Kasih
dan sayang merupakan antara elemen terpenting dalam kehidupan makhluk. Allah
SWT, Tuhan yang juga sebagai pencipta makhluk, Dia lah empunya segala sifat
kasih dan sayang ini. Kasih dan sayang manusia adakalanya terbatas dan terhad
kepada mereka yang tertentu sahaja. Sebaliknya, kasih dan sayang Allah tidak
terbatas dan tidak terhad kepada hamba-hamba Nya yang beriman sahaja. Malah,
bagi mereka yang tidak beriman pun dapat menerima dan merasai kasih sayang
Allah melalui utusan baginda Nabi SAW.
Dalam
al-Quran, surah al-Anbiya' ayat 107, Allah SWT berfirman yang bermaksud :
"Kami
tidak mengutus engkau, wahai Muhammad melainkan sebagai rahmat bagi seluruh
manusia"
Perkataan
"Rahmat" dari sudut bahasanya seperti apa yang dinyatakan oleh
Ibnu Manzur dalam kitabnya Lisanul Arab, membawa maksud kelembutan yang
berpadu dengan rasa kasih sayang. Ar-Raghib al-Asfahani ketika menghuraikan
maksud rahmah, beliau menyatakan bahawa rahmah merangkumi beberapa perkataan
seperti al-riqqah (kelembutan) atau al-ihsan (kebajikan), al-khayr
(kebaikan) dan an-nikmah (kenikmatan). Dalam maksud yang mudah, rahmah
membawa maksud kebaikan, kasih sayang dan kenikmatan yang luas pada semua
manusia.
Dikalangan
para ulama tafsir, seperti Ibn Katsir, ketika menafsirkan maksud rahmatan lil
alamin, beliau menyatakan bahawa Allah menciptakan Nabi Muhammad SAW sebagai
rahmat untuk semua manusia. Barangsiapa menerima rahmat ini dan berterima kasih
atas berkat ini, dia akan bahagia di dunia dan di akhirat. Namun, barangsiapa
menolak dan mengingkarinya, dunia dan akhirat akan terlepas darinya, seperti
firman Allah SWT dalam surah Ibrahim ayat 28-29 yang bermaksud :
"Tidakkah
kamu perhatikan orang-orang yang telah menukar nikmat Allah (perintah-perintah
dan ajaran-ajaran Allah) dengan kekafiran dan menjatuhkan kaumnya ke lembah
kebinasaan ? Iaitu neraka jahannam ; mereka masuk ke dalamnya ; dan itulah
seburuk-buruk tempat kediaman".
Maksud
rahmat nenurut Imam Ibnu Qayyim pula, beliau menyatakan bahawa :
"Pendapat
yang lebih benar dalam menafsirkan ayat ini adalah bahawa rahmat disini
bersifat umum. Dalam masalah ini, terdapat dua penafsiran. Pertama, alam
semesta secara umum mendapat manfaat dengan diutusnya Nabi Muhammad SAW. Orang
yang mengikuti beliau, meraih kemuliaan di dunia dan akhirat sekaligus. Orang
kafir yang memerangi beliau, manfaat yang mereka dapat adalah disegerakan
pembunuhan dan maut bagi mereka, itu lebih baik bagi mereka. Orang munafik,
mereka mendapat manfaat berupa pemeliharaan darah, harta, keluarga dan
kehormatan mereka. Penafsiran kedua, Islam adalah rahmat bagi setiap manusia,
namun orang yang beriman menerima rahmat ini dan mendapat manfaat di dunia dan
di akhirat. Sedangkan orang kafir menolaknya"
Selain
itu, menurut Imam Muhammad bin Ali Asy-Syaukani pula dalam kitabnya Fathul
Qadir, beliau menyatakan bahawa :
"Makna
ayat ini adalah 'Tidaklah Kami mengutusmu, wahai Muhammad, dengan membawa
hukum-hukum syariat, melainkan sebagai rahmat bagi seluruh manusia tanpa ada
keadaan atau alasan khusus yang menjadi pengecualian'. Dengan kata lain,
'satu-satunya alasan Kami mengutusmu, wahai Muhammad, adalah sebagai rahmat
yang luas. Ini kerana Kami mengutusmu dengan membawa sesuatu yang menjadi sebab
kebahagiaan di akhirat"
Dalam
kitab tafsir al-Qurtubi, direkodkan perkataan oleh Ibnu Abbas, beliau berkata :
"Muhammad
SAW adalah rahmat bagi seluruh manusia. Bagi yang beriman dan membenarkan
ajaran beliau, akan mendapat kebahagiaan. Bagi yang tidak beriman kepada
beliau, diselamatkan dari bencana yang menimpa umat terdahulu berupa tenggelam
ke dalam bumi atau ditenggelamkan dengan air",
Demikian
beberapa sudut pandang dikalangan para ulama tafsir di dalam memaknai maksud
rahmat. Berdasarkan penafsiran yang diberikan, rumusan mudah yang boleh kita
nyatakan bahawa perkataan rahmat itu sendiri merujuk kepada apa yang ada pada
baginda Nabi Muhammad SAW. Baginda Nabi selaku pembawa hukum-hukum syariat yang
sempurna, padanya terkandung kasih sayang yang luas meliputi seluruh umat
manusia. Ini berdasarkan apa yang boleh kita perhatikan, bagi mereka yang
beriman, dunia dan akhirat pastinya bahagia. Bagi mereka yang kafir, menolak
akan ajaran Nabi, diberikan rahmat ditangguhkan azab seksaan seperti yang telah
menimpa umat terdahulu. Bagi golongan munafik pula, mereka juga beroleh rahmat
daripada Nabi dengan dilindungi darah, harta dan keturunan mereka. Nabi tidak
ambil tindakan untuk bunuh kaum munafik meskipun dikhianati oleh mereka.
Gagasan
rahmatan lil alamin bukanlah hak milik eksklusif parti tertentu. Slogan ini
adalah petikan daripada apa yang dinyatakan oleh Allah SWT. Oleh itu, segala
bentuk rahmatnya Islam ini sudah terisi pada baginda Nabi SAW, maka mengikuti
sunnah baginda Nabi juga bermaksud kita merasai kasih sayang Allah dan Rasul
Nya. Jika sebaliknya, kita menolak dengan tidak mengikuti sunnahnya, ini
bermakna kita telah menolak ajaran Nabi serta kasih sayang Allah dan Rasul Nya.
Selain itu, agama Islam yang diturunkan oleh Allah berupa suatu angerah besar
kepada umat manusia. Mengajak kepada kebaikan dan mencegah daripada
kemungkaran. Islam memerintahkan kita dengan rahmat Nya, bersikap adil pada
semua umat manusia. Berbuat baik kepada mereka dan menunaikan hak sesama
manusia dengan tidak menzalimi dan menindas sekalipun kepada mereka yang bukan
Islam.
Gagasan
ini juga selain membawa mesej kesejahteraan pada semua, ianya juga membawa
mesej ketegasan bertempat. Ini bermakna, sekalipun agama Islam menyuruh kita
berkasih sayang sesama umat manusia, namun suruhan itu sama sekali tidak
menafikan hak kemarahan dan penegasan kita tatkala maruah Islam dirobek.
Gagasan Rahmatan lil Alamin ini tidaklah bertujuan menjadikan kita sebagai
seorang yang lemah, naif dan dungu sehingga maruah dipijak. Ada ketikanya, kita
perlu bertegas akan hal-hal yang menjatuhkan maruah Islam. Seperti apabila
Islam dihina, maruah agama terluka, kita dituntut untuk berasa sensitif, marah
dan kecewa dengan penghinaan tersebut. Pun begitu, kemarahan dan sensitif ini
perlu diterjemahkan dalam kerangka yang dibenarkan oleh syarak. Tidak melampaui
batas.
Demikian
apa yang boleh kita ambil intipati dari gagasan Rahmatan lil Alamin ini. Kita
harus sedar bahawa gagasan ini merupakan seruan agama Islam yang mutlak milik
Allah. Ada pun kita hanyalah pelaksana kepada seruan gagasan ini. Bagi
merealisasikan gagasan ini, sudah pasti ianya memerlukan kita untuk kembali
kepada al-Quran dan hadith. Mesti merujuk sirah kehidupan baginda Nabi SAW dan
para sahabat Nabi. Setiap dikalangan kita yang membawa seruan ini perlu lebih
jujur dan amanah dengannya, tidak sekadar menjadikan alat tunggangan untuk
mencapai kepentingan tertentu. Apatah lagi untuk dijadikan modal menghalalkan
sesuatu yang haram dan sebaliknya mengharamkan sesuatu yang halal. Semoga Allah
merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan