Polemik
berkenaan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam bukanlah suatu
perkara baharu. Sejak beberapa tahun yang lalu, isu ni berbangkit apabila
sebuah majalah khas untuk penganut Kristian, iaitu majalah Herald-The Catholic
Weekly membuat tuntutan untuk menerbitkan majalah berkenaan dalam bahasa Melayu
dengan menggunakan perkataan "Allah" sebagai terjemahan kepada
perkataan "God". Rentetan daripada tuntutan tersebut, telah berlaku
perbincangan dan lontaran pendapat oleh ramai pihak antaranya termasuklah para
mufti, badan bukan kerajaan (NGO) Islam, parti politik, para ahli akademik dan
selainnya. Isu penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam ini bukan sahaja
harus dilihat dari sudut hukum, bahkan harus diambil kira kewajarannya dengan
melihat faktor isu setempat.
Bagi
merungkaikan isu ini, pertamanya harus kita memahami antara orang bukan Islam "menyebut"
kalimah Allah dan "mengguna" kalimah Allah, ianya merupakan
dua hal yang berbeza. Perkara penting untuk dilihat supaya kita tidak keliru
akan istilah-istilah ini yang kadang-kala nampak seperti sama tetapi membawa
maksud yang berbeza. Ada yang beranggapan, orang bukan Islam boleh menyebut
kalimah Allah tetapi tidak boleh menggunakannya di dalam kitab dan sebagainya.
Pun begitu, isu penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam dalam konteks
negara kita adalah sesuatu yang janggal dan pelik. Sedangkan, penggunaan
kalimah Allah oleh agama selain Islam telah lama berlaku di banyak negara
antaranya di Mesir, Jordan, Lebanon dan seumpanya.
Dalam
soal menyebut nama Allah oleh orang bukan Islam, terdapat banyak dalil al-Quran
dan al-Sunnah yang menunjukkan tiada halangan atau larangan bagi orang bukan
Islam menyebut nama Allah. Ini sepertimana yang dinyatakan di dalam al-Quran,
surah al-Ankabut ayat 63, firman Allah SWT yang bermaksud :
“Dan
sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik)
itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya
tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab:
“Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur
disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak
menggunakan akal (untuk memahami tauhid)"
Berdasarkan
ayat ini, Allah dan Rasul Nya tidak sama sekali melarang atau membantah orang
bukan Islam menyebut nama Allah sebagai Tuhan yang menciptakan segalanya.
Malah, kita boleh lihat baginda Nabi Muhammad SAW diperintahkan untuk
mengucapkan syukur kerana mereka mengakui Allah, tidak disebut nama-nama
berhala sembahan mereka. Ini menunjukkan bahawa orang bukan Islam menyebut nama
Allah tidaklah salah dan berdosa. Apa yang dilarang dan dimusuhi oleh Allah dan
Rasul Nya adalah kesyirikan yang mereka lakukan. Maka disini jelaslah bahawa
orang bukan Islam boleh menyebut nama Allah seperti orang Islam lain
menyebutnya.
Selain
itu, satu terma lagi ialah "mengguna" kalimah Allah. Sekiranya
sekadar menyebut nama Allah, tidak menjadi masalah, bagaimana pula tentang
orang bukan Islam menggunakan nama Allah untuk tujuan khusus agamanya. Seperti
yang kita nyatakan, penggunaan kalimah Allah oleh agama selain Islam telah
berlaku sejak zaman awal Islam lagi. Hal ini boleh kita lihat dalam al-Quran
melalui firman Allah SWT dalam surah al-Hajj ayat 40, yang bermaksud :
“..Dan
kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan)
setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat ibadah rahib, gereja-gereja
(kaum Nasrani), rumah ibadah Yahudi, dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang
sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam tempat itu dan sesungguhnya
Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya
Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa".
Ayat
ini adalah berkenaan perintah jihad oleh Allah SWT. Berdasarkan pemahaman ayat
tersebut, kita akan dapati Allah melarang kita daripada mencerobohi rumah-rumah
ibadat agama lain yang padanya banyak disebutkan nama Allah. Menurut Syeikh Dr.
Wahbah al-Zuhaili ketika menjelaskan maksud ayat ini, beliau menjelaskan dalam
kitab tafsirnya, Tafsir al-Munir, dengan menyatakan bahawa disebut nama
Allah banyak-banyak dalamnya bermaksud disebut nama Allah pada empat tempat
yang dinyatakan (tempat pertapaan, gereja Kristian,rumah ibadah Yahudi dan
Masjid). Demikian yang dinyatakan oleh Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili. Ini
menunjukkan pada asasnya, tidak menjadi suatu kesalahan besar sekiranya nama
Allah digunapakai oleh agama lain selain Islam. Maka tidak hairanlah sekiranya
hari ini, kita lihat gereja-gereja Kristian menggunakan nama Allah, menggantung
kalimah Allah dan menterjemahkan perkataan "God" kepada maksud
Allah.
Pun
begitu, sebahagian para sarjana Islam tidak bersetuju akan penggunaan nama
Allah oleh orang bukan Islam. Ini kerana mereka berpandangan kalimah Allah
adalah nama khas yang tidak ada pertikaian dikalangan umat Islam sehingga hari
ini. Begitu juga jika ada yang berpandangan bahawa orang musyrikin menyebut
nama Allah dengan mengakui Allah yang menciptakan segalanya, mereka menolak
dengan menyatakan bahawa kalimah Allah yang dimaksudkan oleh mereka adalah
Tuhan mereka, tidak dimaksudkan dengan Tuhan orang Islam. Meski kalimah yang
sama tetapi maksud yang berbeza. Buktinya, mereka tidak menyembah Allah kerana
bukan Allah, Tuhan yang diyakini oleh orang Islam. Mereka juga menyatakan
al-Quran sebenarnya menterjemahkan kata-kata mereka yang tentunya bukan dalam
bahasa Arab tetapi dalam bahasa merek sendiri.
Kewajaran
penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam perlu dilihat dalam kerangka
yang lebih luas. Jika mahu dibenarkan, perlu diletakkan garis panduan yang
ketat agar kebenaran penggunaan ini tidak akan disalahgunakan sehingga boleh
menimbulkan kekeliruan dan kegusaran oleh umat Islam. Meskipun tiada halangan
dari sudut agama, namun kegusaran umat Islam di Malaysia untuk membenarkan
orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah adalah lebih kepada kebimbangan
terhadap unsur penyalahgunaan dan eksploitasi nama Allah. Ini juga secara tidak
langsung boleh membuka ruang kepada isu penghinaan nama Allah, menyebarkan
agama selain Islam kepada orang Islam dan lain-lain kebimbangan lagi. Walau
apapun hujah dan pendiriannya, kita semua bersetuju untuk menentang sebarang
penyalahgunaan nama Allah walau siapa pun yang melakukannya. Kita boleh berbeza
berkenaan hukum penggunaan kalimah Allah diatas pelbagai sandaran dalil dan
hujah, namun kita semua sama sekali tidak meredhai sebarang bentuk
penyalahgunaan nama kalimah Allah. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan