Jumaat, 13 Disember 2024

MENJAWAB DOGMA KEPERCAYAAN ATEIS

 

Saban hari kehidupan yang sedang kita nikmati ini akan berubah-rubah mengikut hukum alam. Sama ada perubahan tersebut secara langsung mahupun tidak langsung, kita akan hadapinya pada waktu dan ketikanya. Sekuat apa-pun manusia itu, tidak ada daya dan kekuatan yang dapat menahan daripada berlakunya sesuatu perubahan tersebut. Apa yang kita boleh lihat lima tahun dahulu, tentu sekali tidak sama dengan lima tahun yang akan datang. Usia yang muda dan tenaga yang banyak, pastinya akan berubah menjadi semakin tua dan lemah. Rambut yang hitam berikal mayang, pasti akan berubah warna dan bentuknya. Bumi berputar tanpa henti, mendesak perubahan waktu siang dan malam. Ini sebahagian hukum alam yang bukan ditentukan oleh mana-mana manusia kecuali ada yang berkuasa mengawalnya iaitulah Allah.

Ateis merupakan suatu fahaman yang menolak kepercayaan kewujudan Tuhan. Malah dalam pelbagai hujah penafian tersebut, andaian, kebarangkalian selain ilmu sains dijadikan kayu ukur dalam mencari sesuatu kebenaran. Amat dangkal sekali, apabila cubaan menafikan akan kewujudan Tuhan menggunakan teori sains walhal segala ilmu di langit dan di bumi adalah kepunyaan Tuhan yang berkuasa keatas segala sesuatu. Secara prinsipnya, kebatilan tidak akan dapat menenggelamkan kebenaran. Kebenaran tidak akan terhapus dengan adanya perkara kebatilan. Maka segala kekeliruan, persoalan dan kemusykilan yang dibangkitkan oleh para ateis telah banyak dijawab oleh para ilmuan Islam membungkam suara kebatilan yang telah sesat di celah-celah lorong kehidupan.




Persoalan utama yang seringkali dibangkitkan oleh golongan ateis ialah dimanakah Tuhan ? Jika benar Tuhan itu wujud bagaimana pula dengan keadaannya ? Bagi menjawab persoalan ini, pertama harus kita nyatakan bahawa kewujudan Tuhan dapat dibuktikan sekiranya manusia betul-betul menggunakan akal yang waras. Apabila akal berada di tahap kewarasan yang baik, barulah kita dapat mengamati alam ini dengan baik. Bukti kewujudan Tuhan boleh dijelaskan melalui pengamatan alam ini. Bagaimana langit tidak bertiang, bulan dan matahari bersilih ganti dan sebagainya. Begitu juga dapat kita lihat pada penciptaan manusia yang walau berjuta bahkan tak terbilang banyaknya manusia, namun jap cari setiap dikalangan manusia tidak ada yang sama. Keajaiban ini tentu bukan dari teori sains. Jika Tuhan tidak ada mana mungkin alam ini akan terjadi.

Pun begitu, mereka pula akan menjawab segala yang berlaku kepada diri manusia dan alam semesta ini terjadi dengan sendirinya. Alam yang berubah-rubah antara siang dan malam, silih ganti matahari dan bulan adalah kesan daripada sains. Jika begitu andaian yang diberikan, adakah logik alam ini tercipta tanpa ada penciptanya ? Daripada sekecil-kecil benda sehingga sebesar-besar perkara tentunya ada yang menciptakannya. Dalam perkiraan matematik, jika kita katakan 0+0 tentu jawapannya juga adalah 0. Kiraan 0+0 tidak akan menghasilkan apa-apa angka lain kerana ianya 0. Jadi, jika alam ini tiada yang menciptanya, bagaimana boleh alam ini terjadi dengan sendirinya. Sekiranya perkara yang diciptakan itu datang daripada sesuatu yang tidak wujud, maka apakah kondisi sebab-akibat yang membawa kepada penciptaannya. Jika tidak ada sebab-akibat, tentu ianya bercanggah dengan rasional akal manusia.

Selain itu, hujah yang selalu kita dengar dari golongan Ateis ialah alam ini terjadi dengan sendirinya. Ini bermakna alam menciptakan dirinya sendiri. Persoalannya, adakah benar alam ini tercipta dengan sendirinya ? Jika kita boleh memahami perkataan "cipta" itu sendiri menunjukkan bahawa ianya tidak ada sebelum diadakan. Maka secara mudahnya, bila kita mengatakan alam ini wujud, sudah pasti alam ini pernah tidak wujud sebelum wujud dirinya. Jadi bagaimana yang tidak pernah wujud menciptakan sesuatu yang wujud ? Tentu perkara ini memeningkan kita. Begitu juga jika kita katakan seekor harimau melahirkan dirinya sendiri. Untuk mengiyakan hal tersebut, tentu sekali kita perlu menyakini bahawa harimau itu wujud sebelum dirinya dilahirkan. Mana mungkin sesuatu yang asalnya tidak wujud menciptakan kewujudan dirinya sendiri. Maka pasti ada kuasa yang menciptakan alam ini dan kuasa tersebut ialah kekuasaan Allah SWT.



Malah dalam hal penciptaan alam ini, ternyata ramai para pengkaji Barat apabila mengkaji akan sifat alam ini mengakui alam ini tidak terjadi dengan sendirinya. Ini sepertimana yang pernah dinukilkan oleh seorang saintis Barat, Andrei Linde dalam satu artikelnya bertajuk The Self-Reproducing Inflationary Universe (Scientific American ,vol 271, 1994), beliau menyebut teori Big Bang menetapkan kesemua bahagian alam semesta mengembang secara serentak (selepas ledakan). Namun, bagaimana bahagian-bahagian alam yang berbeza ini mengembang secara seimbang (synchronize) pada peringkat awal ini ? Siapakah yang memberikan arahan itu ? Demikian lontaran persoalan yang akan membuat kita akhirnya akur bahawa alam ini ada yang menciptakannya. Selain itu, Stephen Hawking juga menulis dalam bukunya berjudul A Brief History of Time, beliau menjelaskan bahawa sekiranya laju pengembangan satu detik selepas ‘dentuman besar’ itu lebih kecil, bahkan daripada satu bahagian per seratus ribu juta, alam semesta ini akan hancur sebelum ia mencapai ukuran sekarang. Ini bermakna jika alam ini terjadi dengan sendirinya sepertimana yang disebut, maka tentu alam ini hancur berkecai sebelum menjadi bentuk alam yang sebenar.

Maka setelah kita meneliti kesemua kebarangkalian tersebut, dapatlah kita rumuskan bahawa sesuatu yang wujud itu diciptakan oleh sesuatu yang tidak diciptakan. Ini bermakna sesuatu itu bersifat sentiasa wujud dan padanya juga tidak ada permulaan daripada tiada kepada ada. Sesuatu yang sentiasa wujud itu juga pastinya tiada pengakhiran kerana sifatnya yang sentiasa ada tersebut. Sesuatu yang wujud tersebut adalah Allah SWT. Kewujudan Allah adalah diluar kemampuan akal manusia untuk menanggapi hakikat akan zat-Nya yang Maha Tinggi lagi Halus. Ini sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-An'am ayat 102-103, yang bermaksud :

"Yang demikian (sifat-sifatNya dan kekuasaanNya) ialah Allah Tuhan kamu, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, maka beribadatlah kamu kepadaNya. Dan (ingatlah) Dia lah yang mentadbirkan segala galanya. Ia tidak dapat dilihat dan diliputi oleh penglihatan mata, sedang Ia dapat melihat (dan mengetahui hakikat) segala penglihatan (mata), dan Dia lah Yang Maha Halus (melayan hamba-hambaNya dengan belas kasihan), lagi Maha Mendalam pengetahuanNya".




Dalam catatan sejarah, para ilmuan Islam seperti Imam Abu Hanifah pernah berhadapan dengan persoalan bukti kewujudan Tuhan. Beliau pernah ditanya oleh sekumpulan manusia tentang hal tersebut. Lalu Imam Abu Hanifah menjawab dirinya sedang berfikir mengenai sebuah kapal di laut yang sarat dengan muatan dan barang dagangan tetapi yang peliknya kapal ini tidak ada nakhoda dan anak-anak kapal. Ia berlayar ke sana ke mari dan menyelesaikan masalah dengan sendirinya. Setelah mendengar ungkapan Imam Abu Hanifah tersebut, mereka menyatakan adakah hal itu sesuatu yang tidak masuk akal. Maka Imam Abu hanifah pun menyebut kamu menganggap orang yang mengatakan kapal dapat berlayar dengan sendirinya adalah seorang yang gila. Bagaimana pula dengan golongan yang mengatakan, alam ini yang begitu halus dan tersusun kejadiannya, terjadi dengan sendirinya tanpa pencipta dan pengurus?.

Begitu juga Imam Syafii apabila ditanya mengenai bukti kewujudan Tuhan, beliau menyebutkan bahawa lihatlah daun Tut ini (mulberry leaves). Apabila dimakan oleh ulat, ia mengeluarkan sutera. Apabila dimakan oleh lebah, ia mengeluarkan madu. Apabila dimakan oleh binatang ternakan, ia mengeluarkan najis. Apabila dimakan oleh rusa, ia mengeluarkan kasturi. Bagaimana semua ini boleh berlaku sedangkan daun yang dimakan adalah sama jenisnya?. Demikianlah jawapan yang boleh menjawab sebahagia dogma kekeliaruan golongan ateis. Sesungguhnya segala persoalan yang terkait dengan bukti kewujudan Tuhan akan dapat dihadam andai manusia benar-benar menggunakan akal di tahap yang waras. Hakikat yang tidak dapat kita nafikan. segala perjalanan hidup ini bermula dari kejadian alam, penciptaan manusia dan pelbagai lagi keajaiban yang berlaku tidak ada terjadi dengan sendirinya melainkan ada sesuatu yang menciptanya. Ketahuilah bahawa sesuatu tersebut ialah Allah SWT. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan