Sabtu, 7 Disember 2024

ANTARA MUSLIM DAN BUKAN MUSLIM : KEDUDUKAN ANAK KECIL YANG MENINGGAL DUNIA

 

Anak-anak adalah pelengkap kepada kebahagiaan hidup dalam berumah tangga. Anak-anak yang merupakan kurniaan Allah dianggap sebagai anugerah terindah yang tidak ternilai harganya. Oleh kerana itu, menjadi impian semua yang menjalani hidup berumah tangga untuk memiliki anak. Namun begitu, tidak semua pasangan diberikan zuriat keturunan oleh Allah. Memiliki anak bermakna kita sedang memikul amanah terbesar. Amanah tersebut boleh jadi saham pahala di akhirat sana andai kita benar-benar menjaga amanah ini dengan sebaiknya. Dalam kebanyakan manusia yang hidupnya dikurniakan anak, tentu sekali mahu melihat anak-anak membesar dengan baik. Namun andai ajal dan maut yang datang bertamu terlebih dulu, tiada lagi makna tua atau muda, semuanya bakal kembali ke pangkuan ilahi.

Persoalan yang timbul, jika anak kecil mati sewaktu di usia belum baligh, apakah kedudukan mereka di alam akhirat. Begitu juga bagaimana nasib anak kecil yang bukan beragama Islam mati meninggalkan dunia ini. Apakah dirinya akan diazab sekaligus dihumban dalam neraka kerana dianggap kafir ? Bagi merungkaikan persoalan ini, kita perlu memahaminya dalam dua kerangka besar. Pertamanya, kedudukan anak kecil yang beragama Islam di akhirat sana. Keduanya pula, kedudukan anak kecil yang mati meninggal dunia, yang bukan beragama Islam atau disebutkan sebagai kafir. Dalam kerangka pertama, anak kecil yang meninggal dunia dalam keadaan beragama Islam, sepakat para ulama menyatakan bahawa anak-anak tersebut berada di dalam syurga. Hal ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Imam al-Qurtubi di dalam kitabnya, al-Tazkirah, beliau menyatakan bahawa :

"Pendapat ini sudah menjadi ijma' (kesepakatan) para ulama bahwa anak-anak orang Islam akan memasuki syurga. Tidak ada yang menentangnya kecuali kelompok yang menyimpang dari kebenaran,"




Persepakatan pandangan oleh para ulama ini juga bertepatan dengan firman Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah at-Tur ayat 21, firman Nya yang bermaksud :

"Dan orang-orang yang beriman yang diturut oleh zuriat keturunannya dengan keadaan beriman, Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan mereka (di dalam Syurga) ; dan Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun dari pahala amal-amal mereka; tiap-tiap seorang manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya”.

Selain itu, di dalam sebuah hadith baginda Nabi Muhammad SAW riwayat Bukhari, dalam satu peristiwa sewaktu baginda dibawa oleh Malaikat untuk melihat syurga, antara yang dilihat oleh baginda Nabi ialah syurga yang dipenuhi oleh anak-anak kecil. Melihat akan hal itu, lalu Malaikat menjelaskan kepada Nabi yang bermaksud :

"Adapun lelaki yang tinggi itu di dalam Raudhah ialah Ibrahim SAW, dan sekeliling baginda itu ialah wildan (anak yang meninggal dunia pada waktu kecil). Maka semua yang dilahirkan pada waktu kecil itu mati di atas fitrah (yakni Islam dan dimasukkan ke dalam syurga)".

Berdasarkan hadith tersebut, jelaslah bahawa anak-anak kecil orang Islam yang telah meninggal dunia, mereka berada di dalam syurga dengan penuh kegembiraan dan berada dalam jagaan oleh Nabi Ibrahim AS. Dalam hadith lain riwayat Bukhari, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Wahai Ummu Sulaim, tidak mungkin ada dua orang Muslim yang kehilangan tiga orang anak mereka sehingga Allah memasukkan mereka ke dalam syurga kerana cintanya kepada mereka." Ummu Sulaim kemudian bertanya, "Bagaimana dengan dua?" Dia menjawab, "Dua juga."

Sesungguhnya keberadaan anak-anak kecil beragama Islam yang mati meninggal dunia berada di dalam syurga bukanlah suatu keraguan lagi. Perkara ini dikuatkan lagi oleh hadith Nabi SAW riwayat Muslim, daripada Abu Hassan RA yang bermaksud :

"Aku bertanya kepada Abu Hurairah tentang keadaan dua anakku kecilku yang telah meniggal dunia, “Boleh tidak engkau menyampaikan kepadaku satu hadis daripada Rasulullah SAW yang boleh memujuk jiwa-jiwa kami kerana kematian ini?” Jawab Abu Hurairah, “Boleh, anak-anak mereka ialah Da’amis Syurga. Salah seorang daripada mereka menemui ayah mereka, atau ibu bapa, lalu menarik bajunya, atau menarik tangannya, seperti aku menarik hujung jahitan bajumu ini. Anak itu tidak akan melepaskannya sehingga Allah memasukkannya dan ibu bapanya ke syurga."




Imam al-Nawawi dalam kitab Syarh Muslim, ketika menghuraikan maksud hadith tersebut dengan menyatakan bahawa "Da`amis" itu bererti ahli syurga yang kecil, asalnya ialah du`mūs yang bermaksud haiwan-haiwan kecil yang berada di dalam air, mereka tidak berpisah dengannya. Ertinya, anak-anak kecil di dalam syurga tidak berpisah darinya. Selain itu, menurut Ibnu al-Athir Rahimahullah dalam kitab al-Nihayah fi Gharib al-Hadith wa al-Athar, beliau menjelaskan bahawa mereka itu bebas bergerak di dalam syurga, masuk ke dalam rumah-rumahnya, tiada apa yang menghalang mereka daripada suatu tempat, seperti perangai kanak-kanak ketika di dunia, tiada siapa yang boleh menghalang mereka memasuki haram (yakni kawasan peribadi satu-satu keluarga), tiada siapa yang perlu berhijab bila dengan mereka. Demikian ulasan para ulama berhubung kedudukan anak kecil orang Islam yang meninggal dunia. Jelaslah mereka berada di dalam syurga.

Dalam kerangka kedua, iaitu kedudukan anak kecil orang kafir atau bukan beragama Islam yang telah meninggal dunia. Dalam hal ini, para ulama telah berbeza pandangan. Sekurang-kurangnya terdapat empat perbezaan pandangan. Antara lain pandangan pertama seperti yang dipegang oleh Imam al-Nawawi, menyebutkan bahawa mereka anak-anak kecil orang kafir yang meninggal dunia akan dimasukkan ke dalam syurga. Pandangan ini berasaskan sebuah hadith Nabi SAW riwayat Bukhari, daripada Samurah bin Junduh RA, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

“…Adapun lelaki yang tinggi di dalam Raudhah (taman syurga) itu, ialah Ibrahim SAW. Adapun anak-anak yang ada di sekelilingnya adalah setiap anak-anak yang dilahirkan yang mati di atas fitrah (yakni Islam dan dimasukkan ke dalam syurga). Lalu sebahagian orang Islam bertanya “Wahai Rasulullah, adakah ianya termasuk kanak-kanak orang musyrikin?” Lalu Rasulullah SAW menjawab, “Termasuk anak-anak orang musyrikin…”

Begitu juga berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Isra ayat 15, firman Nya yang bermaksud :

“Dan tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang Rasul (untuk menerangkan yang benar dan yang salah).”

Pandangan kedua, sebagaimana yang dipilih oleh Imam Ibn Kathir, anak-anak kecil ini akan diuji oleh Allah SWT di akhirat nanti untuk menentukan sama ada ke syurga atau sebaliknya ke neraka. Pandangan ini juga berasaskan firman Allah dalam surah al-Isra ayat 15. Imam Ibnu Kathir dalam kitab tafsirnya, ketika menjelaskan maksud ayat ini menyatakan bahawa demikian itu merupakan pemberitahuan tentang keadilan Allah SWT di mana Allah tidak akan mengazab seorang pun melainkan setelah disampaikan hujah kepadanya, yakni dengan pengutusan Rasul kepadanya. Selain itu, Imam Ibnu al-Qayyim dalam kitabnya, Tariq al-Hijratain, menyebutkan bahawa :

“...Mereka berpendapat bahawa kanak-kanak kecil orang kafir akan diuji di sebuah dataran pada hari Kiamat. Setiap orang dikirimkan utusan. Orang yang mematuhi utusan tersebut akan dimasukkan ke syurga. Manakala yang membangkang akan dimasukkan ke neraka. Dengan kata lain, sebahagian mereka ada yang masuk syurga dan sebahagiannya ada yang masuk neraka. Pendapat ini mencakupi dalil-dalil yang ada dan didokong oleh banyak hadith".




Pandangan ketiga, ada pula yang berpandangan anak-anak ini akan menjadi pembantu penghuni syurga. Ini berdasarkan sebuah hadith bertaraf lemah riwayat al-Tabarani dan al-Bazzar, disebutkan bahawa :

“Kanak-kanak daripada orang-orang musyrikin adalah pembantu kepada penghuni syurga.”

Namun begitu, hadith ini telah dinilai sebagai lemah oleh kebanyakan para ahli hadith seperti Imam Ibnu Hajar al-Asqalani dalam kitabnya Fath al-Bari.

Pandangan keempat, ada pula yang menyatakan bahawa Allah SWT lebih mengetahui akan kedudukan sebenar mereka ini. Ini bermakna, sebahagian para ulama lain mengambil sikap bertawaqquf (berdiam diri) dalam menyingkapi persoalan ini. Pandangan ini pula berasaskan sebuah hadith Nabi riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Ibn Abbas RAnhuma, beliau berkata :

“Rasulullah SAW ditanya berkenaan anak-anak orang musyrikin, lalu Baginda menjawab: “Allah lebih mengetahui, apa yang mereka kerjakan.”

Demikianlah secara ringkas berkenaan penjelasan mengenai kedudukan anak-anak kecil yang telah mendahului orang tuanya pergi menghadap ilahi. Sesungguhnya apapun pandangan yang telah dikemukakan, yakinlah bahawasanya Allah tidak akan pernah menzalimi para hamba Nya. Ini kerana panji keadilan Allah terhadap para hamba Nya adalah yang paling tepat hukumannya. Di atas dunia yang sedang kita diami ini, manusia boleh sahaja berdrama untuk menutupi kesalahannya namun hal itu tidak akan berlaku di akhirat. Kerana di akhirat, kita semua akan berhadapan dengan Tuhan yang Maha Adil lagi sempurna akan segalanya. Semoga Allah meredhai kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan