Toleransi dalam beragama boleh kita
bahagikan dalam beberapa keadaan. Tidak semua keadaan kita perlu bertoleransi
lebih-lebih lagi apabila ianya menyentuh tentang soal akidah. Hidup dalam
beragama, sudah tentu mempunyai batas limitasi yang memisahkan antara yang haq
(kebenaran) dan yang bathil (kesesatan).
Toleransi dalam beragama tidak bermaksud
kita membiarkan kesesatan bermaharajalela bahkan toleransi dalam beragama
adalah suatu ruang untuk manusia hidup dengan kepercayaan masing-masing dan
saling hormat dan berlapang dada dalam perkara yang kita berbeza.
Lutfhi Assyaukanie, seorang tokoh liberal
pernah menyuarakan pandangan beliau menyeru umat Islam supaya berpegang pada
prinsip teologi pluralisme. Beliau membawa contoh yang berlaku dalam masyarakat
Madinah dibawah pimpinan baginda Nabi SAW yang sering dijadikan model negara
Islam. Islam ketika itu dilihat sebagai sebuah agama yang insklusif dan sangat
toleransi dengan penganut agama lain.
Menambah kuat lagi hujahnya, beliau
menyatakan di dalam Al quran, Allah SWT berfirman dalam surah al Baqarah ayat
62 yang bermaksud :
" Sesungguhnya orang yang beriman,
orang Yahudi, Nasrani, Shabiin (seperti ahli kitab). Barang siapa yang beriman
antara mereka itu kepada Allah dan hari Kemudian serta beramal soleh, maka bagi
mereka memperoleh ganjaran pahala di sisi Tuhan dan tiada ketakutan keatas
mereka tiada mereka berdukacita "
Dalam menafsirkan ayat ini, para ulama
menyebutkan perkataan "Yahudi", "Nasrani" dan
"Shabiin" adalah merujuk kepada mereka yang benar-benar berpegang
kepada ajaran nabi mereka yang diutuskan oleh Allah tanpa diseleweng dan
mengingkari arahan para nabi mereka iaitu Nabi Musa dan Nabi Isa. Hal ini
bermaksud golongan yahudi, nasrani dan shabiin yang benar-benar berpegang teguh
dan kuat kepada agama Allah tanpa diseleweng, mereka inilah yang dimaksudkan
akan menerima ganjaran pahala diatas sebab mereka taat pada perintah Nya.
Walau pun para sarjana Islam berbeza
pandangan dalam menyatakan maksud "Shabiin", antaranya Syaikhul Islam
Ibnu Taimiyyah menyatakan maksud "Shabiin" itu adalah merujuk kepada
mereka yang berbagai aliran yang muncul dari ajaran Nabi Ibrahim AS. Meskipun
begitu, kehendak maksud pada ayat ini adalah selagi mana mereka ini berpegang
pada kebenaran agama asal mereka iaitu agama samawi (agama yang diturunkan oleh
Allah), maka golongan ini akan diberikan ganjaran pahala sama seperti
orang-orang beriman yang lain.
Ayat diatas tidaklah sama sekali menuntut
serta mengiktiraf kita untuk berpegang pada prinsip semua agama itu sama
(pluralisme). Walhal sebaliknya, ianya menjadi pemisah antara yang haq (benar)
dan yang batil (sesat). Orang Yahudi, sekiranya mereka beriman pada Allah
dengan sebenar-benarnya, maka mereka layak diberi ganjaran syurga. Demikian
juga orang Nasrani, sekiranya mereka beriman pada Allah dengan sebenar-benar
akidah, maka selayaknya mereka juga diberi ganjaran pahala.
Islam tidak akan pernah sama sekali
bertoleransi dalam hal yang melibatkan prinsip akidah tauhid. Begitu pun, Islam
tidak pernah memerintahkan umatnya untuk bermusuhan, berlaku zalim dan menindas
mereka yang berbeza agama. Kita sangat menyanjung tinggi sabda baginda Nabi SAW
dalam sebuah hadis sahih riwayat Bukhari & Muslim, sabda Nabi SAW yang
bermaksud :
" Agama yang paling dicintai oleh
Allah ialah "hanafiyyah al-samhah" yang bermaksud agama yang
bertoleransi "
Meskipun begitu, bertoleransi tidak
bermaksud sehingga menggadaikan maruah agama, meluuctkan prinsip akidah serta
melanggar hak-hak Allah pada hamba Nya. Dalam banyak hal, kita semua boleh
bertoleransi diatas nama kemanusiaan, perjuangan sosial namun apabila datang
dalam soal tunjang yakni akidah, tiada lagi makna toleransi melainkan kita
yakin bahawa Islam adalah satu-satunya agama yang terbaik di sisi Allah SWT.
Sepertimana firman Nya dalam surah Ali Imran ayat 19 yang bermaksud :
"Sesungguhnya disisi Allah hanyalah
Islam. Tidak ada berselisih bagi orang-orang yang diberikan al Kitab kecuali
setelah datang pengetahuan pada mereka kerana kedengkian (yang ada) diantara
mereka. Barangsiapa yang mengingkari terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya
Allah sangat cepat hisab Nya"
Berhati-hatilah dalam mengangkat makna
toleransi agar kita tidak memukul sama rata sehingga dalam keadaan tidak sedar,
kita telah menjunjung prinsip teologi pluralisme yang telah menyimpang jauh
dari agama Islam. Semoga kita semua dirahmati oleh Allah SWT.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan