Setiap perkara yang dijadikan oleh Allah SWT, baik perkara itu
boleh dilihat, dinilai dan dirasai secara nyata mahupun secara ghaib atau tidak
nyata, tentunya mengandungi seribu satu hikmah untuk para hamba Nya berfikir.
Demikian juga sifat alam yang dilihat sebagai nyata ini hakikatnya terdapat
kehidupan lain yang tidak dapat dilihat oleh kita, namun kewujudannya adalah
benar belaka. Umpamanya syaitan dan iblis, sesungguhnya kita telah berkongsi
alam yang sama tetapi berada pada dimensi yang berbeza. Para manusia tidak
dapat melihat mereka dengan pancaindera biasa namun mereka dapat melihat umat
manusia. Inilah yang dikatakan perkara ghaib.
Perkara ghaib adalah merujuk kepada sesuatu perihal atau entiti
yang tidak dapat dilihat oleh kebiasaan manusia. Namun untuk mempercayai akan
perkara tersebut memerlukan kita untuk beriman kepada Allah SWT. Ini kerana,
setiap perkara yang disifatkan sebagai ghaib berada di dalam pengetahuan Allah
SWT. Perkara ghaib contohnya seperti syurga dan neraka, pahala dan dosa, para
malaikat, iblis, jin dan syaitan dan selainnya lagi. Semua yang disebutkan ini
adalah perkara ghaib yang memerlukan kepada keimanan kita kepada Allah SWT.
Firman Allah SWT dalam surah al-An'am ayat 59 yang bermaksud :
“Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang
ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja…”
Jika dilihat dalam kitab Tafsir al-Quran al-'Azim, Imam Ibn
Kathir telah menukilkan sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Ibn Umar RA,
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
“Kunci-kunci perkara ghaib ada lima, tidak ada yang mengetahuinya
kecuali Allah. Tidak ada yang mengetahui apa yang berlaku pada esok hari
kecuali Allah, tidak ada yang mengetahui apa yang dikurangi pada rahim kecuali
Allah, tidak ada seorang pun yang mengetahui bilakah akan turunnya hujan
kecuali Allah. Setiap jiwa tidak mengetahui di negeri mana dia akan mati, dan
tidak ada yang mengetahui bilakah akan berlakunya kiamat kecuali Allah.”
Dalam agama Islam, mempercayai perkara ghaib merupakan suatu
tuntutan utama. Ini bermaksud, sebagai orang yang beriman kepada Allah, menjadi
wajib pada dirinya mempercayai akan perkara-perkara ghaib. Ketetapan ini
sebagaimana firman Allah Azza Wa Jalla di dalam surah al-Baqarah ayat 1-5 yang
bermaksud :
“Alif lam mim. Kitab (Alquran) ini tidak ada keraguan padanya;
petunjuk bagi merek ayng bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang
ghaib, yang mendirikan salat, dan menafkahkan sebagian rizki yang kami
anugerahkan kepada mereka. Dan mereka yang beriman kepada Kitab (Alquran) yang
telah diturunkan kepadamu dan kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu,
serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. Mereka itulah yang tetap
mendapat petunuuk dari Rabb mereka, dan merekalah orang-orang yang beruntung.”
Berdasarkan ayat tersebut, jelas kepada kita bahwa menjadi
ciri-ciri orang beriman itu ialah mereka yang mempercayai dan menyakini setiap
perkara-perkara ghaib. Maka asasnya, Islam tidak menolak sama sekali
perkara-perkara ghaib dalam kehidupan. Walau bagaimanapun, biarpun mempercayai
sesuatu perkara ghaib itu adalah salah satu cabang bentuk keimanan manusia
kepada Allah SWT, hakikat yang perlu kita sedari ialah tidak ada sesiapa pun di
muka bumi Allah ini dapat mengetahui perkara-perkara ghaib melainkan yang
datang daripada apa yang telah dikhabarkan oleh Allah SWT. Ini juga termasuklah
baginda Nabi SAW sendiri pun tidak akan mengetahui sesuatu perkara ghaib
melainkan setelah dikhabarkan oleh Allah.
Allah menegaskan di dalam al-Quran bahawasanya tidak ada satu pun
makhluk di bumi dan di langit yang dapat mengetahui perkara ghaib melainkan
Allah SWT sahaja. Firman Allah dalam surah al-Naml ayat 65 yang bermaksud :
“Katakanlah lagi: Tiada sesiapapun di langit dan di bumi yang
mengetahui perkara ghaib melainkan Allah!”
Menurut Imam Ibn Kathir di dalam tafsirnya, beliau menyebutkan
bahawa Allah SWT memerintahkan Rasul-Nya untuk mengucapkan sesuatu yang
mengajarkan seluruh manusia bahawa tidak ada seorangpun penghuni langit dan
bumi yang dapat mengetahui perkara ghaib kecuali Allah. Ungkapan “Kecuali
Allah” adalah istithna’ munqathi’, iaitu tidak ada satupun yang mengetahui
hal itu kecuali Allah SWT kerana Dia sahajalah yang mengetahui hal itu dan
tidak ada sekutu bagi-Nya. Demikian nukilan Imam Ibn Kathir menjelaskan makna
bahwa selain Allah, tidak ada sesiapa pun yang mengetahui akan perkara ghaib.
Selain itu, baginda Nabi SAW juga menegaskan bahawa baginda juga tidak
mengetahui akan perkara ghaib.
Ini sepertimana firman Allah dalam surah al-A'raf ayat 188 yang
bermaksud :
“Dan kalau Aku mengetahui perkara-perkara yang ghaib, tentulah aku
akan mengumpulkan dengan banyaknya benda-benda yang mendatangkan faedah dan
(tentulah) Aku tidak ditimpa kesusahan. Aku ini tidak lain hanyalah (Pesuruh
Allah) yang memberi amaran (bagi orang-orang yang ingkar) dan membawa berita
gembira bagi orang-orang yang beriman.”
Hakikatnya, umat manusia hanya akan dapat memperolehi pengetahuan
berkenaan perkara ghaib melalui perkhabaran oleh Nabi Muhammad SAW. Adapun
selain itu, sama ada melalui mimpi tok guru, kata-kata ramalan tok wali keramat
dan seumpamanya tidak boleh dijadikan pegangan. Ini kerana hanya satu-satunya
jalan untuk ketahui perkara ghaib yang benar, melalui Nabi SAW. Maka boleh kita
simpulkan bahawa dalam mengetahui perkara ghaib ini, ianya terbahagi kepada dua
perkara. Pertama, perkara ghaib yang dikhabarkan oleh baginda Nabi SAW dan
sebaliknya yang kedua, perkara ghaib yang tidak dikhabarkan oleh baginda Nabi.
Adapun perkara ghaib yang dikhabarkan oleh baginda Nabi adalah
seperti tanda-tanda kiamat, kebenaran tentang adanya azab kubur, perihal syurga
neraka dan selainnya. Namun jika ada perkara ghaib yang tidak dikhabarkan oleh
baginda Nabi, maka tanpa menafsirkannya, memadailah dengan kita menyerahkannya
urusan tersebut kepada Allah SWT. Usahlah kita melakukan tafsiran yang membawa
kepada kekarutan dan kekeliruan. Seperti yang disebutkan dengan tegas oleh
al-Marhum Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya, al-Halal Wa al-Haram,
beliau menyebutkan bahawa :
"Apabila Rasulullah SAW diutuskan, Baginda mendapati terdapat
masyarakat Arab mempunyai beberapa kaum dajjal yang dikenali dengan panggilan
kahin, iaitu dukun, dan yang lain dikenali sebagai tukang tilik dan ahli nujum,
yang mengaku diri mereka mengetahui perkara-perkara ghaib, baik yang telah
terjadi pada masa yang lalu, mahupun yang akan berlaku pada masa hadapan, iaitu
dengan perantaraan jin, puaka dan sebagainya."
Satu hal yang perlu kita fahami juga, sesungguhnya baginda Nabi SAW
tidak mengetahui akan segala sesuatu yang ghaib melainkan setelah mendapat
perkhabaran dari Allah SWT. Ini termasuklah baginda Nabi tidak tahu apa yang
berlaku di masa hadapan selain apa yang diwahyukan oleh Allah SWT. Dalam sebuah
hadith riwayat Muslim, daripada Ummul Mukminin, Aisyah Ranha, katanya yang
bermaksud :
"Barang siapa yang beranggapan bahwa Nabi Muhammad SAW
mengetahui apa yang akan terjadi esok, maka ia telah berdusta besar terhadap
Allah, kerana Allah menyatakan, ‘Katakan, tidak ada yang tahu tentang keghaiban
langit dan bumi kecuali Allah’."
Demikianlah hakikatnya dalam mempercayai akan perkara-perkara yang
ghaib. Perlu ditegaskan, sesungguhnya tiada ada satu pun makhluk di langit
mahupun di bumi, yang dapat mengetahui perkara-perkara ghaib termasuk tentang
soal ramalan masa hadapan, soal jodoh rezeki dan seumpamanya melainkan hanya
Allah Azza Wa Jalla. Hanyasanya Allah yang lebih mengetahui. Adapun tok bomoh,
pawang, dukun yang melakukan kerja-kerja ramalan atau mendakwa dirinya tahu
akan perkara ghaib, ketahuilah sesungguhnya dia telah berbohong dengan
menggunakan bantuan jin, iblis dan syaitan. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan