Sejak
dahulu lagi, manusia yang normal pastinya tidak dapat dipisahkan dengan nilai
kepercayaan hidup beragama. Meskipun pelbagai anutan agama yang ada di dunia
ini, suatu yang tidak dapat kita nafikan lagi manusia pastinya hidup dengan
bergantung kepada sesuatu kepercayaan sama ada pada nilai moral mahupun pada
nilai beragama. Hidup beragama merupakan suatu fitrah manusia. Padanya terbina
asas kepercayaan yang kemudiannya akan melahirkan ritual-ritual tertentu bagi
mengukuhkan lagi kepercayaan tersebut. Ini juga dinamakan sebagai agama.
Perkataan
agama berasal dari bahasa Sanskrit dibawah agama Hindu dan Buddha bagi merujuk
kepada sistem kepercayaan agama tersebut. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat,
perkataan agama mempunyai beberapa maksud antaranya agama merujuk kepada
kepercayaan pada Tuhan, sifat-sifat serta kekuasaan Tuhan dan penerimaan ajaran
Nya. Selain itu, agama juga bermaksud kepercayaan pada sesuatu dewa yang
dipuja. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam bukunya, Islam : Faham Agama dan
Asas Akhlak, ketika memberikan definisi tentang maksud agama, beliau
menyatakan bahawa perkataan al-Diin (agama) itu merangkumi empat perkara iaitu
keadaan berhutang, keadaan takluk menyerah diri, kuasa dan gaya menghukum dan
bawaan kecenderungan yang sedia ada pada insan.
Agama
dalam bahasa Arab disebut sebagai al-Diin (الدين). Ibnu Faris dalam kitabnya, Maqayisul
Lughah, telah menyatakan beberapa makna yang merujuk kepada maksud al-Diin.
Antara lain, al-Diin bermaksud pasrah, menyerah, takluk, perhitungan dan
lain-lain. Penggunaan perkataan al-Diin pada bangsa Arab terpakai untuk
beberapa maksud dan tujuan. Antaranya, al-Diin digunakan bagi tujuan kekuasaan,
kemampuan dan kegagahan. Selain itu, al-Diin juga digunakan bertujuan ketaatan,
penghambaan diri dan pelayanan. Al-Diin juga digunakan bagi tujuan
undang-undang, tatatertib dan ideologi. Juga sebahagian digunakan untuk maksud
pembalasan, perhitungan hutang dan seumpamanya.
Berdasarkan
pemaknaan dan penggunaan tersebut, dapat dirumuskan bahawa perkataan al-Diin
merangkumi maksud kekuasaan, penyerahan diri, iman dan amal dan hitungan
ganjaran baik dan buruknya sesuatu perkara tersebut. Ini juga bermaksud sesuatu
perkara yang dinilai sebagai baik mahupun buruk adalah berdasarkan pada nilaian
agama. Bukan pada rasa dan minat manusia. Agama Islam yang merupakan suatu cara
hidup yang sejahtera adalah ditentukan oleh wahyu Allah SWT iaitu al-Quran dan
Hadith. Sepertimana firman Nya dalam surah an-Najm ayat 4 yang bermaksud :
"Segala
yang diperkatakannya itu (sama ada al-Quran atau hadith) tidak lain hanyalah
wahyu yang diwahyukan kepadanya".
Oleh
itu, bagi menentukan segala cara hidup menurut sudut pandang Islam mestilah
kembali kepada apa yang terkandung pada al-Quran dan hadith. Lebih-lebih lagi
dalam bab beribadah kepada Allah. Mesti dan pasti mengambil daripada apa yang
dituntut dalam al-Quran dan hadith. Namun begitu, amat malang sekali apabila
terdapat segelintir dikalangan masyarakat yang merasai keindahan beragama itu
pada hiburan yang berbalutkan islamik. Apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad
dianggap tidak sesuai, membosankan dan seumpamanya. Perkara ini sama sekali
tidak boleh dipandang remeh.
Sesuatu
ibadah yang ditunjukkan oleh Nabi merupakan keutamaan kita bagi mengikutinya.
Tidak ada yang lebih baik melainkan apa yang diajarkan oleh baginda Nabi SAW.
Firman Allah SWT dalam surah al-Hasyr ayat 7 yang bermaksud :
"Dan
apa sahaja perintah yang dibawa oleh Rasulullah kepada kamu, maka terimalah
serta amallah, dan apa jua yang dilarang untuk kamu lakukan, maka jauhilah
ia."
Demikian
pula dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Apabila
aku menyuruh kamu melakukan sesuatu, maka lakukanlah apa yang kamu mampu dan
apabila aku melarang kamu daripada melakukan sesuatu, maka jauhilah ia".
Demikianlah
agama ini berdiri dan tertegak diatas apa yang diperintah oleh Allah dan
Rasul-Nya. Selain daripada itu, tiada sesiapa yang berhak mereka cipta ibadah
tertentu sekalipun diatas maksud perkara baik. Kerana baik buruknya sesuatu hal
itu bukanlah ditentukan oleh sudut pandang dan rasa kita tetapi mesti kembali
merujuk al-Quran dan hadith Nabi, padanya sumber yang tiada keraguan sama
sekali. Mereka cipta sesuatu amalan yang tidak diajar oleh baginda Nabi SAW
merupakan suatu perkara mengada-adakan perkara baharu yang dilarang dan ditegah
oleh Nabi SAW.
Hal
ini sepertimana yang terkandung dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim,
daripada Aisyah Ranha, katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Barangsiapa
yang mengadakan pembaharuan dalam urusan (agama) kami ini sesuatu yang tidak
termasuk dari bahagiannya, maka ia adalah ditolak".
Juga
dalam sebuah hadith riwayat Muslim, dari Jabir RA, beliau berkata, ketika
Rasulullah SAW berkhutbah, baginda bersabda :
"Sesungguhnya
sebaik-baik perkataan adalah Kitab Allah dan sebaik-baik petunjuk adalah
petunjuk Muhammad SAW. Dan seburuk-buruk perkara adalah perkara-perkara yang
baru dan setiap yang bid'ah adalah sesat".
Maka
jelaslah bagi kita sesuatu ibadah yang menjadi lambang ketaatan kita pada Nya
mestilah berlandaskan apa yang dibawa oleh kekasih Nya, baginda Nabi Muhammad
SAW. Secara tidak langsung, dalil seperti diatas memberikan kita isyarat bahawa
tidak ada sebarang alasan bagi tujuan membenarkan kita mereka cipta sesuatu
amalan diatas apa jua sebabnya. Walaupun pada logik akalnya, adalah lebih baik
buat itu dan ini, namun kononnya "lebih baik" itu tidak akan membawa
sebarang makna di sisi Allah SWT. Harus difahami, sesuatu baik buruk itu mesti
berdasarkan panduan al-Quran dan hadith. Bukan semata-mata mengikut telunjuk
nafsu dan syaitan.
Akibat
daripada mengabaikan keutamaan mengikut amalan sunnah Nabi SAW, maka kita akan
lihat betapa banyaknya amalan-amalan yang dibuat bukan untuk meraih pahala dan
redha Allah, tetapi sekadar untuk menyedapkan hati dan perasaan kita. Oleh itu,
tidak hairanlah jika ada asatizah yang mengajar agama hanya bermodalkan cerita
kosong dan dongeng, tanpa menyemak, hadith palsu yang disebarkan dan barangkali
atas kejahilan, tafsiran pemahaman agama yang menyimpang jauh mengikut selera
nafsu sahaja. Intipati ajaran yang dibawa oleh Nabi dipandang sepi, sebaliknya ajaran
tok guru yang mulia, disanjung dan dihormati. Seolah-olah agama ini tertegak
pada tok gurunya, tidak pada wahyu Allah.
Agama
itu sendiri bukanlah bahan untuk dijadikan proksi hiburan. Berqasidah,
bersyair, memuji dan mengagumi baginda Rasulullah SAW pada kadar yang
dibenarkan syarak bukanlah suatu yang terlarang. Namun, untuk
memperkotak-katikkan apa yang dibawa dan diajar oleh Nabi adalah sesuatu yang
tidak sepatutnya diungkapkan apatah lagi keluar dari mulut orang yang beriman.
Apabila agama dijadikan sebagai bahan hiburan, secara tidak langsung kita
sedang membawa umat ini jauh dari penghayatan agama. Agama tidak lagi dilihat
sebagai penghayatan, tetapi dilihat dan diukur pada keseronokan, keasyikan dan
sebagainya. Punah lah keaslian agama ini jika agama dijadikan hiburan, tidak
lagi mengajak kembali pada Tuhan. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan