Sabtu, 20 Januari 2024

HAKIKAT MENGETAHUI PERKARA GHAIB

 

Setiap perkara yang dijadikan oleh Allah SWT, baik perkara itu boleh dilihat, dinilai dan dirasai secara nyata mahupun secara ghaib atau tidak nyata, tentunya mengandungi seribu satu hikmah untuk para hamba Nya berfikir. Demikian juga sifat alam yang dilihat sebagai nyata ini hakikatnya terdapat kehidupan lain yang tidak dapat dilihat oleh kita, namun kewujudannya adalah benar belaka. Umpamanya syaitan dan iblis, sesungguhnya kita telah berkongsi alam yang sama tetapi berada pada dimensi yang berbeza. Para manusia tidak dapat melihat mereka dengan pancaindera biasa namun mereka dapat melihat umat manusia. Inilah yang dikatakan perkara ghaib.

Perkara ghaib adalah merujuk kepada sesuatu perihal atau entiti yang tidak dapat dilihat oleh kebiasaan manusia. Namun untuk mempercayai akan perkara tersebut memerlukan kita untuk beriman kepada Allah SWT. Ini kerana, setiap perkara yang disifatkan sebagai ghaib berada di dalam pengetahuan Allah SWT. Perkara ghaib contohnya seperti syurga dan neraka, pahala dan dosa, para malaikat, iblis, jin dan syaitan dan selainnya lagi. Semua yang disebutkan ini adalah perkara ghaib yang memerlukan kepada keimanan kita kepada Allah SWT. Firman Allah SWT dalam surah al-An'am ayat 59 yang bermaksud :

“Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja…”




Jika dilihat dalam kitab Tafsir al-Quran al-'Azim, Imam Ibn Kathir telah menukilkan sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Ibn Umar RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Kunci-kunci perkara ghaib ada lima, tidak ada yang mengetahuinya kecuali Allah. Tidak ada yang mengetahui apa yang berlaku pada esok hari kecuali Allah, tidak ada yang mengetahui apa yang dikurangi pada rahim kecuali Allah, tidak ada seorang pun yang mengetahui bilakah akan turunnya hujan kecuali Allah. Setiap jiwa tidak mengetahui di negeri mana dia akan mati, dan tidak ada yang mengetahui bilakah akan berlakunya kiamat kecuali Allah.”

Dalam agama Islam, mempercayai perkara ghaib merupakan suatu tuntutan utama. Ini bermaksud, sebagai orang yang beriman kepada Allah, menjadi wajib pada dirinya mempercayai akan perkara-perkara ghaib. Ketetapan ini sebagaimana firman Allah Azza Wa Jalla di dalam surah al-Baqarah ayat 1-5 yang bermaksud :

“Alif lam mim. Kitab (Alquran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi merek ayng bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan salat, dan menafkahkan sebagian rizki yang kami anugerahkan kepada mereka. Dan mereka yang beriman kepada Kitab (Alquran) yang telah diturunkan kepadamu dan kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. Mereka itulah yang tetap mendapat petunuuk dari Rabb mereka, dan merekalah orang-orang yang beruntung.”

Berdasarkan ayat tersebut, jelas kepada kita bahwa menjadi ciri-ciri orang beriman itu ialah mereka yang mempercayai dan menyakini setiap perkara-perkara ghaib. Maka asasnya, Islam tidak menolak sama sekali perkara-perkara ghaib dalam kehidupan. Walau bagaimanapun, biarpun mempercayai sesuatu perkara ghaib itu adalah salah satu cabang bentuk keimanan manusia kepada Allah SWT, hakikat yang perlu kita sedari ialah tidak ada sesiapa pun di muka bumi Allah ini dapat mengetahui perkara-perkara ghaib melainkan yang datang daripada apa yang telah dikhabarkan oleh Allah SWT. Ini juga termasuklah baginda Nabi SAW sendiri pun tidak akan mengetahui sesuatu perkara ghaib melainkan setelah dikhabarkan oleh Allah.

Allah menegaskan di dalam al-Quran bahawasanya tidak ada satu pun makhluk di bumi dan di langit yang dapat mengetahui perkara ghaib melainkan Allah SWT sahaja. Firman Allah dalam surah al-Naml ayat 65 yang bermaksud :

“Katakanlah lagi: Tiada sesiapapun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara ghaib melainkan Allah!”




Menurut Imam Ibn Kathir di dalam tafsirnya, beliau menyebutkan bahawa Allah SWT memerintahkan Rasul-Nya untuk mengucapkan sesuatu yang mengajarkan seluruh manusia bahawa tidak ada seorangpun penghuni langit dan bumi yang dapat mengetahui perkara ghaib kecuali Allah. Ungkapan “Kecuali Allah” adalah istithna’ munqathi’, iaitu tidak ada satupun yang mengetahui hal itu kecuali Allah SWT kerana Dia sahajalah yang mengetahui hal itu dan tidak ada sekutu bagi-Nya. Demikian nukilan Imam Ibn Kathir menjelaskan makna bahwa selain Allah, tidak ada sesiapa pun yang mengetahui akan perkara ghaib. Selain itu, baginda Nabi SAW juga menegaskan bahawa baginda juga tidak mengetahui akan perkara ghaib.

Ini sepertimana firman Allah dalam surah al-A'raf ayat 188 yang bermaksud :

“Dan kalau Aku mengetahui perkara-perkara yang ghaib, tentulah aku akan mengumpulkan dengan banyaknya benda-benda yang mendatangkan faedah dan (tentulah) Aku tidak ditimpa kesusahan. Aku ini tidak lain hanyalah (Pesuruh Allah) yang memberi amaran (bagi orang-orang yang ingkar) dan membawa berita gembira bagi orang-orang yang beriman.”

Hakikatnya, umat manusia hanya akan dapat memperolehi pengetahuan berkenaan perkara ghaib melalui perkhabaran oleh Nabi Muhammad SAW. Adapun selain itu, sama ada melalui mimpi tok guru, kata-kata ramalan tok wali keramat dan seumpamanya tidak boleh dijadikan pegangan. Ini kerana hanya satu-satunya jalan untuk ketahui perkara ghaib yang benar, melalui Nabi SAW. Maka boleh kita simpulkan bahawa dalam mengetahui perkara ghaib ini, ianya terbahagi kepada dua perkara. Pertama, perkara ghaib yang dikhabarkan oleh baginda Nabi SAW dan sebaliknya yang kedua, perkara ghaib yang tidak dikhabarkan oleh baginda Nabi.

Adapun perkara ghaib yang dikhabarkan oleh baginda Nabi adalah seperti tanda-tanda kiamat, kebenaran tentang adanya azab kubur, perihal syurga neraka dan selainnya. Namun jika ada perkara ghaib yang tidak dikhabarkan oleh baginda Nabi, maka tanpa menafsirkannya, memadailah dengan kita menyerahkannya urusan tersebut kepada Allah SWT. Usahlah kita melakukan tafsiran yang membawa kepada kekarutan dan kekeliruan. Seperti yang disebutkan dengan tegas oleh al-Marhum Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya, al-Halal Wa al-Haram, beliau menyebutkan bahawa :

"Apabila Rasulullah SAW diutuskan, Baginda mendapati terdapat masyarakat Arab mempunyai beberapa kaum dajjal yang dikenali dengan panggilan kahin, iaitu dukun, dan yang lain dikenali sebagai tukang tilik dan ahli nujum, yang mengaku diri mereka mengetahui perkara-perkara ghaib, baik yang telah terjadi pada masa yang lalu, mahupun yang akan berlaku pada masa hadapan, iaitu dengan perantaraan jin, puaka dan sebagainya."




Satu hal yang perlu kita fahami juga, sesungguhnya baginda Nabi SAW tidak mengetahui akan segala sesuatu yang ghaib melainkan setelah mendapat perkhabaran dari Allah SWT. Ini termasuklah baginda Nabi tidak tahu apa yang berlaku di masa hadapan selain apa yang diwahyukan oleh Allah SWT. Dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Ummul Mukminin, Aisyah Ranha, katanya yang bermaksud :

"Barang siapa yang beranggapan bahwa Nabi Muhammad SAW mengetahui apa yang akan terjadi esok, maka ia telah berdusta besar terhadap Allah, kerana Allah menyatakan, ‘Katakan, tidak ada yang tahu tentang keghaiban langit dan bumi kecuali Allah’."

Demikianlah hakikatnya dalam mempercayai akan perkara-perkara yang ghaib. Perlu ditegaskan, sesungguhnya tiada ada satu pun makhluk di langit mahupun di bumi, yang dapat mengetahui perkara-perkara ghaib termasuk tentang soal ramalan masa hadapan, soal jodoh rezeki dan seumpamanya melainkan hanya Allah Azza Wa Jalla. Hanyasanya Allah yang lebih mengetahui. Adapun tok bomoh, pawang, dukun yang melakukan kerja-kerja ramalan atau mendakwa dirinya tahu akan perkara ghaib, ketahuilah sesungguhnya dia telah berbohong dengan menggunakan bantuan jin, iblis dan syaitan. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan