Sesungguhnya alam dunia yang dihuni oleh beberapa makhluk terpencil
seperti manusia, haiwan dan tumbuhan adalah merupakan satu daripada banyak lagi
cabang dan ranting kepada alam kehidupan yang lain. Segalanya bersifat infiniti
dan tidak akan dapat dihitung oleh manusia untuk mengukur saiz alam ini yang
luas tidak bertepian. Melihat kepada alam kehidupan umat manusia di dunia ini
sahaja sudah memadai untuk kita berasa letih dan penat dengannya. Hal tersebut
belum termasuk lagi mengambil kira dengan makhluk yang sedang berkongsi alam
yang sama dengan manusia namun memiliki dimensi hidup yang berbeza iaitulah jin
dan syaitan. Betapa unik dan luasnya alam ciptaan Allah ini dengan pelbagai
kehidupan yang melata ini.
Apabila kita berbicara soal penciptaan kejadian manusia, ianya
sudah tentu bermula daripada sejarah penciptaan Nabi Adam AS yang diiktiraf
juga sebagai manusia pertama di dunia. Penciptaan Nabi Adam AS sebagaimana juga
dijelaskan di dalam al-Quran, ialah berperanan sebagai khalifah di muka bumi
Allah. Hal ini dapat difahami dengan melihat firman Allah SWT di dalam surah
al-Baqarah ayat 30 yang bermaksud :
“Dan ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat : ‘Sesungguhnya Aku
akan menciptakan makhluk pengganti di atas muka bumi yang akan menggantikan
kepimpinan bumi.’ Mereka berkata : ‘(Wahai Tuhan), adakah Engkau mahu
menjadikan makhluk perosak dan yang akan saling menumpahkan darah di atas muka
bumi sedangkan Kami ini memuji-Mu dan menyucikan-Mu.’ Allah berfirman :
‘Sesungguhnya Aku tahu apa yang kalian tidak tahu".
Berdasarkan ayat tersebut, Allah SWT telah memberikan pengiktirafan
terhadap Nabi Adam AS sebagai khalifah yang mengurus bumi Allah yang luas tidak
bertepian ini. Namun begitu, apa yang menarik perhatian kita ialah tentang
pertanyaan balas oleh Malaikat kepada Allah SWT mengenai tujuan Allah
menciptakan manusia. Ini kerana Malaikat menyatakan bahawa sebelum daripada
itu, telah berlaku banyak kerosakan, kemusnahan dan kepincangan yang dilakukan
oleh makhkuk lain. Maka barangkali tertanya pula kita siapakah makhluk tersebut
yang menduduki dunia ini sebelum daripada penciptaan Nabi Adam AS. Bagi
merungkaikan kekeliruan ini, para ulama terlebih dahulu meneliti apakah yang
dimaksudkan dengan khalifah. Perkataan "Khalifah"
berasal dari bahasa Arab yang membawa maksud pengganti. Ini bermakna Nabi Adam
AS diciptakan oleh Allah sebagai pengganti kepada makhluk yang telah membuat
kerosakan.
Soalnya, siapakah makhluk tersebut ? Dalam hal ini para ulama
membawakan pelbagai riwayat-riwayat yang menjelaskan makhluk tersebut adalah
kelompok jin. Ini dapat dilihat sebagaimana yang telah dinukilkan oleh Imam Ibn
Jarir al-Tabari dalam kitab tafsirnya, Jami' al-Bayan li Ta'wil Ayatul Quran,
beliau menyebutkan bahawa antara salah satu tafsiran ayat ini adalah makhluk
yang menghuni bumi sebelum Adam adalah kelompok Jin. Hal ini berdasarkan athar
‘Abdullah bin ‘Abbas R.Anhuma, Ibn ‘Abbas menceritakan :
“Makhluk yang paling awal sekali menghuni bumi sebelum Adam adalah
kelompok Jin. Namun mereka melakukan kerosakan di atasnya dan saling berbunuhan
dan menumpahkan darah. Lantas, Allah mengutuskan tentera para Malaikat yang
diketuai oleh Iblis ketika itu untuk memerangi mereka semua dan menghalau
mereka ke pulau-pulau, laut dan pinggir bukit. Kemudian, Allah menciptakan Adam
dan meletakkan Adam di bumi.”
Begitu juga perkataan oleh Imam Abu Muhammad al-Baghawi dalam
kitabnya, Ma'alim al-Tanzil, beliau menyebut yang dimaksudkan dengan
khalifah adalah pengganti. Hal ini kerana, Adam menggantikan para jin yang
hidup di bumi sebelumnya. Selain itu, Imam Ibnu Kathir pula di dalam kitab
tafsirnya, beliau menyatakan bahawa jin diciptakan sebelum Nabi Adam AS, dan
sebelum jin pula ada makhluk yang mendiami bumi bernama al-Hinn dan al-Binn,
kemudian datang bangsa jin dan membunuh dan menghapuskan mereka dari muka bumi.
Demikian penjelasan yang diberikan. Menurut Imam Ibn Kathir, sebelum Allah
menciptakan manusia, Allah telah menciptakan terlebih dahulu bangsa jin dan
sebelum bangsa jin dicipta, Allah telah menciptakan suatu makhluk yang bernama
al-Hinn dan al-Binn. Imam Ibn Kathir dalam kitabnya, al-Bidayah wal Nihayah,
beliau menceritakan bahawa Hinn berperang dengan jin dan menumpahkan darah di
bumi sebelum manusia, menyebabkan malaikat mempersoalkan perintah Allah untuk
meletakkan Adam sebagai khalifah.
Mengenali bangsa al-Hinn dan al-Binn ini, menurut Imam Ibn Kathir
mereka adalah seperti jin yang mempunyai dunia mereka sendiri iaitu di langit
ke-3. Mereka ini juga boleh turun ke bumi sama sepertimana bangsa jin dan
mereka pula pada ketika itu hampir menguasai seluruh bumi. Kerosakan dan segala
kemusnahan yang dialami diatas muka bumi ini benar-benar telah memungkinkan
segalanya. Dengan ketentuan Nya, bangsa al-Hinn dan al-Binn telah dihapuskan
dan bumi ini digantikan oleh Nabi Adam AS. Namun begitu, al-'Allamah Tahir bin
'Asyur dalam kitabnya, al-Tahrir wa al-Tanwir, menyebutkan bahawa segala
teori berkaitan al-Hinn dan al-Binn juga termasuk beberapa nama lain seperti
al-Tamm, dan al-Ramm adalah suatu sangkaan semata-mata dan ianya tidak berasas.
Pada pandangan beliau, maksud khalifah yang difahami sebagai pengganti bukanlah
bermakna menggantikan makhluk perosak tersebut. Maksud sebenar khalifah ialah
mengambil alih tugas yang diamanahkan Allah untuk memelihara dan memimpin bumi
selepas Allah menciptakannya.
Selain daripada itu, turut memainkan peranan memberi pengaruh dalam
persoalan makhluk sebelum Nabi Adam ialah teori Evolusi yang sangat diangkat
ideanya oleh sebahagian pihak agamawan Kristian dan pengkaji al-Kitab. Mereka
percaya bahawa sebelum kewujudan Adam, telah wujud spesis manusia yang disebut
sebagai Homo Sapiens sebelum Adam. Dakwaan mereka ini adalah berasaskan
beberapa penemuan tulang-belulang dan fosil yang membuktikan kewujudan manusia
telah berusia puluhan ribu bahkan ratusan ribu tahun lamanya. Antara kenyataan
popular yang mengangkat teori Evolusi ini ialah seperti yang diungkapan oleh
John R.W Stott, seorang agamawan Kristian, di dalam bukunya yang berjudul Understanding
The Bible, beliau menyebut :
“Kepercayaan saya tentang Adam dan Hawa selaku peristiwa sejarah
yang benar adalah sama sekali tidak bertentangan dengan kepercayaan saya bahawa
ada hidupan mirip manusia yang telah hidup ribuan tahun sebelum Adam. Kita
boleh terima bahawa Tuhan menciptakan Adam secara berasingan daripada mereka
itu, hidupan mirip manusia itu kita gelarkan sekarang sebagai homo sapiens.”
Dalam tradisi keilmuan Islam pula tidak kurang ada dikalangan para
ulama yang memahami bahawa wujudnya manusia lain sebelum diciptakan Nabi Adam.
Pun begitu, sandaran hujah dan dalil diatas perkara tersebut adalah sangat
lemah dan tidak boleh dijadikan hujah. Oleh itu, apakah pendirian Islam yang
sebenar dalam hal ini ? Sebagaimana kita melihat tiada satu pun sumber yang
sahih dan pasti untuk membuktikan kewujudan manusia sebelum Adam AS. Maka
memadailah dengan kita berpegang kepada hujah dan dalil yang zahir dan jelas
kefahamannya. Bahkan persoalan ini tidak sedikit pun menambah atau mengurangkan
keimanan seseorang. Tidak pula mencacatkan agama jika kita tidak tahu akan hal
tersebut. Semoga Allah Azza Wa Jalla merahmati dan mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan