Khamis, 24 Disember 2020

TOLERANSI DALAM BERAGAMA : YANG TERSURAT & YANG TERSIRAT

 

Toleransi dalam beragama boleh kita bahagikan dalam beberapa keadaan. Tidak semua keadaan kita perlu bertoleransi lebih-lebih lagi apabila ianya menyentuh tentang soal akidah. Hidup dalam beragama, sudah tentu mempunyai batas limitasi yang memisahkan antara yang haq (kebenaran) dan yang bathil (kesesatan).

Toleransi dalam beragama tidak bermaksud kita membiarkan kesesatan bermaharajalela bahkan toleransi dalam beragama adalah suatu ruang untuk manusia hidup dengan kepercayaan masing-masing dan saling hormat dan berlapang dada dalam perkara yang kita berbeza.



Lutfhi Assyaukanie, seorang tokoh liberal pernah menyuarakan pandangan beliau menyeru umat Islam supaya berpegang pada prinsip teologi pluralisme. Beliau membawa contoh yang berlaku dalam masyarakat Madinah dibawah pimpinan baginda Nabi SAW yang sering dijadikan model negara Islam. Islam ketika itu dilihat sebagai sebuah agama yang insklusif dan sangat toleransi dengan penganut agama lain.

Menambah kuat lagi hujahnya, beliau menyatakan di dalam Al quran, Allah SWT berfirman dalam surah al Baqarah ayat 62 yang bermaksud :

" Sesungguhnya orang yang beriman, orang Yahudi, Nasrani, Shabiin (seperti ahli kitab). Barang siapa yang beriman antara mereka itu kepada Allah dan hari Kemudian serta beramal soleh, maka bagi mereka memperoleh ganjaran pahala di sisi Tuhan dan tiada ketakutan keatas mereka tiada mereka berdukacita "

Dalam menafsirkan ayat ini, para ulama menyebutkan perkataan "Yahudi", "Nasrani" dan "Shabiin" adalah merujuk kepada mereka yang benar-benar berpegang kepada ajaran nabi mereka yang diutuskan oleh Allah tanpa diseleweng dan mengingkari arahan para nabi mereka iaitu Nabi Musa dan Nabi Isa. Hal ini bermaksud golongan yahudi, nasrani dan shabiin yang benar-benar berpegang teguh dan kuat kepada agama Allah tanpa diseleweng, mereka inilah yang dimaksudkan akan menerima ganjaran pahala diatas sebab mereka taat pada perintah Nya.


 

Walau pun para sarjana Islam berbeza pandangan dalam menyatakan maksud "Shabiin", antaranya Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah menyatakan maksud "Shabiin" itu adalah merujuk kepada mereka yang berbagai aliran yang muncul dari ajaran Nabi Ibrahim AS. Meskipun begitu, kehendak maksud pada ayat ini adalah selagi mana mereka ini berpegang pada kebenaran agama asal mereka iaitu agama samawi (agama yang diturunkan oleh Allah), maka golongan ini akan diberikan ganjaran pahala sama seperti orang-orang beriman yang lain.

Ayat diatas tidaklah sama sekali menuntut serta mengiktiraf kita untuk berpegang pada prinsip semua agama itu sama (pluralisme). Walhal sebaliknya, ianya menjadi pemisah antara yang haq (benar) dan yang batil (sesat). Orang Yahudi, sekiranya mereka beriman pada Allah dengan sebenar-benarnya, maka mereka layak diberi ganjaran syurga. Demikian juga orang Nasrani, sekiranya mereka beriman pada Allah dengan sebenar-benar akidah, maka selayaknya mereka juga diberi ganjaran pahala.

Islam tidak akan pernah sama sekali bertoleransi dalam hal yang melibatkan prinsip akidah tauhid. Begitu pun, Islam tidak pernah memerintahkan umatnya untuk bermusuhan, berlaku zalim dan menindas mereka yang berbeza agama. Kita sangat menyanjung tinggi sabda baginda Nabi SAW dalam sebuah hadis sahih riwayat Bukhari & Muslim, sabda Nabi SAW yang bermaksud :

" Agama yang paling dicintai oleh Allah ialah "hanafiyyah al-samhah" yang bermaksud agama yang bertoleransi "

Meskipun begitu, bertoleransi tidak bermaksud sehingga menggadaikan maruah agama, meluuctkan prinsip akidah serta melanggar hak-hak Allah pada hamba Nya. Dalam banyak hal, kita semua boleh bertoleransi diatas nama kemanusiaan, perjuangan sosial namun apabila datang dalam soal tunjang yakni akidah, tiada lagi makna toleransi melainkan kita yakin bahawa Islam adalah satu-satunya agama yang terbaik di sisi Allah SWT. Sepertimana firman Nya dalam surah Ali Imran ayat 19 yang bermaksud :

 

"Sesungguhnya disisi Allah hanyalah Islam. Tidak ada berselisih bagi orang-orang yang diberikan al Kitab kecuali setelah datang pengetahuan pada mereka kerana kedengkian (yang ada) diantara mereka. Barangsiapa yang mengingkari terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisab Nya"

Berhati-hatilah dalam mengangkat makna toleransi agar kita tidak memukul sama rata sehingga dalam keadaan tidak sedar, kita telah menjunjung prinsip teologi pluralisme yang telah menyimpang jauh dari agama Islam. Semoga kita semua dirahmati oleh Allah SWT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan