Penciptaan seorang wanita adalah suatu anugerah terbesar Allah
kepada kaum lelaki. Hakikatnya, Allah SWT telah menjadikan manusia itu hidup
berpasangan dari jenis manusia itu sendiri. Hidup akan menjadi saling melengkapi
antara satu sama lain diatas nama berpasang-pasangan. Seperti kehidupan yang
lain, haiwan juga berorientasikan hidup berpasang-pasangan. Oleh itu, secara
asasnya, wanita dan lelaki sememangnya dicipta untuk hidup berpasang-pasangan
bertujuan melengkapi dan saling menyempurnakan sebuah makna kehidupan. Ini
sepertimana firman Allah SWT dalam surah ar-Rum ayat 21 yang bermaksud :
"Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya ialah Dia
menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung
dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan
sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda
(kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir"
Sesungguhnya kewujudan kaum wanita yang dijadikan sebagai pasangan
hidup adalah untuk dihormarti, dikasihi dan selainnya yang membawa kepada
perkara yang baik. Pun begitu, realiti yang ada pada hari ini, seolah-olah
telah wujud satu kempen untuk memberikan gambaran bahawa adalah normal seorang
suami takutkan isteri. Keadaan ini secara tidak langsung, masyarakat diajak
untuk berfikir bahawa seorang suami yang baik adalah mereka yang perlu takut
dan taat pada isteri. Sedangkan para suami adalah seorang pemimpin, ketua
keluarga yang mesti berani memimpin bahtera kekeluargaannya. Ini satu fenomena
yang tidak sihat dan tidak selari dengan kehendak syariat. Bermula dengan
gurauan "beras kita beli", "geng takut bini",
kemudian muncul pula kandungan hiburan di pelbagai platform media sosial yang
menunjukkan seolah-olah para suami hendaklah takut kepada para isteri.
Hakikatnya, para suami diberikan kedudukan lebih tinggi berbanding
para isteri dengan satu kelebihan darjat oleh Allah SWT. Kelebihan yang
dikurniakan oleh Allah ini secara tidak langsung menggambarkan betapa tinggi
dan mulianya kedudukan seorang suami yang perlu ditaat oleh para isteri.
Sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 228 yang bermaksud :
"Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti
kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang
sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki
(suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan
(isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".
Dengan kelebihan seorang suami terhadap seorang isteri, maka Allah
SWT telah memerintahkan para isteri untuk mentaati suami dalam semua perkara
baik menurut syarak. Ini bermakna, para isteri perlulah taat dan patuh kepada
suami selagimana perkara tersebut tidak bertentangan dengan syarak. Arahan
untuk para isteri taat kepada suaminya ini bukanlah arahan dari manusia kepada
manusia tetapi ianya adalah arahan Allah untuk hamba Nya sesuai dengan kehendak
dan tuntutan syarak. Ini sepertimana firman Allah SWT dalam surah an-Nur ayat
34 yang bermaksud :
“Wanita (isteri) solehah adalah yang taat lagi memelihara diri
ketika suaminya tidak ada kerana Allah telah memelihara mereka".
Menurut Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah dalam kitabnya, Majmu
al-Fatawa, beliau telah menyatakan bahawa ayat tersebut menunjukkan
wajibnya seorang isteri taat kepada suami dalam hal berbakti kepadanya, ketika
bepergian bersamanya dan lain-lain. Demikian apa yang disebutkan oleh Imam Ibnu
Taimiyyah. Secara asasnya, Islam memerintahkan agar para isteri taat dan patuh
kepada arahan suaminya dan bukan sebaliknya. Selain itu, ketaatan kepada suami
juga dilihat sangat mustahak dan begitu besar nilainya. Hattakan, Nabi SAW
menyebut dalam sebuah hadtih riwayat Imam Ahmad yang dinilai sahih li ghairihi oleh
Syeikh Syu'aib al-Arna'outh, daripada Anas bin Malik RA bahawa Nabi SAW
bersabda yang bermaksud :
“Tidak dibenarkan seorang manusia itu untuk sujud kepada manusia.
Jika dibenarkan untuk manusia itu sujud kepada manusia nescaya aku akan meminta
isteri untuk sujud kepada suaminya kerana besarnya hak suami ke atas isteri
itu.”
Mengulas hadith ini, Imam al-Syaukani dalam kitab Tuhfaz
al-Ahwazi, beliau menyatakan bahawa makna hadith ini adalah jika dibolehkan
sujud kepada manusia nescaya Nabi SAW akan memerintahkan para isteri untuk
sujud kepada suaminya. Maka, berdasarkan apa yang diungkapkan oleh Imam
al-Syaukani ini, bermaksud para suami seharusnya dipandangan sebagai seorang
pemimpin yang ditaati dan bukannya diminta untuk mentaati isterinya. Malangnya,
rata-rata masyarakat hari ini dihidangkan dengan kandungan media sosial yang
menggambarkan suami mesti takut kepada isteri dengan mentaatinya. Perkara ini
dengan jelas tidak selari dengan syariat Islam. Allah SWT tidak pernah
memerintahkan para suami untuk wajib taat isteri.
Perlu difahami bahawa, meskipun para suami tidak dituntut untuk
taat dan takut pada isteri, Allah SWT menyuruh para suami untuk menyantuni para
isteri dengan penuh kebaikan. Ini juga sepertimana yang ditegaskan oleh Allah
SWT dalam surah al-Nisa ayat 13, firman Allah SWT yang bermaksud :
"Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu)
dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka
(disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya),
kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada
apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu)."
Menurut Imam Mujaddid dan ulama besar India, Syah Waliyullah Al
Dahlawi, mereka menyebutkan bahawa tiga makna bergaul dengan baik itu ialah
menyediakan makanan dan pakaian serta berinteraksi dengan baik. Syeikh Muhammad
Abduh ketika menjelaskan lagi maksud berinteraksi dengan baik itu termasuklah
dengan cara berbicara dengan baik, mendengar segala keluhan dan masalah isteri,
bergurau, memahami perasaan dan mengungkapkan kata-kata romantik. Demikian
bagaimana Islam meletakkan kedudukan isteri sebagai harga diri yang mesti
dihormati, dikasihi dan disayangi, mengisi setiap ruang jiwanya dengan limpahan
dan curahan kasih dan sayang. Meski agama Islam tidak menyuruh suami untuk
takut kepada isteri.
Mustahak untuk dijelaskan kepada masyarakat, budaya suami takut
isteri ini meskipun barangkali gurauan semata-mata, namun hal tersebut tidak
disuruh dalam agama. Perkara seperti ini seharusnya dihentikan agar masyarakat
tidak di didik dengan kefahaman yang salah bahawa suami perlu takut isteri.
Keberadaan isteri adalah untuk dihormati dan dimuliakan dengan kasih dan
sayang. Menjadi kewajipan para isteri sebelum bergerak keluar rumah, mestilah
terlebih dahulu meminta izin suaminya sebagai tanda taat. Begitu pun, tidaklah
wajib bagi suami meminta izin isterinya untuk keluar ke mana-mana. Namun,
termasuk dalam perkara yang baik dan menghormati isterinya jika si suami
memberitahu pada si isteri untuk keluar ke mana-mana. Tujuan memberitahu tersebut
bukanlah bermaksud perlu meminta izin tetapi perbuatan memberitahu tersebut
dikira juga sebagai sebahagian kebaikan si suami terhadap isterinya. Semoga
Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan