggal dunia dibinakan kawasan perkuburan untuknya, sudah pasti kota untuk orang mati itu lebih besar daripada kota orang hidup, dan pasti orang hidup tidak memperolehi kawasan untuk rumah mereka walau sejengkal.”

Dikalangan para ulama, terdapat beberapa tokoh yang dengan secara tegas menegah dan melarang daripada menjadi sebahagian daripada golongan penyembah kubur. Antara lainnya seperti apa yang disebutkan oleh Imam al-Syafie dalam kitabnya, al-Umm, beliau menyatakan bahawa :

“Saya tidak suka masjid dibangun di atas kuburan dan kuburan diratakan; atau shalat di atasnya dalam keadaan kubur tersebut tidak rata (tampak); atau shalat menghadap ke arahnya”.




Begitu juga menurut pandangan mazhab Hanbali dalam kitab, Tahdzir as-Sajid, adalah tidak sah solat di masjid yang ada kubur atau di masjid yang didirikan perkuburan. Begitu juga menurut Imam Ibn al-Malik, beliau menyatakan hukumnya haram mendirikan masjid di kuburan kerana bersolat dk masjid yang ada kubur sama seperti mengikut sunnah dari sunnah-sunnah Yahudi. Selain itu, As-Syahid Imam Hasan al-Banna, seorang tokoh dan pemikir Islam juga turut menentang amalan Quburiyyuan ini seperti yang disebutkan oleh beliau dalam catatannya, Usul 20. pada usul yang ke 14 beliau menyatakan bahawa :

"Menziarahi kuburan walaubagaimanapun adalah sunnah yang disyariatkan dan mestilah dengan syarat menurut cara yang diterima dan Rasulullah (s.a.w). Tetapi meminta pertolongan dari si mati, walaubagaimana bentuk sekalipun, demikian juga menyeru mereka supaya memberi pertolongan, meminta mereka menunaikan hajat, dari jauh atau dekat, bernazar kepada mereka, membina perkuburan, mengelambuinya,meneranginya dengan lampu dan memperluaskannya, juga bersumpah dengan nama selain Allah dan perkara-perkara yang seumpamanya, adalah bidaah dan dosa besar yang wajib diperangi. Kita tidak melakukan perkara-perkara tersebut demi menutup punca-punca kemungkaran"

Demikianlah ketegasan para sarjana Islam menentang golongan Quburiyyun. Kita bukanlah mahu menentang atau menghalang orang Islam untuk menziarahi tanah perkuburan. Apa yang pasti, penentangan ini adalah untuk menutup pintu-pintu kesyirikan yang sudah tentu mengundang kemurkaan Allah SWT. Agama ini berdiri diatas suruhan Allah dan Rasul Nya. Selain daripada itu, rekaan dan tokok tambah yang boleh menghilangkan ketulenan dalam beribadah dan merentap sifat perhambaan beribadah hanya kepada Allah. Menginsafi akan bahayanya golongan ini, marilah bersama kita memberikan kesedaran kepada masyarakat memahamkan tentang konsep beribadah hanya kepada Allah. Semoga Allah pelihara kita semua dari tergolong dalam kalangan para penyembah kubur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan