Secara semulajadi, manusia sangat cenderung untuk bergantung harap
kepada sesuatu kekuasaan yang baginya dengan kekuasaan tersebut dapatlah
memberikan dirinya perlindungan, menunaikan permintaan dan hajat dan
sebagainya. Oleh kerana itu, sejarah umat manusia mencatatkan pelbagai bentuk
anutan dan sembahan yang dilakukan bagi menzahirkan kebergantungan manusia
kepada sesebuah kekuasaan menurut kepercayaan dan amalan tradisi masing-masing.
Ini termasuklah amalan menyembah berhala, patung-patung orang soleh dan
selainnya yang dianggap berkuasa dan punyai keberkatan.
Perkatan Quburiyyun berasal dari bahasa Arab yang bermaksud
penyembah kubur. Ungkapan Quburiyyun ini secara umum adalah merujuk kepada
mereka yang melampau terhadap kubur, memuliakan kubur lebih dari kadar
sepatutnya, menjadikan kubur sebagai tempat melakukan amalan ritual yang
terdapat tegahan di dalam syarak seperti menjadikan kubur sebagai tempat
menunaikan solat, tempat untuk berzikir, tempat ibadat menyembelih haiwan,
menjadikan kubur sebagai tempat meminta pertolongan kepada selain Allah dan
seumpamanya. Ini seperti yang dinukilkan oleh Imam al-San'ani dalam kitab Tathir
al-I'tiqad 'An Adran al-Ilhad, beliau menegaskan bahawa :
“Bernazar dengan harta kepada orang mati dan seumpamanya,
menyembelih haiwan korban di kubur, bertawassul dengan penghuni kubur, meminta
hajat-hajat dari penghuni kubur adalah seperti apa yang dilakukan masyarakat
jahiliah. Hanya sahaja yang membezakannya ialah masyarakat jahiliyyah
melakukannya kepada patung dan berhala, manakala quburiyyun melakukannya kepada
apa yang mereka namakan sebagai wali, qubur dan masyhad. (Perbezaan) Nama-nama
ini tidak memberi kesan dan tidak mengubah hakikat sebenar pada bahasa, akal
dan syarak.”
Sejarah merekodkan amalan menyembah kubur ini telah berlaku sejak
dahulu kala lagi. Termasuklah yang dilakukan oleh orang Yahudi, mereka telah
menjadikan kubur para nabi mereka sebagai masjid, tempat mereka beribadah. Ini
sepertimana dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, diriwayatkan oleh
Abu Hurairah RA yang bermaksud :
"Semoga Allah membinasakan Yahudi, mereka menjadikan kubur
para nabi mereka sebagai masjid"
Agama Islam sangat melarang keras umatnya untuk melakukan sembahan
selain kepada Allah dalam apa jua bentuk sekalipun, termasuklah sembahan
berbentuk berhala, patung, sembahan kubur orang soleh, tok wali dan
seumpamanya. Dalam sebuah hadith riwayat Ibnu Abi Syaibah, Rasulullah SAW
bersabda lima hari sebelum wafat yang bermaksud :
”Dan ketahuilah, bahwa sesungguhnya umat-umat sebelum kamu telah
menjadikan kubur nabi-nabi dan orang-orang shalih di antara mereka sebagai
masjid (tempat ibadah). Tetapi janganlah kamu sekalian menjadikan kubur sebagai
tempat ibadah, karena aku benar-benar melarang kamu dari perbuatan itu.”
Demikian sikap dan pendirian tegas dan keras oleh baginda Nabi SAW
melarang perkuburan dijadikan tempat untuk beribadah. Dalam Islam, tiada satu
pun ajaran untuk memuliakan atau mengagungkan perkuburan. Oleh kerana itu, pada
awal zaman umat Islam, tidak berlaku sebarang bentuk mengagungkan mana-mana
perkuburan. Ini seperti yang telah dinyatakan oleh al-Samhudi RH dalam kitab Wafa'
al-Wafa Bi Akhbar Dar al-Mustafa, beliau berkata :
“Tidak diketahui kedudukan kubur Fatimah (binti Rasulillah SAW) RA
dan kubur selain beliau dari kalangan generasi Salaf hanyalah kerana tidak ada
binaan dan simen yang dibuat di atas kubur mereka.”
Sesungguhnya amalan penyembahan kubur yang berlaku dikalangan umat
Islam telah bermula pada penghujung abad ketiga hijrah. Hal ini seperti yang
diungkapkan oleh Syaikhul Islam Imam Ibn Taimiyyah RH dalam kitabnya, Majmu'
al-Fatawa, beliau berkata :
“Pada zaman awal dan masa keutuhannya (Khilafah Bani al-‘Abbas),
mereka tidak mengagungkan al-Masyahid (kubur-kubur yang menjadi tempat
perhimpunan ramai), sama ada (kubur itu) benar atau palsu seperti yang berlaku
selepas itu. Ini kerana Islam pada masa itu masih kuat dan segar. Tiada sama
sekali (sebarang kubur yang menjadi tempat perhimpuan ramai) di zaman para
Sahabat, para Tabi‘en dan Tabi’ Tabi‘en di mana-mana negeri Islam, sama ada di
Hijaz, mahupun di Yaman, di Sham, di Iraq, atau di Mesir, tiada juga di
Khurasan mahupun di Maghrib. Tidak pernah ada al-Masyhad (kubur yang menjadi
perhimpunan ramai) sama ada pada kubur seorang Nabi, atau seorang sahabat, atau
seorang dari kalangan Ahl al-Bait, atau orang yang soleh sama sekali. Bahkan
semua kubur masyhad ini mula wujud selepas itu. Kemunculan dan tersebarnya
perkara ini terjadi ketika khilafah Bani Abbas semakin lemah dan umat Islam
semakin berpecah-belah. Dalam masa yang sama golongan zindik yang menimbulkan
kekeliruan ke atas umat Islam semakin ramai, tersebar pula seruan ahli bid’ah
dari Daulah al-Muqtadir di penghujung abad ketiga Hijri".
Amalan penyembahan kubur yang juga boleh difahami sebagai beribadah
di perkuburan telah tersebar luas ke seluruh negara umat Islam. Ini termasuklah
di Mesir, bumi para Nabi. Menurut Arafah Abdul Ali dalam kitab Mawalid Misr
al-Mahrusah, beliau menukilkan :
"Makam para wali yang bertebaran di seluruh kota-kota dan
sekitar 6000 kampung di Mesir, menjadi pusat-pusat tumpuan mengadakan hari
sambutan kelahiran untuk para pengikut dan pencinta para wali. Kita boleh
katakan, sukar untuk kita dapati satu hari sepanjang tahun yang tidak ada
perayaan kelahiran seorang wali di mana-mana tempat di Mesir.”
Selain itu, Maulana Abu al-Hasan Ali al-Nadwi dalam kitabnya Muzakkirat
Sa-ih, telah menceritakan pengalamannya ketika berada di Mesir pada tahun
1951 Masihi. Beliau telah menyatakan bahawa :
“Kami solat zuhur di Masjid Sultan Hassan, kemudian kami menziarahi
Masjid al-Rifa‘I yang merupakan Kawasan kubur Raja Fuad dan ayahandanya,
Khadivi Ismail dan selainnya. Kemudian kami menziarahi Masjid al-Imam
al-Syafi‘e dan kuburnya. Kami melalui banyak perkuburan, sehingga kami berkata:
"Sekiranya setiap para pembesar atau ulama atau orang soleh apabila
meninggal dunia dibinakan kawasan perkuburan untuknya, sudah pasti kota untuk
orang mati itu lebih besar daripada kota orang hidup, dan pasti orang hidup
tidak memperolehi kawasan untuk rumah mereka walau sejengkal.”
Dikalangan para ulama, terdapat beberapa tokoh yang dengan secara
tegas menegah dan melarang daripada menjadi sebahagian daripada golongan
penyembah kubur. Antara lainnya seperti apa yang disebutkan oleh Imam al-Syafie
dalam kitabnya, al-Umm, beliau menyatakan bahawa :
“Saya tidak suka masjid dibangun di atas kuburan dan kuburan
diratakan; atau shalat di atasnya dalam keadaan kubur tersebut tidak rata
(tampak); atau shalat menghadap ke arahnya”.
Begitu juga menurut pandangan mazhab Hanbali dalam kitab, Tahdzir
as-Sajid, adalah tidak sah solat di masjid yang ada kubur atau di masjid
yang didirikan perkuburan. Begitu juga menurut Imam Ibn al-Malik, beliau
menyatakan hukumnya haram mendirikan masjid di kuburan kerana bersolat dk
masjid yang ada kubur sama seperti mengikut sunnah dari sunnah-sunnah Yahudi.
Selain itu, As-Syahid Imam Hasan al-Banna, seorang tokoh dan pemikir Islam juga
turut menentang amalan Quburiyyuan ini seperti yang disebutkan oleh beliau
dalam catatannya, Usul 20. pada usul yang ke 14 beliau menyatakan bahawa :
"Menziarahi kuburan walaubagaimanapun adalah sunnah yang
disyariatkan dan mestilah dengan syarat menurut cara yang diterima dan
Rasulullah (s.a.w). Tetapi meminta pertolongan dari si mati, walaubagaimana
bentuk sekalipun, demikian juga menyeru mereka supaya memberi pertolongan,
meminta mereka menunaikan hajat, dari jauh atau dekat, bernazar kepada mereka,
membina perkuburan, mengelambuinya,meneranginya dengan lampu dan
memperluaskannya, juga bersumpah dengan nama selain Allah dan perkara-perkara
yang seumpamanya, adalah bidaah dan dosa besar yang wajib diperangi. Kita tidak
melakukan perkara-perkara tersebut demi menutup punca-punca kemungkaran"
Demikianlah ketegasan para sarjana Islam menentang golongan
Quburiyyun. Kita bukanlah mahu menentang atau menghalang orang Islam untuk
menziarahi tanah perkuburan. Apa yang pasti, penentangan ini adalah untuk
menutup pintu-pintu kesyirikan yang sudah tentu mengundang kemurkaan Allah SWT.
Agama ini berdiri diatas suruhan Allah dan Rasul Nya. Selain daripada itu,
rekaan dan tokok tambah yang boleh menghilangkan ketulenan dalam beribadah dan
merentap sifat perhambaan beribadah hanya kepada Allah. Menginsafi akan
bahayanya golongan ini, marilah bersama kita memberikan kesedaran kepada
masyarakat memahamkan tentang konsep beribadah hanya kepada Allah. Semoga Allah
pelihara kita semua dari tergolong dalam kalangan para penyembah kubur.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan