Pada
asasnya, penciptaan umat manusia mempunyai tujuan yang pelbagai. Antara tujuan
utama dan terbesar manusia diciptakan itu adalah untuk mengabdikan diri kepada
Allah SWT. Dalam maksud yang lebih mudah, tujuan manusia dijadikan diatas muka
bumi ini untuk beribadah, menyerah diri dengan mentaati perintah Allah SWT,
sedaya upaya melakukan suruhan Nya dan meninggalkan larangan Nya. Penciptaan
manusia selain itu juga bertujuan membuktikan akan kekuasaan dan kebesaran
Allah yang menjadikan umat manusia itu dengan berbagai keunikan yang
tersendiri.
Firman
Allah SWT dalam surah al-Dzariyat ayat 56 yang bermaksud :
"Dan
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi
kepada-Ku"
Menurut
Ibnu 'Asyur dalam kitab tafsirnya, at-Tahrir wa at-Tanwir, beliau
menyatakan bahawa tujuan manusia diciptakan dan dihidupkan di alam semesta
hanya satu, iaitu untuk beribadah kepada Allah dan tidak berbuat syirik kepada
Nya. Ayat ini juga menunjukkan bahawasanya orang yang diberikan tanggungjawab
syariat adalah dua makhluk iaitu jin dan manusia. Mereka dipertanggungjawabkan
dengan syariat untuk diberi hukuman dan balasan berupa syurga dan neraka.
Dalam
Islam, syariat terbesar yang dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT kepada hamba
Nya adalah syariat ibadah solat fardhu (wajib) lima waktu sehari. Ibadah solat
merupakan tiang dan sendi kepada tertegaknya agama Islam diatas jalan yang
lurus. Ibadah solat merupakan binaan asas sebagai seorang Islam. Terbinanya
Islam di dalam diri manusia itu salah satunya adalah dengan menunaikan solat.
Hal ini sepertimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan
Muslim, daripada Abdullah bin Umar RA, berkata :
"Aku
telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : Islam itu didirikan atas lima
(perkara) - menyaksikan bahwa tiasa Tuhan melainkan Allah, dan bahawasanya
Muhammad itu Rasulullah, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji
ke Baitullah dan puasa di bulan Ramadan"
Ibadah
solat itu sendiri merupakan suatu kurniaan Allah SWT kepada hamba Nya. Ianya
ibadah tertua di dunia. Sebelum Nabi Muhammad SAW, ibadah solat itu sendiri
telah disyariatkan kepada para nabi sebelum itu lagi. Kerana itu, kita akan
dapati di dalam al Quran, doa Nabi Ibrahim AS yang memohon kepada Allah agar
keturunan baginda Nabi Ibrahim menjadi keturunan yang sentiasa melazimi solat.
Oleh itu, syariat solat yang diterima oleh Nabi Muhammad SAW daripada Allah SWT
merupakan pelengkap kepada syariat ibadah solat itu sendiri.
Syariat
solat telah diwahyukan oleh Allah kepada baginda Nabi SAW melalui peristiwa
agung yang disebut sebagai Israk' dan Mikraj. Setelah peristiwa itu, umat Nabi
Muhammad SAW diwajibkan untuk menunaikan solat sebanyak 5 waktu sehari semalam.
Meskipun begitu, sebahagian masyarakat beranggapan bahawa solat merupakan suatu
bebanan bagi diri manusia. Pada tanggapan mereka, ibadah solat memerlukan
tenaga yang banyak bagi melakukan beberapa langkah pergerakan disamping terikat
pada 5 waktu yang tertentu.
Jika
kita amati, sesungguhnya ibadah solat bukanlah suatu bebanan kepada umat
manusia. Sebaliknya, suatu kurniaan Allah bagi merehatkan diri manusia setelah
berpenat dengan urusan duniawi. Disamping beberapa manfaat secara jasmani dan
rohani juga akan diperolehi dengan kita melakukan ibadah solat. Melalui ibadah
solat, ianya dapat merehatkan mental daripada kegelisahan, keresahan dan
kegusaran. Ini bertepatan dengan firman Allah SWT dalam surah al-Ma'arij ayat
19-23 yang bermaksud :
"Sesungguhnya
manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut) ; apabila
ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah ; Dan apabila ia beroleh
kesenangan, ia sangat bakhil kedekut ; kecuali orang-orang yang mengerjakan
sembahyang - iaitu mereka yang tetap mengerjakan sembahyangnya"
Demikian
juga apabila kita berada di waktu kesusahan, dirudung kepiluan dan kegusaran,
Allah adalah sebaik-baik tempat bagi kita memohon pertolongan dan bantuan Nya.
Bahkan, tatkala kita diuji dengan pelbagai dugaan, Allah SWT menyuruh kita
menjadi orang yang bersabar dan dirikanlah solat. Dua hal ini bertujuan untuk
mencapai ketenangan hidup setelah jantung hati resah dan gelisah. Firman Allah
SWT dalam surah al-Baqarah ayat 45 yang bermaksud :
"Dan
mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan mengerjakan solat. Dan
(solat) itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk"
Dengan
mendirikan solat, ianya banyak memberikan kesan ketenangan hati dan merehatkan
minda daripada letih memikirkan hal yang memenatkan kita. Ibadah solat padanya
yang merangkumi beberapa pergerakan umumnya mempunyai hikmah disebaliknya. Oleh
yang demikian, solat merupakan antara ritual yang menguatkan spiritual diri
manusia selain menguatkan jasmani itu sendiri. Namun begitu, ketenangan dalam
solat hanya boleh diperolehi apabila kita benar-benar khusyuk merasai sifat
kehambaan kepada Allah. Sebaliknya, jika sekadar solat bagi melepaskan
tanggungjawab, ia bermakna kita perlu melatih diri agar lebih ikhlas sehingga
merasai akan nikmat kelazatan mendirikan solat.
Begitu
juga dengan melakukan ibadah solat, ianya dapat merehatkan diri kita dengan
menguatkan kembali tubuh badan setelah berpenat seharian menjalani rutin
kehidupan. Perkara ini sepertimana yang dinyatakan oleh Profesor Madya Dr. Haji
Wan Nudri Wan Daud, Timbalan Pengarah Pusat Islam, Kampus Kesihatan, Universiti
Sains Malaysia (USM), dalam sebuah artikel di Sinar Harian, beliau menyatakan
bahawa solat menyamai senaman yang boleh meningkatkan pengaliran oksigen ke
otak seterusnya meningkatkan kecerdasan otak serta dapat mengurangkan kadar
denyutan jantung selain dapat merawat sakit pinggang.
Selain
itu, ibadah solat yang dilakukan dengan sempurna juga secara tidak langsung
dapat mencegah kita daripada melakukan perkara yang mungkar. Ini kerana akar
daripada solat itu sendiri dapat menghubungkan diri kita dengan kekuasaan dan
kebesaran Allah SWT. Maka apabila kita mendirikan solat, kita akan merasai
bahawa Allah sedang memerhati dan mengawasi kita. Dengan itu, segala gerak-geri
diri ini akan kita jaga supaya tidak mengundang kemurkaan Allah SWT. Firman
Allah SWT dalam surah al-Ankabut ayat 45 yang bermaksud :
"Sesungguhnya
solat itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar"
Sesungguhnya
ibadah solat itu sendiri akan dilihat sebagai bebanan sekiranya kita sendiri yang
gagal merasai keindahan dan kelazatan solat. Pada solat itu sendiri mempunyai
pelbagai hikmah dan manfaat yang memberikan kita suatu kerehatan fizikal dan
mental. Dirikanlah solat dengan penuh kesempurnaan nescaya kita akan menemui
akan makna sebuah kerehatan. Sepertimana yang disebutkan oleh baginda Nabi SAW
dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud yang bermaksud : "Wahai Bilal,
rehatkan kami dengan solat". Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan