Rabu, 18 Disember 2024

HUKUM ISTIGHATHAH : SATU PENILAIAN

 

Menginsafi dan menyedari hakikat bahawa sesungguhnya kejadian manusia itu diciptakan dalam keadaan yang penuh kelemahan dan kekurangan. Kelemahan manusia merupakan suatu dalil dan bukti bahawa hidup memerlukan kepada suatu pergantungan harap.Oleh kerana itu, manusia tidak dapat lari daripada bergantung harap memohon pertolongan Tuhan yang Maha Kuasa. Kaum manusia yang penuh dengan kekurangan ini bukan sahaja memohon pada perkara yang dihajatkan semata bahkan memohon perlindungan daripada perkara buruk dan keji yang manusia itu sendiri tidak inginkannya. Sesungguhnya sikap dan perbuatan berdoa itu sendiri melambangkan hubungan kita dengan samg pencipta alam iaitu Allah SWT.

Dalam kita menadah tangan memohon doa, terdapat pelbagai bentuk doa yang disyariatkan oleh Allah SWT. Ini termasuklah yang dikatakan sebagai Istighathah (إستغاثة). Ungkapan istighathah berasal dari bahasa Arab. Menurut Imam al-Syaukani dalam kitabnya, al-Durr al-Nadhid, beliau menyatakan bahawa istighathah merujuk kepada maksud meminta pertolongan. Ia juga bermaksud menghilangkan kesempitan. Ia sama seperti kalimah الإستنصار yang juga bermaksud meminta pertolongan dan kalimah الإستعانة bermaksud meminta bantuan. Selain itu, Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab dalam kitabnya, Syarah Ushul Tsalatsah, istighathah bermaksud memohon keselamatan iaitu keselamatan dari penderitaan dan kebinasaan. Secara rumusannya, istighathah dapat difahami sebagai suatu bentuk doa memohon bantuan pertolongan.




Berdasarkan definisi yang telah dinyatakan ini, perbuatan istighathah boleh dianggap sebagai salah satu bentuk dan jenis permintaan doa. Walau pada dasarnya, doa lebih bersifat umum berbanding dengan makna istighathah. Ini kerana doa secara umumnya dimohon dalam apa jua keadaan tanpa terikat. Ini juga bermaksud doa boleh dipohon dalam keadaan senang mahupun susah. Berbeza dengan istighathah, ianya doa yang dipohon kepada Allah atau kepada individu yang dipohon bantuan pada waktu getir dan susah sahaja. Keadaan getir dan susah ini dapat kita fahami sebagaimana golongan Nabi Musa AS memohon pertolongan dalam bentuk istighathah kepada Nabi Musa AS. Hal Ini dapat dilihat berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Qasas ayat 15 yang bermaksud :

“Maka orang yang dari golongannya (Nabi Musa) meminta pertolongan kepadanya (Nabi Musa), untuk mengalahkan orang yang dari musuhnya.”

Hukum berdoa dengan bentuk istighathah terbahagi kepada dua jenis. Pertama, istighathah yang dibenarkan oleh syarak dan kedua, istighathah yang dilarang oleh syarak. Bagi jenis pertama, istighathah yang dibenarkan oleh syarak terbahagi kepada dua. Pertama, istighathah dengan Allah. Ini bermakna kita beristighathah memohon pertolongan dan bantuan kepada Allah. Perbuatan memohon pertolongan kepada Allah ini merupakan ibadah yang diperintahkan kepada umat manusia. Hanya kepada Nya lah tempat kita memohon pertolongan dan beribadah. Selain itu, Allah SWT yang Maha Berkuasa merakamkan cerita permintaan pertolongan daripada orang-orang yang beriman pada malam peperangan Badar. Firman Nya dalam surah al-Anfal ayat 9 yang bermaksud :

"(Ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada tuhan kamu, lalu Ia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku akan membantu kamu dengan seribu (bala tentera) dari malaikat yang datang berturut-turut".

Bagi jenis yang kedua, istighathah yang dibenarkan oleh syarak ialah istighathah atau meminta tolong dengan Nabi dan manusia lainnya dalam ruang keupayaan, kemampuan dan bersesuaian dengan kedudukan mereka masing-masing. Dan individu yang diminta pertolongan tersebut mestilah masih hidup dan ada bersama dengan orang yang meminta pertolongan tersebut. Jenis yang kedua ini sebagaimana yang dijelaskan, tidak salah meminta pertolongan Nabi dan manusia lain dengan syarat orang yang diminta pertolongan tersebut masih hidup dan ada bersama. Ini sebagaimana yang telah berlaku kepada kaum Nabi Musa AS yang Allah rakamkan kisah di dalam al-Quran. Dalam hal ini, istighathah atau meminta pertolongan dengan manusia ini tidaklah sedikit pun mengurangkan kesempurnaan Allah SWT malah Allah membenarkan hal itu. Demikian istighathah yang dibenarkan oleh syarak.




Jenis kedua iaitu istighathah yang dilarang atau tidak dibenarkan oleh syarak dapat dibahagikan pula kepada tiga bentuk. Bentuk pertama ialah istighathah atau meminta pertolongan dengan Nabi atau dengan orang-orang soleh yang masih hidup dalam perkara yang diluar kemampuan mereka yang dipohon. Misalnya, memohon kepada orang soleh yang masih hidup agar diampunkan dosa atau meminta diberi hidayah. Soal keampunan dan pemberian hidayah bukanlah dibawah kemampuan manusia. Ianya adalah tertakluk kepada Allah sahaja. Maka meminta kepada orang soleh agar dosa diampunkan adalah dilarang sama sekali. Malah istighathah seperti ini boleh jatuh ke lembah kesyirikan yang besar. Kedua, istighathah yang dilarang ialah istighathah dengan orang yang telah meninggal dunia baik dikalangan Nabi mahupun orang lain yang dianggap soleh. Ternyata manusia yang telah mati sama sekali tidak dapat memberi manfaat mahupun mudarat.

Istighathah ketiga yang dilarang oleh syarak ialah meminta pertolongan dengan Nabi SAW atau orang soleh yang masih hidup tetapi tidak bersama mereka yang meminta pertolongan tersebut. Ini kerana Nabi dan orang-orang soleh tidak mempunyai kemampuan untuk mendengar pertolongan tersebut selain tidak mengetahui akan perkara ghaib. Demikian secara ringkas berkenaan bentuk dan jenis istighathah yang dibenarkan dan yang tidak dibenarkan oleh syarak. Selain doa yang berbentuk Istighathah, terdapat juga bentuk doa yang lain seperti Tawassul, Tasyaffu' dan Tawajjuh. Dalam soal istighathah juga, para ulama berbeza pendapat berkenaan persaman dan perbezaan antara Istighathah dan Tawassul. Sebahagian ada yang menyatakan bahawa kedua-duanya adalah sama. Sebahagian lagi menyatakan tidak sama.

Hakikatnya, istighathah dan tawassul tidaklah sama sepertimana yang didakwa. Ini berdasarkan bentuk lafaz yang berbeza. Istighathah mempunyai lafaz secara terus tanpa ada perantaraan manakala tawassul pula mempunyai lafaz dengan menyatakan perantaraan seperti kemuliaan seseorang, perantaraan melalui amal soleh dan sebagainya. Demikian secara ringkas yang boleh difahami. Meski isu istighathah ini menjadi isu khilaf (perbezaan pendapat) dikalangan para ulama, maka sewajarnya kita menimbang tara antara mafsadah (kerosakan) dan maslahah (kebaikan). Memohon pertolongan kepada Allah adalah lebih mulia dan baik serta diterima oleh Nya berbanding memohon selain kepada Nya. Dibimbangi terjunam ke dalam.lembah kesyirikan. Oleh itu, berwaspadalah dengan setiap ucapan kita. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan