Selasa, 3 Disember 2024

PENYAKIT AIN SUATU ANCAMAN HALUS

 

Sifat kekaguman dan ketakjuban terhadap sesuatu perkara adalah merupakan nilai dalaman yang dimiliki oleh peribadi setiap makhluk yang bernama manusia. Kagum dan takjub antara frasa perkataan yang menunjukkan maksud keterujaan selain menghasilkan rangsangan pada diri untuk merasai kehebatan terhadap perkara yang dikagumkan. Antara contoh mudah yang sering berlaku dikalangan masyarakat ialah keterujaan suami isteri menyambut kelahiran bayi. Sikap keterujaan tersebut akhirnya mendorong diri manusia untuk berkongsi gambar dengan khalayak ramai. Pun begitu, hakikatnya tidak semua yang melihat keterujaan tersebut mempunyai niat yang baik. Ini kerana ada yang melihatnya dengan perasaan hasad, cemburu dan iri hati. Akibatnya, dibimbangi akan terkena suatu penyakit ancaman halus yang dikenali sebagai penyakit ain.

Penyakit Ain merupakan antara penyakit yang disebutkan dengan jelas oleh Allah dan Rasul Nya yang terkandung di dalam al-Quran dan as-Sunnah. Istilah "Ain" merupakan perkataan yang berasal daripada bahasa Arab yang membawa maksud mata. Menurut al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani dalam kitabnya, Fath al-Bari, beliau menyebutkan bahawa ain adalah pandangan hasad daripada tabiat yang buruk yang boleh menyebabkan mudarat pada orang yang dipandangnya. Selain itu, beliau turut menyatakan bahawa penyakit ain boleh terjadi dengan rasa takjub walaupun tanpa ada sifat iri dan hasad, (boleh juga terjadi) walaupun daripada orang yang mencintai dan (walau) daripada seorang yang soleh (tanpa disengajakan). Imam Ibnu al-Qayyim pula dalam kitabnya, Zad al-Ma'ad, menyatakan jiwa orang yang menjadi penyebab ain boleh menimbulkan ain, tanpa hanya dengan penglihatan. Bahkan kadangkala ada orang buta, kemudian diceritakan tentang sesuatu kepadanya lalu jiwanya boleh menimbulkan ain walaupun dia tidak melihat sesuatu itu.




Berdasarkan penjelasan tersebut, penyakit ain merupakan suatu ancaman yang bersifat halus yang terjadi kerana pandangan mata yang takjub dan hasad. Boleh juga terjadi dengan pandangan mata yang takjub walau tidak ada perasaan hasad. Selain itu, penyakit ain juga turut boleh terjadi kerana keadaan jiwa dan tidak semestinya semata-mata kerana pandangan mata. Di dalam al-Quran, terdapat beberapa dalil dan bukti yang menjelaskan tentang penyakit ain. Misalnya, firman Allah SWT dalam surah al-Qalam ayat 51 yang bermaksud :

“Dan sesungguhnya orang-orang yang kafir itu, hampir-hampir menggelincir dan menjatuhkanmu dengan pandangan mereka (yang penuh dengan permusuhan dan kebencian).”

Imam Ibnu Kathir di dalam kitab tafsirnya, Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, ketika menjelaskan ayat tersebut, beliau menukilkan kata Ibn Abbas, Mujahid dan lain-lain dengan menyebut mereka yakni orang-orang kafir dengki kepada Nabi Muhammad kerana kebencian mereka terhadap baginda. Seandainya bukan kerana perlindungan dan pemeliharaan Allah pada baginda Nabi dari mereka nescaya baginda Nabi tidak selamat yakni akan terkena penyakit ain. Menurut penjelasan ayat ini, jelas kepada kita akan hakikat kewujudan penyakit ain yang bersifat halus ini. Kebenaran mengenai ancaman halus penyakit ini turut dijelaskan oleh baginda Nabi Muhammad SAW. Ini sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Al-‘ain itu adalah haq (benar).”

Dalam lafaz lain hadith riwayat Muslim, daripada Ibnu Abbas Ranhuma, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :

“Al-‘Ain itu haq (benar). Jika ada sesuatu yang menjangkaui qadar maka ‘ain lah (yang dapat menjaungkauinya). Jika diminta kepada kamu untuk mandi (untuk penyembuhan), maka mandilah.”

Berdasarkan hadith tersebut, Imam al-Nawawi dalam kitabnya, Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, beliau menyebutkan bahawa hadith ini terdapat ithbat (ketetapan) keimanan pada takdir Allah SWT dan benarnya perkara ain (penyakit ain) dan bahawa ia sangat berbahaya. Selain itu, Allah SWT juga menegaskan tentang bencana hasad (dengki) yang mampu membuatkan manusia merana. Ini sebagaimana firman Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-Falaq ayat 1-5, yang bermaksud :

"Katakanlah: "Aku berlindung kepada Tuhan Yang Menguasai subuh, dari kejahatan makhluk-Nya, dan dari kejahatan malam apabila telah gelap gulita, dan dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang mengembus pada buhul-buhul, dan dari kejahatan pendengki bila ia dengki."




Demikian sebahagian ayat al-Quran dan as-Sunnah yang menjadi bukti dan hujah akan kebenaran kewujudan penyakit ain. Oleh yang demikian, Islam telah menggariskan beberapa panduan untuk merawat penyakit ain yang menjadi ancaman halus tidak berupa ini. Penyakit ain pada hakikatnya boleh diubati dan dirawat sama seperti penyakit yang lain. Dalam sebuah hadith riwayat Ahmad, daripada Amrah daripada Aisyah Ranha, beliau berkata yang bermaksud :

“Pada suatu ketika Nabi SAW masuk rumah. Tiba-tiba beliau mendengar anak kecil menangis, lalu Beliau berkata : “Kenapa anak kecilmu ini menangis? Tidakkah kamu mencari orang yang boleh mengubatinya daripada penyakit ‘ain? ”

Dalam hadith lain riwayat Muslim, sabda Nabi SAW yang bermaksud :

“Sesungguhnya Rasulullah SAW mengarahkannya (iaitu Aisyah) untuk mengubati dirinya daripada penyait ‘ain.”

Berdasarkan petunjuk hadith tersebut, maka difahami oleh kita semua bahawa penyakit ain yang menjadi suatu ancaman halus kepada manusia boleh diubati dan dirawat sama sebagaimana penyakit-penyakit yang lain. Antara bentuk rawatan yang boleh dilakukan berdasarkan petunjuk hadith Nabi SAW ialah dengan membaca jampi atau disebut sebagai ruqyah. Hal ini sebagaimana yang disebutkan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Buraidah bin al-Husyaib, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

“Tidak ada ruqyah (yang lebih bermanfaat), kecuali untuk penyakit ‘ain, atau penyakit yang diakibatkan sengatan binatang berbisa..”

Hadith tersebut juga boleh difahami dengan membaca doa sepertimana yang diajarkan oleh baginda Nabi SAW. Baginda telah membacakan doa memohon perlindungan daripada segala kejahatan untuk cucu baginda iaitu Hassan dan Hussain. Ini dapat dilihat dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, Nabi SAW membaca doa tersebut dengan bersabda yang bermaksud :

أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ، مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ

“Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna daripada godaan syaitan, binatang berbisa dan daripada pandangan mata yang bersifat dengki.”




Selain merawat dan mengubati dengan membaca ayat ruqyah atau jampi seperti yang ditunjukkan oleh baginda Nabi, terdapat juga rawatan melalui mandian. Hal ini boleh difahami melalui hadith Nabi SAW riwayat Ibnu Majah dan al-Nasa'ie, daripada Abi Umamah bin Sahl bin Hunaif, beliau berkata yang bermaksud :

Amir bin Rabi’ah melewati Sahl bin Hunaif ketika dia sedang mandi, lalu Amir berkata : “Aku tidak melihat seperti hari ini, kulit yang lebih mirip (keindahannya) dengan kulit wanita yang dipingit.” Tidak berapa lama kemudian Sahl terjatuh, lantas beliau dibawa kepada Nabi SAW, lalu dikatakan : “Selamatkanlah Sahl yang sedang terbaring sakit.” Baginda SAW bersabda : “Siapa yang kamu curigai telah menyebabkan ini?” Mereka berkata : “Amir bin Rabi’ah.” Baginda SAW bersabda : “Kenapakah salah seorang daripada kamu membunuh saudaranya? Seharusnya apabila salah seorang daripada kamu melihat sesuatu pada diri saudaranya yang menakjubkan, hendaklah dia mendoakan keberkatan untuknya.” Kemudian Baginda SAW meminta air, lalu menyuruh Amir untuk berwudhuk. Amir mencuci wajahnya, kedua tangannya sampai ke siku, dua lututnya dan bahagian dalam kainnya. Nabi SAW memerintahkannya untuk menyiramkan (bekas air wudhuknya) kepada Sahl. Sufyan menyebut, Ma’mar berkata, daripada al-Zuhri : “Baginda SAW memerintahkannya untuk menyiramkan air dari arah belakangnya.”

Ketika membahaskan hadith tersebut, Imam Ibnu Hajar al-Asqalani dalam kitabnya, Fath al-Bari, menukilkan ungkapan Imam Ibnu al-Qayyim bahawa cara pengubatan ini tidak akan dapat mengambil manfaatnya bagi orang yang mengingkarinya, orang yang mempersendakannya, orang yang meragukannya atau yang melakukannya sekadar cuba-cuba tanpa meyakini. Demikian nukilan ungkapannya. Ini bermaksud kaedah mandian dengan menggunakan air tidak akan dapat merawatnya jika dilakukan dengan tujuan mempersenda selain melakukan cara tersebut tanpa keyakinan keberkesanannya. Demikianlah antara cara dan kaedah rawatan yang diajarkan oleh baginda Nabi. Oleh itu, kita seharusnya berwaspada dengan bersikap bersederhana dalam berkongsikan sesuatu perkara. Tidak semua manusia punyai rasa yang sama apabila melihat orang lain diberi nikmat. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan