Rabu, 11 Disember 2024

NAFKAH SEBAGAI SUATU TUNTUTAN SYARAK

 

Antara perkara yang tidak dapat dipisahkan oleh makhluk yang bernama manusia ialah tentang soal tanggungjawab. Insan yang disebut juga sebagai manusia merupakan makhluk Allah yang sangat istimewa. Selain kejadian manusia yang diiktiraf oleh Allah SWT sebagai sebaik-baik ciptaan, manusia juga dimuliakan dengan menggalas tanggungjawab mengimarahkan bumi Allah SWT ini. Berbeza dengan makhluk yang lain, manusia disebutkan oleh Allah di dalam al-Quran sebagai umat terbaik dengan tanggungjawab menyeru manusia kepada kebaikan dan mencegah manusia dari berbuat kemungkaran. Semuanya kerana nilai tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah SWT.

Dalam fasa kehidupan berumahtangga, tanggungjawab antara lain ialah kunci kepada keutuhan dan keharmonian hidup selain saling memberi penghormatan, saling bantu-membantu dan memahami antara satu sama lain. Tanggungjawab yang paling utama ialah peranan si suami memberikan nafkah kepada isteri dan anak-anak. Perkataan "Nafkah" adalah berasal dari bahasa Arab. Dalam kitab al-Mu'tamad fi al-Fiqh al-Syafie, nafkah pada sudut bahasa bermaksud mengeluarkan iaitu merujuk kepada pembiayaan belanja yang dikeluarkan oleh seseorang terhadap ahli keluarganya. Pada sudut istilah syarak pula, ungkapan nafkah bermaksud makanan, pakaian, tempat tinggal dan selainnya. Nafkah pula dibahagikan kepada dua iaitu nafkah zahir dan nafkah batin. Kesemua itu disebut sebagai nafkah kerana dikeluarkan atau dibelanjakan untuk tujuan keperluan tersebut.




Kemuliaan seorang suami adalah duduk letaknya kepada tanggungjawab memberikan nafkah kepada anak dan isteri. Secara umum, Allah SWT melalui al-Quran memberikan penghormatan besar kepada kaum lelaki yang memiliki tanggungjawab utama lebih-lebih mereka yang bergelar suami. Penghormatan tersebut dapat dilihat melalui firman Allah SWT dalam surah al-Nisa' ayat 34, yang bermaksud :

"Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka".

Berdasarkan ayat ini, kedudukan kaum lelaki adalah sangat istimewa bersesuaian dengan amanah dan tanggungjawab yang dipikul olehnya. Menurut Sayyid Qutub dalam kitab tafsirnya, Fi Zilal al-Quran, beliau menjelaskan bahawa Allah telah menciptakan manusia lelaki dan perempuan sebagai suami isteri mengikut peraturan semesta untuk membangunkan alam ini. Di antara tugas-tugas perempuan yang telah dijadikan Allah ialah mengandung, melahir, menyusu dan membela anak selaku hasil hubungan dengan lelaki. Tugas-tugas ini adalah tugas yang besar dan penting bukannya tugas yang senang dan kecil yang boleh dilaksanakan begitu sahaja tanpa persediaan jasmani, persediaan kejiwaan dan persediaan amali yang mendalam dalam diri perempuan.

Tambah beliau lagi, oleh itu adalah adil bagi Allah meletakkan ke atas bahu lelaki tugas mengadakan keperluan-keperluan rumahtangga dan tugas memberi perlindungan kepada perempuan supaya ia dapat memberi tumpuan kepada tugas yang penting ini. Tentulah tidak sewajarnya ia dipaksa mengandung, melahir, menyusu dan memelihara anak-anak sedangkan serentak dalam waktu yang sama ia terpaksa bekerja, berpenat dan berjaga untuk memelihara keselamatan dirinya dan keselamatan anaknya. Demikian penjelasan oleh Saayid Qutub. Amanah dan tanggungjawab terbesar bagi para suami ialah memberikan nafkah kepada ahli keluarga. Hal ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 233, firman Allah SWT yang bermaksud :

"Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya".

Selain itu, tuntutan memberi nafkah juga turut ditekankan oleh baginda Nabi Muhammad SAW. Dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud, daripada Mu’awiyah al Qusyairi R.anhu, telah bertanya kepada Nabi SAW yang bermaksud :

"Wahai Rasulullah, apakah hak isteri salah seorang dari kami yang menjadi kewajipan suaminya? ” Baginda menjawab,”Engkau memberi makan kepadanya, jika engkau makan. Engkau memberi pakaian kepadanya, jika engkau berpakaian. Janganlah engkau pukul wajahnya, janganlah engkau memburukkannya, dan janganlah engkau meninggalkannya kecuali di dalam rumah”.




Oleh itu, berdasarkan hujah dan bukti yang jelas dari wahyu Allah, maka para ulama telah bersepakat menyatakan bahawa hukum wajib bagi suami memberikan nafkah terhadap anak dan isterinya. Kewajiban memberi nafkah ini termasuklah menafkahi isteri yang bekerja atau memiliki pendapatan sendiri. Ini bermakna walaupun isteri seorang yang bekerja dan mempunyai pendapatan, tetap wajib suami menafkahi isterinya dan kewajiban tersebut tidak gugur. Namun begitu, Syeikh Wahbah al-Zuhayli menyebutkan dalam kitabnya, al-Fiqh al-Islam wa Adillatuh, kewajiban menafkahi isteri oleh sang suami akan tergugur sekiranya isteri tersebut menghalalkannya. Dalam keadaan itu, maka gugurlah kewajiban suami menafkahi isterinya.

Selain persoalan hukum memberikan nafkah, turut menjadi perbualan masyarakat ialah tentang senarai perkara yang disebutkan sebagai nafkah. Sebahagian masyarakat beranggapan bahawa duit poket yang diberikan oleh suami kepada isterinya dianggap sebagai nafkah. Tidak kurang pula ada yang beranggapan bahawa duit kepunyaan suami adalah hwk milik isteri jua. Soalnya, apakah perkara yang dianggap sebagai nafkah itu hanya tertakluk kepada pemberian wang ringgit semata-mata ? Dalam hal ini jumhur (majoriti) para ulama meletakkan 7 perkara dibawah maksud nafkah. Sebagaimana yang dinukilkan dalam kitab Mughni al-Muhtaj, tujuh hal tersebut merangkumi makanan, barang dapur, pakaian, tempat tinggal, alat-alat untuk membersihkan diri, barangan rumah dan pembantu isteri jika kebiasaannya isteri mempunyai pembantu.

Berdasarkan penjelasan tersebut, difahami bahawa para suami bertanggungjawab memberi nafkah memenuhi tujuh keperluan tersebut. Pun begitu, tanggungjawab memberi nafkah oleh suami mestilah ditunaikan dalam kerangka kemampuan si suami. Ini bermakna para suami wajib menyediakan tempat tinggal, makanan dan sebagainya dengan kadar kemampuannya dan bukannya mengikut kehendak isteri. Ini selari dengan firman Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-Talaq ayat 7 yang bermaksud :

"Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan".

Oleh yang demikian, dalam perbahasan para ulama seperti yang dinukilkan dalam kitab Hasyiyah al-Bajuri ala Ibn Qasim, para ulama membahagikan kategori suami kepada tiga golongan berdasarkan kemampuan. Iaitulah golongan pertama, suami yang senang atau kaya. Kedua, golongan suami yang sederhana dan terakhir golongan ketiga ialah golongan suami yang susah. Para suami wajib memberi nafkah dalam kadar kemampuannya. Maka jelaslah kepada kita bahawa sesungguhnya kewajiban memberi nafkah adalah sesuatu yang dituntut oleh syarak. Untuk itu, pemberian nafkah hendaklah tertakluk dibawah ketetapan syariat dan bukannya mengikut kemahuan dan kehendak isteri. Sekalipun jika keperluan nafkah sudah dipenuhi, jika ada lagi pemberian oleh suami maka hal itu termasuk dalam bab ihsan si suami. Semoga Allah memberkati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan