Asas
kepada kesejahteraan dan keterjaminan keamanan kehidupan ini sedikit-sebanyak
terletak kepada nilai bertoleransi. Malah, nilai ini lebih penting untuk
diterjemahkan bagi masyarakat yang hidup di dalam suasana kepelbagaian bangsa,
agama dan kepercayaan. Dalam konteks ini, bertoleransi merupakan suatu yang
dituntut oleh agama dengan diajar dan ditunjuk oleh baginda Rasulullah SAW.
Lebih-lebih apabila baginda Nabi berinteraksi dengan golongan mereka yang bukan
Islam. Melalui petunjuk al-Quran dan hadith, kita akan dapat melihat bagaimana
Islam mengajar umatnya untuk hidup dalam keadaan saling bertoleransi.
Merujuk
Pusat Rujukan Persuratan Melayu, perkataan toleransi membawa maksud sabar atau
sikap bertolak-ansur. Ia juga boleh membawa maksud sikap dapat menerima atau
menghormati pendapat, fikiran dan kepercayaan individu lain. Dalam agama Islam,
toleransi boleh dimaksudkan dengan pelbagai terma diatas nama rahmat atau kasih
sayang. Diatas nilai dan terma tersebut, kita dapat melihat beberapa ayat di
dalam al-Quran dan juga di dalam hadith yang menyatakan secara prinsip,
melarang umat Islam bersikap zalim, tidak berlaku adil dan menindas pihak yang
berbeza dengan mereka. Keadilan mesti ditegakkan merentasi segala rancam
perbezaan.
Bahkan,
bersikap bertoleransi juga merangkumi maksud menghormati hak setiap individu
dengan bersikap adil. Kerana bersikap adil itu lebih dekat kepada ketaqwaan dan
disukai oleh Allah SWT. Sepertimana firman Nya di dalam surah al-Mumtahanah
ayat 8 yang bermaksud :
"Allah
tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang
yang tiada memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari
negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil"
Ayat
ini diturunkan bertujuan untuk menjawab satu peristiwa yang berlaku kepada Asma
Binti Abi Bakar yang telah menerima kedatangan ibunya bernama Qatilah Binti
'Abdil 'Uzza yang bukan Islam. Lalu beliau bertanyakan kepada Rasulullah SAW
tentang hasrat ibunya yang mahu sangat untuk menyambung hubungan dengannya.
Maka baginda Nabi SAW pun menjawab dengan menyatakan bahawa boleh. Bahkan Nabi
juga menyuruh Asma' untuk menerima hadiah pemberian ibunya. Keadaan ini
menjelaskan bahawa tidak ada masalah bagi kita melakukan kebaikan kepada mereka
yang bukan Islam walau berbeza agama, lebih-lebih lagi kepada kaum keluarga
kita walau mereka golongan bukan Islam.
Melalui
petunjuk baginda Nabi SAW, kita dapat melihat bagaimana terjemahan interaksi
dengan orang bukan Islam itu diajar dan ditunjuk oleh baginda Nabi SAW.
Antaranya Nabi SAW melarang untuk kita menyakiti dan menzalimi orang bukan
Islam. Seperti yang disebutkan oleh baginda Nabi dalam sebuah hadith riwayat
Bukhari, daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'As bahawa Nabi SAW bersabda :
"Sesiapa
yang membunuh seorang yang berada dalam perjanjian damai, dia tidak akan
menghidu bau syurga, walaupun bau syurga itu dapat dihidu dari jarak empat
puluh tahun"
Dalam
ucapan hadith yang lain, riwayat Abu Daud dan selainnya, baginda Nabi SAW
bersabda yang bermaksud :
"Ketahuilah
bahawa sesiapa yang menzalimi orang mu'ahid, atau mengurangkan haknya atau
membebankannya melebihi kemampuannya, atau mengambil sesuatu daripadanya tanpa
kerelaan, aku akan mendakwanya pada hari kiamat".
Ungkapan
oleh Nabi Muhammad SAW memberikan isyarat kepada umat Islam agar tidak sesekali
melakukan sesuatu perkara yang boleh menyakiti dan menzalimi mereka yang bukan
Islam. Sekalipun kita majoriti, biarpun kita tuan empunya tanah tersebut, kita
harus memenuhi hak mereka yang bukan Islam dengan menjamin keselamatan,
keadilan dan hak manusiawi yang lain tanpa mengurangi atau melebihi. Selain
itu, baginda Nabi SAW juga memberikan penghormatan kepada orang bukan Islam
yang bersikap baik dan menziarahi mereka yang sakit. Perkara ini sepertimana
yang terkandung dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Jabir bin Mut'im,
telah berkata :
"Rasulullah
SAW telah bersabda pada tawanan perang Badar, "Jika sekiranya Mut'im bin
Adiy masih hidup, lalu memintaku melepaskan tawanan ini, aku akan bebaskan
dia".
Juga
dalam hadith yang lain, riwayat Bukhari, daripada Anas bin Malik RA telah
berkata :
"Ada
seorang budak Yahudi yang bekerja membantu Nabi SAW telah menderita sakit. Maka
Nabi SAW menziarahinya dan baginda duduk di sisi kepalanya lalu menyeru:
"Masuklah Islam". Budak itu memandang kepada bapanya yang berada
berdekatannya, lalu bapanya berkata,: "Taatilah Abu al-Qasim SAW".
Lantas budak itu memeluk Islam. Kemudian Nabi SAW keluar sambil bersabda:
"Segala puji bagi Allah yang telah menyelamatkan budak itu dari neraka.”
Dalam
soal berinteraksi dengan orang bukan Islam juga, baginda Nabi SAW seorang yang
memberikan kemaafan kepada mereka yang menyakiti baginda Nabi. Ini sepertimana
hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari, daripada Anas bin Malik RA yang bermaksud
:
"Bahawa
seorang perempuan Yahudi telah datang bertemu Rasulullah SAW membawa biri-biri
yang beracun, Rasulullah SAW pun memakannya. Kemudian dia telah dibawa bertemu
Rasulullah SAW. Rasulullah bertanya tujuan perempuan tersebut berbuat begitu,
maka dia menjawab, "Aku mahu membunuhmu". Nabi SAW menjawab,
"Allah SWT tidak akan mengurniakan kekuatan kepadamu untuk
melakukannya". Para sahabat bertanya kepada Nabi SAW : "Perlukah kita
membunuhnya ?" Berkata Rasulullah SAW : "Tidak." Anas berkata,
"Aku masih dapat mengecam kesan racun di bibir atas Nabi SAW".
Ini
juga sebahagian toleransi yang membawa kepada usaha dakwah yang baik.
Terkadang, kita seringkali menyeru mereka dengan kata-kata tetapi kurang pada
tindakan sehingga Islam itu dapat dilihat pada ungkapan sahaja tetapi tidak
pada akhlaknya. Selain itu juga, dalam kerangka toleransi baginda Nabi dalam
berinteraksi dengan orang bukan Islam, baginda Nabi juga pernah menerima hadiah
dari orang bukan Islam. Dalam satu hadith hasan riwayat al-Bazzar, daripada
Buraydah bin al-Husayb RA berkata :
"Al-Muqawqis
(atau Cyrus Koptik - pemerintah Mesir berbangsa Qibtiy, sebelum kedatangan
Islam) telah menghadiahkan dua orang budak perempuan. Salah seorang daripadanya
ialah Mariah, iaitu yang menjadi ibu kepada anak baginda Nabi, Ibrahim. Yang
kedua (bernama Sirrin) baginda SAW berikan kepada Hassan bin Thabit dan menjadi
ibu kepada 'Abd al-Rahman bin Hassan. Cyrus Koptik itu juga menghadiahkan
kepada baginda Nabi seekor baghal (keldai) dan baginda Nabi menerimanya".
Demikianlah
beberapa contoh sikap toleransi baginda Nabi SAW dalam berinteraksi dengan
orang bukan Islam. Perkataan "kafir" juga merujuk kepada makna
orang bukan Islam, bukanlah sesuatu gelaran yang halal kita perangi tanpa sebab
yang dibenarkan oleh Allah. Mereka yang hidup aman dengan orang Islam wajib
dipenuhi hak-hak mereka sebagai seorang manusia. Ini termasuklah hak berlaku
adil, hak keselamatan dan selainnya. Toleransi merupakan kata kunci yang
mengukuhkan institusi masyarakat. Tanpa nilainya, pastinya kita hidup dalam
perbalahan, peperangan dan pergaduhan yang merugikan. Namun begitu, maksud
toleransi di sini ada batasannya. Ianya tidak bermaksud kita perlu turut
menyembah apa yang mereka sembah, kita perlu turut melakukan ritual agama
mereka. Perkara tersebut tidak lagi dinamakan toleransi. Hal itu sudah
melampaui batas. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan