Perasaan
dan emosi adalah sesuatu yang bernilai dan punyai harga tersendiri. Pada
perasaan dan emosi juga mempunyai kedudukan yang sangat istimewa di dalam
setiap diri yang bernama manusia. Selain manusia, haiwan juga punyai perasaan
dan emosi seperti manusia. Namun yang membezakan kita dengan haiwan adalah dengan
anugerah kurniaan akal pada manusia. Kerana itu, penciptaan manusia dinyatakan
sebagai sebaik-baik ciptaan. Sepertimana firman Allah SWT dalam surah at-Tiin
ayat 4 yang bermaksud :
"Sesungguhnya
benar Kami ciptakan manusia dengan bentuk sebaik-baiknya"
Hal
ini disebabkan oleh peranan penting akal dalam mengimbangi perasaan dan emosi.
Jika kita membiarkan perasaan dan emosi menguasai diri, pastinya akan banyak
tindakan di luar jangka yang akan dilakukan. Namun, dengan akal yang waras,
berbekalkan nilai ketaqwaan dan keimanan kepada Allah, hidup ini akan terpimpin
daripada melakukan hal yang diluar kewarasan manusia. Oleh itu, dengan akal
kurniaan Allah SWT ini, sangat membantu manusia untuk lebih berfikir waras
dalam menguruskan perasaan dan emosi yang bermacam ragam ini.
Cemburu
antara bentuk warna-warni dalam soal perasaan dan emosi. Sifat cemburu adalah
lahir daripada perasaan dan emosi yang tidak stabil sehingga menimbulkan
kegelisahan dan ketidaktenteraman dalam jiwa. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat,
cemburu membawa pelbagai makna seperti iri hati, syak wasangka, curiga dan
seumpamanya. Pada sifat cemburu itu mempunyai sudut positif dan negatifnya.
Perkara ini seperti yang diungkapkan oleh Wan Hussain Azmi Abdul Kadir dalam
bukunya Kaunseling dan Psikologi Menurut Islam, beliau menyatakan bahawa
:
"Manusia
dalam dirinya mengandungi sifar-sifat kehaiwanan dalam bentuk kehendak-kehendak
jasmani yang mesti dipenuhinya untuk menjaga keselamatan hidup dan jenisnya ;
dan juga mengandungi sifat-sifat malaikat yang dilihat dalam kerinduan
rohaninya kepada mengenal Allah dan beriman dengan Nya serta menyembah dan
memuji Nya. Antara dua bahagian pada manusia ini, kadang-kadang berlaku
perjuangan ; kadang-kadang ditarik oleh kerinduan kerohaniannya. Maka ketika ini,
manusia berasa bahwa satu peperangan hebat sedang berlaku dalam dirinya"
Demikian
sifat cemburu yang ada pada diri manusia. Kadang dengan cemburu, kita rasai
seperti dalam peperangan dan kadang dengan cemburu juga, kita rasai seperti
dekat dengan Allah. Maka baik buruknya cemburu itu bergantung kepada apa yang
dicemburuinya. Pada dasarnya, sifat cemburu itu adalah sesuatu yang fitrah bagi
manusia. Dalam erti kata lain, perasaan cemburu ini adalah perasaan dan emosi
normal bagi manusia. Sebaliknya, jika tidak punyai perasaan cemburu, barangkali
kita mempunyai masalah tidak normal seperti manusia yang lainnya.
Dalam
Islam, cemburu adalah sesuatu yang diperkatakan oleh agama. Walau cemburu
dilihat sebagai sesuatu yang fitrah, namun padanya terdapat cemburu yang
terpuji dan juga sebaliknya cemburu yang terkeji. Hal ini sepertimana yang
terdapat dalam sebuah hadith riwayat Ahmad, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud
:
"Sesungguhnya
di antara cemburu itu ada yang disukai Allah dan ada yang dibenci Allah.
Cemburu yang disukai Allah adalah cemburu dalam keraguan dan yang dibenci Allah
adalah cemburu di luar keraguan"
Sebenarnya
sifat cemburu itu adalah sesuatu yang disukai oleh Allah. Ini bermakna, cemburu
juga punyai sudut positifnya. Cemburu yang disukai Allah ini bermakna cemburu
pada perkara yang membawa kebaikan pada diri manusia itu sendiri. Seperti
cemburu melihat orang kaya yang rajin bersedekah. Maka kita yang cemburu ini
berazam untuk jadi pemurah seperti orang tersebut. Juga misalnya, seperti
cemburu seorang isteri melihat suaminya bermesra dan terhibur dengan orang
lain. Maka cemburu itu membuatkan dirinya berazam untuk menjadi lebih
menghiburkan dan lebih mesra dengan suaminya.
Demikian
beberapa bentuk dan situasi cemburu yang ada sudut positifnya. Tujuannya
utamanya mesti membawa kepada kebaikan. Hal ini seperti sabda Nabi SAW dalam
sebuah hadith riwayat Bukhari yang bermaksud :
"Tidak
ada hasad (cemburu) yang dibenarkan kecuali dua orang : iaitu kepada orang yang
Allah berikan harta, dia menghabiskannya dalam kebaikan. Dan kepada orang yang
diberikan ilmu dan dia beramal dengan ilmu tersebut dan mengajarkannya pula
kepada manusia"
Berdasarkan
hadith ini, Imam Ibnu Hajar al-Asqalani menyatakan bahawa istilah hasad dalam
hadith ini membawa maksud al-Ghitbtoh iaitu keinginan untuk memperoleh
nikmat seperti orang lain tanpa rasa mahu melihat nikmat terbabit ditarik
daripada orang itu. Perasaan keinginan ini juga disebut sebagai persaingan dan
ia menjadi sesuatu yang terpuji jika dalam perkara ketaatan. Demikian apa yang
dijelaskan oleh para sarjana Islam. Asasnya, sifat cemburu itu mesti dibina
diatas nilai taqwa dan iman. Sebaliknya, jika cemburu berdiri diatas selain
dari taqwa dan iman, maka itulah cemburu yang terkeji, dilarang oleh Allah SWT.
Berlawanan
dengan cemburu yang disukai Allah itu adalah cemburu yang terkeji. Cemburu yang
terkeji adalah suatu perasaan yang lahir daripada emosi buruk, dipenuhi dengan
sifat kecurigaan yang melampau, padanya timbul iri hati yang membarah, rasa
dendam, ketidakpuasan hati sehingga akhirnya membuka ruang untuk melakukan
sesuatu perkara diluar kewarasan akal dan norma kehidupan. Sebagai contoh,
cemburu melihat ada orang yang lebih daripadanya, maka dicananglah
cerita-cerita buruk bertujuan menjatuhkan maruah orang yang dicemburuinya.
Misalnya lagi, cemburu dengan suami sehingga menimbulkan pertelingkahan,
meninggikan suara dan seumpamanya. Keadaan ini cukup membanggakan syaitan dan
iblis yang mahu melihat kerosakan dan kemusnahan hidup manusia.
Adapun
cemburu antara suami isteri adalah sesuatu yang terpuji sekiranya membawa
kepada kebaikan. Adalah sesuatu yang normal apabila pasangan hidup punyai
cemburu terhadap kita. Hattakan baginda Nabi SAW juga adalah seorang yang
cemburu. Hal ini berdasarkan sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Saad bin
Ubadah beliau berkata :
"Jika
aku dapati seorang lelaki bersama isteriku pasti aku akan menebaskan dengan
pedang tanpa belas ! "Lalu Nabi bersabda : "Adakah kamu kagum dengan
sikap cemburu Saad ? Sungguh aku lebih cemburu daripadanya. Dan Allah lebih
cemburu daripada aku"
Dalam
soal hidup berumahtangga, seorang suami perlu cemburu pada aurat isterinya
sekiranya ada yang bukan mahram melihatnya. Seorang suami juga wajib bersifat
cemburu apabila melihat isterinya bermesra berlebihan dengan lelaki bukan
mahram. Agar dengan cemburu ini, akan melahirkan sifat lebih memelihara akan
soal aurat, lebih berwaspada tentang soal hubungan percampuran lelaki dan
perempuan. Bagi seorang suami, adalah dayus apabila dalam dirinya tidak punyai
sifat cemburu apabila melihat isterinya melakukan sesuatu yang melanggar
syariat. Begitu juga sebaliknya, seorang isteri memerlukan perasaan cemburu ini
sebagai jambatan untuk bermanja dan berkasih sayang sekaligus menguatkan lagi
hubungan suami isteri.
Menurut
sarjana Islam Mesir, Syeikh Majdi bin Manshur bin Sayyid asy-Syuuri dalam
kitabnya Tuhfah al-Arusain, beliau menyatakan bahawa cemburu merupakan
salah satu sifat fitrah seorang perempuan (isteri). Oleh itu sebagai suami
mesti memahami perasaan cemburu seorang isteri terhadapnya. Namun begitu, harus
diingatkan kepada semua supaya kita tidak berlebihan atau melampaui batas
dengan bersifat cemburu ini. Sehingga adakalanya merimaskan pasangan kita.
Cemburu biarlah kena pada tempatnya. Janganlah kerana cemburu, menjadikan kita
hilang kewarasan dalam kehidupan. Jadilah orang yang cemburu pada hal yang
terpuji. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan