Ahad, 22 Januari 2023

KISAH ISRAILIYYAT : SEJARAH, FAKTA DAN MITOS

 

Penceritaan merupakan salah satu medium menarik untuk memupuk semangat umat manusia untuk mempelajari sesuatu pelajaran. Oleh itu, konsep penceritaan seringkali digunakan bagi menarik perhatian orang ramai bagi mempelajari sesuatu. Selain itu, juga menjadi lumrah umat manusia untuk mudah tertarik dan takjub apabila mendengar sesuatu perkhabaran atau cerita yang dapat menyentuh jantung hatinya. Maka tidak hairanlah di dalam al-Quran, terdapat sebuah nama surah yang disebut al-Qasas yang membawa maksud cerita-cerita.

Namun begitu, bukanlah semua kisah atau cerita yang kita dengari itu datangnya dari sumber agama yang autentik. Sebahagian kisah yang seringkali didengari dan didendangkan kepada kita adalah bersumberkan daripada Israiliyyat. Menurut Imam al-Tabari dalam kitab Jami' al-Bayan'an Takwil Aayi al-Quran, perkataan "Israiliyyat" dari segi bahasa berasal daripada kata jamak Israil. Perkataan Israil merupakan gelaran kepada Nabi Yaakub AS yang bermaksud hamba Allah dan pilihan Nya dari kalangan para makhluk Nya. Ia berasal daripada perkataan Ibrani dan terbina dua kalimah "Isra" bermaksud hamba dan "Iil" bermaksud Allah.




Pengertian dari sudut istilah pula, seperti yang telah dinyatakan oleh Imam al-Zahabi dalam kitabnya al-Israiliyyat fi al-Tafsir wal Hadith, beliau menyebutkan :

"Lafaz Israiliyyat pada zahir adalah lafaz jamak (plural) lafaz mufradnya (singular) 'israiliyyah. Ia adalah kisah atau peristiwa yang disebutkan daripada sumber isra'iliy, dinisbahkan kepada Isra'il iaitu Nabi Yaakub bin Ishaq bin Ibrahim. Kepadanyalah dinisbahkan bangsa Yahudi lalu dikatakan 'Bani Isra'il"

Dalam ungkapan yang lebih mudah, kisah Israliyyat ini adalah merujuk kepada cerita atau kisah yang bersumberkan daripada Yahudi. Menurut sejarah, kisah Israiliyyat bermula daripada interaksi orang-orang Yahudi dengan orang-orang Arab sejak sebelum Islam muncul lagi. Orang Yahudi memiliki ilmu pengetahuan yang diambil daripada ajaran kitab Taurat dan buku-buku agama yang lain. Orang Arab seringkali bertanya orang-orang Yahudi tentang perkara-perkara yang ingin mereka tahu khususnya perkara yang berhubung sejarah lama.

Malah, pada zaman Nabi SAW, sebahagian sahabat baginda Nabi seperti Abu Hurairah RA dan Ibnu Abbas RA, pernah bertanya kepada ahli kitab Yahudi yang memeluk Islam tentang beberapa perincian cerita terdahulu tetapi pertanyaan tersebut adalah terhad kepada aspek-aspek tertentu, tidam termasuk persoalan yang berkaitan dengan akidah. Perkembangan kisah Israiliyyat ini terus melebarkan sayapnya ketika pada zaman Tabi'iin apabila aktiviti periwayatan kisah Israiliyyat ini menjadi lebih aktif disebabkan oleh kecenderungan masyarakat suka mendengar cerita-cerita yang aneh.

Bertambah aktif lagi, pada zaman seterusnya datanglah golongan Tabi' tabii'in, periwayatan kisah Israiliyyat menjadi lebih berkembang luas dengan munculnya golongan "al-Qussas" iaitu gelaran kepada mereka yang menjadi penyampai-penyampai cerita yang tidak bertanggungjawab. Kesannya, menurut Imam Ibnu Khaldun dalam kitabnya, al-Mukaddimah, timbunan riwayat inilah yang akhirnya mewarnai sebahagian tafsiran ayat-ayat al-Quran. Ini berlaku bukan sahaja kepada kitab-kitab Tafsir bil Ma'thur, (tafsir dengan ayat al-Quran dan Hadith), bahkan menular kepada kitab-kitab Tafsir bil Ra'yi (tafsir dengan pendapat dan ijtihad) dengan kadar yang berbeza-beza.




Secara umumnya, kisah Israiliyyat seringkali dirujuk sebagai bahan yang bersifat negatif, tidak sahih atau sukar untuk diterima akan kesahihannya. Tanggapan ini sebenarnya tidaklah tepat secara mutlak bagi menggambarkan pendirian Islam terhadapnya kerana kisah Israiliyyat tidaklah datang dengan satu jenis sahaja malah sekurang-kurangnya ia dibahagikan kepada tiga bahagian. Seperti yang dinyatakan oleh Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah dalam kitabnya Muqaddimah fi Usul al-Tafsir, beliau membahagikan kepada tiga bahagian. Pertama, kisah Israiliyyat yang selari dengan apa yang ada dalam sumber Islam, al-Quran dan al-Sunnah. Kedua, kisah Israiliyyat yang bercanggah dengan al-Quran dan al-Sunnah. Ketiga, kisah Israiliyyat yang tidak dapat dipastikan statusnya.

Berkenaan hukum meriwayatkan kisah Israiliyyat, para ulama berbeza pandangan dengan terbahagi kepada dua pandangan. Pandangan pertama, tidak harus meriwayatkannya. Mereka berhujah dengan beberapa dalil antaranya dalam surah al-Maidah ayat 13, Allah SWT berfirman yang bermaksud :

"Dan dikalangan puak Yahudi itu ada golongan yang suka mendengar berita-berita bohong, dan suka mendengar perkataan-perkataan orang lain yang tidak hadie di majlismu wahai Muhammad, mereka mengubah perkataan-perkataan (Taurat) dari tempat-tempatnya"

Hujah yang lain, dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Abu Hurairah RA katanya : Ahli kitab membaca Kitab Taurat dengan bahasa Ibrani, lalu mereka menghuraikannya kepada orang-orang Islam dalam bahasa Arab. Berkenaan hal tersebut, Nabi SAW bersabda :

"Janganlah kamu mempercayai ahli kitab dan jangan pula mendustai mereka, Katakanlah ! Kami beriman kepada Allah dan kepada kitab yang diturun kepada kami.."




Bagi pandangan kedua, mereka berpandangan harus bagi meriwayatkan kisah Israiliyyat. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT dalam surah Yunus ayat 94, Allah SWT berfirman yang bermaksud :

"Dan jika kamu (Muhammad) berada dalam keraguan tentang apa yang Kami turunkan kepadamu, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang membaca kitab sebelum kamu"

Dalil yang lain, dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Sampaikanlah daripadaku sekalipun satu ayat, riwayatkanlah daripada Bani Isra'il, tiada salahnya. Sesiapa melakukan pendustaan terhadapku dengan sengaja, maka hendaklah ia menyiapkan tempatnya dalam neraka"

Demikianlah perbezaan pandangan dikalangan para ulama berkenaan hukum meriwayatkan kisah Israiliyyat. Meskipun kedua-dua pandangan ini mempunyai hujah dan alasan yang sama kuat, kesimpulan mudah yang boleh kita jadikan sebagai panduan adalah dengan memahami bahawa sebahagian kisah Israiliyyat, selari dengan apa yang disebutkan dalam al-Quran dan Sunnah. Maka kisah seperti ini tidaklah menjadi masalah bagi kita meriwayatkannya. Namun begitu, ada juga sebahagiannya bercanggah dan menyanggahi maksud dan fakta al-Quran dan Sunnah, perkara ini wajib ditolak. Oleh itu, sebagai umat yang bertanggungjawab, kita seharusnya lebih teliti dan cermat dalam berkongsikan sesuatu kisah atau cerita agar tidak termasuk dalam golongan tukang cerita yang kerjanya bohong dan berdusta. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan