Manusia dan ujian kehidupan merupakan bukti bahawa dunia yang
sedang kita diami ini bersifat sementara dan tidak kekal selamanya. Sebab itu
kita akan lihat betapa banyak ragam kehidupan yang dirangkumkan sebagai ujian
dan dugaam hidup. Namun begitu, ujian hidup tidak hanya bersifat susah, sukar
atau payah malah ujian boleh datang dalam bentuk kekayaan, kebahagiaan dan
kesenangan hidup. Dalam kata yang lebih mudah, ujian hidup bukan sahaja
difahami dalam kerangka hidup susah dan miskin tetapi sesungguhnya kesenangan,
kekayaan dan kemewahan juga merupakan bentuk ujian Allah SWT. Dalam Islam,
melalui pensyariatan Allah SWT, terdapat golongan yang wajib dibantu dan
baginya layak menerima bantuan yang disebut sebagai zakat. Golongan tersebut
dikenali sebagai asnaf.
Perkataan "Asnaf" merujuk kepada maksud
pihak yang layak menerima bantuan zakat dari kalangan orang Islam. Apabila
bercakap soal asnaf, tidak kurang ramai dikalangan masyarakat yang mempunyai
tanggapan dan pemahaman yang salah mengenai golongan asnaf yang layak menerima
zakat. Ada antara lainnya memahami bahawa anak yatim dan ibu tunggal termasuk
dalam golongan asnaf yang layak menerima zakat. Hakikatnya pemahaman ini adalah
salah dan tidak benar. Golongan asnaf yang difahami sebagai pihak yang layak
menerima zakat terdiri daripada lapan golongan yang disebutkan oleh Allah SWT
di dalam al-Quran. Sebagaimana firman Nya di dalam surah al-Taubah ayat 60 yang
bermaksud :
"Sesungguhnya zakat itu hanyalah untuk orang-orang fakir,
orang miskin, amil zakat, yang dilunakkan hatinya (mualaf), untuk
(memerdekakan) hamba sahaya, untuk (membebaskan) orang yang berutang, untuk
jalan Allah dan untuk orang yang sedang dalam perjalanan, sebagai kewajiban
dari Allah. Allah Maha Mengetahui, Maha Bijaksana".
Berdasarkan ayat ini, Syeikh Prof. Dr. Hikmat bin Basyir dalam
kitabnya, Fathul Karim Mukhtashar Tafsir al-Qur'an al-'Azim, beliau
menyatakan bahawa setelah Allah SWT menyebutkan bantahan orang-orang munafik
yang bodoh kepada Nabi SAW dan celaan mereka kepada beliau dalam pembahagian
sedekah. Allah SWT menjelaskan bahawa Dia adalah zat membahagikannya dan
menjelaskan hukumnya serta mengatur urusannya, Dia tidak akan menyerahkan hal
tersebut kepada siapa pun. Maka Allah membahaginya di antara mereka yang telah
disebutkan. Ini bermakna ayat tersebut merupakan keterangan Allah SWT
menjelaskan kepada orang munafik yang mempertikaikan tentang pembahagian zakat.
Lalu Allah SWT menyatakan bahawa pembahagian golongan tersebut adalah ketetapan
daripada Allah dan tidak ada sesiapa yang boleh memberinya tanpa mengikut
ketetapan yang telah dinyatakan.
Oleh yang demikian, pembahagian zakat hendaklah diagihkan menurut
ketetapan 8 golongan asnaf sebagaimana yang telah disebutkan oleh Nya. Golongan
asnaf yang lapan tersebut ialah golongan fakir, golongan
miskin, golongan amil (mengutip zakat), para
muallaf, golongan al-Riqab (yang dimerdekakan), golongan
al-Gharimin (berhutang kerana tujuan keperluan), golongan Fi
Sabilillah (berjuang di jalan Allah) dan golongan Ibnu Sabil (orang
terputus bekalan dalam perjalanan). Hanyasanya 8 golongan tersebut yang
diiktiraf oleh syarak seperti yang ditetapkan oleh Allah SWT. Ini juga bermakna
anak yatim atau ibu tunggal tidak termasuk dalam kategori asnaf melainkan jika
mereka memenuhi 8 ciri yang dijelaskan tadi. Bagi memahami dengan lanjut 8
golongan asnaf ini, maka marilah kita melihatnya dari sudut yang digariskan
oleh syarak.
Golongan pertama yang layak menerima zakat ialah mereka yang Fakir.
Fakir boleh difahami sebagai seseorang yang tidak mempunyai apa-apa harta atau
pekerjaan atau menerima pendapatan dari sumber-sumber lain yang jumlahnya tidak
sampai 50 peratus daripada keperluan harian. Pun begitu, meskipun mempunyai
pekerjaan tetapi tidak mencapai 50 peratus pendapatannya untuk menampung
keperluan hidupnya tetap dikira sebagai fakir. Golongan kedua pula ialah
golongan Miskin. Perkataan miskin pula difahami dengan makna seseorang
yang mempunyai pekerjaan atau hasil usaha yang hanya memenuhi sebahagian
keperluan asasinya tetapi tidak mencukupi untuk menampung keperluan harian dan
juga menampung orang-orang tanggungannya. Dalam maksud lain, pendapatannya
masih tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan hidup.
Golongan ketiga ialah golongan Amil. Ungkapan amil biasanya
akan didengari apabila tibanya bulan Ramadan, Ini kerana amil yang dilantik
oleh pihak pemerintah bertanggungjawab mengutip zakat menurut arahan pihak
pemerintah. Perkataan amil merujuk kepada seseorang yang mengutip hasil yang
ditugaskan oleh pemerintah untuk mengumpul dan mengagihkan zakat. Golongan
keempat pula sebagaimana yang disebutkan oleh Allah SWT ialah golongan Muallaf.
Perkataan Muallaf biasanya difahami sebagai seseorang yang baru memeluk Islam.
Namun begitu, golongan muallaf boleh difahami melalui dua kategori iaitu
kategori baru memeluk Islam dan keduanya kategori bukan Islam yang boleh
dipujuk memeluk Islam atau dipujuk supaya tidak mengancam Islam. Perkataan "Muallaf"
itu sendiri bermaksud jinak dapat dilihat dalam 2 kategori tersebut.
Selain itu, golongan kelima pula ialah yang disebutkan sebagai al-Riqab.
Maksud perkataan al-Riqab secara mudahnya difahami sebagai seseorang yang
terbelenggu di bawah suatu kuasa atau keadaan yang menjadi hambatan kepada
dirinya bagi menjalani kehidupan yang lebih baik. Misalnya seperti pelacur yang
mahu berubah keluar dari kepompong tersebut menjadi manusia yang lebih berguna.
Al-Riqab juga boleh diterjemah sebagai Memerdekakan orang-orang Islam daripada
cengkaman perhambaan dan penaklukan samada dari segi cengkaman fizikal atau
mental. Golongan keenam pula ialah golongan al-Gharimin. Istilah
al-Gharimin berasal dari bahasa Arab yang bermaksud orang-orang yang berhutang.
Menurut pandangan masyhur dalam mazhab Imam al-Syafie, orang yang
berhutang yang layak menerima zakat dibahagikan kepada 3 bahagian. Pertama,
mereka yang berhutang demi kebaikan keluarga atau diri sendiri, keduanya mereka
yang berhutang demi kebaikan individu lain dan ketiganya individu yang
bertindak sebagai penjamin hutang orang lain. Kesemua ini disifatkan sebagai
golongan al-Gharimin. Selain itu, al-Gharimin juga merujuk kepada mereka yang
mengalami kerosakan harta benda akibat ditimpa musibah atau bencana alam
seperti banjir, ribut dan kebakaran. Ini sebagaimana disebutkan oleh al-Marhum
Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya, Fiqh al-Zakat. Setelah itu,
golongan ketujuh yang layak menerima zakat ialah golongan Fi Sabilillah
yakni mereka yang berjuang di jalan Allah. Ini bermaksud mereka yang terlibat
dalam sebarang usaha dan aktiviti yang bertujuan untuk menegakkan dan
mempertahankan agama Allah. Ini termasuklah mereka yang menyambung pengajian,
gerakan sukarelawan dan seumpamanya.
Golongan terakhir yang kelapan ialah golongan Ibnu Sabil.
Perkataan Ibnu Sabil boleh difahami sebagai orang Islam yang kehabisan belanja
semasa memulakan perjalanan atau dalam perjalanan yang mendatangkan manfaat
serta sesuai dengan hukum Syarak. Imam Ibnu Qudamah dalam kitabnya, al-Mughni,
menjelaskan bahawa Ibnu Sabil adalah pengembara yang tidak memiliki (harta)
untuk membekali kepulangannya ke negara asalnya, sementara dia merupakan orang
yang mampu di negaranya. Maka, dia diberikan sekadar apa yang mencukupinya
sebagai bekal untuk kembali ke negaranya. Demikian 8 golongan asnaf yang
ditetapkan oleh Allah SWT. Ketetapan ini menjadi kewajiban kepada umat Islam
khasnya kepada pihak pemerintah agar memastikan agihan tersebut dilakukan
mengikut sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah SWT. Adapun soal anak yatim
dan ibu tunggal tidak termasuk dalam kategori asnaf kecuali mereka berada dalam
keadaan lapan asnaf tersebut. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan