Isnin, 23 Disember 2024

HUTANG MENURUT SYARIAT : ANTARA PENGHUTANG DAN PEMIUTANG

 

Pelbagai ragam kehidupan umat manusia dapat dilihat yang tujuannya adalah untuk mewarnai kehidupan masing-masing. Ada yang sanggup mengeluarkan duit untuk membeli kasut bagi tujuan untuk dijadikan koleksi, ada pula yang suka menghiasi kenderaan walau memakan modal yang besar Tidak kurang pula ada yang tidak kisah menghabiskan wang ringgit untuk mengembara mengelilingi dunia. Begitulah sebahagian ragam yang dapat dilihat pada sisi kehidupan manusia. Ada ketikanya umat manusia akan tersepit di persimpangan dilema hidup untuk membuat keputusan melakukan pertimbangan yang sewajarnya antara keperluan dan kehendak pada kehidupan. Tanpa perlu dinafikan, tidak kurang ramai manusia hari ini sanggup membuat pinjaman atau berhutang demi memenuhi hasratnya. Begitu pula sebaliknya, ada yang terpaksa berhutang demi memenuhi keperluan asasnya.

Hutang atau dalam bahasa Arab disebut sebagai al-Qard. Pada sudut bahasa, al-Qard bermaksud potong. Ini sebagaimana yang disebutkan di dalam Kamus al-Misbah al-Munir, perkataan Qard pada sudut kata nama membawa makna satu barangan yang diberikan kepada seseorang sebagai hutang. Ini bermakna orang yang memberi hutang bermaksud orang tersebut telah memotong hak pemilikan hartanya untuk diberi pinjam kepada orang yang berhutang. Perkataan al-Qard pada sudut istilah pula merujuk kepada maksud penyerahan sesuatu barang atau harta daripada pemiutang kepada penghutang dengan syarat barang tersebut sama nilai dengannya akan digantikan kembali kepada pemilik asal tanpa sebarang penambahan. Selain itu, perkataan al-Qard ini juga disebutkan di dalam al-Quran menerusi surah al-Baqarah ayat 245, firman Allah SWT yang bermaksud :

“Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya?”




Dalam Islam, pada asalnya hukum berhutang adalah harus dan hukum memberi hutang adalah sunat. Ini sebagaimana yang telah dibahaskan dalam kitab Fiqh al-Manhaji. Hukum ini terletak kepada keadaan biasa secara umum. Namun begitu, hukum asal memberi hutang boleh berubah berdasarkan kepada niat orang yang berhutang tersebut. Dalam hal ini, sekurang-kurangnya terdapat tiga hukum berbeza bergantung kepada niat si penghutang tersebut. Pertama, hukumnya adalah haram memberi hutang sekiranya diketahui hutang tersebut akan digunakan untuk tujuan yang diharamkan seperti minum arak, berzina, berjudi dan sebagainya. Kedua, hukum memberi hutang adalah makruh sekiranya diketahui hutang tersebut akan digunakan untuk perkara yang tidak berfaedah dan memberi manfaat. Ini termasuk juga keadaan dimana hutang tersebut bertujuan untuk menunjuk-nunjuk selain diketahui orang yang mahu berhutang tersebut tidak mampu membayar semula. Ketiga, hukum memberi hutang adalah wajib jika si penghutang tersebut sangat memerlukannya untuk tujuan menampung keperluan hidupnya.

Selain soal hukum memberi hutang dan berhutang, Islam melalui pensyariatannya juga turut menggariskan beberapa panduan serta tanggungjawab yang perlu dilakukan oleh mereka yang berhutang. Antara lain ialah Islam menyuruh mereka yang terlibat dalam urusan hutang ini untuk mencatat segala butiran hutang piutang termasuklah mencatat tempoh yang diberi untuk dibayar semula hutang tersebut. Hal ini dijelaskan lagi oleh Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-Baqarah ayat 282 yang bermaksud :

"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar)".




Selain manusia dituntut untuk menulis butiran hutang, Islam juga turut menegaskan tentang kepentingan untuk membayar hutang berdasarkan perjanjian yang telah dilakukan. Ketegasan Islam dalam hal ini dapat dilihat di dalam firman Alah SWT di dalam al-Quran, surah al-Maidah 1 yang bermaksud :

"Wahai orang-orang yang beriman, penuhi serta sempurnakanlah perjanjian-perjanjian".

Oleh yang demikian, dapat kita fahami bahawa urusan hutang piutang ini bukan sahaja sekadar jumlah kecil atau besarnya sesuatu hutang tersebut namun lebih mustahak lagi ialah hutang adalah suatu amanah yang wajib dilunaskan. Ini sepertimana yang dijelaskan oleh Allah SWT di dalam surah al-Baqarah ayat 283, firman Nya yang bermaksud :

"Kemudian kalau yang memberi hutang percaya kepada yang berhutang (dengan tidak payah bersurat, saksi dan barang gadaian), maka hendaklah orang (yang berhutang) yang dipercayai itu menyempurnakan bayaran hutang yang diamanahkan kepadanya, dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya."

Oleh itu, Islam sangat menekankan tentang amanah membayar dan melunaskan hutang. Begitu juga di dalam hadith baginda Nabi SAW, terdapat banyak hadith Nabi yang mengingatkan umatnya untuk melangsaikan hutang. Antara lain hadith riwayat Bukhari, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Sekalipun aku memilki emas sebesar gunung Uhud, aku tidak akan senang jika tersisa lebih daripada tiga hari, kecuali yang aku sisihkan untuk pembayaran hutang".

Selain itu, baginda Nabi SAW juga menyebutkan mengenai niat di dalam berhutang. Sekiranya kita berhutang dengan niat baik untuk membayar kembali, tentu Allah akan permudahkannya. Namun sebaliknya jika kita berhutang dengan niat sengaja tidak mahu membayarnya, maka Allah akan membinasakannya. Ini sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

"Barangsiapa yang mengambil harta manusia (berhutang) dengan niat untuk membayarnya semula, maka Allah SWT akan menunaikannya untuknya. Barangsiapa yang mengambil harta manusia (berhutang) dengan niat untuk menghabiskannya tanpa membayar balik, maka Allah SWT akan membinasakan dirinya".




Semasa hayat hidup baginda Nabi SAW, baginda pernah menolak atau enggan bersolat jenazah keatas jenazah yang mempunyai hutang. Kisah ini sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith panjang riwayat Bukhari, daripada Salamah bin Akwa' RA bahawa dia berkata yang bermaksud :

“Pernah suatu ketika kami duduk-duduk bersama Rasulullah SAW, kemudian kami dibawakan sekujur jenazah. Mereka yang membawa jenazah itu memohon kepada Rasulullah SAW: “Mohon disolatkan jenazah ini.” Sabda Rasulullah SAW, “Apakah ke atasnya hutang?” Mereka menjawab, “Tidak”. Rasulullah SAW bersabda, “Apakah dia meninggalkan (mewariskan) sesuatu?” Mereka menjawab, “Tidak”. Lalu Baginda mensolatkan jenazah itu. Kemudian dibawakan jenazah lain dan mereka memohon, “Wahai Pesuruh Allah! Solatkan jenazah ini”. Sabda Rasulullah SAW, “Apakah ke atasnya hutang?” Mereka menjawab, “Ya”. Rasulullah SAW bersabda, “Apakah dia meninggalkan sesuatu?” Mereka menjawab, “Tiga dinar”. Lalu Baginda mensolatkan jenazah itu. Kemudian datang jenazah ketiga. Mereka memohon: “Mohon disolatkan jenazah ini.” Sabda Rasulullah SAW, “Apakah ke atasnya hutang?” Mereka menjawab, “Tiga dinar”. Lalu Baginda bersabda: “Biar kalianlah yang bersolat atas jenazah sahabat kalian ini.” Lalu Abu Qatadah merespon: “Mohon solat ke atas jenazah ini wahai Pesuruh Allah, aku akan menanggung hutangnya.” Lalu Baginda mensolatkan jenazah itu.”

Demikianlah sebahagian daripada syariat Islam berhubung hutang yang melibatkan antara pihak penghutang dan pihak pemiutang. Kesimpulannya, adalah menjadi kewajiban setiap orang Islam untuk melunaskan hutangnya. Pun begitu, sekiranya pemiutang atau pemberi hutang tersebut dengan rela hati menghalalkan hutangnya, maka gugurlah serta hilanglah tanggungjawab orang yang berhutang tadi. Dalam hal ini juga, baginda Nabi telah ajarkan kepada kita satu doa untuk mengurus hutang, dibaca pada waktu pagi dan petang. Ini sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud yang bermaksud :

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ

“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari kedukaan dan kesedihan. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepada Engkau dari bebanan hutang dan penindasan manusia.”

Maka marilah sama-sama kita beramal dengan doa yang telah diajarkan oleh Nabi SAW dengan harapan dan tekad agar suatu masa nanti kita mesti bebaskan kehidupan ini daripada dibelenggu oleh hutang. Jika sekalipun terpaksa hutang, kita berharap jua Allah memberikan kita kekuatan untuk membayarnya sebagaimana yang telah dijanjikan. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan