Sabtu, 21 Disember 2024

KONSEP NEGARA ISLAM ANTARA TEORI DAN PRAKTIK

 

Kesejahteraan hidup selain keharmonian masyarakat yang terjalin antara resepi kejayaan sesebuah negara. Untuk mengiktiraf sesebuah kemajuan negara, bukan sahaja perlu melihat dalam kerangka pembangunan fizikal negara tetapi juga sangat penting diambil nilai kesejahteraan. Ini kerana sesebuah kemajuan yang dibina tidak akan dapat memberikan nilai tambah dalam kehidupan bernegara jika nilai-nilai asasi manusia yang melibatkan aspek kesejahteraan hidup tidak diberikan penekanan yang jitu. Dalam bahasa mudah, kemodenan sesebuah negara tidak ada makna andai rakyatnya hidup menderita dan sengsara. Oleh itu, sesebuah negara harus dipacu dengan acuan yang kukuh bagi menjamin kestabilan masa depan generasinya. Bagi merungkaikan hal ini, ada yang mencadangkan agar negara dibina dengan melihat konsep dan model negara Islam.

Persoalannya, apakah wujud istilah konsep negara Islam ini serta modelnya ? Bagaimana pula ciri-ciri yang terdapat dalam panduan Islam dan sejauh mana keberkesanannya. Secara asasnya, istilah negara Islam tidak pernah wujud di dalam al-Quran mahupun hadith. Malah pada zaman khalifah Islam yang empat, istilah yang diguna pakai adalah khilafah dan bukannya daulah Islam (negara Islam). Pada era pemerintahan baginda Nabi SAW, nama kerajaan Yasrib tidak ditukar ke nama negara Islam sebaliknya disebut sebagai Madinah al-Munawwarah. Setelah itu tampuk pemerintahan Islam bersilih ganti oleh khalifah yang empat, tetap tidak diguna pakai istilah negara Islam. Konsep negara Islam wujud dan mulai muncul apabila wujudnya blok negara kafir yang dikenali dengan nama negara komunis, negara kapitalis dan negara sosialis. Reaksi dan tindak balas daripada itu, maka bermulalah episod wacana mengenai istilah negara Islam.




Selain itu, sebahagian ada yang beranggapan dan mendakwa konsep negara Islam merujuk atau ditiru daripada model kerajaan Madinah al-Munawwarah yang ditubuhkan oleh baginda Nabi SAW. Walhal, tanggapan seperti itu tidak benar sama sekali. Ini kerana konteks semasa dan zaman pada ketika itu berbeza berbanding konteks semasa dan zaman kini. Misalnya, kerajaan Madinah yang diketuai oleh Nabi SAW tidak mewakili seluruh rakyat. Apa yang jelas, kerajaan Madinah pada ketika itu masih mengakui kewujudan kabilah Arab yang mana kabilah-kabilah tersebut tidak terikat dengan keputusan kerajaan Madinah. Ini berbeza dengan sistem hari ini. Pun begitu, para ilmuan Islam berterusan membincangkan terma yang disebut sebagai konsep negara Islam. Antara yang terkehadapan dalam menyebutkan hal ini ialah Syeikh Muhammad Abduh, seorang reformis di Mesir. Dalam kitabnya yang bertajuk al-'Amal al-Kamilah, beliau menyebutkan bahawa konsep negara Islam jauh lebih baik dari bentuk pemerintahan teokrasi Barat. Beliau turut tegas menolak konsep orang kuat beragama diangkat sebagai asas pemerintahan.

Berkaitan negara Islam juga, seorang tokoh pemikir Mesir pula, Mohammad Salim al-Awa berpandangan pengasas gerakan Ikhwanul Muslimin, Imam Hasan al-Banna telah banyak dipengaruhi oleh pemikiran Jamaludin al-Afhani dan Muhammad Abduh sehingga beliau memperkenalkan pendekatan "Islah Timur". Gagasan Imam Hasan al-Banna untuk membina konsep sebuah negara Islam terus diterjemahkan olehnya dalam curahan ilhamnya dalam kitab Usul 20. Pada usul pertama lagi, beliau menegaskan bahawa Islam adalah sistem yang sempurna, merangkumi segenap kehidupan. Baginya segenap kehidupan itu terangkum di dalamnya daulah (negara) dan tanah air (watan) atau kerajaan dan umat. Perjuangan mengangkat slogan negara Islam ini tidak terhenti setakat itu malah terus diwacanakan dan dibawa oleh tokoh gerakan Islam lain seperti Abu 'Ala Maududi. Beliau pula mengetengahkan konsep hakimiyyah yang dilihat mirip seperti yang dibawa oleh kumpulan Khawarij, suatu kelompok pemikiran ekstrim. Jadi, setelah kita melihat sebahagian pandangan umum ini, apakah reaksi Islam melalui wahyu berinteraksi akan hal ini.

Sesungguhnya konsep negara Islam yang banyak dicanangkan itu adalah secara tidak langsung kesan dari kerangka fikir dan pemahaman yang diasaskan oleh beberapa tokoh utama gerakan Islam pada ketika itu. Hasil daripada itu, lahirlah suatu sistem pemerintahan yang dinamakan sebagai sistem teokrasi. Teokrasi merupakan suatu sistem pemerintahan yang menjadikan hukum-hakam agama sebagai dasar pentadbiran. Ungkapan teologi adalah hasil cantuman dua perkataan bermakna iaitu "teo" (teologi) yang merujuk kepada maksud ilmu ketuhanan (akidah) manakala perkataan "krasi" pula bermaksud kuasa. Gabungan dua perkataan tersebut menjadikan teokrasi yang bermaksud pemerintahan yang mendaulatkan ketuhanan dan agama. Jika dilihat kepada kerangka pemahaman yang sebenar, konsep negara Islam bertitik tolakkan kepada syura (mesyuarat) yang berlandaskan kehendak agama. Tetapi apa yang dipraktikkan adalah negara yang diperintah atau dikuasai oleh orang agama.




Pada asasnya, konsep teokrasi yang dirujuk sebagai pemerintahan oleh orang agama ditolak dan ditentang oleh Islam. Ini dapat dilihat sebagaimana yang terkandung di dalam al-Quran menerusi surah al-Taubah ayat 31, firman Allah SWT yang bermaksud :

“Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai Tuhan selain Allah dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putera Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.”

Berdasarkan kefahaman ayat ini, Imam al-Razi dalam kitab tafsirnya, menyebutkan bahawa 'Adi bin Hatim yang ketika itu beragama Nasrani telah datang berjumpa dengan Nabi Muhammad SAW. Lalu dia membaca ayat 31 surah al-Taubah. Setelah itu, dia menjelaskan kepada Nabi bahwa orang-orang Nasrani tidak menyembah orang-orang agama mereka. Lalu Nabi SAW bertanya bukankah orang-orang agama mereka mengharamkan perkara yang Allah halalkan dan begitulah sebaliknya. Lantas dia mengiyakan apa yang disebutkan oleh Nabi SAW. Kisah ini pada hakikatnya mengajar kita bahawa Islam tidak menyeru dan menuntut penganutnya menjadikan orang-orang agama sebagai rujukan utama. Secara tidak langsung, dapat kita fahami bahwa tugas orang agama adalah menyampaikan apa yang terkandung di dalam wahyu dan bukan sebaliknya menjadikan pandangan orang agama setahap wahyu.

Selain itu, berdasarkan kisah 'Adi bin Hatim ini juga, mengajar kita tentang fitrah manusia yang tidak ada yang sempurna dan sunyi dari melakukan kesilapan. Ini bermakna orang-orang agama meskipun ungkapan mereka dianggap sebagai keramat dan azimat tetapi mereka juga ialah manusia yang fitrahnya tidak terlepas dari melakukn dosa. Oleh itu, Allah menjelaskan di dalam al-Quran bahawa sesungguhnya manusia itu dijadikan dengan sifat lemah yang dianggap sebagai fitrah bagi sekalian manusia. Ini dapat dilihat dalam surah al-Nisa' ayat 28, firman Allah SWT yang bermaksud :

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah".

Demikianlah bagaimana boleh kita fahami melalui terma negara Islam. Hakikatnya, teokrasi yang dianggap sebagai sebuah sistem negara beragama tidaklah dianjurkan oleh agama Islam. Apa yang penting ialah ciri-ciri seperti keadilan, kesaksaman, keharmonian dan lain-lain lebih mustahak dan dituntut oleh Islam berbanding hanya sibuk meletakkan label dan dipelopori oleh orang agama yang lemah dan bodoh dalam pentadbiran. Oleh yang demikian, konsep negara Islam masih sentiasa terbuka untuk diperbincangkan serta wajar diperhalusi dengan lebih baik agar jenama yang dibina kelak tidak akan mengundang fitnah, malapetaka salah faham serta ketakukan fobia orang bukan Islam terhadap agama Islam. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan