Umum
mengetahui bahawa Israk dan Mikraj merupakan salah satu peristiwa agung dalam
Islam yang berlaku kepada baginda Nabi Muhammad SAW. Peristiwa agung ini juga
merupakan medan bagi menguji keimanan kita kepada Allah SWT antara percaya atau
tidak. Namun begitu, diatas landasan iman yang suci, memperakui dan mempercayai
akan kebenaran berlakunya peristiwa agung ini adalah suatu tuntutan keimanan
kita kepada Allah. Ini bermakna, golongan yang mereka menolak akan kebenaran
peristiwa Israk dan Mikraj ini pastinya bukanlah termasuk dikalangan orang yang
beriman. Kerana bagi orang yang beriman, apa sahaja yang diungkapkan oleh
baginda Nabi tidak lain datangnya dari wahyu Allah SWT.
Pada
peristiwa Israk dan Mikraj, pelbagai hikmah yang tersirat dan yang tersurat
yang boleh kita ambil sebagai pengajaran bersama. Selain padanya berlaku
penurunan syariat solat untuk umat Nabi Muhammad SAW, peristiwa ini juga adalah
merupakan pengubat duka baginda Nabi SAW di tahun kesedihan. Menurut Syeikh
Syafiyurrahman al-Mubarakfuri dalam kitab terkenalnya, ar-Rahiq al-Makhtum,
peristiwa Israk dan Mikraj terjadi setelah baginda Nabi SAW bersedih dan
berdukacita dengan bertimpa-timpa kesedihan. Pada tahun tersebut, disebutkan
sebagai Tahun Kesedihan. Pelbagai mehnah dan tribulasi dakwah, juga dugaan
kehidupan meredhai insan-insan yang tersayang.
Pada
tahun tersebut, baginda Nabi SAW kehilangan dua insan yang tersayang. Iaitulah
bapa saudara, Abu Talib dan isteri yang tercinta, Khadijah. Abu Talib, bukan
sahaja mempunyai darah pertalian sebagai bapa saudara Nabi, bahkan beliau
adalah antara insan yang menjadi pelindung kepada Nabi SAW. Abu Talib telah
menghembuskan nafas terakhirnya pada bulan Rejab tahun ke-10 kenabian. Pada
sebelum itu, Nabi Muhammad dan umat Islam yang lain telah diboikot oleh kaum
Musyrikin Quraisy. Pemboikotan itu adalah tindak balas terhadap baginda Nabi
SAW setelah baginda Nabi menolak tawaran istimewa mereka bertujuan untuk
berhenti menyebarkan agama Allah.
Selepas
beberapa bulan, pada tahun kenabian yang sama, telah pergi menghadap ilahi
isteri tercinta baginda Nabi Muhammad SAW pada bulan Ramadan. Menurut Imam Ibnu
Jauzi dalam kitabnya, at-Talqih, Khadijah telah meninggal dunia pada
usia 65 tahun manakala usia baginda Nabi sewaktu itu ialah 50 tahun. Bagi
baginda Nabi, Khadijah merupakan anugerah Allah SWT kepada Nabi. Beliau hidup
bersama Nabi lebih kurang 25 tahun, turut merasai jerit-perih dakwah suaminya,
Nabi Muhammad. Setelah daripada pemergian dua insan yang tersayang ini,
bertimpa-timpa lah kesedihan demi kesedihan yang meragut jiwa dan perasaan
baginda Nabi. Dakwah Nabi ditolak oleh penduduk Taif.
Dengan
penuh kedukaan, baginda Nabi SAW telah menghampiri sebuah pohon anggur yang
rimbun. Baginda duduk dibawah naungannya dengan menyandarkan diri pada tembok.
Kemudian baginda menadah lalu berdoa kepada Allah SWT. Hal ini sepertimana yang
dinukilkan oleh Imam at-Thabarani dalam kitab al-Mu'jam al-Kabir, yang
bermaksud :
"Allahuma
Ya Allah, kepada-Mu aku mengadukan kelemahanku, kekurangan daya upayaku di
hadapan manusia. Wahai Tuhan Yang Maha Pemurah, Engkaulah Tuhan orang-orang
yang lemah dan Tuhan pelindungku. Kepada siapa hendak Engkau serahkan nasibku?
Kepada orang jauhkah yang berwajah muram kepadaku atau kepada musuh yang akan
menguasai diriku? Asalkan Engkau tidak murka kepadaku, aku tidak peduli sebab
sungguh luas kenikmatan yang Engkau limpahkan kepadaku. Aku berlindung kepada
nur wajah-Mu yang menyinari kegelapan dan kerana itu yang membawa kebaikan di
dunia dan akhirat dari kemurkaan-Mu dan yang akan Engkau timpakan kepadaku.
Kepada Engkaulah aku adukan halku sehingga Engkau redha kepadaku. Dan, tiada
daya upaya melainkan dengan kehendak-Mu."
Dengan
kerahmatan Allah, Tuhan yang tidak pernah lena dari memantau hamba Nya, telah
menghadiahkan suatu peristiwa agung kepada Nabi juga kepada kita semua sebagai
umatnya. Melalui peristiwa Israk dan Mikraj ini, baginda Nabi SAW telah dibawa
berjalan dari Masjidil Haram di Makkah, bergerak menuju ke Masjid Al-Aqsa di
Palestin. Kemudiannya, dengan kekuasaan dan kebesaran Allah, baginda diangkat
ke langit sehingga menuju ke langit ketujuh. Pada setiap lapisan langit
tersebut, baginda diberi peluang bertemu sebahagian para Nabi yang terdahulu
dan sampai di akhirnya, baginda telah menerima suatu syariat yang besar dalam
kehidupan umat Islam, iaitulah syariat solat fardhu. Dalam peristiwa ini juga,
baginda telah diperlihatkan tentang kebesaran dan kekuasaan Allah sekaligus
menambahkan kekuatan semangat dan membangkitkan semula roh untuk terus
bertenaga menyebarkan risalah Islam.
Oleh
yang demikian, apa yang boleh kita perhatikan adalah tatkala baginda diselubungi
kesediahan dan kedukaan ujian kehidupan, Allah SWT telah membawa baginda menuju
ke masjid-masjid. Ini juga merupakan isyarat khabar gembira buat orang yang
beriman, apabila dilanda kedukaaan dan kesedihan, masjid adalah tempat yang
boleh memberikan ketenangan. Masjid, selain tempat melakukan ibadah mengabdikan
diri kepada Allah, ianya juga tempat umat bersosial, berekonomi dan sebagainya.
Termasuklah juga tempat beroleh ketenangan. Demikian juga bagaimana baginda
telah dibawa naik ke langit bertemu dengan para Nabi yang terdahulu. Ini juga
memberi isyarat kepada kita untuk bertemu dengan orang-orang soleh sebagai
pengubat duka akan ujian kehidupan. Pada wajah orang soleh itu, tentunya
mencerminkan ketenangan.
Israk
dan Mikraj merupakan suatu hadiah untuk baginda Rasulullah bagi menguatkan
semangat setelah kesedihan demi kesedihan menimpa baginda. Penting dan mustahak
bagi kita fahami akan sifat dunia yang datang untuk menguji kita semua. Tidak
ada yang dapat menghalang daripada diuji dan diduga kecuali setelah kita
kembali ke pangkuan ilahi. Lihatlah bagaimana Allah menghadiahkan kekasih Nya,
dengan berjalan menuju ke masjid, kemudian bertemu dengan para Nabi terdahulu.
Seteruk mana pun ujian dan dugaan yang menimpa, pastinya ada penamatnya. Namun
harus diingat, plot penamat akan segala kesedihan di dunia ini bergantung
kepada keimanan kita kepada Allah. Sekiranya kita banyak bersabar dengan
mengingati Allah, maka berjayalah kita. Sebaliknya, jika kita asyik mengeluh
dan terus menyalahi takdir, rugilah kita di negeri akhirat sana. Semoga Allah
merahmati dan mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan